سال‌ها بعد از ظهور بیت کوین، رمزارزهای دیگری که به نام آلت کوین (Altcoin) خوانده شدند، برای رقابت با بیت کوین وارد میدان شدند. در این راه بسیاری از آلت کوین ها موفقیت‌هایی بدست آوردند و تعداد بیشتری شکست خوردند و به مرور محو شدند. اگر با ماهیت آلت کوین ها آشنایی ندارید یا انواع آن‌ها را نمی‌شناسید این مطلب را از دست ندهید. همچنین اگر قصد سرمایه‌گذاری در آلت کوین ها را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که موارد گفته شده در ادامه را دنبال کنید.

 

آلت کوین چیست؟

 

آلت کوین چیست؟

به طور کلی همه ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین به عنوان آلت کوین (Altcoin) شناخته می‌شوند. به عبارتی دیگر ارزهای دیجیتال ساخته شده پس از بیت کوین برای جانشینی (Alternate) آن وارد میدان شده‌اند. با وجود این که تعریف ذکر شده به طور عمومی قابل پذیرش است اما افراد و گروه‌های مختلف فعال در بازار رمزارزها، تعاریف دیگر برای آلت کوین آورده‌اند.

همانطور که ذکر شد مهم‌ترین دلیل برای ایجاد آلت کوین ها کنار زدن بیت کوین است. اما این تنها یک دلیل کلی برای ایجاد آلت کوین ها است چرا که امروزه دیگر هدف اصلی کنار زدن بیت کوین نیست و رقیبان زیادی در این بازار وجود دارند. شاید بهتر است بگوییم دیگر این نگاه قدیمی به کنار زدن بیت کوین کنار رفته است چون دارایی‌های دیجتال متنوعی در حال حاضر وجود دارد.

 

انواع آلت کوین کدامند؟

با ظهور آلت کوین ها (Altcoin) رفته رفته پیشرفت‌هایی در تعریف انواع آن‌ها بوجود آمد. در اصل این تنوع به منظور درامدزایی بیشتر و ربودن گوی سبقت از رقبا در بازار رمزارزها بود. در حال حاضر این تنوع گسترده شده و روز به روز به انواع آن اضافه می‌شود. در زیر برخی از انواع آلت کوین ها را خواهید شناخت:

1. کوین های مبتنی بر ماینینگ (Mining-Based Altcoins)

معروف‌ترین ارزهای دیجیتال از انواع آلت کوین های بازار، ارزهای مبتنی بر استخراج هستند. این دارایی‌های دیجیتال که شبکه بلاکچین مستقل خود را دارند پتانسیل خوبی برای رشد و سرمایه‌گذاری هستند و به طور معمول سقف بازار بالایی دارند. از معروف‌ترین این آلت کوین ها می‌توان به اتریوم اشاره کرد.

2. کوین های با ثبات (Stablecoin)

استیبل کوین‌ها یا همان کوین‌های باثبات، امروزه عصای دست فعالان بازار ارزهای دیجیتال هستند. کوین‌هایی که بر بستر بلاکچین خاصی موجودند و هیچگونه تغییر قیمتی ندارند. ثبات بهای آین گونه از آلت کوین ها دلایل مختلفی دارد. تتر شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است.

3. توکن های امنیتی (Security tokens)

توکن های امنیتی بیشتر مربوط به مشاغل و کسب و کارهایی می‌شوند که قصد دارند از این طریق برای هر دو طرف معامله سودآوری ایجاد کنند. در اصل توکن های امنیتی با ساختاری شبیه به سهام‌های سنتی سود مربوط به آن را به مشارکت‌کنندگان در چرخه می‎‌دهند.

4. توکن های کاربردی (Utility tokens)

این توکن‌ها، آلت کوین هایی هستند که در ازای سپرده‌گذاری، خدمات مشخصی را بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال با خرید یک نمونه از این آلت کوین ها کارمزد تراکنش‌ها پایین می‌آید و اتفاقی از این قبیل ممکن است رخ دهد.

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری کدامند؟

تعدادی از آلت کوین‌ها نسبت به سایر آنها روند رو به رشد بهتری را طی کردند و به ارزش بازار بیشتری رسیدند. در ادامه بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری را معرفی کرده‌ایم

 

بایننس کوین

بایننس کوین (Binance coin)

رمزارزی که با وجود تبلیغات گسترده حول آن، دست کم گرفته می‌شود بی‌شک بایننس کوین است. بایننس کوین که محصول شرکت بایننس و شخص ژائو است پتانسیل قدرتمندی برای شکست اتریوم و حتی بیت کوین دارد. نوسانات بایننس در مقایسه با اتریوم و دیگر آلت کوین ها چندان بالا نیست اما به واسطه داشتن شبکه فوق‌العاده اسمارت چین این رمزارز جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

 

اتریوم

اتریوم (Etherium)

اتریوم معروف به ملکه ارزهای دیجیتال، در حال حاضر بهترین آلت کوین بازار است. با وجود این که اتریوم منتقدان زیادی دارد اما روی یک ریل و بدون هیچ حاشیه‌ای مسیر درست را طی می‌کند. روز به روز قدرت تسلط اتریوم بر بازار بیشتر می‌شود. این در حالی است که از تسلط بازار رقیب دیرینه خود، بیت کوین کاسته می‌شود. اگر همین روند ادامه پیدا کند و به طور کلی رشد حجم بازار اتریوم بیشتر از بیت کوین باقی بماند، باید جایگاه نخست را برای اتریوم آماده کنیم.

 

پولکادات

پولکادات (Polkadot)

به عقیده خیلی از فعالان بازار پولکادات به خاطر قابلیت تورمی حدودا 10 درصدی‌اش گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. اما این موضوع را باید در نظر داشت که پتانسیل رشد ارزهای دیجیتال مطرح در حوزه Web3 به طرز عجیبی بالا است. پولکادات که به نوعی پرچمدار این رمزارزها است یکی از بالاترین پتانسیل‌های رشد را دارد و بنابراین می‌توان ادعا کرد جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

کاردانو

 

کاردانو (Cardano)

تا چند وقت پیش از کاردانو به عنوان قاتل اتریوم یاد می‌شد؛ زمانی که این ارز دیجیتال خاص، دومین آلت کوین برتر بازار بود. حجم بازار بالای آن باعث ترس اتریوم از نزول جایگاهش شده بود. در ادامه با ارتقا شبکه کاردانو، اتفاقات خوبی در انتظارش نبود و افت قابل توجهی کرد. با این حال این آلت کوین هنوز هم یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید چرا که برتری‌هایی نسبت به آلت کوین های معروف بازار دارد.

 

سولانا

سولانا (Solana)

اگر حتی کمی اخبار بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید با شاهکار سولانا در سال 2021 آشنایی دارید. صعود فوق‌العاده و استثنایی سولانا که جدا از بقیه رمزارزها اتفاق افتاد. حتی در شرایطی که بازار روند صعودی نداشت، سولانا به صعود خود ادامه میداد. در حال حاضر این دارایی دیجیتال که یکی از برترین آلت کوین های بازار است انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری است. می‌توان ادعا کرد که سولانا قابلیت تبدیل شدن به بهترین آلت کوین بازار را دارد.

در یک نگاه

در شروع کار بازار ارزهای دیجیتال و تقریبا زمانی که ساتوشی ناکاموتو در این بازار حضور فعالی داشت، آلت کوین‌ها چندان گزینه موفقی نبودند. با گذشت زمان و مطرح شدن پروژه‌های جدید و از سویی دیگر ارتقا ساختاری آلت کوین‌های برتر بازار از اهمیت بیت کوین کاسته شد. در حال حاضر نمی‌توان یک چشم‌انداز قطعی برای آلت کوین ها متصور بود اما قطعا جای رشد بیش از این‌ها را خواهند داشت.