در میان هزاران ارز دیجیتال تنها تعداد محدودی قابلیت استخراج دارند و در میان آن‌ها نیز تعداد محدودی ارزش استخراج دارند. اتریوم از جمله ارزهای دیجیتالی است که بر پایه الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (POW) کار می‌کند و استخراج مورد توجه ماینرهای بزرگ دنیا است. دستگاه ماینر اتریوم ، سخت‌افزاری است که استخراج ارز دیجیتال در آن توسط کارت گرافیک انجام می‌شود. از آنجایی که بر خلاف بیت کوین، اتریوم چندان دچار نوسان نمی‌شود، استخراج آن نیز می‌تواند ریسک ماینینگ را کاهش دهد. در ادامه این مقاله تصمیم داریم بهترین ماینرهای اتریوم و بهترین نرم‌ افزارهای استخراج اتریوم را معرفی کرده و درباره آن‌ها صحبت کنیم.

استخراج یا ماینینگ اتریوم چه فایده‌ای دارد؟

اگر از ثبات قیمت اتریوم گذر کنیم، یکی از مزایای استخراج اتریوم نوع دستگاه ماینر اتریوم است. برای ماینینگ اتریوم از کارت گرافیک استفاده می‌شود و این در حالی که بیت کوین برای ماینینگ نیاز به اسیک دارد. در مقایسه بین اسیک و کارت گرافیک باید گفت که هر دو مزایا و معایب زیادی دارد. از مزایای این کار می‌توان گفت که علاوه اتریوم تعداد قابل توجهی ارز دیجیتال را می‌توان با یک دستگاه استخراج کرد.

برای مثال گرین، بیت کوین گلد و مونرو نیز استخراجشان از طریق کارت گرافیک انجام می‌شود. از دیگر مزایای این کار به خرید و فروش ساده آن، تعداد بسیار زیادی از انواع کارت گرافیک، مادربرد، رم و … که برای ماینینگ اتریوم در بازار وجود دارد. ضمنا در صورت عدم احتیاج، به راحتی می‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید. از دیگر فواید این کار مصرف برق کمتر، صدا و گرمای کمتر ماینرهای اتریوم است.

 

استخراج یا ماینینگ اتریوم با نرم‌ افزارهای استخراج اتریوم

منظور از ماینر اتریوم چیست؟

فرایند ماینینگ، به فرایندی گفته می‌شود که طی آن تراکنش‌های پیچیده ریاضی حل می‌شود و این کار نیاز به یک سری قطعه الکترونیکی دارد که به شکل یک سیستم در کنار هم کار کنند. این سیستم را ماینر می‌گویند. ماینر اتریوم از یک سری کارت گرافیک تشکیل شده که به شکل یک ریگ در کنار هم کار می‌کنند. ریگ یک پک کامل از سخت‌افزارها است که شبیه به سیستم کامپیوتری قدیمی در کنار نصب می‌شود. با این تفاوت که در این سیستم تعداد کارت گرافیک‌ها بیشتر از یک سیستم عادی خانگی است.

شما می‌توانید این ریگ را به صورت آماده خریداری کنید و یا اینکه اگر دانش کافی نسبت به اسمبل سیستم کامپیوتری دارید، می‌توانید هر قطعه را به صورت جدا خریداری کرده و در نهایت به هم متصل نمایید. در این سیستم مهم‌ترین قسمت کارت گرافیک آن است که باید از بین مدل‌های شرکت AMD و Nvidia انتخاب شود. این سیستم چند کارت گرافیک، یک مودم با اینترنت ثابت، مادربرد، حافظه، رم و سی پی یو دارد. کابل‌های مورد نیاز اغلب به همراه این قطعات الکترونیکی فروخته می‌شود اما در صورت نیاز می‌توانید مجزا نیز آن‌ها را خریداری کنید.

 

فرایند ماینینگ در نرم‌ افزارهای استخراج اتریوم

نرم‌افزار استخراج اتریوم

همان‌طور که می‌دانید در یک سیستم کامپیوتری خانگی بعد از اسمبل قطعات الکترونیکی باید نرم‌افزارهای لازم مانند سیستم‌عامل و دیگر نرم‌افزارهای کاربردی نصب شود تا این قطعات بتوانند به مسئولیت خود عمل کنند. بعد از اسمبل ماینر اتریوم نیز باید نرم‌افزار استخراج اتریوم نصب شود تا فرایند استخراج آغاز شود. البته تنها در صورتی نیاز به نصب نرم‌افزار خواهید داشت که تمایل به اتصال به استخر ماینینگ را نداشته‌اید و تصمیم دارید خودتان با ریگ اتریوم استخراج کنید.

نرم‌افزارهایی نیز وجود دارد که به شما اجازه ماینینگ اتریوم از طریق لپ‌تاپ و سیستم‌های خانگی را می‌دهد؛ اما ما استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که عمر مفید دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. نرم‌افزارهای متعددی برای این کار طراحی شده‌اند اما اگر ماینر تازه‌کاری هستید به سراغ مدل‌هایی بروید که رابط کاربردی ساده‌ای دارند و کار با آن‌ها ساده‌تر است. با توجه به نوع سیستم‌عامل و نوع سخت‌افزار، نرم‌افزار خود را انتخاب کنید.

بهترین ماینرهای اتریوم کدامند؟

قبلاً هم گفته شد ماینر اتریوم به صورت کلی به سیستم‌های خانگی شباهت دارد با این تفاوت که کارت گرافیک آن قدرتمندتر است. از این رو بهترین ماینرهای اتریوم دارای بهترین کارت گرافیک‌های مربوط به ماینینگ اتریوم هستند. در ادامه به چند دستگاه اسمبل شده برای استخراج اتریوم اشاره خواهیم کرد:

دستگاه ماینر اینو سیلیکون پرو Innisilicon A10 pro ETTH

در میان مدل‌های موجود این دستگاه با 500 مگاهش بر ثانیه هش ریت یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج اتریوم است. بهترین عملکرد آن در دمای بین 0 تا 40 سانتی‌گراد خواهد بود و جالب است بدانید که مصرف برق در آن چیزی حدود 960 وات خواهد بود.

دستگاه بیت مینانت ماینر Bitmain Antminet E3

این دستگاه با 190 مگاهش بر ثانیه یکی از بهترین‌های این حوزه است. برق مصرف آن 760 وات بوده و در دمای بین 0 تا 40 سانتی‌گراد عملکرد خوبی دارد.

دستگاه ماینر بیت مینانت ماینر Bitmain Antminet E3

این ماینر اتریوم با 180 مگاهش بر ثانیه هش ریت جزو بهترین‌ها است. مصرف برق آن تنها 800 وات است. دمای محیط این دستگاه نباید بیشتر از 40 سانتی‌گراد باشد.این دستگاه از طرق کابل LAN به اینترنت متصل می‌شود.

 

نرم ‌افزارهای استخراج اتریوم

بهترین نرم ‌افزارهای استخراج اتریوم کدامند؟

قبلاً هم گفتیم تعداد قابل توجهی نرم‌افزار برای نصب روی ماینر اتریوم طراحی شده است و این شما هستید که با توجه به محدودیت‌ها و توانایی سخت‌افزاری خود باید بهترین را انتخاب نمایید. در ادامه تعدادی از آن‌ها را به اختصار معرفی می‌کنیم:

1.     نرم‌افزار Miner Gate

Miner Gate از جمله softwareهای پرطرفدار برای ماینینگ اتریوم است. رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و تمام کاربران تازه‌کار می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند. نصب آن روی سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک امکان‌پذیر است. علاوه بر اتریوم با این گزینه می‌توانید کوین‌هایی مانند دش، زی کش، لایت کوین، مونورو و چندین ارز دیگر را استخراج کنید.

2.     نرم‌افزار  CG Miner

از انواع پرطرفدار نرم‌ افزارهای استخراج اتریوم است. متاسفانه با تمام قدرت پردازش بالایی که ایجاد می‌کند، اما رابط  کاربری سختی دارد و کار با آن برای ماینرهای تازه‌کار ساده نخواهد بود. هر چند یادگیری آن نیز چندان سخت نیست. قادر خواهید بود CG Miner را روی سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک نصب کنید.

3.     نرم‌افزار Claymore

Claymore در بین میان ماینرهای اتریوم محبوب است چرا که رابط کاربری ساده‌ای دارد و مهم‌تر آنکه این امکان را فراهم می‌کند که در کنار ماینینگ اتریوم، ارز دیگری را نیز استخراج کنید. تنها روی سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس نصب می‌شود. استفاده از آن 0.1% کارمزد خواهد داشت و اگر دو استخراج دوگانه استفاده کنید به 0.2% افزایش می‌یابد.

4.     نرم‌افزار  ETminer

ETminer نرم‌افزاری قدرتمند است اما تنها برای کارت گرافیک‌های شرکت Nvidia طراحی شده است. روی سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک قابل نصب است. رابط کاربری خوبی داشته و کار با آن برای تازه‌کارها نیز ساده خواهد بود.

5.     نرم‌افزار WinETH

WinETH نیز برای کارت گرافیک Nvidia طراحی شده است. گزینه‌های بسیار جذابی دارد که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی ماینر بعد از بروز خطا است. با زبان C++ نوشته شده است.

در یک نگاه

اتریوم به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال مورد توجه استخراج‌کننده‌های ارز دیجیتال است و اغلب تریدرها برای حفظ سرمایه خود در کنار دیگر ارزهای دیجیتال، اتریوم نیز استخراج می‌کند. هزینه‌های پایین خرید ماینر اتریوم و عدم نیاز به سخت‌افزار پیچیده و خاص استخراج آن را مقرون به صرفه می‌نماید. در ضمن در صورتی که دیگر تصمیم به استخراج نداشته باشید و یا اینکه تصمیم به آپدیت دستگاه داشته باشید به راحتی می‌توانید کارت گرافیک و دیگر قطعات را در بازار آزاد به فروش برسانید.