این روزها با گسترش بازار کریپتو و بخصوص بالا رفتن سریع قیمت بیت‌کوین، افراد زیادی به‌عنوان تریدر ارز دیجیتال وارد این بازار شده‌اند. ماهیت بازار رمزارزها، نوسانات لحظه‌ای آن است اما برای یک تریدر حرفه ای ارز دیجیتال، بازار گاوی یا خرسی فرقی ندارد. او همیشه می‌تواند از این نوسانات سود کسب کند. تریدینگ ارزهای دیجیتال نوعی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بازار کریپتو بر اساس تکنولوژی بلاک‌چین ساخته‌شده و امنیت زیادی دارد، افراد نگران هک شدن یا کلاه‌برداری نیستند؛ بنابراین با آسودگی بیشتری وارد این حوزه می‌شوند. در ادامه مقاله مفهوم تریدر ارز دیجیتال، انواع تریدر ارز دیجیتال و راه تبدیل‌شدن به یک تریدر حرفه‌ای را بررسی خواهیم کرد.

تریدر ارز دیجیتال یعنی چی؟

قبل از توضیح اینکه تریدر ارز دیجیتال کیست بهتر است بگوییم ترید کردن ارز دیجیتال به چه معناست. ترید کردن ارزهای دیجیتال به معنی ورود و خروج به پوزیشن‌های مختلف خریدوفروش ارزهای دیجیتال باهدف کسب سود است. این اصطلاح، بیشتر برای معاملات کوتاه‌مدت که تریدر، بعد از مدتی سرمایه خریداری‌شده را می‌فروشد بکار می‌رود. در مورد خریدهایی که با اهداف بلندمدت انجام می‌شود اصطلاح سرمایه‌گذاری به کار می‌رود.

هدف تریدرها کسب سود، هم در شرایط صعودی و هم در شرایط نزولی است. همین خریدوفروش‌هایی که بر اساس پیش‌بینی نوسان قیمت کوین‌های مختلف با استفاده از تحلیل‌هایی نظیر تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال انجام می‌شود، اساس کسب سود برای تریدرهاست.

انواع تریدرها کدامند؟

تریدر ارز دیجیتالدر بازار کریپتو هر تریدر ارز دیجیتال، استراتژی خاص خود را دارد. استراتژی تریدینگ یک متد سیستماتیک برای خریدوفروش در بازار است. این استراتژی‌ها مبتنی بر قوانین از پیش تعریف‌شده و معیارهایی هستند که در هنگام تصمیم‌گیری به کار می‌روند.

هر تریدری لازم است که با اصول ترید ارز دیجیتال آشنایی داشته باشد. معمولا یک تریدر حرفه ای ارز دیجیتال برای تعیین استراتژی خود فاکتورهایی نظیر ارزش بازار، شاخص‌های تکنیکال و فاندامنتال، میزان تنوع پرتفوی، بازه زمانی، مدت نگهداری آن، میزان ریسک و فاکتورهای مشابه را در نظر می‌گیرد. معمولاً انواع تریدر ارز دیجیتال را بر اساس استراتژی معاملاتی آن‌ها به چند دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. تریدر خبری

این یکی از استراتژی‌های جدید معاملاتی بر مبنای اخبار و انتظارات بازار قبل و بعد انتشار یک خبر خاص است. تریدینگ بر اساس انتشار اخبار نیاز به مهارت زیادی دارد چون خبرها می‌توانند به‌سرعت در فضای مجازی منتشر شوند. برای تصمیم‌گیری درست لازم است علاوه بر دسترسی به منابع خبری معتبر، با نحوه عملکرد بازارهای مالی در برخورد با آن خبر آشنا باشید و بدانید واکنش و انتظار بازار نسبت به این خبر چه خواهد بود.

به دلیل پویایی بازار کریپتو هرروز خبرهای زیادی در آن منتشر می‌شود که تریدرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند اما درعین‌حال نیاز به دقت زیادی دارد. مثلا بهتر است هیچ پوزیشنی در شب باز نماند چون با ریسک ضرر همراه است.

  1. تریدر پایان روز

این استراتژی به معنی انجام معامله در زمان‌های نزدیک به بسته شدن بازار است. این تریدرها باید عملکرد قیمت را در مقایسه با طول روز در نظر بگیرند و حدس بزنند در پایان روز چه وضعیتی خواهد داشت. در این روش معاملاتی، داشتن مدیریت ریسک نظیر محدودیت سفارشات و حد سود‌و‌ضرر برای کاهش خطر از دست دادن سرمایه ضروری است.

این استراتژی برای افرادی که نمی‌توانند زمان زیادی را صرف ترید کردن کنند مناسب است چون تنها نیازمند بررسی چارت‌های ابتدا و انتهای روز و تصمیم‌گیری بر اساس آنهاست. در این استراتژی نیز بهتر است، پوزیشن بازی در طول شب وجود نداشته باشد.

  1. تریدر سویینگ

سویینگ به معنی کسب سود هم از تغییرات صعودی و هم نزولی بازار است. تریدر سویینگ وقتی انتظار رشد بازار را دارد می‌خرد و وقتی انتظار افت قیمت را دارد می‌فروشد. تریدرهای سویینگ برای تصمیم‌گیری درست از تحلیل‌های تکنیکال و مطالعه چارت‌ها استفاده می‌کنند. این روش، استراتژی مناسبی برای یک تریدر حرفه ای ارز دیجیتال است.

تریدر ارز دیجیتال

در معاملات سویینگ به طول و مدت هر نوسان توجه می‌شود چرا که این‌ها، سطوح مقاومت و حمایت را تعریف می‌کنند. این تریدرها باید روندهایی که در آن‌ها بازار با افزایش عرضه و تقاضا مواجه می‌شود را بشناسند و به نقاط پولبک توجه زیادی داشته باشند. پولبک‌ها نقاطی روی سطوح حمایت یا مقاومت هستند که روند، پس از گذشتن از این سطوح، دوباره به آن برمی‌گردد. بعلاوه، بازماندن پوزیشن‌ها در شب نیز می‌تواند با خطر از دست رفتن سود همراه شود.

  1. تریدر روزانه

تریدر روزانه که به آن تریدر بین روز هم گفته می‌شود به تریدرهایی اطلاق می‌شود که در طول روز، پیوسته در حال معامله هستند. آن‌ها از نوسان قیمت در ساعت بین باز و بسته شدن بازار نهایت استفاده را می‌کنند و در طی روز چندین پوزیشن بازدارند؛ اما در شب پوزیشن‌های خود را می‌بندند. آن‌ها کمی قبل از باز شدن بازار، مقاومت و حمایت‌ها و تغییرات بازار در شب گذشته را بررسی می‌کنند. بسیاری از تریدرهای روزانه بین ساعت 12 تا 5 عصر کار می‌کنند چراکه در این زمان هم بازارهای انگلستان و هم ایالات‌متحده باز هستند.

برای این تریدرها ریسک از دست دادن سرمایه کم است. آن‌ها معمولاً چندین پوزیشن باز دارند که بعد از رسیدن به هدف موردنظر، در همان روز آن‌ها را می‌بندند. بااین‌حال این روش معاملاتی نیازمند استراتژی دقیقی برای مدیریت ریسک و محل ورود و خروج به یک پوزیشن است.

  1. تریدر ترند (روند)

در این استراتژی، تریدر ارز دیجیتال از تحلیل تکنیکال استفاده کرده و تنها به معاملاتی وارد می‌شود که در جهت ترندهای از پیش تعیین‌شده باشد. ترند تریدرها دیدگاه ثابتی از اینکه بازار باید به کجا برود و در کدام جهت باشد ندارند. آن‌ها تنها تغییرات روندها را پیگیری می‌کنند. بااین‌حال به دلیل پویایی بالای بازار کریپتو، هوشیاری زیادی لازم است. این افراد باید صبور باشند چون ممکن است روندها به‌کندی حرکت کنند. همچنین لازم است حد سود و ضرر مشخصی برای خودشان داشته باشند. پوزیشن‌هایی که در طی شب باز بمانند با خطر زیان‌دهی همراه می‌شوند چون ممکن است هرلحظه روند آن کریپتو تغییر کند.

  1. اسکالپینگ

تریدرهای اسکالپینگ معاملاتی بسیار کوتاه‌مدت انجام می‌دهند که تغییرات قیمتی آن‌ها خیلی کم است. هدف آن‌ها کسب سود ناچیز از معاملات متعدد است. اسکالپرها باید استراتژی خروج دقیقی داشته باشند چون هر ضرری می‌تواند باعث از بین بردن سود آن‌ها در سایر معاملات گردد. تمرکز اسکالپرها بر افزایش تعداد معاملات است نه افزایش سود. آن‌ها پوزیشن‌های خود را در طی شب می‌بندند.

  1. تریدرهای پوزیشن

استراتژی پوزیشن تریدینگ رویه‌ایست که تریدرهای آن پوزیشنی را برای مدتی طولانی که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد نگه می‌دارند و از تغییرات کوتاه‌مدت قیمت صرف‌نظر می‌کنند. تریدر ارز دیجیتال برای بررسی روند قیمت از تحلیل تکنیکال استفاده کرده و سایر فاکتورها نظیر روند بازار و الگوهای تاریخی را هم در نظر می‌گیرد.

این روش، سوددهی بالایی دارد و نیازی به بررسی مستمر بازار نیست؛ اما درعین‌حال سودهایی که از نوسانات کوچک پدید می‌آید را از دست می‌دهند.

آیا ترید ارز دیجیتال می‌تواند شغل باشد؟

تریدر ارز دیجیتال بودن هم می‌تواند یک شغل تمام‌وقت و هم نیمه‌وقت باشد. حتی می‌توانید بعد از اتمام زمان کارتان، بقیه زمان خود را به ترید کردن اختصاص دهید. افرادی که به دنبال استقلال و درآمد خوب هستند، می‌توانند تریدینگ را در نظر بگیرند. ورود به این حوزه نیاز به تحصیلات در رشته خاصی ندارد. معمولاً افراد با دانش کمی وارد این حوزه می‌شوند و به‌مرور اطلاعات خود را توسعه می‌دهند؛ اما برای تبدیل‌شدن به یک تریدر حرفه ای ارز دیجیتال نیاز به دانش زیادی در حوزه امور مالی، اقتصادی، ریاضیات و انواع مختلف تحلیل‌ها دارید.

شاید بهترین توصیه در ابتدای کار، شروع تریدینگ در کنار سایر شغل‌هاست. به‌این‌ترتیب امنیت مالی بیشتری دارید چون در بازار رمزارزها هیچ تضمینی برای سود وجود ندارد. ممکن است بازار مدت زیادی نزولی باشد و صبر زیادی لازم باشد تا دوباره به حالت صعودی برگردد.

در بازار کریپتو، مهارت شما تعیین‌کننده درآمدتان است نه ساعت کار. در این بازار رقابت بسیار زیاد است و با توجه به ماهیت پویای بازار، لازم است افراد سطح دانش خود را هرروز بالاتر ببرند تا بتوانند به اهداف مالی خود دست پیدا کنند.

چطور تریدر حرفه ای ارز دیجیتال شویم؟

تریدر ارز دیجیتالاین مسئله که چطور تریدر شویم از اهمیت بالایی برخوردار است. هر تریدر تازه‌کاری برای تبدیل‌شدن به یک تریدر حرفه ای ارز دیجیتال می‌بایستی مراحل زیر را پشت سر بگذارد:

  1. یادگیری اصول بازار و اصول پایه تریدینگ

در این گام لازم است مطالعات زیادی داشته باشید و آموزش ببینید. در این مرحله باید با مفهوم ترید کردن، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، نحوه حرکت قیمت، نحوه سفارش گذاری، مدیریت ریسک، زمان‌های مناسب برای تریدینگ، نحوه بررسی بازده آن و میزان سرمایه موردنیاز برای شروع کار آشنا باشید. بسیاری از صرافی‌ها نیز منابع آموزشی جامعی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

  1. یادگیری اصول پیشرفته

وقتی اصول پایه را بیاموزید می‌توانید انتخاب کنید که در کدام بخش از بازار فعالیت کنید. در این مرحله لازم است اطلاعات خود را در مورد آن بخش تقویت کنید. مثلاً اگر می‌خواهید روی آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید باید آن‌ها را بشناسید و با روند تغییر قیمت آن‌ها در گذشته آشنا باشید.

  1. تکنیک و سیستم تریدینگ

در این گام برای تبدیل‌شدن به تریدر حرفه ای ارز دیجیتال باید استراتژی‌های معاملاتی را بیاموزید. ما در بخش قبلی به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. سعی کنید برای مطالعه بیشتر از منابع معتبر استفاده کنید تا توصیه‌های آن‌ها همواره و در همه شرایط بازار کارآمد باشد. در کنار آموزش استراتژی، چارت‌ها را بررسی کرده و تاریخچه کوین‌های مختلف را تحلیل کنید. می‌توانید از تریدرهای حرفه ای آموزش ببینید. درنهایت متد تریدینگ خاص خود را ایجاد و در کنار آن چارت‌ها، الگوها و روندها را مطالعه کنید.

  1. تجربه کسب کنید

تمرین لازم است. ممکن است به نتیجه عالی نرسید اما حتی بهترین تریدر ارز دیجیتال هم گاهی برنده نمی‌شوند. استراتژی معاملاتی خود را در طول زمان تکمیل کنید و بهبود دهید. درعین‌حال همیشه انتظار بهترین‌ها را نداشته باشید چون بازار از کنترل شما خارج است.

  1. نتایج خود را تحلیل کنید

بسیاری از مردم به‌سرعت استراتژی معاملاتی خود را تغییر می‌دهند؛ اما این روش درستی نیست. سعی کنید همواره بازده استراتژی خود را بررسی و آن را بهبود دهید. می‌توانید از ابزارهای سنجشی که بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌ها ارائه می‌کنند استفاده کنید. برخی از این پلتفرم اطلاعات تاریخی هر کوین را نیز ارائه می‌کنند. در طول زمان با آموزش و تحلیل و ترید بیشتر، استراتژی معاملاتی خود را بهبود داده یا در صورت نیاز تغییر دهید.

تریدر ارز دیجیتال در یک نگاه

در دنیای پیشرفته امروز که بازار کریپتو توسعه زیادی پیدا کرده افراد زیادی به‌عنوان تریدر ارز دیجیتال در آن فعالیت می‌کنند. تریدرها به دنبال کسب سود از انجام معاملات مختلف هستند و استراتژی‌های معاملاتی متفاوتی دارند. آن‌ها از ماهیت پویا و پرنوسان بازار رمزارزها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. امروزه برای افراد زیادی تریدینگ ارزهای دیجیتال تبدیل به شغل دوم و حتی شغل تمام‌وقت شده است. بااین‌حال ورود به این بازار به دلیل پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آن نیازمند احتیاط و دانش مطلوبی است.