بدون شک حوزه ارز دیجیتال در چند سال گذشته، به دلیل نوسانات بسیار زیاد آن تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازارهای معاملاتی شده است. در ابتدای ورود به این عرصه ممکن است به دلیل مواجه شدن با اصطلاحات جدید و متنوع دچار سردرگمی شوید. ما به شما کمک می‌کنیم با اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و رمز ارزها آشنا شوید تا راحت‌تر در این بازار فعالیت داشته باشید.

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)

اولین اصطلاحی که می‌خواهیم به آن بپردازیم کریپتوکارنسی است که از لحاظ ترجمه به معنی ارز رمزنگاری شده است اما از لحاظ مفهوم حالتی جزئی‌تر نسبت به ارز دیجیتال است. این اصطلاح در زبان عامیانه به عنوان ارزهای دیجیتال نیز به کار می‌رود.

Exchange

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال Exchange است که به معنی یک صرافی فعال در زمینه  خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. از جمله صرافی‌های مشهوری که در حوزه ارز دیجیتال می‌توان به آن‌ها اشاره کرد بایننس است که لیست کاملی از ارزهای دیجیتال را عرضه می‌کند. صرفینو نیز به عنوان یک صرافی معتبر ایرانی لیستی تقریبا کامل از ارزهای دیجیتال را برای ترید شما در شبکه خود ثبت کرده است.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

نهنگ (Whale)

نهنگ‌ها افرادی هستند که تراکنش‌های با حجم بالا انجام می‌دهند. این افراد که سرمایه زیادی هم دارند با انجام معاملات بزرگ باعث افزایش قیمت یک رمزارز می‌شوند. استراتژی‌های این افراد بر روی بازار تاثیرات زیاد مثبت یا منفی دارند. اثر این دسته افراد را اخیرا در دوج کوین دیدیم.

ایلان ماسک با چند توییت ساده ارزش دوج کوین را چندین برابر کرد

ماین (Mine)

ماین یا استخراج به معنای ایجاد بلوک‌های جدیدی از یک ارز دیجیتال است. به طبع عبارت ماینر هم به افرادی تلقی می‌شود که استخراج کننده ارزهای دیجیتال هستند و یکی از اصطلاحات پرکاربرد ارز دیجیتال به حساب می‌آید. در رابطه با ماین و روش‌های آن به طور مفصل در مقاله مربوطه صحبت کرده‌ایم. اگر به دنبال کسب اطلاعات جامع این حوزه هستید حتما سری به این مقاله بزنید.

ترید (Trade)

ترید به معنی خرید و فروش ارز‌های دیجیتال است که به دو شیوه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت انجام می‌شود. البته لفظ ترید در واقع به انجام معامله بر می‌گردد. بدیهی است که عبارت تریدر هم به شخصی نسبت داده می‌شود که معامله ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد.

ترید (Trade)

ارزش بازار (Market Cap)

یکی از مهم‌ترین عبارات و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال Market Cap است. اگر یک قیمت یک ارز دیجیتال را در کل ارز‌های در گردش ضرب کنید عددی بدست می‌آید که رتبه یک رمزارز را تعیین می‌کنند و آن عدد ارزش بازار آن رمز‌ارز است. ارزش بازار نشان دهنده اعتبار هر ارز دیجیتال است که به شما کمک می‌کند تصمیم درستی را برای سرمایه‌گذاری، به ویژ] سرمایه‌گذاری بلند مدت، انجام دهید.

روند بازار

روند بازار جهت کلی است که قیمت یک ارز در آن حرکت می­کند. روندها به سه صورت صعودی، نزولی و خنثی وجود دارند. روند بازار به شما کمک می‌کند با تعیین آینده هر رمز ارز خریدی سودمند انجام دهید. البته باید گفت که تعیین روند بازار کار چندان ساده و راحتی نیست و تنها افراد با تجربه می‌توانند بدون نقص این روند را تشخیص دهند.

بازار خرسی

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال در ارزهای دیجیتال و هر بازار مالی دیگر بازار خرسی است. هنگامی از این عبارت استفاده می‌شود که یک رمزارز روند نزولی در پیش گرفته باشد و قیمت‌ها در حال کاهش باشد. علت استفاده از این عبارت حالت سر خرس حین حمله است که معمولا رو به پایین است.

بهترین زمان خرید رمز ارزها پایان روند نزولی ( بازار خرسی) است.

تله خرسی

خرس به معامله‌گرانی گفته می‌شود که به قیمت‌ها و روند بازار بدبین هستند. تله خرسی نیز به شرایطی گفته می‌شود که بسیاری از کاربران اقدامی به خرید نمی‌کنند، چرا که شواهد کافی مبنی بر صعود قیمت‌ها نمی‌بینند و در حالی که بازار پتانسیل مناسبی برای رشد و صعود دارد، اقدام به فروش می‌کنند که ضرر نکنند. این افراد در اکثر اوقات از سودهای چشم‌گیر باز می‌مانند.

تله خرسی

بازار گاوی

این اصطلاح بر خلاف بازار خرسی است و در آن پیش‌بینی افراد مبنی بر صعود و رشد قیمت یک رمزارز است. علت نام گذاری این روند حالت تهاجمی گاو شاخ دار حین حمله است. در این بازار معمولا میزان عرضه کم شده و تقاضا افزایش می‌یابد. به همین سبب رشد معمولا سریعی را در بازار شاهد هستیم.

یکی از لحظات مهم در ترید ارز دیجیتال اتمام بزار گاوی و آغاز روند نزولی است. ممکن است در این نقطه ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوید.

تله گاوی

این اصطلاح در میان تریدرها زمانی به کار می‌رود که عده‌ای بی گدار به آب می‌زنند. در این تله که بر خلاف تله خرسی است تحلیل‌گران متوجه اتمام روند صعودی یک رمزارز نشده‌اند. این افراد معمولا افراد مبتدی بازار هستند که سعی می‌کنند با امید واهی در بازار باقی بمانند. معمولا تجربه تلخ از دست دادن سرمایه در انتظار این دسته از معامله‌گران است.

تحلیل بنیادی (FA)

تحلیل بنیادی یک رمز ارز یکی از اقداماتی است که معامله‌گران باید پیش از ترید انجام دهند. در این تحلیل ارزش ذاتی یک رمز ارز بررسی می‌شود. به طور مثال برنامه آینده رمز ارز، پشتوانه آن، عمده خریداران آن، حامیان آن و… در مورد یک رمز ارز بررسی می‌شود. حال با توجه این داده‌ها تصمیم‌گیری در خصوص خرید یا عدم خرید رمز ارز انجام می‌شود.

تحلیل تکنیکال (TA)

تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربردترین روش‌های تشخیص ارز دیجیتال مناسب برای خرید است. در این روش به بررسی سابقه یک ارز دیجیتال از لحاظ قیمت و حجم پرداخته می‌شود تا رفتار آن را در آینده پیش‌بینی کرد. از آنجایی که تحلیل تکنیکال مدلی را برای تجزیه و تحلیل ساختار بازار ارائه می­دهد می‌تواند یک چارچوب مفید برای مدیریت ریسک باشد.

‌هیچ موقع بدون انجام تحلیل دقیق خرید انجام ندهید.

چرخه بازار

ممکن است این جمله را شنیده باشید که “بازار در چرخه حرکت می‌­کند”. چرخه یک الگو یا روند است که در زمان­های مختلف ظاهر می شود. به طور معمول، چرخه های بازار در بازه­های زمانی بالاتر قابل اعتمادتر از چرخه های بازار در بازه های زمانی پایین­تر هستند.

ترس، عدم اطمینان و شک(FUD)

یکی از اصطلاحات رایج در ترید ارز دیجیتال FUD است. این عبارت به معنی انتشار ترس و اطلاعات نادرست برای کسب مزیت است. همانطور که می‌دانید اخبار نقش مهمی در بازارهای مالی دارند. بنابراین اگر یک موج خبری مبتنی بر شایعه شکل بگیرد ممکن است بسیاری افراد دچار ضررهای هنگفتی بشوند.

ترس از دست دادن (FOMO)

این عبارت زمانی به کار می‌رود که شما خریدی تقریبا سنگین انجام داده‌اید. در این شرایط( ار سرمایه اصلی شم در بازار باشد.) شما احساس ترسی را تجربه می‌کنید که مبادا سرمایتان ار بین برود. در این حالت اصطلاحی به کار می‌رود به نام FOMO.

“سعی کنید همیشه از سرمایه‌های جانبی خود برای ترید ارز دیجیتال استفاده کنید.”

 HODL

بخرید و آن را برای مدت طولانی نگه دارید! این اصطلاح در اثر یک اشتباه در دنیای تریدینگ رواج پیدا کرد. این اصطلاح برای سرمایه‌گذاران بلند مدت به کار می‌رود.

بازگشت سرمایه (ROI)

شاخص ROI آماری دقیق از نتیجه سرمایه گذاری شما اعلام می‌کند. این شاخص به شما می‌گوید در ازای چه میزان سرمایه، چه میزان سود یا ضرر کرده‌اید. این شاخص یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار است چرا که روند فعالیت شما را به طور دقیق تحلیل می‌کند.

بیشترین قیمت (ATH)

بالاترین قیمت ثبت شده تا کنون برای هر رمز ارز را با اصطلاح ATH نمایش می‌دهند. مثلا امروز قیمت بیت کوین 28 هزار دلار است اما بالاترین قیمت آن حدود 69 هزار دلار بوده است. این عدد ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف نیز تعیین شود. مثلا بالاترین قیمت اتریوم در مارس 2021.

DYOR

این اصطلاح معمولا حین آموزش ترید ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. کاربرد آن، به این صورت است که تاکید شما باید بر تحلیل اصولی بازار باشد نه حرف چند نفر.

اعتماد نکنید، تأیید کنید.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال در یک نگاه

در این مقاله سعی کردیم با نگاهی به رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال آشنایی خوبی را برای شما ایجاد کنیم. البته بسیاری از این اصطلاحات تنها به تعریف ختم نمی‌شوند و نیاز است ساعت‌ها در مورد آن‌ها مطالعه کنید و مدت‌ها تجربه کسب کنید. امیدواریم سوالات شما را در این مقاله پاسخ داده باشیم. اگر سوالی دارید حتما آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.