مزایا و معایب پولکادات و ویژگی‌های آن در این چند سالی که از راه‌اندازی رسمی آن می‌گذرد برای بسیاری از تریدرها و توسعه‌دهندگان آشکار شده است. پولکادات یک شبکه چندزنجیره‌ای غیرمتمرکز، امن و مقیاس‌پذیر برای نسل بعدی وب است که با استفاده از فریمورک Substrate که امکان ایجاد بلاک‌چین‌های خاص‌منظوره و سازگار را فراهم می‌کند ساخته شده است.

پولکادات به دنبال ایجاد یک وب کاملاً غیرمتمرکز است. همچنین می‌تواند زنجیره‌های شخصی، شبکه‌های عمومی و اوراکل‌ها را که نوع جدیدی از وب بر مبنای تعامل بلاک‌چین‌ها هستند، به هم متصل کند.

DOT توکن بومی شبکه پولکادات است و هدف آن تسهیل پرداخت‌ها، حاکمیت شبکه، سپرده‌گذاری، پاداش‌دهی، پرداخت کارمزد و موارد مشابه است. توکن DOT ذخایر محدودی ندارد و براساس نرخ مشارکت کاربران در شبکه تنظیم می‌شود و تا 10 درصد در سال تورم دارد. در ادامه مقاله بیشتر با ارز دیجیتال پولکادات و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد تا ببینیم پولکادات بخریم یا نه.

تاریخچه ارز پولکادات

پولکادات با استفاده از رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی، امکان ارسال وجوه از کیف پول‌های دیجیتالی به هم را فراهم می‌کند. به‌طور متوسط هر 6 ثانیه یک تراکنش در این بلاک‌چین تائید می‌شود و سرعت مطلوبی دارد.

بااین‌حال پولکادات فراتر از تراکنش‌های مالی، یک شبکه چندزنجیره‌ای اشتراکی است که متکی بر زنجیره رله مرکزی است که امکان پردازش اطلاعات و تراکنش را روی چندین زنجیره به‌صورت هم‌زمان فراهم می‌کند و به آن پاراچین (Parachain) می‌گویند. به‌این‌ترتیب تراکنش‌ها به‌صورت هم‌زمان و موازی پردازش شده و سرعت بلاک‌چین بالا می‌رود.

امکان اتصال چندین پاراچین به پولکادات نیز وجود دارد و این باعث افزایش امنیت، مقیاس‌پذیری و همکاری متقابل، حذف ازدحام، کارمزد مناسب و حل مسئله ناسازگاری بلاک‌چین‌های قدیمی می‌شود. پولکادات بدون نیاز به ایجاد هاردفورک، مرتباً با استفاده از سیستم حاکمیتی خود به‌روزرسانی می‌شود.

پولکادات از الگوریتم اجماع اثبات سهام نامزد شده (NPoS) استفاده می‌کند که به کاربران خود به‌خاطر سپرده‌گذاری توکن‌های DOT آن‌ها پاداش می‌دهد نه استخراج توکن. سپرده‌گذاران می‌توانند با تبدیل‌شدن به یک گره Validator، Collators یا نودهای پاراچین شبکه اصلی پولکادات، تراکنش‌ها را کنترل کنند تا امنیت شبکه تضمین گردد و در ازای مشارکت‌شان در شبکه پاداش می‌گیرند.

بررسی مزایا و معایب پولکادات، ویژگی های پولکادات

ویژگی‌های پولکادات

از مهم‌ترین ویژگی‌های پولکادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناهمگونی

پولکادات زنجیره‌ها را در قالب یک شبکه‌ای از پاراچین‌ها به هم متصل می‌کند و به آن‌ها امکان انجام تراکنش به‌صورت هم‌زمان و موازی، با حفظ امنیت اطلاعات را می‌دهد. هرقدر زنجیره‌های بیشتری به این شبکه متصل شوند به معنی وجود فرصت‌های بیشتر برای نوآوری است. پاراچین‌ها می‌توانند از طریق بریج (پل) به هم متصل شوند و تعامل داشته باشند.

  • مقیاس‌پذیری و سرعت بالاتر

وقتی شبکه شلوغ است بلاک‌چین‌ها تنها می‌توانند مقدار مشخصی از ترافیک را مدیریت کنند؛ بنابراین گلوگاه ایجاد می‌شود؛ اما در پولکادات چندین شبکه چندزنجیره‌ای وجود دارد که می‌توانند تراکنش‌ها را به‌صورت هم‌زمان و با سرعت پردازش کنند و جلوی ایجاد گلوگاه در شبکه را بگیرند. این قابلیت پردازش موازی باعث ایجاد مقیاس‌پذیری بیشتر می‌شود و از مهم‌ترین مزایای پولکادات است.

  • به‌روزرسانی بدون ایجاد فورک

در بلاک‌چین‌های سنتی، ارتقا مستلزم ایجاد فورک بود؛ اما در پولکادات، مکانیسم شفاف حاکمیتی امکان تغییر شبکه و به‌روزرسانی را فراهم کرده است.

  • قابلیت همکاری متقابل با زنجیره رله

این ویژگی مبتنی بر وب 3 و ارتباط متقابل همه اکوسیستم‌هاست. وجود زنجیره رله در پولکادات امیدها را برای انطباق جهانی آن بیشتر کرده است. زنجیره‌های دیگر می‌توانند به پولکادات متصل شوند و پولکادات بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

  • تسهیل ساخت بلاک‌چین با کمک Substrate

ویژگی Substrate به تیم‌ها کمک می‌کند تا بلاک‌چین خاصی که مد نظر دارند را به‌راحتی بسازند و زنجیره رله پولکادات متصل کنند. به‌این‌ترتیب لازم نیست روی ایجاد زیرساخت‌ها تمرکز زیادی داشته باشند و می‌توانند بیشتر روی ویژگی‌های پروژه خود کار کنند. همچنین امکان دسترسی به دنیای بلاک‌چین را هم دارند.

  • سرعت و امنیت

پولکادات تراکنش‌های همه زنجیره‌های متصل به شبکه خود را به‌صورت موازی انجام می‌دهد.

بنیان‌گذاران پولکادات

پولکادات توسط گاوین وود یکی از بنیان‌گذاران اتریوم تاسیس شد. او پیش از این زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی که برای برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند به کار می‌رفت را نیز ابداع کرده بود. وود مدیرعامل شرکت Parity Technologies که شرکت زیرساخت بلاک‌چین و مسئول توسعه Parity Ethereum، یکی از پرکاربردترین مشتریان اتریوم در شبکه است. درعین‌حال وود روی توسعه پولکادات و Substrate نیز کار می‌کند.

وایت‌پیپر پولکادات در سال 2016 منتشر شد و توانست 145 میلیون دلار سرمایه جذب کند و به‌این‌ترتیب شبکه اصلی خود را در سال 2020 راه‌اندازی کرد. در این فاز، مدیریت شبکه توسط بنیاد وب 3 انجام می‌شد و کم‌کم به سمت مشارکت اعتبارسنج‌ها در شبکه رفت و به فرآیندی غیرمتمرکز تبدل شد. بعد از این، توکن DOT در صرافی ارز دیجیتال لیست شد و کیف پول‌های مختلف از آن پشتیبانی کردند. درنهایت توکن DOT در لیست ده ارز دیجیتال برتر بازار از نظر میزان ارزش قرار گرفت.

با مشاهده موفقیت نسخه آلفای شبکه به نام کوساما (Kusama)، شبکه اصلی در سال 2019 راه‌اندازی شد و تبدیل به زمینه‌ای برای آزمایش عملکرد پولکادات و ارز دیجیتال بومی KSM گردید. شبکه تست پاراچین پولکادات به نام روکوکو نیز در سال 2020 معرفی گردید و گامی به سمت پیاده‌سازی پاراچین (Parachain) بود.

درحال‌حاضر پولکادات در حال توسعه زیرساخت‌های توسعه حراج پاراچین‌ها، پاراتردها (Parathread) و انتقال پیام بین زنجیره‌هاست. درنهایت به یک زنجیره رله کاملاً کاربردی تبدیل می‌شود که امنیت لازم را داشته و سیستم را به‌صورت مجموعه‌ای از پاراچین‌ها، هماهنگ می‌کند.

بررسی مزایا و معایب پولکادات

مزایای پولکادات چیست؟

مزایا و معایب پولکادات شامل موارد زیادی می‌شود اما از مهم‌ترین مزایای پولکادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فریمورک مدولار Parity Technologies’ Substrate به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که کامپوننت‌های خاصی که بهترین تطابق را کاربرد مد نظر آن‌ها دارد انتخاب کنند.
  2. پولکادات به توسعه‌دهندگان امکان راه‌اندازی زنجیره و برنامه‌های کاربردی را می‌دهد که از مدل‌های امنیتی مشترک استفاده می‌کنند بدون اینکه نگران جذب تعداد کافی از ماینرها یا تائیدکننده‌ها برای امن سازی زنجیره‌شان باشند و این از مهم‌ترین مزایای پولکادات برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های تحت بلاک‌چین است.
  3. پاراچین‌های پولکادات می‌توانند برای ارتباط با شبکه‌های خارجی مثل بیت‌کوین و اتریوم از پل (بریج) استفاده کنند.
  4. پولکادات قبلاً حدود 200 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است و از نظر ارزش بازار جز کوین‌های برتر محسوب می‌شود که شروع به ادغام با سایر شبکه‌ها نظیر Chainlink کرده است.
  5. شبکه پولکادات به تسریع انتقال از وب 2 به وب 3 کمک می‌کند.
  6. این شبکه بسیار مقیاس‌پذیر است و کارمزد تراکنش کمی دارد. همچنین مصرف انرژی آن بسیار کم است که باعث شده جز شبکه‌های دوستدار محیط زیست باشد.

معایب پولکادات چیست؟

از مهم‌ترین معایب پولکادات که بیش از هر چیزی مانع پیشرفت این شبکه شده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پولکادات در حال رقابت با سایر بلاک‌چین‌های اثبات سهام، با قابلیت قراردادهای هوشمند و همه‌منظوره مثل تزوس، کاسموس و کاردانو است که حتی با وجود اتریوم که در این صنعت پیشرو است، توانسته‌اند خود را مطرح کنند.
  2. هکرها دو بار از آسیب‌پذیری کدهای پولکادات استفاده کرده و میلیون‌ها دلار از سرمایه مردم را تخلیه کرده‌اند. این مسئله یکی از مهم‌ترین معایب پولکادات است که باعث کم شدن اعتماد سرمایه‌گذاران به آن شده است.
  3. تعداد پاراچین و اسلات‌هایی که از طریق حراج ارائه می‌شوند محدود است و می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای کاربردهای کوچک شود.
  4. هنوز بسیاری از ویژگی‌هایی که در وایت‌پیپر پولکادات آمده است پیاده‌سازی نشده

پولکادات بخریم یا نه

بالاخره پولکادات بخریم یا نه؟

پولکادات دارایی منحصربه‌فردی است که به‌سرعت در بازار کریپتو موردتوجه قرار گرفت. این فناوری بر مبنای تمرکززدایی از بلاک‌چین‌ها کار می‌کند و به کاربران خود امکان ایجاد زنجیره‌های جدید را می‌دهد. با اینحال رقبای قدرتمندی دارد.

سال 2021 پولکادات با رکوردشکنی قیمت خود و رسیدن به سقف قیمتی حدود 53 دلاری، به تریدرها نشان داد که توکن DOT می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی باشد. درحال‌حاضر توکن قیمت مناسبی دارد و از نظر سایت کوین مارکت کپ جز برترین کوین‌های بازار قرار گرفته است. حتی زمانی که بازار افت می‌کند و قیمت توکن DOT کاهش می‌یابد، هنوز پولکادات سودآور است. پیش‌بینی می‌شود قیمت این دارایی تا سال 2025 به بیش از 25 دلار برسد.

درنهایت در جواب این سؤال که پولکادات بخریم یا نه باید بگوییم تحلیل و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد پولکادات می‌تواند یک سرمایه‌گذاری خوب برای سال‌های پیش رو باشد.

در یک نگاه

پولکادات یک فناوری جدید در حوزه بلاک‌چین است که با هدف اتصال بلاک‌چین‌های مختل به هم و تسهیل انجام تراکنش بین آن‌ها ایجاد شد. این پلتفرم در سال 2020 رسماً معرفی و راه‌اندازی شد و امروز مزایا و معایب پولکادات بر همه آشکار است. بااین‌حال این شبکه در همین مدت کم توانسته رشد خوبی را تجربه کند و یکی از رمزارزهایی است که سرمایه‌گذاری زیادی روی آن شده است. اگر روند رشد پولکادات در آینده نیز ادامه داشته باشد این توکن می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی محسوب شود.