ارز دیجیتال استلار یک سیستم پرداخت بین مرزی با توکن بومی لومن XLM است و در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا استلار بخریم یا نه. استلار یک ارز دیجیتال بر مبنای دفترکل توزیع‌شده بلاک‌چین است و افراد و سیستم‌های پرداخت را در سراسر دنیا به هم وصل می‌کند. هدف استلار انتقال امن، سریع و کم‌هزینه دارایی در سراسر دنیاست. بااین‌حال مزایا و معایب استلار مثل هر ارز دیجیتال دیگری جای بحث دارد و ما در این مقاله با بررسی این موارد به شما در تصمیم‌گیری شفاف‌تر کمک می‌کنیم.

سرگذشت رمز ارز استلار

استلار (XLM) یک شبکه غیرمتمرکز همتابه‌همتا (P2P) است که در سال 2014 توسط بنیاد غیرانتفاعی استلار که توسط جد مک کلاب بنیان‌گذاری شده بود ایجاد شد. این پروژه بودجه اولیه خود را از استارتاپ پرداخت Stripe و کمک‌های مالی سازمان‌هایی مثل گوگل، بلک‌راک و فست‌فوروارد به دست آورد. همچنین هزینه‌های جاری خود را از کمک‌های مالی مردمی تأمین می‌کند.

هدف اولیه این پروژه گسترش دسترسی به امور مالی از روش‌هایی غیر از بانک در جهان بود؛ اما بعدازآن اولویت آن برای کمک به شرکت‌های مالی برای ارتباط با هم از طریق فناوری بلاک‌چین تغییر کرد.

استلار در سال 2018 با TransferTo قراردادی برای پرداخت‌های فرامرزی به بیش از 70 کشور امضا کرد. همچنین تبدیل به اولین دفترکل توزیع‌شده‌ای شد که برای پرداخت‌ها و توکنایز کردن دارایی‌ها گواهی ارائه می‌کرد. همچنین به‌عنوان شرکت شریک IBM برای یک پروژه استیبل‌کوین دوگانه انتخاب شد.

مبنای این شبکه، ارز دیجیتال آن یعنی XLM یا لومن است که نقش واسطه را در عملیات‌ها دارد و به‌عنوان کارمزد تراکنش استفاده می‌شود. شبکه استلار، پول را در چند ثانیه، ابتدا به XLM و سپس به ارز مقصد تبدیل می‌کند. به‌این‌ترتیب تراکنش‌های بین مرزی با سرعت بالاتر و کارمزد کمتر انجام می‌شوند. همچنین امکان ذخیره استلار به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مزایا و معایب استلار

این شبکه سطح امنیت بالایی دارد. دارندگان XLM باید حداقل یک توکن داشته باشند تا در شبکه فعال بمانند. این تفاوت ظریف باعث انجام تراکنش‌ها به شکلی مؤثر و با هزینه زمانی کم می‌شود. بعلاوه لومن با گران کردن میکروتراکنش‌های خود باعث شده هزینه هک کردن آن‌ها بالا رود و شبکه استلار از تهدیدات امنیتی جدی در امان باشد.

استلار در ابتدا براساس پروتکل ریپل ساخته شده که با یک هاردفورک از آن جدا و کد آن بازنویسی شد. مخاطبان هدف استلار، کشورهای در حال توسعه هستند و کاربران عادی از طریق تراکنش‌های سریع، ساده و ارزان امکان دسترسی به اقتصاد جهانی را دارند.

وضعیت توکن‌ها و بازار

درحال‌حاضر حدوداً 25.1 میلیارد کوین در گردش است که حداکثر میزان عرضه آن 50 میلیارد تعیین شده است. بنیاد استلار در اصل بیش از 100 میلیارد رومن داشت که نیمی از آن‌ها را در نوامبر 2019 سوزاند. این حرکت باعث افزایش قیمت کوتاه‌مدت توکن XLM شد اما به‌سرعت بی‌اثر گشت.

از ماه می 2020 ارزش لومن استلار به یک از دوسوم خود رسیده و رتبه آن در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ سقوط کرده است. ارزش بازار این سکه تا 26 جولای 2022 حدود 2.7 میلیارد دلار بوده است.

مزایای استلار چیست؟

در بررسی مزایا و معایب استلار، از مهم‌ترین مزایای استلار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرمتمرکز و متن‌باز بودن تراکنش‌ها و عدم نظارت متمرکز بر آن‌ها
  • سرعت بالای انتقال و تأیید تراکنش‌ها که حدوداً 3 تا 5 ثانیه و سریع‌تر از بانک‌ها و پرداخت‌های بین مرزی است.
  • هزینه پایین تراکنش در مقایسه با روش‌های دیگر و نرخ تورم ثابت سالیانه یک درصد
  • قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و ICO ها (هرچند این مورد از مزایای استلار هیچ‌گاه محقق نشده است).
  • مقدار بالاتر از حد متوسط لیست شدن در صرافی‌ها و میزان نقدینگی
  • قابلیت انجام هزاران تراکنش در ثانیه با حداقل کارمزد
  • همکاری و مشارکت قوی با سازمان‌های معتبری ازجمله IBM

مزایا و معایب استلار

معایب استلار چیست؟

در بررسی مزایا و معایب استلار به این مسئله می‌رسیم که برخی از مهم‌ترین معایب استلار که باعث استقبال نکردن مردم از آن شده عبارتند از:

  • بنیاد استلار حدود 60 درصد لومن‌ها را در اختیار دارد که باعث ایجاد تمرکز و ریسک شده است؛ بنابراین پررنگ‌ترین مورد از معایب استلار حرکت آن به سمت کنترل متمرکز است.
  • استلار در مورداستفاده، منشأ توکن و نقاط تمرکز مشابه ریپل است و یک موجودیت مرکزی یعنی بنیاد استلار کل شبکه آن را کنترل می‌کند. به دلیل اینکه درحال‌حاضر ریپل به‌خاطر عدم ثبت توکن XRP خود در آژانس و فروش غیرقانونی یک اوراق بهادار تحت شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات‌متحده است، ممکن است چنین اتفاقی در انتظار استلار هم باشد.
  • این شبکه تنها 44 اعتبارسنج دارد که بیشتر در اطراف گره‌های بنیاد استلار متمرکز شده‌اند و باعث آسیب‌پذیری شبکه گشته‌اند.
  • تیم استلار یک تیم کوچک حدوداً 7 نفره است و توسعه این شبکه از سال 2019 بسیار کند شده است.
  • مسئله باگی که در سال 2017 در این شبکه پیدا و رفع شد و باعث بی‌اعتمادی گردید
  • نداشتن مشوق‌های مالی (مثل پاداش استخراج) یکی از مهم‌ترین معایب استلار است که باعث کم شدن تعداد گره‌ها و ایجاد تمرکز در شبکه شده است.

بالاخره استلار بخریم یا نه؟ مزایا و معایب استلار

به‌طورکلی دو راه برای کسب سود از تغییرات قیمت استلار وجود دارد: خرید و سرمایه‌گذاری یا معامله و ترید براساس تغییرات قیمت.

سرمایه‌گذاری روی استلار

برای بررسی اینکه آیا استلار بخریم یا نه باید دو فاکتور را در نظر بگیریم: چگونگی عملکرد لومن تا الان و پتانسیل‌های بالقوه آن برای آینده.

ازنظر عملکرد قبلی باید بگوییم، ارزهای دیجیتال و همین‌طور استلار، به‌خاطر نوپا بودن مستعد نوسان هستند و ممکن است تغییرات قیمتی شدیدی داشته باشند. ازنظر تاریخی، لومن تابه‌حال افزایش خیلی ناچیزی داشته است. هرچند که نوسانات پرشتابی را هم تجربه کرده مثلاً قیمت آن از 9 سنت در نوامبر 2020 به 73 سنت در می 2021 رسید و سپس سقوط کرد. این رشد کلی نشان می‌دهد لومن می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد اما با ریسک قابل‌توجهی همراه است. مثل بقیه رمزارزها استلار بی‌ثبات است و هیچ تضمینی برای موفقیت بلندمدت آن نیست.

از دیدگاه پتانسیل بالقوه نیز، استلار اغلب به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال دست‌کم گرفته می‌شود. این رمزارز قابلیت‌های مناسب و شرکای خوبی دارد. شبکه استلار در حال رشد است و تعداد پرداخت‌های آن از 2020 تا 2021 بیش از 387 درصد افزایش یافته است.

بااین‌حال استلار نیمی از لومن‌های خود را از بین برده و برنامه‌ای برای افزایش توکن ندارد. این مسئله پتانسیل سرمایه‌گذاری روی آن را کاهش می‌دهد. البته ارزش سکه‌ها ارتباط زیادی با کاربرد و توانایی آن‌ها برای حل مشکلات دنیای واقعی دارند و لومن به دلیل توانایی استلار در پردازش سریع، کارآمد و کم‌هزینه پرداخت‌های بین‌المللی این ویژگی را داراست.

درنهایت تصمیم‌گیری درباره اینکه استلار بخریم یا نه و سرمایه‌گذاری بلندمدت روی لومن بستگی به این دارد که شما درباره آینده آن به‌عنوان یک شبکه پرداخت و تیم پشتیبانی آن چه نظری دارید. اگر فکر می‌کنید بلاک‌چین آینده پرداخت‌های فرامرزی است استلار انتخاب خوبی است.

مزایا و معایب استلار

ترید کردن استلار

اما برای ترید و معامله کردن استلار، پس از مطالعه مزایا و معایب استلار نیاز به تعیین هدف و استراتژی دارید. به‌این‌ترتیب حداکثر سود و حداقل ضرر خود را تعیین می‌کنید. این استراتژی مختص شماست و باید شامل موارد زیر باشد:

  • اهداف: طرح شما باید کامل نشان دهد که امیدوارید در کوتاه یا بلندمدت چه نتیجه‌ای بگیرید.
  • بازارها: باید مشخص باشد که فقط روی استلار تمرکز دارید یا دارایی‌های دیگر را هم در نظر می‌گیرید.
  • ریسک: میزان ریسکی که می‌توانید بپذیرید، سرمایه موجود و میزان سود مورد نظر و حداکثر میزان ضرری که تحمل آن را دارید، تعیین کنید.

بعد از این موارد لازم است استراتژی تریدینگ خود را مشخص کنید مثلاً تریدینگ روزانه یا نوسان‌گیری، اسکالپینگ و غیره. به‌این‌ترتیب متوجه می‌شوید چقدر زمان به ترید کردن اختصاص می‌دهید.

وقتی به‌جای سرمایه‌گذاری وارد ترید کردن می‌شوید این فرصت را دارید که هم از بازارهای صعودی و هم نزولی کسب سود کنید و این کاملاً به استراتژی معاملاتی شما وابسته است.

به‌خاطر داشته باشید مهم‌ترین فاکتورهایی که روی قیمت لومن تأثیر می‌گذارد میزان ذخایر xlm، استقبال جامعه از آن، گسترش میزان استفاده از آن در جهان و قیمت رمزارزهایی مثل اتریوم و ریپل است. بهتر است این موارد را در پیش‌بینی‌های معاملاتی خود برای کسب سود بیشتر در نظر بگیرید.

در یک نگاه

استلار هاردفورک ریپل است که برای توسعه و تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی ایجاد شد. ارزی که کاربر مبدأ ارسال می‌کرد در پلتفرم استلار به توکن لومن تبدیل می‌شود و درنهایت در مقصد به ارز مقصد پرداخت می‌گردد. در این سال‌هایی که لومن به بازار ارائه شده است مزایا و معایب استلار نسبتاً آشکار گشته و نقاط ضعف و قوت خود را نشان داده است. بااین‌حال بازار رمزارزها بازاری پیش‌بینی‌ناپذیر است، تغییرات کلی بازار یا تغییر در عملکرد استلار می‌تواند پتانسیل آن برای سرمایه‌گذاری را بهبود یا کاهش دهد.

در آخر لازم به ذکر است که برای خرید درست و رسیدن به سود با خرید و فروش ارز دیجیتال لازم است که اطلاعاتی در رابطه با تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.