ارز دیجیتال شیبا اینو با نماد SHIB، یک میم ‌کوین الهام گرفته از دوج کوین است. ارز دیجیتالی که در ابتدا به عنوان یک شوخی ایجاد شده بود، یک پروژه میلیارد دلاری را می‌سازد. فراتر از رقیب خود، دوج کوین!

بیایید کمی جزئی‌تر به آن نگاه کنیم.

ارز شیبا که یکی از ده ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است، نام خود را از نژاد سگ ژاپنی شیبا اینو می‌گیرد. اگرچه بعضی از تفاوت‌های فنی بین توکن‌ها وجود دارد، اما هر دو بدون یک مورد استفاده خاص طراحی شده‌اند. برخلاف منشاء آن به عنوان یک ارز تقلیدشده، جامعه قابل توجهی طرفدار سکه شیبا اینو هستند و همین موضوع باعث شده که به یک رقیب جدی برای دوج کوین از نظر ارزش بازار تبدیل شود.

در این مطلب قصد داریم صفر تا صد ارز دیجیتال Shiba را با هم بررسی کنیم.

ارز دیجیتال شیبا چیست؟

همان‌طور که گفتیم رمز ارز شیبا اینو یک ارز دیجیتال میم‌ کوین است که نام خود را از یک نژاد سگ می‌گیرد. شیبا در سال 2020 توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس به نام ریوشی به عنوان بخشی از گروه ارزهای دیجیتال که با مضمون سگ ایجاد شد بود، به وجود آمد. SHIB یک توکن ERC-20 بر روی بلاکچین اتریوم است و در حال حاضر سعی دارد مکانیزم خود را به الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) انتقال دهد.

رمز ارز شیبا طراحی شد تا جایگزینی برای دوج کوین (DOGE) باشد. البته لقبی هم برای خود در نظر گرفت؛ «قاتل دوج کوین».

و اما صرافی ارز شیبا؛ اکوسیستم SHIB از یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیبا سواپ (ShibaSwap) تشکیل شده است. همچنین از NFT های هنری پشتیبانی می‌کند که از هنرمندان در سراسر جهان دعوت کرده تا شیبا اینوهای خود را وارد بازار NFT کنند.

شیبا اینو با عرضه یک کوادریلیون در گردش آغاز کرد. بنیانگذار آن ریوشی، 50 درصد از توکن‌های شیبا را در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) قفل کرد تا نقدینگی ایجاد کند. 50 درصد دیگر توکن به کیف پول ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، فرستاده شد و بیشتر سکه‌ها از بین رفتند. سکه شیبا اینو در صرافی بایننس فهرست شده و با نام SHIB معامله می‌شود.

 

ارز دیجیتال شیبا

داستان شکل‌گیری ارز دیجیتال شیبا چه بود؟

در رابطه با تاریخچه ارز شیبا این‌گونه می‌توان گفت که در آگوست 2020 به عنوان رقیب دوج کوین راه‌اندازی شد. اما برخلاف رقیبش، خالق مرموز ارز Shiba ، معروف به ریوشی، تصمیماتی در طراحی گرفت که از آن زمان این توکن را متمایز کرد. به گفته ریوشی، «شیبا توانایی پیشی گرفتن از ارزش دوج کوین، به صورت تصاعدی، بدون عبور از مرز 0.01 دلار را دارد».

برای درک بهتر این موضوع، لازم است بدانید که شیبا اینو در زمان انتشار 0.00002831 دلار معامله می‌شد، که فاصله زیادی با 0.01 دلار دارد. با این حال، ارزش بازار آن در حال حاضر به یک سوم ارزش بازار دوج کوین رسیده است.

همان‌طور که گفتیم، پس از راه‌اندازی شیبا اینو، ریوشی نیمی از کل عرضه توکن را به بوترین منتقل کرد، در حالی که نیمی دیگر در صرافی یونی سواپ قفل شد. در وایت پیپر (White paper) پروژه نوشته شده که هدف انتقال مالکیت 500 تریلیون SHIB به بوترین، امید به این بود که او آنها را برای همیشه قفل کند.

هدف ارز شیبا چیست؟

در رابطه با تاریخچه ارز شیبا این‌گونه می‌توان گفت که در آگوست 2020 به عنوان رقیب دوج کوین راه‌اندازی شد. اما برخلاف رقیبش، خالق مرموز ارز Shiba ، معروف به ریوشی، تصمیماتی در طراحی گرفت که از آن زمان این توکن را متمایز کرد. به گفته ریوشی، «شیبا توانایی پیشی گرفتن از ارزش دوج کوین، به صورت تصاعدی، بدون عبور از مرز 0.01 دلار را دارد».

برای درک بهتر این موضوع، لازم است بدانید که شیبا اینو در زمان انتشار 0.00002831 دلار معامله می‌شد، که فاصله زیادی با 0.01 دلار دارد. با این حال، ارزش بازار آن در حال حاضر به یک سوم ارزش بازار دوج کوین رسیده است.

همان‌طور که گفتیم، پس از راه‌اندازی شیبا اینو، ریوشی نیمی از کل عرضه توکن را به بوترین منتقل کرد، در حالی که نیمی دیگر در صرافی یونی سواپ قفل شد. در وایت پیپر (White paper) پروژه نوشته شده که هدف انتقال مالکیت 500 تریلیون SHIB به بوترین، امید به این بود که او آنها را برای همیشه قفل کند.

هدف ارز شیبا چیست؟

Shiba Inu را می‌توان به عنوان آزمایشی برای ایجاد جامعه غیرمتمرکز در نظر گرفت. نه تیم و نه مدیران پروژه هنگام ایجاد توکن‌ها برای اطمینان از بالاترین درجه ممکن از تمرکززدایی، سکه‌هایی را برای خود نگه نداشتند. هدف این پروژه، اثبات این است که قدرت تمرکززدایی جمعی می‌تواند قوی‌تر از یک تیم متمرکز عمل کند.

 

رمزارز شیبا

رمزارز شیبا چه ویژگی‌هایی دارد؟

شیبا به غیر از اینکه یک ارز دیجیتال با مضمون سگ باشد، ویژگی‌هایی هم دارد.

  • اولین نکته قابل توجه در مورد سکه شیبا اینو عرضه کل آن است. در مجموع 1 کوادریلیون توکن SHIB در طول راه‌اندازی رسمی آن در سال 2020 ضرب شد. حدود 50 درصد از عرضه آن را در استخر نقدینگی صرافی یونی سواپ قفل کردند.
  • 50 درصد دیگر توکن‌ها به بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین اهدا شد که با ارسال توکن‌ها به آدرس کیف پول غیرفعال، بیشتر آنها را سوزاند. توکن‌های باقی‌مانده که در آن زمان 1.2 میلیارد دلار ارزش داشت، برای کمک‌رسانی به کووید-19 در هند و سایر موسسات خیریه اهدا شد.
  • همچنین جامعه شیبا از یک کمپین نجات سگ‌های شیبا اینو حمایت می‌کند. با خرید شیبا از پلتفرمی مشخص، درصدی از خرید شما برای کمک به سگ‌های شیبا اینو اهدا شود.
  • بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال وایت پیپر آن را ووف‌پیپر (WoofPapre) و کسانی که این سکه را در اختیار دارند ارتش SHIB می‌نامند.

آیا شیبا اینو شت کوین است؟

بسیاری از فعالان بازار کریپتو معتقدند که شیبا شت کوین است. دلیل این تفکر می‌تواند این باشد که در وایت‌پیپر شیبا، هیچ صحبتی از اهداف آن نشده است. به همین دلیل بعضی از افراد سرمایه‌گذاری بر روی شیبا کوین را کاری پررسیک می‌دانند.

با این حال نمی‌توان با اطمینان گفت که این ارز دیجیتال یک شت کوین است یا خیر. با توجه روند صعودی که در پیش گرفته، می‌توان احتمال داد که در آینده رویه خود را با هدفی مشخص دنبال کند. اما پیش‌بینی آینده ارز شیبا کار دشواری است.

انواع ارز شیبا کدام‌ها هستند؟

ارز دیجیتال شیبا به چندین توکن تقسیم می‌شود که به عملکرد کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال کمک می‌کند:

توکن SHIB

این توکن، ارز اصلی شیبا اینو است که می‌تواند معامله شود و به عنوان وسیله مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توکن LEASH

این توکن به 107،646 واحد محدود شده که آن را محدودترین سکه در بین توکن‌های شیبا به حساب می‌آورند. این توکن برای کسانی که تراکنش‌های ارز دیجیتال را تأیید می‌کنند، جوایزی را فراهم می‌کند.

توکن BONE

این توکن 250 میلیون واحد دارد و به افرادی که از Shiba Inu استفاده می‌کنند، اجازه می‌دهد تا در مورد پیشنهادات مختلف رای دهند. در واقع توکن حاکمیتی این شبکه محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال Shiba  همچنین جنبه‌های دیگری از یک جامعه دارد، از جمله صرافی ارز شیبا که پلتفرم غیرمتمرکز خود برای مبادله است، و همچنین شیبوشیس (Shiboshis) که نوعی توکن غیرقابل تعویض به شمار می‌رود.

ارتباط شیبا و ایلان ماسک چیست؟

راه‌اندازی شیبا اینو در ابتدا نتوانست مورد توجه قرار گیرد، اما در همان زمان که مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، و سایر افراد برجسته به دوج کوین علاقه نشان دادند، سروصدا کرد. ماسک میلیاردر، یکی از سرسخت‌ترین حامیان دوج است. ماسک که به او لقب «پدر دوج» را داده‌اند، حتی به عنوان مدیرعامل غیررسمی جدید پروژه انتخاب شد.

ماسک در یک برنامه زنده تلویزیونی که در ماه مه 2021 برگزار شد، در طول نمایش از دوج کوین نام برد. این موضوع باعث افزایش بی‌سابقه قیمت دوج کوین شد و همچنین قیمت شیبا را افزایش داد. طی پنج روز قیمت شیبا بیش از 2000 درصد افزایش پیدا کرد. اما زمانی که ایلان ماسک اعلام کرد تسلا دیگر بیت کوین را به عنوان نوعی پرداخت نمی‌پذیرد، شیبا هم به همراه سقوط بازار، دچار افت قیمت شد.

در هفته اول اکتبر زمانی که ماسک تصویر و نام توله سگ جدیدش شیبا اینو را به اشتراک گذاشت، شیبا کوین مقداری از ارزش از دست رفته خود را بازیابی کرد. در مجموع، قیمت SHIB از ژانویه تا اکتبر بیش از 27 میلیون درصد افزایش داشت.

 

ارتباط شیبا و ایلان ماسک

آیا شیبا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

ارز دیجیتال شیبا اینو در طول عمر کوتاه خود رشد قابل توجهی داشته، اما این موضوع به تنهایی آن را به یک سرمایه‌گذاری خوب تبدیل نمی‌کند. به جای نگاه کردن به افزایش قیمت و یا ترس کاهش آن، مهم است که بدانید چه چیزی می‌خرید و چرا ممکن است ارزش یک رمز ارز افزایش یا کاهش پیدا کند.

پشتوانه دارایی‌ها و جریان نقدی چیزی است که سرمایه‌گذاری سنتی را از سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز دیجیتال متمایز می‌کند. با سهامی که در آینده آن کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنید، اگر به درستی انجام شود، سرمایه‌گذاری شما به مرور زمان سودآور خواهد شد.

از سوی دیگر، با ارزهای رمزنگاری‌شده مانند شیبا اینو، سرمایه‌گذاری شما به هیچ وجه توسط دارایی یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شود. تنها راه کسب درآمد این است که کسی حاضر باشد برای سکه‌های شما پول بیشتری بپردازد. بنابراین محرک کلیدی ارزهای دیجیتال در طول زمان، خوش بینی و حدس و گمان است.

معامله‌گران زمانی برنده می‌شوند که بتوانند شخص دیگری را وادار کنند که ارز دیجیتال آنها را با قیمت بیشتری خریداری کند. اگر معامله‌گران ببینند که بازار پتانسیل رشد را ندارد، برای بالا بردن قیمت، وارد بازار نخواهند شد. این ماهیت سوداگرانه سرمایه‌گذاران، آنها را از ارزهای دیجیتال دور نگه می‌دارد.

مسئله قیمت شیبا اینو هم وجود دارد که بسیار پایین است. بعضی از معامله‌گران آن را به عنوان یک نوع بلیط بخت آزمایی می‌دانند. به عنوان مثال، می‌توانند 1 میلیون از این سکه‌ها را با حدود50 دلار بخرند.  و در نهایت ریسک بزرگی که نه تنها شیبا، بلکه تمامی ارزهای دیجیتال را تهدید می‌کند، نوسانات بیش از حد این بازار است.

کدام صرافی‌ها شیبا اینو را لیست کرده‌اند؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بعضی از سرمایه‌گذاران، رمز ارز شیبا را به عنوان شت کوین در نظر نگیرند، فهرست شدن SHIB در صرافی‌های معتبر است.

بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال، از معاملات شیبا پشتیبانی می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین صرافی‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کوین بیس (Coinbase)
  • صرافی شیبا سواپ (ShibaSwap)
  • صرافی یونی سواپ (UniSwap)
  • کوینکس (Coinex)
  • صرافی کوکوین (Kukoin)
  • بیت فینکس (BitFinex)
  • هیوبی گلوبال (Huobi Global)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • صرافی آی‌او (io)
  • اوکی اکسچنج (OkExchange)
  • وایت بیت (WhiteBit)
  • دیجی فینکس (DigiFinex)
  • بیت مارت (BitMart)

کدام کیف پول شیبا را انتخاب کنیم؟

ارز دیجیتال شیبا به عنوان یکی از 20 ارز دیجیتال برتر جهان، در فضای کریپتوکارنسی بسیار ارزشمند است. SHIB یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم است، به این معنی که می‌توان آن را در کیف پول‌های متعددی که از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد.

مهم‌ترین فاکتوری که برای انتخاب بهترین کیف پول شیبا باید در نظر گرفت، امنیت آن است. کیف پول‌های سرد و سخت افزاری از امنیت بالاتری برخورداند، در صورتی که کیف پول‌های آنلاین و گرم، به نسبت امنیت کمتری دارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که کیف پول مد نظر، کلید خصوصی شما را کجا نگهداری می‌کند. کیف پولی بهتر است که کلید خصوصی را بر روی دستگاه شما ذخیره کند، نه بر روی سرور خود.

همچنین انتخاب کیف پول به هدف شما بستگی دارد. اگر سرمایه زیادی برای ذخیره دارید، کیف پول‌های سخت افزاری گزینه بهتری هستند. اما اگر تعداد معاملات شما زیاد است، کار کردن با کیف پول‌های نرم افزاری راحت‌تر خواهد بود.

برخی از کیف پول‌هایی که می‌توانید برای ذخیره توکن‌های SHIB خود استفاده کنید عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس(Ledger Nano X)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • کیف پول سخت افزاری تیتان (Ellipal Titan)
  • متامسک (MetaMask)
  • کوینومی (Coinomi)
  • لومی والت (Lumi wallet)
  • کول والت (CoolWallet)
  • گواردا والت (Guarda Wallet)

روند قیمتی شیبا چگونه بوده است؟

از زمانی که ارز دیجیتال شیبا برای اولین بار در صرافی‌های کریپتو عرضه شد، قیمت آن به تدریج افزایش یافت. نه بازار صعودی باعث شد که نمودار آن منحنی ناگهانی به سمت بالا داشته باشد و نه روند نزولی بازار قیمت آن را کاهش داد. مانند هر ارز دیجیتال دیگری، توکن شیبا نیز در برابر نوسانات بازار آسیب‌پذیر است و بسیار نوسان دارد.

با این حال، از سال گذشته، قیمت ارز شیبا به تدریج افزایش داشت و از 0.00000001 دلار آغاز شد. SHIB در رقابت با سایر رقبای خود، فقط یک حرکت صعودی ثابت داشته است و روندهای رضایت‌بخشی را نشان می‌دهد. تا اینکه در نهایت تا فوریه 2021 به 0.00000000407 دلار رسید. حتی در میان فراز و نشیب‌های بازار و شکست‌های همه‌گیر، ارز دیجیتال Shiba روند صعودی ملایم خود را حفظ کرده است.

 

روند صعودی ارز شیبا

آینده ارز شیبا چطور پیش بینی می‌شود؟

بعضی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که هیجان شیبا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و در کوتاه‌مدت، SHIB اصلاحاتی را انجام خواهد داد. با این حال، بعضی دیگر بسیار خوش‌بین‌تر هستند و می‌گویند شیبا پتانسیل واقعی را برای رشد از کسری از یک سنت به 0.01 دلار یا بیشتر دارد.

گروهی نیز بر این باورند که شیبا کوین هرگز ارزش یک دلار را نخواهد دید. چون برای رسیدن به این هدف قیمتی، ارزش بازار آن باید به یک کوادریلیون دلار آمریکا برسد. با توجه به روندهای فعلی، این احتمال وجود دارد که شیبا کمتر از کسری از یک سنت در محدوده خود باقی بماند. با این حال باز هم نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده ارز شیبا داشت.

بالاخره شیبا اینو بخریم یا نه؟

این پرسشی است که شاید نتوان به روشنی آن را پاسخ داد. مردم با ریسک خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و ارزهای دیجیتال را هیچ سازمان یا بانکی کنترل نمی‌کند. همه سرمایه‌گذاری‌ها در بازار کریپتوکارنسی پرخطرند، اما میم کوین‌هایی مانند شیبا اینو بی‌ثبات هستند و باید این آمادگی را داشته باشید که ممکن است هر آنچه را که سرمایه‌گذاری می‌کنید، از دست بدهید.

با توجه شک و شبه‌ای که درباره وایت‌پیپر و هدف ارز دیجیتال شیبا وجود دارد، عاقلانه‌ترین کار این است که دیدی کوتاه‌مدت به این رمز ارز داشته باشید، چون آینده برای شیبا مشخص نیست. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال، مستلزم پذیرش ریسک‌های بسیار بالا خواهد بود. سرمایه گذاری در شیبا هم از این قاعده مستثنی نیست.

چگونه ارز شیبا بخریم؟

ارز دیجیتال شیبا با وجود شبهاتی که در ذهن‌ها به وجود آورده، اما باز هم محبوبیت خود را در بین سرمایه‌گذاران دارد. این محبوبیت باعث شده که بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال آن را فهرست کنند.

برای خرید ارز شیبا از صرافی‌های ارز دیجیتال، لازم است که ابتدا در این صرافی‌ها ثبت نام کرده و حساب کاربری ایجاد کنید. مراحل احراز هویت در صرافی‌های مختلف، متفاوت است.

بعضی از صرافی‌ها نیازی به ارائه مدارک شخصی مانند کارت شناسایی یا پاسپوت ندارند و به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارند. اما در بعضی دیگر باید هویت خود را تایید کنید تا اجازه خرید و فروش داشته باشید. پس این کار را متناسب با قانون صرافی مورد نظر انجام دهید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت، می‌توانید از بین لیست ارزهای موجود، شیبا را برای خرید انتخاب کنید. این کار را با پول فیات و از طریق کارت‌های بانکی و اعتباری می‌توان انجام داد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که خرید برای ایرانیان از صرافی‌های خارجی، با کارت‌های بانکی امکان‌پذیر نیست. اما می‌توانید از صرافی‌های ایرانی خرید خود را به این روش انجام دهید.

همچنین می‌توان شیبا را با یک ارز دیجیتال دیگر معامله کرد. برای مثال بیت کوین بدهید و ارز شیبا بگیرید. این مورد هم بستگی به سیاست صرافی انتخاب‌شده دارد.

بعد از خرید از صرافی، رمز ارز شیبا در کیف پول صرافی ذخیره می‌شود. حالا می‌توانید برای حفظ امنیت بیشتر، آن را به کیف پول شخصی خود که پیش‌تر درباره آنها توضیح دادیم، انتقال دهید.