برای فعالیت در بازارهای مالی هر تریدر باید استراتژی مناسب خود را انتخاب کند. بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال همچون بورس برای هر معامله‌گر با معامله‌گر دیگر متفاوت است و عوامل مختلفی مانند میزان سرمایه، شخصیت، سبک زندگی و… در انتخاب استراتژی مؤثر است. در ادامه چند مورد از بهترین استراتژی های ترید ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد که به شما برای داشتن سرمایه‌گذاری سودمند کمک خواهد کرد.

استراتژی ترید ارز دیجیتال یعنی چی؟

بیایید پیش از معرفی استراتژی‌های مختلف، ببینیم اصلا استراتژی ترید به چه معناست. استراتژی ترید در بازارهای مالی، به روش‌هایی گفته می‌شود که خرید و فروش معامله‌گران را نظم می‌دهد و احتمال سوددهی آن‌ها را بالا می‌برد. در واقع شما به کمک استراتژی‌های معامله، ریسک ترید را کاهش می‌دهید تا احتمال سوددهی شما بیشتر شود.

هر معامله‌گر بر اساس شرایط خود تصمیم می‌گیرد چه روشی را برای معامله پیش بگیرد اما چند روش وجود دارد که رواج بیشتری میان سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال دارند. در این مقاله قرار است به تفکیک به بررسی این روش‌ها بپردازیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام روش را برای معامله استفاده کنید.

 

استراتژی ترید ارز دیجیتال

آشنایی با بهترین استراتژی های ترید ارز دیجیتال

همان طور که گفتیم استراتژی مناسب ترید ارز دیجیتال برای هر شخص با دیگری فرق می‌کند. در ادامه بخشی از استراتژی‌های مطرح و رایج میان سرمایه‌گذاران بررسی می‌شود.

1.      ترید روزانه

ترید روزانه در دسته بهترین استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. در این استراتژی، معامله‌گر در طول روز چند موقعیت معاملاتی برای خود باز می‌کند. این روش برای کسانی مناسب است که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای ‌ترید کنند و یا مدت زمان زیادی را برای این کار صرف کنند.

معامله‌گرانی که از این روش استفاده می‌کنند، با اینکه در طول روز چند موقعیت باز می‌کنند، اما در پایان روز تمامی معاملات خود را می‌بندند. منطق سرمایه‌گذاران برای این کار این است که نوسانات در طول شب زیاد است. با توجه به ریسک بالای این روش معامله، کسانی می‌توانند بیشترین سود را کنند که از تجربه و دانش کافی برخوردار هستند.

از مزایای این روش می‌توان به انعطاف‌پذیری زمان معاملات و وجود پنجره‌های مختلف معاملاتی برای تریدر اشاره کرد. در مقابل، این روش بسیار پر استرس و پرتنش است و همچنین تریدر باید در معاملات و فعالیت‌های خود نظم و انضباط بالایی داشته باشد.

2.      ترید بر اساس اخبار بازار

این روش مناسب برای معاملات فارکس است با این وجود گاها در استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. طبق تجربه ترید در بازار ارزهای دیجیتال، اخبار پیرامون افراد مهم جهان می‌تواند تاثیر‌های متفاوتی روی قیمت رمز ارزها داشته باشد.

به طور مثال تنها یک توییت ایلان ماسک و طرفداری او از یک رمز ارز کافی بود تا قیمت دوج کوین سر به فلک بکشد. در مقابل ممکن است برخی اخبار سبب شوند ارزش یک رمز ارز به سمت صفر نزول کند.

از مهم‌ترین مزایای این استراتژی می‌توان به این مورد اشاره کرد که ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاه سود بالایی نصیب تریدر شود و پنجره‌های معاملاتی متنوعی برای تریدر باز شود. از معایب این روش این است که مدت زمان رسیدن به سود برای اخبار مختلف متفاوت است و تریدر برای کسب سود باید از مهارت کافی برخوردار باشد.

 

ترید بر اساس اخبار بازار

3.      نوسان گیری

نوسان‌گیری در بازارهای مالی همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است. در این روش معاملات کوتاه مدت، سودهای زیادی را به ارمغان می‌آورد. نوسان‌گیر‌ها با استفاده از تنش‌های موجود در بازار سعی می‌کنند جزئی‌ترین روندهای معاملاتی را شناسایی کرده و معاملات خود را تکمیل کنند.

از مزایای این روش می‌توان به کسب سود در بازار صعودی یا نزولی اشاره کرد. همچنین برای کسب سود، مدت زمان کمتری باید صرف شود. البته به یاد داشته باشید در این روش هر کسی نمی‌تواند موفق شود چرا که ریسک‌پذیری و مهارت بالایی نیاز دارد و لازم است از 8 اشتباه رایج در ترید ارز دیجیتال به خوبی اطلاع داشته باشیم. تا ریسک‌ ترید را تا جای امکان کم کنیم.

4.      ترید با روند بازار

یکی از استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال است که در آن معامله‌گر از تحلیل تکنیکال برای بررسی روند بازار استفاده می‌کند. موقعیت‌های معاملاتی خود را در جهت روند بازار باز می‌کند و به این ترتیب احتمال سوددهی بالاتری برای وی فراهم می‌شود. تریدر در صورتی با این روش موفق عمل می‌کند که متوجه روندهای معکوس بازار باشد تا دچار ضرر نشود.

ترید با روند بازار

5.      استراتژی رنج تریدینگ (Range Trading)

در این روش معامله ارز دیجیتال با توجه به نقاط مقاومت یا حمایت انجام می‌شود. از این روش می‌توانید زمانی بهره بگیرید که نمودار یک رمز ارز در یک کانال قیمتی خاص یا یک محدوده خاص حرکت می‌کند. یک تریدر باید بتواند به درستی روی نمودار، نقاط حمایت یا مقاومت را شناسایی کند.

معامله‌گران در سقف موقعیت کوتاه مدت یا کف موقعیت بلند مدت، معاملات خود را باز می‌کنند. بسیاری از مبتدیان بازار ارزهای دیجیتال از این روش استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، بازار رمز ارزها با نوسانات بالایی روبرو است؛ بنابراین این استراتژی به تنهایی ممکن است شما را دچار ضرر کند و بهتر است استراتژی‌های دیگری را نیز در کنار آن به کار ببرید.

از مهم‌ترین مزایای استراتژی ترید در محدوده معاملاتی این است که شما می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی مختلفی را در آن باز کنید. در هر موقعیت معاملاتی در صورتی که نقاط حمایت و مقاومت را به درستی تشخیص دهید، می‌توانید با تعیین حد سود و ضرر سعی کنید معاملات خود را  هدفمندکنید. البته باید بدانید که به دلیل نوسانات شدید بازار رمز ارز‌ها ممکن است با این روش ضررهای زیادی را متحمل شوید.

6.      استراتژی اسکلپینگ (Scalping)

یکی از استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال است که در آن تریدرها در مدت زمان بسیار کوتاه به باز کردن موقعیت‌های معاملاتی می‌پردازند. این معاملات سودهای بسیار اندک اما در عین حال متعددی را برای تریدر به ارمغان می‌آورند. البته تریدر باید نقطه خروج خود را به درستی تشخیص دهد. چرا که ممکن است با یک ضرر بزرگ مواجه شود و تمام سودی که قطره قطره جمع شده بود، به یک باره از بین برود.

در این روش به دلیل مدت زمان بسیار کوتاه معامله،  در زمان اندکی باز می‌ماند ریسک معاملات به شدت کاهش می‌یابد. اسکلپینگ برای تریدرهایی مناسب است که می‌خواهند به صورت انعطاف‌پذیر معامله کنند. در این استراتژی موقعیت‌های معاملاتی متنوعی برای تریدر باز می‌شود که امکان سوددهی را تا حد خوبی افزایش می‌دهد.

6. استراتژی اسکلپینگ (Scalping)

7.      پوزیشن-تریدینگ (Position Trading)

موقعیت-تریدینگ، یکی از استراتژی‌های معامله ارز دیجیتال و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است. تریدر در مدت زمان طولانی که حتی ممکن است چند سال طول بکشد، همچنان موقعیت معاملاتی خود را حفظ می‌کند.

سود معامله‌گر در این استراتژی، بررسی روندهای بلند مدت قیمت است و نوسانات کوچک و کوتاه مدت به طور کامل نادیده گرفته می‌شود. تریدرها از تحلیل بنیادی و یا فاندامنتال در این استراتژی استفاده می‌کنند. اما برای اینکه بتوانند بهترین زمان ورود به بازار را تعیین کنند، از الگوهای تاریخ قیمت و یا روند بازار نیز کمک می‌گیرند.

مزایای استراتژی موقعیت تریدینگ این است که به صورت تضمینی تریدر در روندهای صعودی به سود خواهد رسید و نسبت به روش‌های دیگر، تریدر با استرس کمتری مواجه خواهد شد. معایب این روش هم این است که اولاً روندهای جزئی توسط تریدر نادیده گرفته می‌شود و در صورتی که معامله‌گر یک روند کلی را با یک روند جزئی اشتباه گرفته و آن را نادیده بگیرد، ضررهای غیر قابل جبرانی را متحمل خواهد شد.

 

7. پوزیشن-تریدینگ (Position Trading)

8.      معاملات معکوس (Reverse Trading)

فرض کنید، قیمت یک رمز ارز در حال حاضر صعودی است. در این استراتژی با استفاده از ابزارهای مخصوص، بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از انجام تحلیل‌ها و بررسی‌ها مشخص می‌شود که آینده قیمت این رمز ارز چگونه خواهد بود. به این ترتیب تریدر سریعاً وارد معامله می‌شود.

در یک نگاه

در این مطلب با استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال آشنا شدید. واقعیت این است که هر یک از این روش‌ها در صورتی که به درستی انتخاب شوند، می‌توانند موفقیت یک تریدر را در معاملات خود تضمین کنند. اما معامله‌گر باید با شناخت خصوصیات خود دست به انتخاب بزند.

شما با بررسی بازار و موقعیت دارایی خود تلاش می‌کنید یک استراتژی را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید. به یاد داشته باشید که سودهای زیاد در زمان کم محقق نمی‌شوند پس در انجام معاملات صبور باشید تا متحمل ضرر نشوید.

سوالات بهترین استراتژی های ترید ارز دیجیتال

استراتژی ترید ارز دیجیتال در زمان بازار خرسی چگونه باید باشد؟

استراتژی های متنوعی برای بازار خرسی توصیه شده است. از این میان استراتژی روش معاملاتی موقعیّت است. موقعیت‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت ارزان‌قیمت را خریداری کنید.

برای شروع کار ترید ارز دیجیتال باید از کجا شروع کنیم؟

برای افراد تازه‌کار روش سوينگ مرسوم ترین روش ترید ارز دیجیتال به حسا می‌آید. در این روش به وقت زیادی نیاز نیست و امکان خرید موقعیت‌های ارزان کوتاه‌مدت تا میان‌مدت را بدون نیاز به حضور روزانه در بازار فراهم است. در روش سوینگ تریدر نیاز به بررسی سیگنال‌ها و بازکردن موقعیت‌های خرید بعدی دارد.

آیا می‌توان از چند روش ترید ارز دیجیتال استفاده کرد؟

بله. امکان استفاده از چند روش ترید ارز دیجیتال به طور همزمان وجود دارد. البته به این موضوع بستگی به بسته به نوع ارز و وضعیت بازار نیز دارد.