برای دارندگان ارز دیجیتال پولکادات، داشتن یک کیف پول پولکادات مناسب یک ضرورت محسوب می‌شود. کیف پول‌ها تنوع زیادی دارند و هرکدام براساس ویژگی و قابلیت‌های خود در یک دسته‌بندی مشخص قرار می‌گیرند. بااین‌حال برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال پولکادات بهتر است به نکات مهمی توجه شود که ما در این مقاله آن‌ها را در کنار انواع کیف پول‌ها و بهترین کیف پول‌های پولکادات بررسی کرده‌ایم.

کیف پول پولکادات چیست؟

کیف پول‌ها نرم‌افزارهایی هستند که روی دستگاه‌های مختلف نصب می‌شوند و از طریق اینترنت به شبکه بلاک‌چینی مثل پولکادات، دسترسی پیدا می‌کنند.

ارزهای دیجیتال مثل توکن DOT هرجایی ذخیره نمی‌شوند. آن‌ها بیت‌های دیتا در داخل دیتابیس هستند که در سراسر آن پراکنده شده‌اند. کیف پول‌ها بیت‌های مرتبط باهم را که آدرس عمومی مشترکی دارند پیدا کرده و میزان کلی آن‌ها را در واسط کاربری کیف پول نشان می‌دهند تا کاربر بداند در مجموع چقدر رمز ارز دارد.

ارسال و دریافت پولکادات با استفاده از کیف پول‌های پولکادات و سایر کریپتوها راحت است. فقط کافیست وارد کیف پول شوید، مقدار پولکادات موردنظر برای ارسال یا دریافت را انتخاب کنید، کلید خصوصی خود را وارد کرده، کارمزد را مشخص کنید و آن را بفرستید. برای دریافت نیز آدرس خود را وارد می‌کنید و توکن‌ها وارد حساب کاربری شما می‌شوند.

انواع کیف پول پولکادات کدام‌ها هستند؟

کیف پول ارز دیجیتال پولکادات و به‌طورکلی ارزهای دیجیتال به دو دسته کلی داغ و سرد تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های داغ که کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز نامیده می‌شوند، نوعی ذخیره دیجیتالی هستند که از طریق کامیپوتر یا موبایل به آن دسترسی دارند و این کیف پول‌ها تمام مدت به اینترنت متصل هستند. به دلیل همین اتصال دائمی به اینترنت، سطح امنیت این کیف پول‌ها پایین است.

کیف پول‌های داغ انتقال ارز دیجیتال از صرافی، معامله یا تبدیل رمزارز به پول نقد را تسهیل می‌کنند. بهتر است کسانی که در بازار کریپتو فعالیت دارند رمزارزهای خود را در کیف پول داغ نگه دارند نه صرفا حساب کاربری صرافی. امنیت کیف پول‌های داغ از حساب کاربری صرافی بیشتر است.

با اینحال آن‌ها سد محکمی برای جلوگیری از حملات سایبری ندارند. بیشتر کیف پول‌های داغ رایگان هستند. کیف پول‌های دسکتاپ، موبایل و ترکیبی در دسته کیف پول‌های داغ قرار می‌گیرند.

کیف پول پولکادات

کیف پول‌های سرد که گاهی با عنوان کیف پول سخت‌افزاری شناخته می‌شوند، دستگاه‌های فیزیکی هستند که ارزهای دیجیتال را به‌صورت کاملاً آفلاین نگهداری می‌کنند. بسیاری از آن‌ها شبیه یک درایو USB هستند.

آفلاین نگه داشتن دارایی‌ها به محافظت از آن‌ها در مقابل حملات آنلاین کمک می‌کند اما امکان از دست دادن آن‌ها یا گم شدن کیف پول نیز وجود دارد. بعلاوه هیچ نسخه پشتیبانی از آن‌ها وجود ندارد. اگر رمز خود را فراموش کنید دسترسی به همه سرمایه از بین می‌رود. این کیف پول‌ها ممکن است تا 200 دلار هم قیمت داشته باشند.

کیف پول‌های سرد برای نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال منطقی‌تر هستند اما برای ترید کردن بهتر است از کیف پول داغ استفاده شود. کیف پول‌های سرد به چند دسته کیف پول‌های کاغذی، سخت‌افزاری و ذهنی تقسیم می‌شوند.

آنچه گفتیم اشاره به کلیات بود اماجزئیات و تفاوت کیف پول‌های سرد و گرم می‌تواند موضوع جذابی باشد.

برای انتخاب کیف پول پولکادات به چه نکاتی دقت کنیم؟

در انتخاب کیف پول پولکادات لازم است به چند مورد دقت کنیم.

اولین و مهم‌ترین مورد، امنیت کیف پول است. امنیت در همه کیف پول‌ها اهمیت دارد چراکه تراکنش‌ها آنلاین هستند و شانس هک شدن آن‌ها وجود دارد. بهترین کیف پول پولکادات کیف پولی است که قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای را داشته باشد و درباره آن هشدار دهد. مثلاً هر بار که شخص می‌خواهد به کیف پول دسترسی داشته باشد، پیامک یا ایمیلی برای اطلاع‌رسانی ارسال شود.

دومین مسئله‌ای که باید مدنظر باشد سازگاری و انطباق است. یک کیف پول خوب با دستگاه‌های مختلف اندرویدی، iOS، لینوکس و ویندوز سازگار است. بااینکه برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال تنها با یک فناوری سازگارند اما برخی از آن‌ها از همه این موارد پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی اهمیت زیادی دارد چون ممکن است تریدر به‌مرورزمان بخواهد چند کیف پول داشته باشد و اینکه مجبور باشد هریک از کیف پول‌ها را از یک سیستم مدیریت کند کاری خسته‌کننده است.

کیف پول پولکادات

سومین ویژگی، تجربه کاربری، بکاپ و ابزار ریکاوری است. اگر کاربر نداند چطور از کیف پول خود استفاده کند دچار مشکل می‌شود بنابراین صرف‌نظر از اینکه چقدر با بازار کریپتو آشنایی دارید داشتن یک تجربه کاربری خوب از کار با کیف پول اهمیت زیادی دارد. همچنین کاربر باید در هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال پولکادات به این موضوع هم فکر کند که اگر اطلاعات ورود خود را فراموش یا دستگاه خود را گم کند چه اتفاقی می‌افتد. به‌همین‌دلیل بهتر است کیف پولهایی با گزینه بکاپ‌گیری یا ریکاوری انتخاب شود. بخصوص اینکه فرآیند بکاپ‌گیری باید راحت باشد و به‌سرعت انجام شود.

آخرین مسئله مهمی که باید به آن توجه شود یکپارچگی با صرافی است. برخی کیف پول‌ها که ویژگی‌های بسیار خوبی دارند به کاربر امکان لینک کردن کیف پول با صرافی‌های غیرمتمرکز(DEX) یا DApp ها را می‌دهد. اتصال کیف پول به این پلتفرم‌ها موجب تسهیل انتقال وجوه می‌شود. مهم‌تر اینکه می‌توانید کریپتو را بدون دردسر بخرید، بفروشید و به اشتراک بگذارید. بنابراین قبل از انتخاب کیف پول بررسی کنید که آیا با DEX یا DApp سازگاری دارد یا خیر.

پیشنهاد می‌کنیم حتما با مزایا و معایب پولکادات نیز آشنا شوید.

بهترین کیف پول پولکادات کدام است؟

در ادامه لیستی بهترین کیف پول‌های پولکادات که موردتوجه مردم بوده و بیش از سایر کیف پول‌ها به کار گرفته شده‌اند آورده‌ایم:

بهترین کیف پول پولکادات

1. اتمیک‌والت (Atomic Wallet)

اتمیک‌والت یک کیف پول ارز دیجیتال غیرحضانتی و رایگان است که علاوه بر پولکادات از همه توکن‌های ERC-20 نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول با همه سیستم‌عامل‌ها از جمله ویندوز، لینوکس، اندروید، iOS و macOS سازگاری دارد. جالب‌ترین ویژگی اتمیک‌والت، صرافی اتمیک سواپ است که امکان مبادله و تبدیل ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.

تیم پشتیبان این پروژه یکی از تیم‌های حرفه‌ای حوزه کریپتو هستند. واسط کاربری آن برای تازه‌کارها هم آسان است و تجربه کاربری مناسبی ایجاد می‌کند.

2. پریتی ساینر (Parity Signer)

این یک کیف پول متن‌باز است که برای استفاده آفلاین و ذخیره کریپتو طراحی شده است. همچنین برای iOS و اندروید قابل استفاده است. آفلاین بودن آن بدین معناست که بدون اتصال موبایل به اینترنت یا شبکه‌های خارجی نیز امکان انجام تراکنش دارد.

این در حالی است که اکثر کیف پول‌های موبایل برای کار نیاز به اتصال به شبکه دارند اما در مورد کیف پول پولکادات پریتی ساینر، یک لایه امنیتی بیشتر وجود دارد که نیازی به اتصالات شبکه ندارد. به‌این‌ترتیب کلیدهای خصوصی به‌صورت آنلاین ذخیره نمی‌شوند.

این کیف پول از کوین‌های برتر بازار که شامل پولکادات است پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل ترزور و لجر نیز متصل گردد.

3. پولکاوالت (PolkaWallet)

این کیف پول ارز دیجیتال پولکادات یک کیف پول چندسکه‌ای است که می‌تواند علاوه بر توکن DOT سایر دارایی‌های دیجیتال را هم در خود نگه دارد. چارت‌ها، دیاگرام‌ها و تصاویر گویا، باعث راحتی کار با این کیف پول شده است. با استفاده از پولکاوالت می‌توانید دارایی‌های قفل شده، رزرو شده و سایر دارایی‌های خود را به‌راحتی در کنار هم ببینید و برای انتقال آن‌ها به‌راحتی از یک کد QR استفاده کنید.

امضای آفلاین این کیف پول موجب امنیت بیشتر وجوه می‌شود. شما با جدا کردن آن از اینترنت می‌توانید هر تراکنشی را به‌صورت آفلاین انجام دهید. یکی از قابلیت‌های جذاب این کیف پول ریکاوری اجتماعی است. به این معنی که وقتی رمز حساب کاربری خود را فراموش کردید می‌توانید آن‌ها را از طریق اکانت‌های ارتباط اجتماعی بازیابی کنید.

این کیف پول به‌عنوان یک محصول رسمی از کوین پولکادات، از بیش از 100 کوین دیگر نیز پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان بهترین کیف پول پولکادات در کنار سایر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

4. تراست والت (Trust Wallet)

تراست والت یک والت دسکتاپ است که براساس اکوسیستم بایننس طراحی شده و از پولکادات نیز پشتیبانی می‌کند. این یکی از بهترین اتمیک‌والت هاست و از لحاظ امنیتی همیشه عبارت بازیابی و رمزها را روی دستگاه ذخیره می‌کند نه در فضای آنلاین. این کیف پول یک سواپ یکپارچه دارد که امکان مبادله توکن DOT و سایر توکن‌ها را فراهم می‌کند. همچنین به‌جز پولکادات از بیش از 1000 دارایی دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند.

تراست والت امکان اتصال کارت‌های اعتباری یا بدهی و خرید کوین با استفاده از فیات را نیز می‌دهد. از فناوری وب 3 و NFT، DApp و استیبل‌کوین‌ها پشتیبانی می‌کند و در نسخه دسکتاپ آن می‌توان سپرده‌گذاری کریپتو انجام داد.

5. لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر یک کیف پول غیرحضانتی پولکادات است که از بیش از 5500 کوین دیگر نیز پشتیبانی می‌کند و بهترین ویژگی که دارد LCD میکروی آن است. همچنین بین قابلیت دسترسی راحت و امنیت، اولویت را به امنیت بیشتر داده است.

لجر نانو ایکس با اپلیکیشن تلفن همراه خود که لجر لایو (Ledger Live) نام دارد به خوبی هماهنگ می‌شود. بعلاوه، کیف پول پولکادات امکان ذخیره آفلاین کوین‌های کریپتو و محافظت از آن‌ها در برابر کلاه‌برداری‌های آنلاین را می‌دهد. این کیف پول با الکترون کش، بایننس، الکتروم و غیره سازگار است. همچنین امکان اتصال با بلوتوث و کابل USB-C را دارد.

لجر نانو ایکس می‌تواند 8 ساعت بدون شارژ شدن کار کند. همچنین از اندروید و iOS پشتیبانی کرده و درحال‌حاضر جز امن‌ترین کیف پول‌های بازار محسوب می‌شود.

دریک نگاه

پولکادات یکی از رمزارزهای پرطرفدار بازار است و افراد برای حفظ کوین‌های خود از کیف پول پولکادات استفاده می‌کنند. کیف پول ارز دیجیتال پولکادات می‌تواند به‌صورت داغ و سرد باشد. هرکدام از این کیف پول‌ها ویژگی‌های خاص خود رادارند و کاربران باید با توجه به اولویت‌های خود مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنند.