در این راهنما، به صورت گام به گام و همراه با تصویر، آموزش انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول را بررسی خواهیم کرد. این فرآیند برای هر صرافی یا کیف پولی که تصمیم به استفاده از آن را دارید اعمال می‌شود، چون همه آنها اصول یکسانی برای انتقال ارزهای دیجیتال دارند.

بنابراین، برای آنکه درک ساده‌تری از فرآیند انتقال رمز ارز از صرافی به کیف پول داشته باشید، تصمیم گرفتیم انتقال بیت کوین از یک صرافی مانند Crypto.com به یک کیف پول مانند تراست والت را مرحله به مرحله توضیح دهیم.

در واقع اصل نحوه انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول، کپی کردن آدرس و کد QR از یک پلتفرم و استفاده از آن در کیف پول و یا پلتفرم دیگر است.

مراحل انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

در هر کیف پول ارز دیجیتال یا صرافی ارز دیجیتال، شما یک آدرس و کد QR مرتبط برای بیت کوین‌ها یا دیگر ارزهای دیجیتال خود خواهید داشت. برای ارسال بیت کوین به کیف پول خود به این اطلاعات نیاز دارید. ما از برنامه تلفن همراه Trust Wallet به عنوان مثال استفاده می‌کنیم، اما این روند برای هر کیف پولی صدق می‌کند.

ابتدا باید ارز دیجیتالی را که می‌خواهید انتقال دهید، از کیف پول انتخاب کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

حالا گزینه Receive را بزنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

در این صفحه آدرس کیف پول بیت کوین شما قرار گرفته است. با این قالب آشنا شوید، چون این قالب را زیاد خواهید دید. متن تصادفی در پایین کد QR آدرس کیف پول شما است. کد QR نیز آدرسی است که برای سهولت انتقال، به شکل کد QR درج شده است.

هنگامی که می‌خواهید بیت کوین را به این کیف پول ارسال کنید، روی دکمه کپی کلیک کنید تا آدرس را کپی کنید یا تصویر کد QR را به اشتراک بگذارید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

در مرحله بعد، ما باید بیت کوین را از یک صرافی به این کیف پول انتقال دهیم. همان طور که گفتیم، در این راهنما ما از crypto.com به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد، اما این فرآیند برای همه صرافی‌ها یکسان است.

حالا باید گزینه انتقال یا Transfer را بزنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

ارسال رمز ارز از صرافی‌ها به کیف پول‌های دیگر، فرآیند برداشت یا Withdraw نامیده می‌شود.

روی Withdraw کلیک کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

گزینه Crypto را انتخاب کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

وقتی که قصد انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول شخصی خود را دارید، باید روی کیف پول خارجی یا External wallet کلیک کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

حالا باید رمز ارز مورد نظر خود را که در مثال ما بیت کوین است، انتخاب کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

در این مرحله باید آدرس کیف پولی را که از Trust Wallet کپی کردیم وارد کنید. همچنین می‌توانید از اسکنر برای اسکن کد QR و بازیابی آدرس از این طریق استفاده کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

بررسی کنید آدرس همان آدرسی است که از Trust Wallet کپی کردیم. به طور معمول، تأیید چند کاراکتر اول و چند کاراکتر آخر متن، برای چک کردن کافی است.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

در این مرحله از انتقال رمز ارز از صرافی به کیف پول، باید مبلغی را که می‌خواهید انتقال دهید، وارد کنید

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

حالا باید برداشت را تایید کنید. هنگام برداشت از صرافی، معمولا هزینه ثابتی کمتر از 10 دلار وجود دارد. اما هنگام دریافت بیت کوین در کیف پول خود، نیازی به پرداخت این هزینه اضافی ندارید. در واقع کارمزد انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول، کمتر از 10 دلار است.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

شما پیام‌هایی را درباره وضعیت انتقال، دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که بسته به صرافی، ارسال بیت کوین به خارج از صرافی ممکن است مدتی طول بکشد، گاهی اوقات نزدیک به یک ساعت. با این حال، این فرآیند هنگام ارسال از کیف پول شخصی شما بسیار سریعتر است. از آنجایی که زمان انتظار اضافی برای آماده‌سازی بیت‌کوین‌های شما در انتقال از صرافی وجود ندارد، انتقال از کیف پول شما حداکثر باید 30 دقیقه طول بکشد.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه History، تاریخچه تراکنش‌ها و وضعیت برداشت را بررسی کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

در اینجا می‌توانید وضعیت برداشت را مشاهده کنید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

اطلاعات بیشتر، زمان، آدرس و میزان انتقال را هم در این بخش خواهید دید.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

پس از مدت کوتاهی (کمتر از 30 دقیقه)، انتقال در برنامه Trust Wallet هم نمایش داده می‌شود.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

با کلیک بر روی تراکنش مورد نظر، اطلاعات بیشتری از قبیل فرستنده، زمان و مبلغ نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که ما فقط 0.0026 بیت کوین از 0.003 انتقال یافته دریافت کردیم. این به دلیل کارمزد 0.0004 BTC  است که صرافی آن را از حساب شما کسر می‌کند. این هزینه ثابت است و درصدی نیست.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

هنگامی که وضعیت انتقال به «Received» یا «Confirmed» تغییر کرد، انتقال شما کامل شده است.

انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

نکات انتقال رمز ارز از صرافی به کیف پول

در حالی که نگه داشتن دارایی‌های دیجیتال خود در کیف پول ممکن است ایمن‌ترین گزینه باشد، هنوز تعدادی از مراحل وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمن بودن تراکنش انجام دهید. در ادامه چند نکته درباره انتقال ارزهای دیجیتال از صرافی به کیف پول را با هم مرور می‌کنیم.

1- مقادیر کم و آزمایشی را ارسال کنید

قبل از اینکه کل سبد خود را به کیف پول خود منتقل کنید، این روش می‌تواند مفید باشد که ابتدا قسمت کوچکی را به کیف پول خود بفرستید. این یک راه خوب برای بررسی مجدد این است که فرآیند انتقال را درک می‌کنید و به درستی انجام می‌دهید، آدرس کیف پول شما صحیح است و اینکه پول شما واقعا در کیف پول ظاهر می‌شود.

2- آدرس‌ها را کپی و جایگذاری کنید

اکثر کیف پول‌ها به طور خودکار به شما امکان کپی و جایگذاری آدرس کیف پول خود را می‌دهند، اما در غیر این صورت، بهتر است به جای تایپ کردن، این کار را به صورت دستی انجام دهید. آدرس‌های کیف پول، مجموعه‌ای از اعداد و حروف بسیار پیچیده هستند که به راحتی می‌توان آنها را اشتباه تایپ کرد. اگر حتی یک حرف اشتباه باشد، ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

3- کیف پول را به طور کامل بررسی کنید

امروزه کیف پول‌های زیادی در بازار موجود است. اکثر آنها قابل اعتماد و مورد تحقیق هستند، با این حال کلاهبرداری‌ها هم کم نیست. بعضی از کیف پول‌ها وجود دارند که توکن‌ها را هرگز در اختیار شما قرار نمی‌دهند. بعضی دیگر از این کیف پول‌ها، شما را به یک چرخه «تأیید» می‌فرستند که هرگز نمی‌توانید از آن عبور کنید و دسترسی به دارایی‌های شما را ممنوع می‌کند. حتما نظرات کاربران و مشتریان را بخوانید و بررسی کنید تا جلوی کلاهبرداری این چنینی را بگیرید.

4- اقدامات امنیتی اضافه شده را بررسی کنید

بسته به صرافی ارز دیجیتالی که استفاده می‌کنید، اغلب دو اقدام امنیتی اختیاری وجود دارد که می‌تواند به اطمینان از ایمنی وجوه شما کمک کند. تأیید هویت دو عاملی یا همان 2FA، اغلب می‌تواند در هر تراکنش خروجی فعال شود. به این معنی که برای تکمیل هرگونه انتقال وجه، باید کدی را وارد کنید که به تلفن شما ارسال می‌شود. علاوه بر این، برخی از صرافی‌ها اجازه «فهرست سفید» را می‌دهند، به این معنی که شما فقط می‌توانید وجوه را به آدرس‌های کیف پول از پیش تأیید‌شده، ارسال کنید.

5- بر روی تراکنش‌های خود برچسب مقصد یا یادداشت بزنید

هنگام انتقال ارزهای دیجیتال خود به کیف پول، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به برچسب‌ها یا یادداشت‌های مقصد توجه کنید. برخی از ارزهای رمزنگاری‌شده دارای یک لایه امنیتی اضافی هستند که در آن مالکان باید یک «یادداشت» به هر تراکنش اختصاص دهند. اگر یادداشت گنجانده نشود، تراکنش انجام نخواهد شد. رمزارزهای محبوبی که از این فناوری استفاده می‌کنند عبارتند از ریپل (XRP)، استلار لومن (XLM)، کازماس  (ATOM) و ایاس (EOS). انجام یک تراکنش کوچک و آزمایشی می‌تواند راه خوبی برای بررسی باشد، اگر برای انجام تراکنش با ارز دیجیتال خود به برچسب مقصد یا یادداشت نیاز دارید.

در یک نگاه

در این راهنما نحوه انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول را آموزش دادیم. این آموزش را با مثالی از انتقال بیت کوین از صرافی Crypto.com به کیف پول تراست، بررسی کردیم. اما باید بدانید که روند انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول در همه صرافی‌ها و کیف پول‌ها یکسان است.

در واقع شما باید آدرس کیف پول مقصد را با توجه به نوع ارز دیجیتال مورد انتقال، در قسمت برداشت از صرافی، کپی کنید. کارمزد انتقال هم با توجه به نوع ارز دیجیتال و میزانی که قصد انتقال آن را دارید، تعیین می‌شود و در صرافی‌های مختلف، متفاوت است.

در مرحله‌ی بعد پیشنهاد می‌کنیم حتما با نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.