الگوریتم اثبات سهام به عنوان اجرا کننده اثبات سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشکلات زیادی در حوزه استخراج رمز ارزها را برطرف کرده است. در این مطلب با ماهیت اثبات سهام و الگوریتم آن آشنا می‌شوید و به پاسخ سوالاتی از جمله انواع اینکه اثبات سهام شامل چه مواردی هستند و مزایا و معایب اثبات سهام چیست، خواهید رسید.

الگوریتم اثبات سهام چیست و چرا به وجود آمد؟

الگوریتم اثبات سهام در اصل الگوریتم اجماعی است که با اختصاص یافتن کوین‌های تعریف شده در شبکه، تراکنش‌ها را تایید کرده و به شرکت‌کنندگان پاداش می‌دهد. برای توضیح شفاف‌تر این تعریف بهتر است با مفهوم  و نوع کارکرد آن آشنا شوید.

پیش از آن باید گفت که الگوریتم اثبات سهام یا همان POS به منظور جایگزینی الگوریتم اثبات کار مطرح شد. الگوریتم اثبات کار با استخراج ارزهای دیجیتال همراه است و آلودگی زیست محیطی نسبتا زیادی به جا می‌گذارد. در این روش انرژی زیادی مصرف می‌شود تا یک کوین استخراج شده و بلاک‌ها ساخته شوند. همچنین برای استخراج‌کنندگان هزینه و مشکلات قانونی زیادی را به واسطه ماینرها به دنبال دارد.

گواه اثبات سهام چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اجماع اثبات سهام یا همان گواه اثبات سهام زمانی کار می‌کند که شبکه بر اساس عملکرد کوین‌های مادر تعریف شده باشد. شبکه بلاکچینی همانند ترون را تصور کنید. در شبکه بلاکچین ترون که با اثبات سهام کار می‌کند، نحوه کار اینگونه است که افراد دارنده ترون برای تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های جدید بخشی از دارایی خود را با شبکه به اشتراک می‌گذارند. دقت کنید که ترون‌هایی که در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند نمی‌توانند متعلق به شبکه‌ای دیگر (مثلا بایننس) باشند.

با توجه به الگوریتم طراحی شده (الگوریتم اثبات سهام) این کوین‌ها در ساخت بلاک‌ها شرکت می‌کنند و در ازای این شرکت‌پذیری به دارندگان پاداش تعلق می‌گیرد. دقت کنید که در مثال زده شده کوین مادر در شبکه همان ترون است. حال می‌توان تعریف الگوریتم اثبات شبکه را واضح تر بیان کرد. در اصل الگوریتم اثبات شبکه راهکار انجام این فعل و انفعالات در شبکه بلاکچین است.

 

انواع الگوریتم اثبات سهام

انواع الگوریتم اثبات سهام

الگوریتم‌های اثبات سهام در شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مسلما به یک شکل ثابت نیستند. در ادامه خواهید دید که گواه اثبات سهام چه انواعی دارد:

1.اثبات سهام واگذار شده

در این مدل از انواع الگوریتم اثبات سهام، اعضا شبکه بلاکچین، یک فرد یا افرادی را انتخاب می‌کنند. این فرد یا افراد منتخب وظیفه تایید اعتبار بلاک ها را برعهده خواهند داشت.

2.اثبات سهام شناور

در این روش برخلاف حالت قبلی سیستم انتخابی برای اعضا در کار نیست و اعمال هر تغییر در بلاک‌ها و شبکه بلاکچین با تایید و رای‌گیری بین اعضا انجام می‌شود.

3.اثبات سهام ترکیبی

در روش ترکیبی، اثبات سهام به کمک تلفیقی از دو روش شناور و واگذار شده انجام می‌شود. به عبارتی دیگر، اثبات سهام ترکیبی روشی است که در آن نقایص هر دو روش برطرف شده و یک روش جدید به‌وجود آمده است.

مزایا و معایب اثبات سهام چیست؟

ساخت یک شبکه بلاکچینی بر اساس الگوریتم اثبات سهام، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد. به طور کلی مزایای الگوریتم اثبات سهام به صورت زیر است:

1.جلوگیری از اتلاف انرژی

بی‌شک مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مزیت گواه اثبات سهام عدم اتلاف انرژی است. پیش از ابداع این روش به عنوان یک روش کاربردی در بلاکچین، بلاک‌ها بر اساس الگوریتم اثبات کار ساخته می‌شدند. هرچند در حال حاضر بلاک‌های بیت کوین نیز بر اساس همین الگوریتم کار می‌کنند و به کمک این روش می‌توان بیت کوین استخراج کرد.

با مطرح شدن گواه اثبات سهام دیگر از اتلاف برق و انرژی‌های تجدیدپذیر جلوگیری می‌شود و بلاکچین خود، کوین‌ها را استخراج می‌کند.

2.عدم هزینه‌های زیاد برای شرکت‌کنندگان

در الگوریتم اثبات سهام دیگر خبری از هزینه‎های زیاد مانند خریداری و نگهداری از ماینرها نیست. همچنین مشکلات قانونی که در حالت اثبات کار برای استخراج‌کنندگان بوجود می‌آمد، از بین می‌رود. در کنار هزینه‌های مربوط به ماینرها، به طور جداگانه هزینه‌های گزافی برای مصرف برق باید پرداخته می‌شد که دیگر نیاز به پرداخت آن نیست.

3.سرعت عملکرد شبکه بالا است

در این حالت نسبت به الگوریتم اثبات کار و دیگر الگوریتم‌ها سرعت تراکنش‌ها بیشتر بوده و در نتیجه ساخت بلاک‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. این به نوبه خود یک مزیت بزرگ برای شبکه است چرا که کارایی آن را به طرز ملموسی بالا می‌برد.

4.تنوع سرویس‌های سرمایه‌گذاری

پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان با قفل کردن درایی‌های کوین مادر به پاداش خوبی رسید. تنوع در این بخش و اعطای سودهای مختلف یکی از بهترین فرصت‌ها را برای کسب سود فراهم می‌کند.

 

تنوع سرویس‌های سرمایه‌گذاری

معایب گواه اثبات سهام به شرح زیر است:

1.درآمد پایین‌تر نسبت به ماینرها

یکی از بزرگ‌ترین معایب و نقص‌های اثبات سهام، سودهای پایین‌تر آن نسبت به ماینرها است. در سرمایه‌گذاری به روش الگوریتم اثبات سهام به طور معمول کسب سود در حدود 3 تا 12 درصد است که این رقم چندان رقم بالایی برای سودآوری محسوب نمی‌شود.

2.کسب سود بستگی به دارایی اختصاص یافته دارد

در الگوریتم POS هر فرد شرکت‌کننده در شبکه بر اساس کوین هایی که به اشتراک گذاشته سود دریافت می‌کند. این یعنی فردی که 10 دلار به شبکه اختصاص داده نسبت به فردی که 200 دلار اختصاص داده به مراتب سود پایین‌تری دریافت خواهد کرد.

دقت داشته باشید که سود شرکت‌پذیری در شبکه بر اساس کف و سقف تعیین شده است. این یعنی سود مورد نظر از بازه‌ای تا بازه‌ای دیگر برای شرکت‌کنندگان قابل دسترس است.

3.در برخی موارد امنیت شبکه به خطر می افتد

برخی از نقدکنندگان اثبات سهام، نحوه کارکرد آن را چندان درست نمی دانند و معتقدند مشکلات امنیتی برای شبکه ایجاد می‌کند. از جمله این حملات می‌توان به نظریه بازی و حمله بردبلند اشاره کرد که در آن هکرها از بلاک جنسیس تا انتهای بلاک‌ها را تحت سلطه خود در می‌آورند.

در یک نگاه

در این مطلب با گواه اثبات کار (POS) آشنا شدید و اطلاعاتی در این باره بدست آوردید. الگوریتم اثبات سهام با وجود داشتن مشکلات و معایب خاص خود، یک الگوریتم قدرتمند است که تغییرات گسترده‌ای در تعریف شبکه‌ها ایجاد کره است. با این حال انتظار می‌رود با وجود الگوریتم‌های اجماع دیگر، پیشرفت‌هایی در این زمینه اتفاق بیفتد. هرچند که شبکه اتریوم در حال ارتقا خود روی این بخش نیز کار می‌کند.