ارز دیجیتال سولانا (Solana) بلاک‌چینی در مقیاس وب است که اپلیکیشن‌ها و بازارهای سریع، امن، مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. این سیستم در حال حاضر TPS 50،000 (تراکنش در ثانیه) و بلاک تایم ms 400 (زمان ایجاد هر بلاک 400 میلی‌ثانیه) را پشتیبانی می‌کند.

هدف کلی ارز سولانا این است که نشان دهد، می‌توان از ترکیب مجموعه‌ای از الگوریتم‌های نرم افزاری، برای ایجاد یک بلاک‌چین استفاده کرد. این ترکیب اجازه می‌دهد تا مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی که توان عملیاتی تراکنش متناسب با پهنای باند شبکه را بالا می‌برد، ویژگی‌های مهم یک بلاکچین شود.

علاوه بر این، بلاکچین سولانا می‌تواند تا 28.4 میلیون تراکنش را در یک شبکه 40 گیگابیتی پشتیبانی کند.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده در بین بیش از 10،000 ارز موجود در حال حاضر است. پلتفرم این ارز دیجیتال، سولانا نامیده می‌شود، در حالی که نماد توکن سولانا SOL نام دارد.

سولانا که توسط آناتولی یاکوونکو ایجاد شده، بر روی یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز با استفاده از دفتر کل بلاک‌چین کار می‌کند. این پایگاه داده بلاک چین، وظیفه مدیریت و ردیابی تراکنش‌ها را مانند یک رسید طولانی ثبت‌شده به عهده دارد. شبکه کامپیوتری تراکنش‌های ارزی را ثبت کرده و صحت داده‌ها را تایید می‌کند.

این کار باعث می‌شود راه‌اندازی غیرمتمرکز شبکه قوی‌تر شود و کاربران بتوانند بدون نیاز به واسطه، تراکنش‌ها را انجام دهند. ارز سولانا خود را سریع‌ترین بلاک‌چین در جهان می‌نامد و می‌تواند 65،000 تراکنش در ثانیه را با هزینه کمتر از یک سنت برای هر کدام، تایید کند.

بسیاری از افراد سکه‌های دیجیتال را تنها یک ارز می‌دانند، در حالی که می‌توان ارزهای رمزنگاری‌شده را به ‌عنوان توکنی در نظر گرفت که توانایی انجام برنامه‌های دیگر را در پلتفرم دارد. به عنوان مثال، ارز SOL می‌تواند قراردادهای هوشمند، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز، NFTها و موارد دیگر را تامین کند.

داستان ارز دیجیتال سولانا از کجا آغاز شد؟

در بررسی تاریخچه سولانا باید گفت که پلتفرم آن در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو به وجود آمد. یاکوونکو قبل از تاسیس سولانا در شرکت Qualcom کار می‌کرد. او پس از تجربه قبلی خود در شرکت Dropbox به عنوان مهندس نرم افزار، تجربه گسترده‌ای در زمینه الگوریتم‌های فشرده‌سازی دارد. آناتولی به همراه اریک ویلیامز و مدیر ارشد فناوری سولانا، گرگ فیتزجرالد، فرآیند جدیدی را برای مقابله با مشکلات عملیات سنتی موجود در بلاک چین بیت‌کوین و اتریوم ایجاد کردند.

آنها امیدوار بودند که یک پروتکل بی‌نیاز از اعتماد و توزیع‌شده ایجاد کنند که مقیاس‌پذیری بیشتری داشته باشد. در حال حاضر سازمان‌های برتر در جهان مانند اپل، کوالکام، اینتل، گوگل، مایکروسافت، توییتر و دراپ باکس، تیم سولانا را پشتیبانی می‌کنند. بدیهی است تاثیری که رمز ارز سولانا ایجاد کرده، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را نیز به خود جلب می‌کند.

 

رمز ارز سولانا

نحوه عملکرد بلاک‌چین سولانا چگونه است؟

رمز ارز سولانا می‌تواند چندین برنامه کاربردی را که ویژگی‌های مختلفی ارائه می‌دهند، تغذیه کند:

ارز: با یک کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید از Solana برای ارسال یا دریافت رمز ارز یا انتقال آن در ازای کالا و خدمات استفاده کنید.

قراردادهای هوشمند: قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که در صورت تحقق شرایط قرارداد، به‌طور خودکار شرایط قرارداد را اجرا می‌کنند.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT): اغلب با هنر دیجیتال مرتبط هستند، NFT‌ها می‌توانند با سولانا تغذیه شوند و به هنرمندان و دیگران اجازه می‌دهند، آنها را به مصرف‌کنندگان بفروشند.

امور مالی غیرمتمرکز: با ارز دیجیتال سولانا، می‌توانید پرداخت‌ها را بدون نیاز به تایید شخص ثالث انجام دهید، پرداخت‌هایی که می‌توانند از کنترل متمرکز یا دولتی جلوگیری کنند.

برنامه‌های دیجیتال: سولانا علاوه بر عملکردهایی که دارد، از توسعه طیف وسیعی از برنامه‌ها مانند بازی، سرمایه‌گذاری، رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (Proof of History): علاوه بر رویکرد اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، سولانا بر آنها مُهر زمانی می‌گذارد و امکان سفارش مجدد تراکنش‌ها را به نفع اعتبارسنجی حذف می‌کند. این موضوع کمک خواهد کرد که سولانا یک شبکه مقاوم در برابر سانسور باشد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سولانا را به عنوان ارز دیجیتالی در نظر بگیرید که می‌تواند برنامه‌های مختلف را تقویت کند. در واقع تنها به عنوان سکه‌ای که ارزش پولی را از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌کند، محسوب نمی‌شود.

کاربرد و هدف ارز سولانا چیست؟

ارز Solana اغلب به عنوان مقیاس‌پذیرترین و اولین بلاک‌چین در مقیاس واقعی وب، در جهان شناخته می‌شود، چون از معدود پروتکل‌هایی به شمار می‌رود که به بیش از TPS 1000 دست پیدا کرده است.

علاوه بر این، سولانا ادعا می‌کند که می‌تواند بیش از TPS 50،000 با بیش از 200 گره را در شبکه آزمایشی فعلی، پشتیبانی کند. این موضوع باعث شده تا رمز ارز سولانا تا حد زیادی به کارآمدترین شبکه بلاک چین تبدیل شود.

در مقایسه، شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار مانند بیت‌کوین، حدود 5 تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهند، در حالی که اتریوم به طور میانگین حدود 13 تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، سولانا 10،000 برابر سریع‌تر از بیت‌کوین و 3800 برابر سریع‌تر از اتریوم عمل می‌کند.

 

ویژگی های سولانا

کدام ویژگی های سولانا آن را خاص کرده است؟

سولانا فناوری منحصربه‌فرد و ثابت‌شده‌ای دارد که می‌تواند ده‌ها هزار تراکنش واقعی را در هر ثانیه پردازش کند. کارمزد تراکنش بسیار پایین است و تاخیر کمی دارد. همچنین یکی دیگر از ویژگی های سولانا و نوآوری‌ اساسی آن، اجماع اثبات تاریخ (PoH) است.

شبکه اصلی آن یک سال است که کار می‌کند و به طور پایدار تراکنش‌های بیشتری را در هر ثانیه، نسبت به سایر شبکه‌های ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد. این نوع تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه، برنامه‌هایی را فعال خواهد کرد که در هیچ جای دیگری کار نمی‌کنند. طراحی آن منحصربه‌فرد و مبتکرانه بوده و نسبت به دیگر بلاک‌چین‌ها کاملا بهینه شده است.

استخراج ارز سولانا چگونه است؟

بگذارید پرسش را به شکلی دیگر مطرح کنیم. آیا می‌شود ارز دیجیتال solana را استخراج کرد؟ خیر! چون سولانا از اثبات کار استفاده نمی‌کند، استخراج معنایی نخواهد داشت. مهم نیست سخت‌افزار شما چقدر قدرتمند باشد، اما ارز سولانا قابل استخراج نیست.  پس بلاکچین سولانا چطور پاداش تاییدکنندگان تراکنش را می‌پردازد؟

سولانا دو راه کلیدی برای کمک به شبکه در ازای پاداش ارائه می‌دهد:

  • استیکینگ (سپرده‌گذاری سهام) اعتباردهنده‌ها توکن سولانا را برای تایید تراکنش‌ها، در کیف پول خود قفل می‌کنند. همان‌طور که یک بانک به سپرده‌های شما سود می‌پردازد، سولانا هم در ازای استفاده از پس‌انداز شما برای تامین مالی وام‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها و اعتبارسنجی در شبکه، سالانه حدود 8 درصد به شما سود پرداخت می‌کند. این‌چنین، به سکه‌های شما اجازه داده می‌شود تا به تایید تراکنش‌ها کمک کند.
  • اعتبار سنجی، جایی که یک سرور قدرتمند در یک مرکز داده اجرا می‌شود تا تراکنش‌ها در شبکه Solana تایید شوند. به‌عنوان یک اعتبارسنج، افراد دیگر سکه‌های خود را با شما به اشتراک می‌گذارند تا تراکنش ها را تایید کنند. به این ترتیب پاداش به دست آمده بین افراد تقسیم خواهد شد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال سولانا کدام است؟

سولانا در چند صرافی معتبر مانند بایننس و کوین‌بیس فهرست شده است. اگر در صرافی کوین‌بیس حساب کاربری دارید، این صرافی مکانی عالی برای شروع سرمایه‌گذاری در توکن سولانا است، چون یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. به علاوه، کوین‌بیس یک شرکت سهامی عام است، بنابراین می‌توانید با خیالی راحت سرمایه‌های ارز دیجیتال خود را به آن بسپارید.

یکی دیگر از بهترین صرافی های ارز دیجیتال سولانا، صرافی سوفی (SoFi) است که برای سرمایه‌گذاران مدرن ساخته شده است. کاربران می‌توانند از طریق کارگزاری SoFi اوراق بهادار، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ها را بخرند و بفروشند.

 

کیف پول سولانا

چطور کیف پول سولانا را انتخاب کنیم؟

ارز دیجیتال سولانا اغلب برای NFTها، دیفای و استیکینگ استفاده می‌شود. بنابراین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای مدیریت ارز sol شما مناسبند. کیف پول‌های زیر بهترین کیف پول‌هایی هستند که می‌توان برای شبکه سولانا در نظر گرفت و برای مبادلات بسیار، توصیه می‌شود.

  • کیف پول فانتوم (Phantom)
  • کیف پول سول‌فلیر (Solflare)
  • کیف پول سولت (Sollet)
  • کیف پول سولانگ (Solong)
  • کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • کیف پول مث (Math)
  • کیف پول اکسدوس (Exodus)
  • کیف پول اتمیک (Atomic)
  • کیف پول تراست (Trust)

روند قیمت سولانا چگونه بوده است؟

قیمت سولانا به دلیل روندهای عمومی میان‌مدت بر اساس داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال کاهش یافته است. با این حال، با توجه به این حرکت، می‌توان مشاهده کرد که در اواسط سال 2020، قیمت سولانا پس از جولای 2020 بسیار بالاتر بود. در آن زمان، قیمت سکه SOL بالای 1 دلار معامله می‌شد و سپس تا ماه آگوست به روند صعودی ادامه داد. در سال 2020، زمانی که قیمت جدید آن 4 دلار بود، روند ثابت خود را تا ابتدای سال 2021 حفظ کرد.

با توجه به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، رمز ارز سولانا جایگاه برتر را در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورده است. در پایان ژانویه 2021، قیمت سولانا تقریبا به 4.40 دلار رسید. از آن زمان، یک مرحله صعودی قابل توجه را طی کرد و قیمتش به بالای 40 دلار افزایش یافت.

در زمان نگارش این مقاله، قیمت سولانا حدود 185 دلار و ارز بازار آن 57 میلیارد دلار است. پیش‌بینی‌های قیمتی کارشناسان مختلف ارزهای دیجیتال به هیچ وجه سولانا را از پیشی گرفتن از رقبا منصرف نمی‌کند. با وجود این، جامعه سولانا معیارهای بالاتری را برای قیمت‌های خود تعیین کرده است.

 

ارز SOL

آینده رمز ارز سولانا چطور پیش بینی می‌شود؟

عرضه توکن سولانا روند ملایمی دارد اما از سال 2021 این روند کمی سرعت پیدا کرد و مقدار زیادی از توکن‌های SOL در بازار ارزهای دیجیتال برای مبادله فراهم شدند. بر اساس این موضوع می‌توان رشد پایداری را برای این رمز ارز پیش‌بینی کرد.

نظرات متفاوتی درباره آینده ارز دیجیتال سولانا وجود دارد. بعضی از فعالان حوزه کریپتو، معتقدند سولانا روند صعودی قدرتمندی را در پیش گرفته و به زودی ارزش آن به 1000 دلار می‌رسد. بعضی دیگر، روند صعودی سولانا را تدریجی می‌دانند و می‌گویند ممکن است SOL فراز و نشیب‌هایی داشته باشد.

بعضی از تحلیل‌گران هم سولانا را مستعد رشد در طولانی‌مدت می‌دانند و بر این باورند که مسیر بلندمدتی را در پیش خواهد گرفت. به همین دلیل سرمایه‌گذاری طولانی مدت در سولانا معقول‌تر است.

آینده ارز سولانا به لطف مقیاس‌پذیری بسیار بالا و شرکایی متعبر و قدرتمند، روشن خواهد بود.

آیا ارز سولانا انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

سولانا در عمر نسبتا کوتاه خود در صرافی‌ها رشد سریعی داشته، بنابراین حتی کسانی که به‌تازگی خرید کرده‌اند، می‌توانند انتظار سود قابل توجهی داشته باشند. اما توصیه می‌کنیم به جای اینکه دائما ترس از دست دادن فرصت‌ها را داشته باشید، قبل از هر سرمایه گذاری به خوبی تحقیق کنید.

معامله‌گران چیزی را می‌خرند که توسط دارایی‌ها یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شود. این یک تفاوت کلیدی بین ارز دیجیتال و سهام است. سهام یک سود مالکیت بخشی از یک تجارت است و موفقیت آن در طول زمان به رشد شرکت بستگی دارد. اگر شرکت به خوبی سودسازی کند، سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است. سهامداران ادعای قانونی در مورد دارایی‌ها و جریان نقدی کسب‌وکار دارند و حتی ممکن است شرکت، به سرمایه‌گذاران خود سود سهام پرداخت کند.

در مقابل، سولانا مانند اکثر ارزهای دیجیتال محبوب، توسط هیچ دارایی اساسی پشتیبانی نمی‌شود. آنچه به آنها اعتبار می‌بخشد، خوش‌بینی و گمانه‌زنی سایر معامله‌گران است. معامله‌گران فکر می‌کنند که می‌توانند پس از مدتی سکه خود را با قیمت بالاتری به معامله‌گران دیگر بفروشند. بنابراین سفته بازی نیروی محرکه افزایش قیمت در ارزهای دیجیتال خواهد بود.

اگر معامله‌گران خوش‌بین از بین بروند، چیزی برای تقویت ارز دیجیتال وجود ندارد. این یک تمایز کلیدی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران، مانند وارن بافت افسانه‌ای را از ارزهای دیجیتال دور نگه می‌دارد.

 

خرید ارز دیجیتال سولانا

چگونه ارز سولانا بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال سولانا، مانند دیگر ارزهای دیجیتال، چند مرحله را باید انجام داد که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم.

 

یک حساب آنلاین باز کنید.

متأسفانه، اکثر پلتفرم‌های محبوب مبادله ارزهای دیجیتال، هنوز از Solana پشتیبانی نکرده‌اند. با چنین پروژه امیدوارکننده‌ای، به احتمال زیاد سولانا در آینده نزدیک به صرافی‌های ارز دیجیتال بیشتری اضافه خواهد شد. در حال حاضر، بهترین گزینه برای شما استفاده از Crypto.com یا Voyager و همچنین کوین‌بیس و بایننس است که به آنها اشاره کردیم.

برای باز کردن یک حساب کاربری، باید یک آدرس ایمیل وارد کرده و یک رمز عبور ایجاد کنید. بعضی از صرافی‌ها به اطلاعات شناسایی شخصی هم نیاز دارند. پس از آنکه هویت شما تایید شد، آماده شروع سرمایه گذاری هستید.

 

ایجاد کیف پول (اختیاری)

قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، باید در نظر بگیرید که دارایی‌های خود را کجا ذخیره می‌کنید. به شما توصیه نمی‌شود که رمز ارزها را در یک صرافی نگهداری کنید، چون صرافی‌ها اهداف بزرگی برای هکرهای ارزهای دیجیتال هستند. بسیاری از صرافی‌ها در گذشته هک شده‌اند، بنابراین تنها دلیلی که باید ارزهای دیجیتال خود را در صرافی نگه دارید، این است که استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت داشته باشید.

در عوض، باید دارایی خود را در یک کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری ذخیره کنید. کیف پول‌های نرم‌افزاری که به صورت اپلیکیشن‌ بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر شما نصب می‌شوند، رایگان هستند. کیف پول‌های سخت افزاری امن‌ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند، چون دارایی‌های شما را به صورت آفلاین در یک دستگاه فیزیکی ذخیره می‌کنند. کیف پول‌های ارز دیجیتال سوالانا را پیش‌تر معرفی کردیم.

 

خرید خود را انجام دهید

می‌توانید خرید سولانا را با استفاده از تتر یا بیت کوین انجام دهید. تتر (USDT) یک استیبل کوین است که به 1 دلار متصل است، بنابراین سرمایه‌گذاری با ارز فیات را شبیه‌سازی می‌کند. برخی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دوست دارند معامله خود را با بیت‌کوین انجام دهند، چون معیاری را برای میزان عملکرد یک سرمایه‌گذاری از نظر بیت‌کوین فراهم می‌کند.

شما می‌توانید سفارش خرید خود را به صورت سفارش بازار یا سفارش محدود ثبت کنید. سفارش‌های بازار، تراکنش شما را به سرعت با قیمت بازار تکمیل می‌کنند، در حالی که در سفارش محدود، اگر ارز SOL به قیمت مشخصی که تعیین کرده‌اید برسد، سفارش شما تکمیل خواهد شد. با این حال، اگر قیمت هرگز به چیزی که مشخص کرده‌اید نرسد، سفارش انجام نخواهد شد.