اوربیتر فایننس (Orbiter Finance) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال جدید است. این پلتفرم با ایجاد بریج میان شبکه‌های لایه دوم اتریوم امکان تبادل توکن‌های گوناگون را فراهم می‌آورد. در نتیجه افراد علاوه بر نوع توکن، می‌توانند شبکه مبدأ و مقصد را نیز انتخاب کنند. این صرافی در میان علاقه‌مندان ایردراپ نیز بسیار محبوب است و ثبت نام در آن نیازی به احراز هویت ندارد. اوربیتر فایننس با استفاده از مکانیسم کراس رول‌آپ انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای کاربران خود امکان‌پذیر کرده است. در این مقاله، به معرفی صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال اوربیتر فایننس و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

صرافی اوربیتر فایننس

صرافی ارز دیجیتال اوربیتر (Orbiter Finance) در سال 2023 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این صرافی با به کار گیری ترکیبی از راهکارهای لایه دوم اتریوم و استفاده از کراس رول‌آپ (cross-rollup) امکان مبادله توکن‌های گوناگون را برای کاربران فراهم آورده است. مشکلاتی نظیر هک شدن و اشتباهات مدیریتی اشخاص در صرافی‌های غیرمتمرکز کمتر مطرح هستند، زیرا این پلتفرم‌ها بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال اوربیتر فایننس (Orbiter Finance) در سال 2023 به صورت رسمی آغاز به کار کرد
صرافی ارز دیجیتال اوربیتر فایننس (Orbiter Finance) در سال 2023 به صورت رسمی آغاز به کار کرد

افراد همچنین می‌توانند در استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری کنند و در کارمزد معاملات شریک شوند. گفتنی است که ورود به صرافی اوربیتر فایننس نیازی به احراز هویت ندارد و افراد از سراسر جهان می‌توانند با اتصال کیف پول خود به مبادله ارزهای دیجیتال بپردازند. نام این صرافی در ایران به شکل اُربیتر فایننس نیز نوشته می‌شود.

 

امنیت صرافی اوربیتر

یکی از مزیت‌های استفاده از صرافی غیرمتمرکز اوربیتر (Orbiter Finance)، امنیت بالای آن است. بریج‌ها می‌توانند خلأهای امنیتی زیادی داشته باشند، اما اوربیتر فایننس با بهره‌گیری از امنیت شبکه اتریوم توانسته است این مشکل را برطرف نماید. این صرافی با انتقال سرورهای خود به نقاط مختلف جهان توانسته است خطر ناشی از خرابی سرورها را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

یکی از مزیت‌های استفاده از صرافی غیرمتمرکز اوربیتر فایننس (Orbiter Finance)، امنیت بالای آن است
یکی از مزیت‌های استفاده از صرافی غیرمتمرکز اوربیتر فایننس (Orbiter Finance)، امنیت بالای آن است

در واقع در صورت خراب شدن یکی از سرورها، سایر سرورها به کار خود ادامه می‌دهند و اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نمی‌آید. همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز به دارایی کاربران دسترسی ندارند و در نتیجه حتی اگر هکرها بتوانند به این سیستم نفوذ کنند، چیز زیادی نصیب آنها نمی‌شود.

 

توسعه‌دهندگان اوربیتر فایننس

تیم توسعه‌دهنده اوربیتر گامی بلند برای استفاده از قابلیت‌های شبکه اتریوم برداشت. بیشتر پروژه‌هایی که پیش از این روی شبکه اتریوم قرار داشتند، تنها قادر بودند از بخش محدودی از خصوصیات این شبکه استفاده کنند. همچنین بیشتر آنها از نظر امنیتی بسیار ضعیف بودند. اوربیتر فایننس با بهره بردن از تمام تجربه‌های پیشین و با خلاقیت توسعه‌دهندگان خود توانسته است خیلی سریع به ابزاری کارآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود. پروژه اوربیتر فایننس با استفاده از ترکیبی از راه‌حل‌های لایه دوم شبکه اتریوم و به کار گیری کراس رول‌آپ توانسته است مقیاس‌پذیری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها را به ارمغان بیاورد.

 

جدیدترین به‌روزرسانی اوربیتر فایننس

اوربیتر فایننس تبادل فوری و ارزان توکن‌های متعددی نظیر آربیتروم و زی کی سینک را برای معامله‌گران فراهم آورده است. کارمزد این صرافی با رشد زیرساخت‌های آن و افزایش حجم معاملات در آن رو به کاهش است. بنابراین استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود.

استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود.
استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود.

همچنین پاداش‌های این صرافی برای سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان نقدینگی دائماً افزایش یافته است. انتظار می‌رود این پروژه روند روبه‌رشد خود را ادامه دهد و تا پایان سال 2023 شاهد به‌روزرسانی‌های مبتکرانه و ایردراپ باشیم.

 

ویژگی‌های صرافی اوربیتر فایننس

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال اوربیتر فایننس (Orbiter Finance) عبارتند از:

+ سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها

+ خرید و فروش ارز دیجیتال بدون انجام احراز هویت

+ امکان تبادل توکن میان شبکه‌های گوناگون لایه دوم اتریوم

+ امکان معامله مستقیم توکن‌ها بدون انتقال آنها به کیف پول دیگر

+ سهولت انجام معاملات خُرد و پردازش سریع سفارش‌ها

+ تعداد کاربران و حجم نقدینگی رو به افزایش

+ انجام معاملات به صورت خودکار از طریق قراردادهای هوشمند

+ پاداش‌دهی منصفانه به سرمایه‌گذاران

+ امنیت بالا با بهره بردن از امنیت شبکه اتریوم

+ طراحی کاربرپسند و دسترسی آسان به تمام امکانات صرافی

 

تفاوت اوربیتر با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز

اوربیتر فایننس در واقع بریجی میان شبکه‌های متعدد لایه دوم اتریوم است. این صرافی با استفاده از کراس رول‌آپ توانسته است ترکیبی از راهکارهای لایه دوم را به صورت یکپارچه به کاربران خود ارائه دهد. در نتیجه، در این صرافی غیرمتمرکز سرعت تراکنش‌ها بسیار بیشتر و کارمزد تراکنش‌ها بسیار پایین‌تر از پلتفرم‌های مشابه است. همچنین اوربیتر فایننس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که امکان انجام آسان معاملات را فراهم می‌آورد. اوربیتر فایننس به کاربرانی که قصد انجام معاملات خُرد دارند و حفظ حریم خصوصی برایشان مهم است بسیار توصیه می‌شود.

 

ارزهای صرافی اوربیتر فایننس

لیست ارزهای صرافی اوربیتر فایننس بسیار بلند است و توکن‌های بسیار متعددی را در بر می‌گیرد. فهرست ارزهایی که در این صرافی از آنها پشتیبانی می‌شود دائماً در حال گسترده شدن است.

صرافی غیرمتمرکز اوربیتر فایننس تقریباً از تمام ارزهای لایه دوم اتریوم پشتیبانی می‌کند
صرافی غیرمتمرکز اوربیتر فایننس تقریباً از تمام ارزهای لایه دوم اتریوم پشتیبانی می‌کند

می‌توان گفت صرافی غیرمتمرکز اوربیتر فایننس تقریباً از تمام ارزهای لایه دوم اتریوم پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر آربیتروم، زی کی سینک و پالیگان بیشترین حجم مبادلاتی را در این صرافی به خود اختصاص داده‌اند.

 

آینده اوربیتر

برنامه اوربیتر فایننس برای آینده بیشتر روی ایردراپ‌های احتمالی و توسعه صرافی غیرمتمرکز خود متمرکز است. نقشه راه اوربیتر فایننس اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده آن را بسیار روشن دانست. سایت اوربیتر فایننس مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. ثبت نام و ورود به صرافی اوربیتر فایننس نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود. ویدئوی آموزشی کامل کار با صرافی غیرمتمرکز اوربیتر فایننس نیز در صفحه اصلی همین وب‌سایت در دسترس است.