در بازار ارزهای دیجیتال تعداد زیادی از این دارایی‌ها موجودند که به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. شت کوین‌ها یکی از انواع رمز ارزها هستند که در حال حاضر محبوبیت زیادی در میان فعالان حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کرده‌اند. اما ماهیت شت کوین ها چیست؟ شت کوین ها چه کاربردی دارند و دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ آیا سرمایه‌گذاری در شت کوین ها کار منطقی و درستی است؟ در این مطلب به طور کلی به بررسی دقیق ارزهای شت کوین می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم آیا این خرید رمز ارزها سودده است یا خیر.

شت کوین چیست و اولین بار چه زمانی مطرح شد؟

در تعریف شت کوین باید گفت که به ارزی که دارای ارزش پایینی برای سرمایه‌گذاری است اطلاق می‌شود. البته این تعریف، به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده و صرفا به معنی یک ارز دیجیتال بی‌ارزش به منظور سرمایه‌گذاری نیست. تا اینجا ممکن است شرح گنگی از شت کوین ارائه کرده باشیم اما حقیقت این است که تعریف دقیق ارزهای شت کوین به همین صورتی است که توضیح داده شد.

برای بیان بهتر توضیحات داده شده بهتر است به این مثال توجه کنید. شیبا اینو (SHIBA Inu) بهترین مثال برای بیان تعریف گفته شده از ارز شت کوین است. این ارز زمانی که مطرح شد تنها هدفش گرفتن سرمایه‌گذاران زیاد و مطرح شدن در سطح بازار بود؛ بدون ارائه هیچ برنامه قابل قبول  و ارتقاپذیری. در ادامه هدف‌گذاری‌هایی را مشخص کرد و از حالت ابتدایی خود خارج شد. اما همچنان از این رمزارز به عنوان یک شت کوین یاد می‌شود.

استفاده از لغت شت کوین و به کار بردن آن برای اولین بار به سال 2010 و انجمن بیت کوین تاک برمی‌گردد. اما پس از آن استفاده خاصی از این لغت نشد؛ تا زمانی که ارزهایی مانند دوج کوین (DOGE coin) و شیبا اینو پا به بازار گذاشتند و مطرح شدند.

 

شت کوین بودن یک ارز

 

شت کوین بودن یک ارز را چطور تشخیص دهیم؟

ویژگی‌های ارزهای شت کوین ثابت نیستند و برخی از آن‌ها را نمی‌توان به طور مطلق به ارز شت کوین نسبت داد. ویژگی کلی شت کوین ها به شرح زیر است:

  1. هیچ وایت پیپری (white paper) برای ترسیم اهداف و مسیر حرکت دارایی خود ندارند.
  2. با وجود داشتن وایت پیپر یا مشخص کردن مسیر حرکت، اهداف روشن و جالبی ندارند.
  3. سطح نقدینگی بالایی ندارند.
  4. سرمایه‌گذاران (Holders) زیادی ندارند.
  5. ارزش آن‌ها بسیار پایین است.
  6. تیم توسعه‌دهنده و مالک پروژه گنگ است.

همانطور که گفته شد ویژگی‌ها ذکر شده عمومیت ندارند و ممکن است شت کوین ها تنها برخی از این ویژگی‌ها را دارا باشند.

مزایا و معایب شت کوین چیست؟

همانطور که تا اینجا توضیح داده شد شت کوین ها مزایایی برای بدست آوردن سود دارند. بنابراین برخلاف نوع نام‌گذاریشان خرید شت کوین به هیچ وجه غیر منطقی نیست و ممکن است سود بسیار زیادی را هم به شما برساند. مزایای ارزهای شت کوین شامل موارد زیر است:

  1. کسب کردن سودهای بزرگ در کوتاه مدت.
  2. پیش‌بینی آسان‌تر نوسانات قیمتی با توجه به سقف بازار پایین.
  3. اگر روند موفقی در پیش گیرند فرصت سودهای بزرگ به دارندگان اولیه خود را در دراز مدت می‌دهند.

در کنار تمام مزایا، شت کوین ها معایبی نیز دارند که باید به آن‌ها دقت زیادی کرد. معایب شت کوین ها شامل موارد زیر هستند:

  1. در دراز مدت سود خوبی به همراه ندارند. ( البته این مسئله در برخی موارد صادق نیست)
  2. بسیاری از آن‌ها شامل طرح‌های پانزی و کلاهبرداری هستند.

 

مزایا و معایب شت کوین

بهترین شت کوین ها کدامند؟

هر چند آینده‌دار بودن یک ارز دیجیتال با شت کوین بودن آن به نوعی در تضاد است، اما ارزهای شت کوینی در این بخش می‌گنجند که قابلیت پیشرفت خوبی دارند. این قابلیت به دلیل اعمال تغییرات گسترده در ساختار آن‌ها به وجود آمده است و می‌توان گفت که این ارزها دیگر در دسته شت کوین ها جا نمی‌گیرند. این که آن‌ها را همچنان جز ارزهای شت کوین به حساب می‌آوریم به دلیل ماهیت اولیه آن‌ها در زمان عرضه اولیه‌شان در بازار بوده است.

به طور کلی می‌توان گزینه های زیر را جزو شت کوین های آینده‌ دار دانست:

1.شیبا اینو

شیبا اینو، نامی که بیشترین جستجو در سال 2021 را در میان تمام رمز ارزها در فضای گسترده اینترنت به خود اختصاص داد. این ارز دیجیتال محبوب که در ابتدا تنها قصدش مطرح کردن خود به قصد خارج کردن دوج کوین از میدان بود، پیشرفت‌های خوبی در روند کاری خود به وجود آورد. ساخت صرافی در کنار معرفی دو ارز دیجیتال دیگر دستاورد تیم توسعه‌دهنده آن در این مدت بوده که نوید آینده خوبی را به دارندگان آن می‌دهد.

2.سیف مون (SAFE MOON)

سیف مون شاید همچنان برنامه خیلی بزرگ عملی برای دارندگان خود نداشته باشد اما عوض شدن اهداف آن و تغییر افکار تیم توسعه‌دهنده این رمز ارز به روند مثبتش کمک می‌کند. سیف مون در حال حاضر جزو ارزهایی با سقف بازار بالا به حساب می‌آید.

3.فگ (FAG)

فگ که از آن به عنوان الماس ارزهای دیجیتال در حوزه دیفای یاد می‌شود کار خود را در قالب یک شت کوین آغاز کرده بود. اما حالا با ارائه خدمات مختلف و اعمال تغییرات بنیادی از جمله توکن‌سوزی‌های مکرر تبدیل به یکی از شت کوین های آینده ‌دار شده است.

4.دوج کوین

این ارز دیجیتال محبوب در ابتدا با حمایت شخص ایلان ماسک مطرح شد اما برنامه خاصی برای پیشرفت و ارتقا ارزهای دیجیتال نداشت. اتفاقا هدف از ایجاد آن تمسخر بازار رمز ارزها و افرادی بود که این بازار را جدی می‌گرفتند. این در حالی است که حالا ایلان ماسک و بسیاری از فعالان بازار، نظر مثبتی درباره معاملاتی بودن آن و نه به عنوان یک دارایی قابل سرمایه‌گذاری دارند.

 

چطور شت کوین بخریم؟

چطور شت کوین بخریم؟

شاید خرید شت کوین مانند دیگر ارزهای رایج بازار کار آسانی نباشد اما باز هم جای نگرانی نیست. بسیاری از صرافی‌های معروف مانند کوکوین (KuCoin) و کوین اکس (CoinEx) جایگاه مناسبی برای معاملات شت کوین ها به حساب می‌آیند. از طرفی با داشتن اسمارت چین بایننس قادر خواهید بود از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز همانند پنکیک سواپ به خرید شت کوین مورد نظر خود بپردازید. ضمن اینکه برخی صرافی‌های ایرانی هم امکان خرید انواع شت کوین را به خریداران می‌دهند.

در یک نگاه

ارزهای شت کوین جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت نیستند و باید در زمان کسب سود هوشیار بود و به موقع آن‌ها را معامله کرد. البته نکته‌ای که باید حتما به آن فکر کرد این است که ارزهای شت کوین سود دهی خوبی دارند. برخی از آنان هم به مرور با ارائه پلن‌های رشد می‌توانند جایگاه خود را محکم‌تر کنند. مثال اینگونه ارزها دوج کوین است که آن را بررسی کردیم. در پایان مثل همیشه باید گفت با دانش قبلی در بازار مالی معامله کنید و همیشه هوشیار باشید.