ارزهای دیجیتال جنبه‌های مختلفی از تکنولوژی را به دنیای علم عرضه کرده است. استیبل کوین‌ها به عنوان یکی از این جنبه‌ها به حساب می‌‌آید که حالا کاربردهای خاص خود را دارد و در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال محبوب شده است. در این مطلب با انواع استیبل کوین آشنا خواهید شد و اطلاعات مفیدی درباره این ابزارهای پرکاربرد معاملاتی بدست خواهید آورد.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها در اصل ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها همواره ثابت و بدون تغییر است. به اصطلاح بهتر دارایی‌های دیجیتالی هستند که در برابر تغییرات دیگر ارزها ثابت‌اند. به طور کلی هدف از ایجاد استیبل کوین جلوگیری از تاثیرات نوسانات قیمتی بود. ثبات قیمتی رمزارزهای باثبات وابسته به چند عامل است از قبیل پشتوانه مطمئن، ارزش گذاری متفاوت با بازار و… است که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

ویژگی استیبل کوینانواع استیبل کوین از نظر پشتوانه

استیبل کوین‌ها را بر اساس نوع پشتوانه آنها می‌توان در چند دسته مختلف قرار داد. بسیاری از ارزهای دیجیتال با ثبات از ارزهای فیات به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند و ثبات قیمتی خود را مدیون ارزهای سنتی رایج در بازار هستند. تتر معروف‌ترین مثال برای این گونه از استیبل کوین‌ها است.

اما ارزهای دیجیتال باثبات دیگری هم هستند که از پشتوانه‌هایی به جز ارزهای فیات استفاده می‌کنند. به عنوان مثال استیبل کوین‌هایی که از طلا به عنوان یک پشتوانه استفاده می‌کنند و هم قیمت طلا هستند. همچنین ارزهای دیجیتال باثبات دیگری نیز وجود دارند که ثبات قیمتی خود را مدیون ارزهای مکمل خود هستند.

وجود پشتوانه‌ای مانند ارزهای فیات به معنی ثبات قیمتی مطلق استیبل کوین‌ نیست و این ارزهای دیجیتال با توجه به تغییرات بهای ارزهای فیات تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، رمزارز باثبات تتر نسبت به دلار ارزش ثابتی دارد (قیمت هر تتر معادل یک دلار آمریکا است) اما در صورت تغییر قیمت دلار نسبت به سایر ارزهای ملی، قیمت تتر هم تغییر خواهد کرد.

کاربردهای استیبل کوین چیست؟

کاربردهای ارز دیجیتال باثبات روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است و دیگر کاربردهای محدود قبل را ندارد. با توجه به پشتوانه مالی بسیاری از این دارایی‌ها که ارزهای فیات هستند قانون‌گذاران حساسیت بیشتری در مورد این گونه دارایی‌ها نشان می‌دهند و این مسئله به نوبه خود به سرعت رایج شدن آن‌ها کمک می‌کند. به طور کلی کاربردهای انواع استیبل کوین شامل موارد زیر است:

1.حفظ دارایی در برابر نوسانات قیمتی

بی‌شک مهم‌ترین کاربرد رمزارز باثبات حفظ دارایی افراد در برابر نوسانات قیمتی است. برخلاف بازارهای مالی دیگر مثل بازار فارکس و بازار مسکن که سقف بالاتری دارند، سقف بازار ارزهای دیجیتال به مراتب پایین‌تر بوده و در برابر نوسانات قیمتی آسیب‌پذیرتر است. در نتیجه حجم نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر بازارها بسیار بیشتر است. با تغییر ماهیت دارایی‌های دیجیتال دیگر به استیبل کوین‌ها می‌توان از ریزش قیمت و ضررهای احتمالی جلوگیری کرد.

2.آسان‌سازی پرداخت‌های برون مرزی

در حالت عادی پرداخت‌های برون مرزی با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه‌اند. به عنوان مثال ساخت اکانت در مستر کارت یا دیگر سرویس‌های ارائه‌کننده نقل و انتقالات مالی با چالش‌های خاص خود همراه است. از طرفی چنج کردن ارزهای مختلف به یکدیگر نیز دردسرهای خاص خود را دارد که کسب و کارهای حال حاضر دنیا با آن دست به گریبان‌اند. ارزهای دیجیتال باثبات این معضلات را تا حد زیادی برطرف نموده‌اند و تنها با چند کلیک می‌توان نقل و انتقالات مالی به خارج از مرز را انجام داد.

3.نقل وانتقالات رایج مالی

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای استیبل کوین‌ها استفاده رایج آن‌ها در مبادلات روزانه است که تا حدی در جایگزینی ارزهای فیات موفق بوده‌اند. با توجه به کارمزد پایینی که رمزارزهای باثبات دارند و از طرفی انتقالات ساده‌تر آن‌ها نسبت به ارزهای فیات، این دارایی‌های دیجیتال طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.

4.کارایی بیشتر صرافی‌های ارزهای دیجیتال

با توجه به این که در بیشتر مبادلات ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها دخیل هستند، کارایی صرافی‌ها به وضوح دیده می‌شود. به کمک ارزهای دیجیتال با ثبات، معاملات بیشتری در صرافی‌ها ثبت شده و همچنین با توجه به مقبولیت قانونی بیشتر استیبل کوین‌ها، صرافی‌های ارزهای دیجیتال موانع قانونی کمتری در پیش دارند.

کاربرد استیبل کوین

مزایای استیبل کوین چیست؟

مزیت‌های فوق‌العاده ارزهای دیجیتال باثبات روز به روز بیشتر نمایان می‌شود. استیبل کوین‌ها کاربردهایی دارند که در برخی از موارد ذکر شده می‌توان این کاربردها را در شمار مزایای آن برشمرد. مزایای استیبل کوین در میان گزینه‌های زیر جای می‌گیرند:

1.شفافیت بیشتر نسبت به سیستم‌های مالی سنتی

می‌توان ادعا کرد که ارزهای دیجیتال باثبات تا حدی جای ارزهای فیات را گرفته‌اند. یکی از دلایلی که به این امر کمک کرده، شفافیت بیشتر سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین است. سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین تمام اتفاقات رخ داده اعم از تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کنند و از آن مهمتر برای عموم مردم قابل نمایش‌اند. این شفافیت برتری نسبی به استیبل کوین‌ها بخشیده است.

2.کارمزدهای پایین تراکنش‌ها

از دیگر مواردی که شاید چندان به چشم نیاید کارمزد پایین تراکنش‌های مربوط به استیبل کوین‌ها است که حتی از کارمزد نقل و انتقالات بین بانکی بسیار پایین‌تر است. همین موضوع در انجام تراکنش‌های بیشتر از طرف دارندگان استیبل کوین‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند.

3.ثابت بودن قیمت

از دیگر مزایای مهم استیبل کوین‌ها ثابت بودن بهای آن است که به کاهش ضرر افراد زیادی کمک کرده است. همانطور که در بالاتر ذکر شد این ثبات قیمتی از بروز هرگونه تغییرات منفی در دارایی‌ها بر اثر نوسانات قیمت جلوگیری می‌کند.

4.سرعت بالای تراکنش‌ها و نبودن محدودیت

نقطه قوت ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها در برابر ارزهای فیات سرعت تراکنش‌های بالای آن‌ها است که مزیت بزرگی محسوب می‌شود. از طرفی محدودیت تراکنش‌ها در سیستم بانکداری سنتی از جمله نقاط ضعف این سیستم در برابر بازارهای مالی مبتنی بر بلاکچین است که هیچگونه محدودیتی در ثبت تراکنش‌ها ندارد.

معایب استیبل کوین

معایب ارزهای دیجیتال باثبات چیست؟

در برابر تمام مزایای استیبل کوین‌ها، این دارایی‌های دیجیتال پرطرفدار معایبی نیز دارند که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت:

1.چالش‌های قانونی پیش رو

همواره استیبل کوین‌ها درگیر مشکلات قانونی بوده‌اند و با چالش‌هایی درگیر بوده‌اند. بسیاری از بانک‌ها و نهادهای دولتی از استیبل کوین‌ها حمایت کرده‌اند اما موارد زیادی درگیر معضلات قانونی مرتبط با پشتوانه خود بوده‌اند که همین موضوع ضربه‌های زیادی به ارزهای دیجیتال باثبات زده است.

2.آسیب دیدن از کلاهبرداری‌های درون شبکه‌ای

کلاهبرداری‌های درون شبکه‌ای که در دنیای امروز رمز ارزها بسیار رایج شده است یکی از عوامل ضربه زننده به استیبل کوین‌های اصلی شبکه مربوطه است. به عنوان مثال ارزهای ترا و لونا در برهه‌ای از همین مسئله ضربه خوردند و دچار مشکلاتی شدند. کلاهبرداری‌های درون شبکه‌ای که اکثرا مربوط به استخرهای نقدینگی است و با بالا رفتن یک ارز ساختگی به سرعت استخر نقدینگی آن خالی می‌شود. همین اتفاقات بر اعتبار این ارزها تاثیر منفی می‌گذارد.

3.تمرکزگرایی

یکی دیگر از معایب ارزهای دیجیتال باثبات تمرکزگرایی آن‌ها است که به نوبه خود باعث کنترل بیشتر نهادهای دولتی بر آن‌ها شده است. حتی در بسیاری از موارد این گمان وجود دارد که دولت‌ها برای کنترل بیشتر بر پول مردم و همچنین درآمدزایی به دنبال ساخت برخی از همین ارزهای دیجیتال باثبات بوده‌اند. البته تمرکزگرایی مزیت‌های خاص خود را نیز دارد و آن قدرهم که بنظر می‌رسد بد نیست چرا که اعتماد بیشتری در مردم از نظر پیگیری موارد قانونی بوجود می‌آید.

در یک نگاه

در این مطلب با استیبل کوین‌ها آشنا شدید و مزایا و معایب استفاده از این نوع دارایی‌های دیجیتال را شناختید. انتظار می‌رود ارزهای دیجیتال باثبات در آینده‌ای نزدیک شاهد محبوبیت بیشتری در بین معامله‌گران باشند. هر چند در حال حاضر هم در بین محبوب‌ترین دارایی‌های دیجیتال هستند و مردم استقبال قابل قبولی از آن ها کرده‌اند. در هر صورت دنیای ارزهای دیجیتال تا به اینجا وابستگی زیادی به این ارزهای نیمه‌متمرکز پیدا کرده است.