بازی‌های متاورس امکان کسب درآمد را در کنار سرگرمی فراهم آورده‌اند. ترکیب تکنولوژی بلاکچین با گرافیک‌های سه‌بعدی پیشرو موجب به وجود آمدن برخی از بهترین بازی‌های متاورسی در سال 2023 شده است. همچنین فناوری‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) امکان تجربه‌ای جدید را فراهم آورده‌اند و ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها دادوستد را برای بازیکنان امکان‌پذیر کرده‌اند. در بازی‌های متاورسی، بازیکنان قادر هستند با سایر کاربران معاشرت کنند و در رویدادهای اجتماعی نظیر کنسرت‌های مجازی شرکت کنند. در حال حاضر پلتفرم‌های گیمینگ پیشروترین توسعه‌دهندگان متاورس محسوب می‌شوند. در این مقاله، به معرفی برترین بازی‌های متاورسی بر اساس تقاضای مردمی می‌پردازیم.

 

انواع بازی‌های متاورسی

بازی‌های متاورسی می‌توانند ضمن سرگرم کردن مخاطبان، درآمدزایی خوبی نیز برای آنها به همراه داشته باشد. این پلتفرم‌ها به سرعت در حال رشد هستند و می‌کوشند تجربه‌ای تازه برای مخاطبان گستردۀ خود به وجود بیاورند. بازی‌های متاورسی را می‌توان به دو دستۀ کلی تقسیم کرد:

بازی‌های درآمدزا (Play To Earn)

این نوع بازی‌های متاورسی را به اختصار P2E می‌نامند. بخش عمده‌ای از بهترین بازی‌های متاورسی در این دسته قرار می‌گیرند. هر چه بازیکنان زمان بیشتری را صرف حضور و فعالیت در این پلتفرم‌ها کنند، می‌توانند درآمد بیشتری کسب نمایند. دیسنترالند نمونه‌ای خوب از پلتفرم‌های بازی برای کسب درآمد است.

 بازی‌های P2E در حال رشد در بازار است
بازی‌های P2E در حال رشد در بازار است

بازی‌های حرکتی درآمدی (Move to Earn)

این نوع بازی‌های متاورسی را به اختصار M2E می‌نامند. تعدادی از جدیدترین و محبوب‌ترین بازی‌های متاورسی به این شیوه ارائه شده‌اند. در این بازی‌ها، درآمد از طریق حرکت و ورزش کردن به دست می‌آید. استپن نمونه‌ای خوب از پلتفرم‌های تحرک برای کسب درآمد است.

در بازیM to E درآمد از طریق حرکت و ورزش کردن است
در بازیM to E درآمد از طریق حرکت و ورزش کردن است

بهترین بازی‌های متاورسی

بازی‌های متاورسی به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند. در حال حاضر، بسیاری از پلتفرم‌های گیمینگ متاورس ارزهای دیجیتال خود را دارند. کسب درآمد در کنار سرگرمی بخشی جدایی‌ناپذیر از بازی‌های متاورسی شده‌اند. در ادامه، کوشیده‌ایم بهترین بازی‌های جذاب متاورس برای سرگرمی و درآمدزایی را در سال 2023 معرفی کنیم.

 

بازی متاورس دیسنترالند

دیسنترالند (Decentraland) یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورس و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های متاورس در سراسر جهان است. این بازی متاورسی سه‌بعدی روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند. بازیکنان دیسنترالند می‌توانند زمین‌های متاورسی بخرند و در این دنیای مجازی به کاوش بپردازند. توسعه‌دهندگان این پلتفرم کوشیده‌اند امکان تجربۀ تمام فعالیت‌های واقعی کاربران را در این دنیای مجازی به وجود بیاورند. برگزاری مهمانی، رفتن به کنسرت و برپایی نمایشگاه هنری از این دست فعالیت‌ها محسوب می‌شوند.

پروژۀ متاورسی دیسنترالند از فوریه 2020 در دسترس عموم قرار گرفت و یکی از نخستین بازی‌های سه‌بعدی متاورسی بود که بر بستر بلاکچین ارائه شد. خرید و فروش و معامله در این پلتفرم با ارز دیجیتال مانا انجام می‌گیرد. افراد با این رمز ارز می‌توانند از ابزار و خدمات بسیار متنوعی در این شبکه وجود دارند استفاده کنند. ساختن همه چیز در این دنیای مجازی امکان‌پذیر است. دیسنترالند به طور کامل تحت مالیکیت بازیکنان خود است. بنابراین اشخاص می‌توانند زمین بخرند، ساخت و ساز کنند و آنها را اجاره دهند یا بفروشند. انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری از ویلاهای شخصی تا هتل‌ها و از کافه‌ها تا شهربازی‌ها در این دنیای مجازی وجود دارند.

دیسنترالند (Decentraland) یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورس است
دیسنترالند (Decentraland) یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورس است

کاوش در دیسنترالند نیاز به ابزارهایی نظیر هدست‌های واقعیت مجازی ندارد. می‌توان به سادگی با مرورگرهای معمولی اینترنت وارد وب‌سایت دیسنترالند شد و در آن به گشت و گذار پرداخت. همچنین برای استفاده از امکانات این پلتفرم نیازی به داشتن کیف پول و ارز دیجیتال ندارید. در واقع صرفاً برای خرید آیتم‌های مجازی مثل زمین یا انواع ان‌اف‌تی شما به ارزهای دیجیتال احتیاج پیدا خواهید کرد. رویدادهای متعددی در این دنیای مجازی در حال برگزاری است که شما می‌توانید در آنها حاضر شوید، از انواع کنسرت‌ها گرفته تا نمایشگاه‌های هنری و گردهمایی‌هایی گوناگون. به عنوان نمونه، حراجی ساتبیز دفتری در این متاورس باز کرده است که می‌توانید آثار ارائه‌شده در آن را به طور کامل مشاهده کنید. همچنین بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید در مهمانی‌های مجازی دوستان خود شرکت نمایید.

Decentralandیک پلتفرم غیرمتمرکز و واقعیت مجازی (VR) است
Decentralandیک پلتفرم غیرمتمرکز و واقعیت مجازی (VR) است

بازی دیسنترال گیمز (Decentral Games) نیز امکان بسیار فوق‌العاده‌ای برای کسب درآمد در این متاورس است. بازیکنان با شرکت در انواع بازی‌های آنلاین از جمله انواع بازی‌های کارتی می‌توانند درآمد کسب کنند. راه دیگری که برای درآمدزایی در این متاورس در نظر گرفته شده است، مشارکت کاربران در ادارۀ خزانۀ این پلتفرم است. تمامی کارمزدها و تأییدیه‌های لازم به طور غیرمتمرکز از جانب کاربران این پلتفرم انجام می‌گیرد. به طور کلی می‌توان دیسنترالند را به عنوان یکی از برترین بازی‌های متاورسی بر اساس تقاضای مردمی معرفی کرد که امکانات بسیار گسترده‌ای را برای سرگرمی و کسب درآمد در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

 

بازی اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یکی از محبوب‌ترین بازی‌های مبارزه‌ای متاورسی است. این پروژه بر بستر اتریوم ساخته شده و دفتر مرکزی آن در ویتنام است. برخلاف دیسنترالند که قصد دارد تجربه‌ای شبیه به واقعیت را برای کاربران خود فراهم کند، این پلتفرم تمرکز خود را روی درآمدزایی از بازی‌های تخیلی گذاشته است. بازیکنان باید موجوداتی به نام اکسی را پیدا کنند و پرورش دهند تا در نهایت در نبرد با اکسیِ سایر شرکت‌کنندگان از آنها استفاده نمایند.

اکسی اینفینیتی یک بازی بر پایه بلاکچین اتریوم است
اکسی اینفینیتی یک بازی بر پایه بلاکچین اتریوم است

این پلتفرم نیز ارز دیجتال مخصوص به خود را دارد که نماد آن AXS است. این رمز ارز بیشتر برای خرید و فروش اکسی‌ها به کار می‌رود. البته انواع آیتم‌ها دیجیتال را در قالب ان‌اف‌تی می‌توان در این پلتفرم معامله کرد. ارز دیجیتال اکس (AXS) بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC20 عرضه شده است. این رمز ارز را می‌توان در صرافی‌های دیجیتال خارج از این پلتفرم نیز بدون هیچ محدودیتی معامله کرد. در واقع امکان وارد کردن و خارج نمودن دارایی‌های دیجیتال شما در اکسی اینفینیتی به طور کامل فراهم شده است.

به دلیل محبوبیت اکسی اینفینیتی در میان بازی‌‌هایی که برای کسب درآمد (Play To Earn) طراحی شده‌اند، پیشبینی می‌شود ارزش ارز دیجیتال اختصاصی آن نیز روندی رو به رشد داشته باشد. همچنین تقاضا برای عضویت در این دنیای متاورسی و سرمایه‌گذاری در آن بسیار زیاد است. بنابراین، می‌توان اکسی اینفینیتی را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های متاورسی معرفی کرد و آینده‌ای روشن برای آن متصور شد.

 

بازی متاورس سندباکس

سندباکس (Sandbox) یکی دیگر از بازی‌های محبوب متاورس با قابلیت درآمدزایی است. این پلتفرم به کاربران خود امکان می‌دهد زمین بخرند، در آن به ساخت و ساز بپردازند و در نهایت آنها را در قالب ان‌اف‌تی حتی در بازارهایی خارج از این متاورس به فروش برسانند. سند باکس بر بستر اتریوم راه‌اندازی شده است. ارز دیجیتال آن با نماد SAND یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال متاورسی محسوب می‌شود. خرید و فروش این ارز دیجیتال هم‌اکنون در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهانی از جمله بایننس در جریان است.

سندباکس یکی از بهترین بازی های درآمدزا و متاورسی است
سندباکس یکی از بهترین بازی های درآمدزا و متاورسی است

یکی از ویژگی‌های مهم سندباکس امکان تعامل همه‌جانبه با دیگر پلتفرم‌ها است. کاربران این پلتفرم به طور کامل مالک دارایی‌های دیجیتال خود هستند. بنابراین می‌توانند زمین، خانه، فروشگاه، ابزار و کاراکترهای خود را در این بازی به دیگر پلتفرم‌ها منتقل کنند. همچنین کاربران می‌توانند با تولید محتوا و استیکینگ از این پروژه حمایت کنند و از این طریق در ادارۀ این سازمان غیرمتمرکز خودگردان سهیم شوند.

طراحی گرافیکی این بازی بسیار جذاب است و تجربه‌ای فوق‌العاده برای مخاطبان خود رقم می‌زند. بسیاری از تحلیلگران، سندباکس را یکی از بهترین بازی‌های متاورسی می‌دانند. این پروژه در ابتدا به عنوان یک بازی موبایل ساده عرضه شد. اما پس از گذشت مدتی، رویکردی متفاوت را در پیش گرفت و به استفاده از فناوری بلاکچین روی آورد. انجام موفقیت‌آمیز طرح‌های توسعه‌ای موجب شده است که آینده این بازی متاورسی پرطرفدار نیز بسیار روشن پیشبینی شود.

 

بازی متاورسی «همسایه‌ام آلیس»

همسایه‌ام آلیس (My Neighbor Alice) یک بازی چند نفرۀ آنلاین است. در این بازی جذاب، بازیکنان به گشت و گذار در جزیره می‌روند و علاوه بر جمع‌آوری آیتم‌های دیجیتال می‌توانند هر چه را دوست دارند بسازند. امکان تغییر آواتار و ملاقات با دوستان نیز از دیگر جذابیت‌های این بازی است.

آیتم‌های دیجیتال در بازی متاورسی «همسایه‌ام آلیس» بسیار متنوع هستند. «جزیره‌های مجازی» مشهورترین و کمیاب‌ترین دارایی دیجیتال در این پلتفرم محسوب می‌شوند. اما ان‌اف‌تی‌های این بازی فقط به زمین و خانه محدود نمی‌شوند. انواع گیاهان، حیوانات، تزئینات و حتی لوازم آرایشی برای آواتارها را نیز می‌توان در این بازی تهیه کرد.

یکی از بهترین بازی های متاورس بازی «همسایه‌ام آلیس» است
یکی از بهترین بازی های متاورس بازی «همسایه‌ام آلیس» است

معاملات در این بازی با ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم با نماد ALICE انجام می‌گیرد. گفتنی است که این رمز ارز را می‌توان در صرافی‌های معتبر به هر واحد پول دیگری تبدیل کرد و محدودیتی در انتقال این دارایی‌ها وجود ندارد. همچنین برای کسب درآمد در این بازی می‌توان فعالیت‌های متنوعی نظیر رسیدگی به مزرعه را انجام داد.

 

بازی متاورس استار اطلس

استار اطلس (Star Atlas) یک بازی آنلاین چند نفره است. این بازی متاورسی بر بستر بلاکچین سولانا طراحی و اجرا شده است. ارز دیجیتال این پروژه نیز با نماد ATLAS در همین شبکه عرضه شده است. بازیکنان با این رمز ارز می‌توانند آیتم‌های دیجیتال بی‌شماری را در این پلتفرم خرید و فروش نمایند.

گرافیک خارق‌العادۀ این بازی علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای را از تمام سنین جذب خود کرده است. این بازی علمی تخیلی در سال 2620 اتفاق می‌افتد، زمانی که انسان‌ها، ربات‌ها و موجودات فضایی در نبرد با یکدیگر هستند. کیفیت گرافیکی این بازی در برخی سفرهای اکتشافی یادآور شبیه‌سازهای پرواز واقعی است.

 داستان Star Atlas مربوط به سال ۲۶۲۰ است
داستان Star Atlas مربوط به سال ۲۶۲۰ است

استار اطلس را به دلایل گوناگونی می‌توان در فهرست بهترین بازی‌های متاورسی قرار داد. کیفیت سینمایی این بازی تجربۀ منحصربه‌فردی را برای بازیکنان فراهم می‌آورد. مشارکت‌کنندگان در این بازیِ فضایی ریل‌تایم برای یافتن منابع بیشتر و تسلط بر گروه‌های متخاصم تلاش می‌کنند. افراد در این فرایند، علاوه بر تجربه‌های هیجان‌انگیز متعددی که از سر می‌گذرانند، می‌توانند با استخراج منابع و پیروزی بر حریف، درآمد کسب کنند. داشتن استراتژی و تمرکز برای موفقیت در این بازی بسیار ضروری است. دارایی‌های دیجیتال به‌دست‌آمده در این بازی را می‌توان مستقیماً معامله کرد یا آنها را خرید و فروش نمود.

 

متاورس سکند لایف

سکند لایف (Second Life) یا زندگی دوم یکی از نخستین و بهترین بازی‌های متاورس است. این پلتفرم امکان ساخت آواتار و به نوعی تجربۀ زندگی در دنیای مجازی را برای کاربران خود فراهم می‌آورد. ساکنان یا اصطلاحاً رزیدنس‌ها (Residents) امکان زندگی در یک دنیای متاورسی، دیدار دوستان، بازی کردن و شرکت در رویدادهای اجتماعی گوناگون مجازی را دارند.

پروژۀ سکند لایف تمام امکانات متاورس را با پیشرفت این تکنولوژی‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این پلتفرم دارا بازارچه‌ای اختصاصی است که افراد می‌توانند آیتم‌های مجازی خود را به آسانی خرید و فروش نمایند. این دارایی‌های دیجیتال با ارز اختصاصی خود به نام لیندن دلار (Linden dollar) معامله می‌شوند.

بسیاری از فروشگاه‌ها شعبۀ خود را در سکند لایف افتتاح کرده‌اند
بسیاری از فروشگاه‌ها شعبۀ خود را در سکند لایف افتتاح کرده‌اند

گفتنی است که عضویت در این پلتفرم رایگان است، اما اشخاص می‌توانند برای داشتن دارایی‌های دیجیتال در این دنیای متاورسی هزینه کنند. زمین، خانه، ماشین، لباس و مبلمان محبوب‌ترین کالاهای دیجیتال معاملاتی در این سرزمین مجازی را تشکیل می‌دهند. بسیاری از فروشگاه‌ها شعبۀ خود را در سکند لایف افتتاح کرده‌اند. دانشگاه‌های متعددی نیز در حال حاضر در این پلتفرم حضور دارند و به ارائۀ خدمات آموزشی مشغول هستند.

کاربران می‌توانند ارز دیجیتال مورد نیاز خود را یا از طریق صرافی‌های مجاز تهیه نمایند و یا با کار کردن در این سرزمین آن را به دست آورند. این بازی متاورسی محبوب را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به تجربۀ کار و زندگی مجازی دانست.

 

استپن (StepN)

بازی استپن (StepN) یکی از دستاوردهای جدید متاورسی است. کاربران این پلتفرم با پیاده‌روی و دویدن می‌توانند با دیگران معاشرت یا رقابت نمایند. این بازی متاورسی بر مبنای حرکت برای درآمد (Move To Earn) طراحی شده است. افراد در این پلتفرم با خرید کفش‌های مجازی در قالب ان‌اف‌تی راهی کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌شوند و شروع به دویدن یا پیاده‌روی می‌کنند. بسیاری از دوستداران ورزش در سراسر دنیا از طریق این اپلیکیشن با متاورس و کریپتوکارنسی آشنا شدند.

در بازی استپن کاربران NFT کفش‌های کتانی تهیه می‌کنند
در بازی استپن کاربران NFT کفش‌های کتانی تهیه می‌کنند

امکان کسب درآمد با راه رفتن یکی از امکانات فوق‌العادۀ این پلتفرم است. شما می‌توانید پس از خریدن کفش دلخواهتان به پیاده‌روی بروید و از استپن پاداش بگیرید. این پاداش با ارز دیجیتال GST که مخصوص همین پلتفرم است پرداخت خواهد شد. با این رمز ارز شما می‌توانید آیتم‌های متعدد دیجیتال در این متاورس تهیه کنید و یا آن را در صرافی‌های دیجیتال نقد کنید. همچنین امکان برگزاری مسابقات گوناگون با محوریت دویدن نیز جزو امکاناتی است که به زودی در این پلتفرم فراهم خواهد شد.

این بازی متاورسی با نوآوری خود توانسته است به تقاضای بسیاری از کاربران علاقه‌مند به ورزش و فعالیت‌های فیزیکی پاسخی مناسب دهد. ظهور این پلتفرم تغییری بنیادین در آیندۀ بازی‌های متاورسی به وجود آورد و پیوندی عمیق بین دنیای مجازی و جهان واقعی ایجاد کرد.

 

فهرست کامل بازی‌های متاورسی

لیست بازی‌های متاورس در سال 2023 بسیار پربارتر از گذشته است. بازی‌های متاورسی جدیدی ظهور کرده‌اند و بازی‌های متاورسی قدیمی نیز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. در ادامۀ این مقاله، فهرستی از برترین بازی‌های متاورس را با توضیح مختصری در مورد هر یک از آنها آورده‌ایم. گفتنی است لیست بازی‌های متاورسی که بر بستر بلاکچین طراحی شده‌اند و به کاربران خود با ارزهای دیجیتال جایزه می‌دهند بسیار بیشتر از این موارد است. اما کوشیده‌ایم معتبرترین بازی‌های متاورسی را در این فهرست بگنجانیم. در نظر داشته باشید که عضویت در بسیاری از این پلتفرم‌ها رایگان است و نیازی به کیف پول دیجیتال ندارد. همچنین برخی از آنها ممکن است به صورت مستقیم امکان درآمدزایی را برای بازیکنان خود فراهم نکنند.

 

بازی متاورسی «وی‌آر چت»

وی‌آر چت (VRChat) یک پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی است که امکان تعامل کاربران را از طریق کاراکترهای سه‌بعدی یا همان آواتارها فراهم آورده است. در این بازی متاورسی، بازیکنان می‌توانند در دنیاهای مجازی گوناگونی که دیگر کاربران ساخته‌اند به کاوش بپردازند. این بازی از زمان نخستین ارائۀ خود در سال 2017 تا به امروز پیشرفت بسیار زیادی داشته است. مهم‌ترین ویژگی بازی متاورسی وی‌آر چت امکان ساخت آواتار و تغییر دنیای مجازی مطابق با میل و خواستۀ افراد است که تجربه‌ای بسیار شخصی و منحصربه‌فرد برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

در بازی وی‌ار‌چت میتوان با افراد دیگر معاشرت کرد
در بازی وی‌ار‌چت میتوان با افراد دیگر معاشرت کرد

بازی ویدئویی رک روم

رک روم (Rec Room) یک بازی متاورسی رایگان واقعیت مجازی است. در این بازی، افراد می‌توانند آواتار مخصوص خود را انتخاب کنند و با دیگر کاربران ارتباط برقرار کنند. این پلتفرم متاورسی فضایی بسیار مناسب برای معاشرت گیمرها است. رک روم را به دلیل رایگان بودن و داشتن امکانات گسترده‌تر جایگزینی برای وی‌آر چت می‌دانند. مهم‌ترین ویژگی رک روم این است که روی دیگر پلتفرم‌ها نیز قابل اجرا است. این بازی از طریق ویندوز، اندروید، آی‌اواس، ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در دسترس است. بنابراین می‌توانید با هر ابزار دیجیتالی وارد آن شوید و از امکانات آن استفاده کنید.

رک روم فضایی بسیار مناسب برای معاشرت گیمرها است
رک روم فضایی بسیار مناسب برای معاشرت گیمرها است

بازی ایلوویوم (Illuvium)

ایلوویوم (Illuvium) یکی از جذاب‌ترین بازی‌های مبتنی بر بلاکچین است. در این بازی ماجراجویی و مبارزه‌ای، شما بازماندۀ سفینه‌ای فضایی در سفری بین‌منظومه‌ای هستید. تمام آیتم‌های دیجیتالی که در این بازی وجود دارند در قالب ان‌اف‌تی طراحی شده‌اند و قابل مبادله هستند. خرید و فروش در این پلتفرم با توکن ایلوویوم با نماد ILV انجام می‌گیرد که بر بستر اتریوم عرضه شده است.

ارز دیجیتال انحصاری این پلتفرم در بایننس وجود دارد
ارز دیجیتال انحصاری این پلتفرم در بایننس وجود دارد

در این بازی متاورسی، الهه‌هایی به نام ایلوویال (Illuvial) وجود دارند که کاربران می‌توانند آنها را پیدا کنند. هر یک از آنها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در این دنیای فانتزی متاورسی امکاناتی را برای بازیکنان فراهم می‌کنند. گفتنی است که ان‌اف‌تی‌های ایلوویوم از سال 2023 در اوپن‌سی فهرست شده‌اند. ارز دیجیتال انحصاری این پلتفرم نیز به تازگی در صرافی‌های معتبری نظیر بایننس لیست شده است.

 

بازی سوریر (Sorare)

بازی متاورسی Sorare یک بازی فانتزی ورزشی شگفت‌انگیز است. از طریق این بازی شما می‌توانید تیم محبوب فوتبال خود را بسازید. به این ترتیب که ابتدا یک دسته از کارت‌های این بازی را که متشکل از بازیکنان واقعی فوتبال است خریداری می‌کنید. سپس با خرید و فروش بازیکنان در درون این پلتفرم، می‌توانید تیم خود را بسازید و از این طریق درآمد نیز کسب نمایید. هر کارت در این بازی در واقع یک ان‌اف‌تی است و بسته به کمیاب بودن آن قیمت متفاوتی خواهد داشت. گفتنی است که عملکرد بازیکنان هر کارت به عملکرد آن ورزشکار در زمین واقعی بازی بستگی خواهد داشت.

Sorare یک بازی فانتزی ورزشی شگفت‌انگیز است
Sorare یک بازی فانتزی ورزشی شگفت‌انگیز است

در حال حاضر، این بازی متاورسی علاوه بر فوتبال، از بسکتبال و بیس‌بال نیز پشتیبانی می‌کند. علاقه‌مندان به این بازی می‌توانند اپلیکیشن این بازی را روی سیستم عامل‌های اندروید یا آی‌اواس خود نصب کنند و یا با مرورگرهای وب معمولی نظیر کروم یا فایرفاکس به این پلتفرم دسترسی داشته باشند.

 

پلتفرم ییلد گیلد گیمز (YGG)

ییلد گیلد گیمز (Yield Guild Games) یکی از بهترین بازی‌های متاورسی برای کسب درآمد است. این پلتفرم امکان شرکت در بازی‌های مبتنی بر بلاکچین را از راه دور برای کاربران خود فراهم آورده است. بنابراین بازیکنان نیازی به جمع شدن دور یکدیگر ندارند و می‌توانند از مکان‌های مختلف در یک بازی مشترک حضور داشته باشند. امکان انجام بازی‌های متاورسی گوناگون در یک پلتفرم و درون یک بازی دیگر از ویژگی‌های مهم این پروژه محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال ییلد گیلد گیمز با نماد YGG توکن کاربردی این پلتفرم است. افراد می‌توانند با تهیۀ این رمز ارز علاوه بر خرید آیتم‌های دیجیتال متنوع، در فرایند مدیریت و توسعۀ این پروژۀ متاورسی نیز مشارکت کنند. همچنین جوایز مالی متعددی برای افرادی که در رقابت‌های گوناگون حاضر می‌شوند در نظر گرفته شده است. گفتنی است که این پلتفرم خودگردان است و بازیکنان می‌توانند در رأی‌گیری‌های گوناگونی که برای موضوعات مهم انجام می‌گیرد شرکت کنند و اظهار نظر نمایند.

 

بازی ایلین ورلدز (Alien Worlds)

ایلین ورلدز (Alien Worlds) یا دنیای بیگانه یکی از بازی‌های متاورسی در حال توسعه است. مشارکت‌کنندگان در این پروژه، کاوشگر نامیده می‌شوند. کاوشگران برای کسب درآمد مستقیم باید در این دنیای تخیلی با یکدیگر به رقابت بپردازند. ارز دیجیتال مورد استفاده در این پلتفرم با نماد TLM شناخته می‌شود. از طریق این رمز ارز افراد می‌توانند ان‌اف‌تی‌های خود را به فروش برسند و آیتم‌های مورد نیاز خود را بخرند. این بازی بر بستر سه بلاکچین معتبر اتریوم، وکس و اسمارت‌چین قرار گرفته است. در نتیجه، دسترسی کاربران به این پلتفرم آسان‌تر از هر بازی متاورسی دیگری است.

ارز دیجیتال مورد استفاده در این پلتفرم با نماد TLM شناخته می‌شود
ارز دیجیتال مورد استفاده در این پلتفرم با نماد TLM شناخته می‌شود

بازی متاورس روبلاکس

روبلاکس (Roblox) بزرگ‌ترین پلتفرم بازی در دنیای متاورس است. محبوبیت این پروژه به این دلیل است که بیشتر بازی‌های ارائه‌شده در آن نیازی به استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی نظیر عینک و هدست ندارند. کاربران در این پلتفرم می‌توانند در بازی‌هایی شرکت کنند که دیگر کاربران آنها را طراحی کرده‌اند و حتی کاربران می‌توانند به سادگی بازی خود را بسازند. تعداد بازی‌های روبلاکس در سال 2023 به بیش از نیم میلیون بازی رسیده است. انواع بازی‌های متاورسی از ژانرهای حماسی تا بازی‌های سادۀ فکری در روبلاکس دسته‌بندی شده‌اند. علاوه بر اینها، بازیکنان امکان تعامل بسیار گسترده‌ای را با یکدیگر دارند که تجربه‌ای تازه برای علاقه‌مندان به زندگی در دنیای متاورس است.

بازی‌های روبلاکس در سال 2023 به بیش از نیم میلیون بازی رسیده است
بازی‌های روبلاکس در سال 2023 به بیش از نیم میلیون بازی رسیده است

بازی بلاکچین معادن دالارنیا

معادن دالارنیا (Mines of Dalarnia) در قالب یک بازی متاورسی شما را به عمق معادن زیرزمینی می‌برد. در این بازی، برای به دست آوردن ابزارها و استخراج منابع نیاز به تلاش شخصی، همکاری با دیگر بازیکنان و همچنین جنگیدن با دشمنان دارید. کسب مهارت‌های گوناگون و طراحی استراتژی‌های کاربردی به شما کمک می‌کند که با این بازی بتوانید درآمد داشته باشید. گرافیک این بازی کمی پایین‌تر از بازی‌های متاورسی مشهور است، اما وجود نقشه‌های متعدد و دنیایی از ناشناخته‌ها این بازی را بسیار هیجان‌انگیز کرده است.

معادن دالارنیا یک بازی ماجراجویی – اکنش است
معادن دالارنیا یک بازی ماجراجویی – اکنش است

پلتفرم سومنیوم اسپیس

سومینیوم اسپیس (Somnium Space) یک بازی متاورسی بر بستر بلاکچین اتریوم است. توسعه‌دهندگان این پروژه، قصد دارند تجربه‌ای تازه برای کاربران خود به ارمغان بیاورند. سازندگان این دنیای دیجیتال آن را نه جایگزینی برای جهان واقعی که دنیایی موازی با واقعیت می‌دانند. بنابراین نباید انتظار تقلید از واقعیت را در این پلتفرم داشته باشید. با ورود به این دنیای متاورسی شما وارد دنیایی متفاوت خواهید شد و تجربه‌هایی تازه را از سر خواهید گذراند. کاربران سومینیوم اسپیس می‌توانند از سراسر دنیا همزمان به ماجراجویی‌های گوناگون بپردازند.

این پلتفرم بر بستر اتریوم با ارز دیجیتال بومی کیوب CUBE است
این پلتفرم بر بستر اتریوم با ارز دیجیتال بومی کیوب CUBE است

بازی متاورس فورتنایت

فورتنایت (Fortnite) یکی از بهترین بازی‌های متاورسی مبارزه‌ای است. نبردهای تن به تن بخش مهمی از رقابت‌ها را در این بازی تشکیل می‌دهد. اما رویدادهای اجتماعی گوناگونی نیز نظیر کنسرت‌های موسیقی در این دنیای متاورسی برگزار می‌شوند. بازیکنان می‌توانند آواتار خود را از میان طیف وسیعی از تصاویر برگرفته از انیمیشن‌ها، کمیک‌ها، فیلم‌ها و حتی بازی‌های دیگر انتخاب کنند. این بازی هیجان‌انگیز روی سیستم عامل اندروید نیز قابل اجرا است و جزو بازی‌های متاورس رایگان اندرویدی محسوب می‌شود.

نایت می‌خواهد کل دنیا را از طریق فضای‌ مجازی و اینترنت بهم متصل کند
نایت می‌خواهد کل دنیا را از طریق فضای‌ مجازی و اینترنت بهم متصل کند

بازی شمشیر اخگر

امبر سورد (Ember Sword) یکی از جدیدترین بازی‌های متاورسی است که توانسته در زمان کوتاهی به محبوبیت گسترده‌ای برسد. این بازی فانتزی رایگان از نوع نقش‌آفرینی برخط چندنفره گسترده (MMORPG) است. به این معنا که فضای بازی ثابت است و این بازیکنان هستند که رویدادهای درون بازی را رقم می‌زنند.

با فعالیت در زمین خودتان یا دیگران به کسب درامد برسید
با فعالیت در زمین خودتان یا دیگران به کسب درامد برسید

افراد در امبر سورد می‌توانند کاراکتر خود را طراحی کنند، منطقه زندگی خود را بسازند و در دنیای رمزآلود آن به مبارزه با هیولاها و بازیکنان دیگر بپردازند. همچنین اشخاص می‌توانند به عنوان کاوشگری صلح‌طلب به جست‌وجوی منابع کمیاب در این جهان مجازی بپردازند. هر آنچه در این بازی انجام دهید، از مبارزه گرفته تا استخراج، می‌تواند برای شما ایجاد درآمد کند. شما همچنین می‌توانید به فعالیت‌هایی مثل ماهیگیری و هیزم‌شکنی هم بپردازد تا این طریق سطح خود را در بازی افزایش دهید.

بازی کریستوپیا

بازی متاورس کریستوپیا (Krystopia) از نوع معمایی و پازلی است. علاقه‌مندان به این نوع بازی‌ها هم‌اکنون می‌توانند در دنیای بی‌کرانی از چالش‌های این‌چنینی غرق شوند. بازیکنان این بازی ماجراجویانه در قالب یک شخصیت کارتونی که فرمانده سفینه‌ای فضایی است، سیگنالی عجیب از سیاره کریستوپیا دریافت می‌کنند و به سمت آن حرکت می‌کنند.

این شخصیت کارتونی کاپیتان نووا دون نام دارد که به همراه حیوان فضایی دست‌آموز خود با نام اسکری راهی این سفر می‌شود. بازیکنان برای پیشروی در بازی باید بر چالش‌های گوناگونی غلبه کنند که در این سیارۀ جدید با آنها روبه‌رو می‌شوند.

Krystopia بازی معمایی پازلی است
Krystopia بازی معمایی پازلی است

نصب بازی‌های متاورسی

بازی‌های متاورسی از تکنولوژی‌های گوناگونی بهره می‌برند، بنابراین نصب و راه‌اندازی آنها با یکدیگر متفاوت است. با این حال، وجود برخی پیش‌نیازها برای بیشتر آنها ضروری است. به عنوان نمونه، اتصال به اینترنت برای مشارکت در بازی‌های متاورسی ضروری است. در واقع می‌توان آنلاین بودن را یکی از زیرساخت‌های اساسی حضور در متاورس دانست. رایانه‌ها (با سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و…) و گوشی‌های هوشمند (با سیستم عامل‌های اندروید، آی‌اواس، ویندوز و…) نیز ابزارهایی اساسی برای دسترسی به پلتفرم‌های متاورس هستند. هدست‌های واقعیت مجازی نیز برای داشتن تجربه‌ای همه‌جانبه از بازی‌های سه‌بعدی مورد نیاز خواهند بود. البته بیشتر بازی‌های متاورسی را می‌توان بدون داشتن هدست یا عینک نیز انجام داد.

بیشتر بازی‌های متاورسی احتیاجی به هدست یا عینک ندارد
بیشتر بازی‌های متاورسی احتیاجی به هدست یا عینک ندارد

بیشتر بازی‌های محبوب متاورسی را می‌توان به صورت رایگان انجام داد. با این حال، داشتن کیف پول ارز دیجیتال برای کسب درآمد یا خرید آیتم‌های دیجیتال در این پلتفرم‌ها ضروری خواهد بود. در واقع برای سرگرم شدن با بازی‌های متاورسی نیازی به ارزهای دیجیتال نخواهید داشت، اما می‌توانید هر زمان که خواستید کیف پول خود را به حساب کاربری‌تان در این پلتفرم‌ها متصل نمایید. دقت داشته باشید که هر یک از بازی‌های متاورسی بسته به اینکه بر روی کدام بلاکچین طراحی شده باشند، کیف پولی متناسب با همان شبکه را می‌پذیرند.

 

کسب درآمد از بازی‌های متاورس

بازی‌های متاورس علاوه بر سرگرم کردم بازیکنان می‌توانند برای آنها درآمد نیز به همراه بیاورند. ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها مهم‌ترین ابزارهای مالی در متاورس هستند. افراد با یافتن آیتم‌های مجازی نظیر موجودات تخیلی یا ساختن خانه و حتی راه‌اندازی کسب‌وکار در متاورس می‌توانند درآمد کسب کنند. درآمدزایی در بازی‌های متاورسی P2E (بازی برای کسب درآمد) بیشتر با بازی کردن و صرف زمان در این دنیاهای مجازی حاصل می‌شود. اما در پلتفرم‌های P2M (تحرک برای کسب درآمد) درآمدزایی با ورزش کردن و شرکت در رقابت‌های ورزشی سالم به دست می‌آید.

سوالات متداول برترین بازی‌های متاورسی

بهترین بازی‌های متاورس کدامند؟

دیسنترالند، اکسی اینفینیتی، سندباکس، همسایه‌ام آلیس، استار اطلس، سکند لایف و استپن بزرگ‌ترین و بهترین بازی‌های متاورسی هستند.

آیا با بازی متاورس می‌توان درآمد داشت؟

بله. کسب درآمد در کنار سرگرمی بخشی جدایی‌ناپذیر از بازی‌های متاورسی است. برای توسعۀ این بازی‌ها از فناوری بلاکچین استفاده شده است و در حال حاضر، بسیاری از پلتفرم‌های گیمینگ متاورس ارزهای دیجیتال مخصوص به خود را دارند.

کسب درآمد از بازی‌های متاورسی چگونه است؟

بازی‌های متاورسی بر بستر بلاکچین ایجاد شده‌اند. بنابراین، ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها مهم‌ترین ابزارهای مالی در متاورس هستند. افراد با یافتن آیتم‌های مجازی نظیر موجودات تخیلی یا ساختن خانه و حتی راه‌اندازی کسب‌وکار در متاورس می‌توانند درآمد کسب کنند.

بازی‌های متاورسی چه انواعی دارند؟

بازی‌های متاورس را می‌توان به دو دستۀ کلی «بازی‌های درآمدزا» و بازی‌های حرکتی درآمدی تقسیم کرد. در نوع اول، درآمدزایی با صرف بیشتر زمان و بازی کردن در این دنیاهای مجازی حاصل می‌شود. اما در نوع دوم، درآمدزایی با ورزش کردن و شرکت در رقابت‌های ورزشی به دست می‌آید.

بهترین بازی متاورسی برای اندروید چیست؟

بیشتر بازی‌های متاورسی را می‌توان در سیستم‌عامل اندروید نیز نصب کرد یا از طریق اندروید وارد آنها شد. فورتنایت، رک روم، ایلوویوم، ایلین وردز و استپن از این جمله‌اند.

بازی‌های متاورسی P2E چیست؟

بخش عمده‌ای از بهترین بازی‌های متاورسی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. هر چه کاربران زمان بیشتری را صرف حضور و فعالیت در این پلتفرم‌ها کنند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد. دیسنترالند نمونه‌ای عالی از پلتفرم‌های بازی برای کسب درآمد است.

بهترین بازی متاورسی برای آیفون چیست؟

بیشتر بازی‌های متاورسی را می‌توان در سیستم‌عامل آی‌اواس نیز نصب کرد یا از طریق آیفون وارد آنها شد. فورتنایت، رک روم، استار اطلس، ایلین وردز و استپن از این جمله‌اند.

چطور می‌توان در متاورس بازی کرد؟

بازی‌های متاورسی از تکنولوژی‌های گوناگونی بهره می‌برند، بنابراین نصب و راه‌اندازی آنها با یکدیگر متفاوت است. کنسول‌های بازی یا لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند متصل به اینترنت اساسی‌ترین ابزارها برای ورود به بازی‌های متاورس هستند. هدست‌های واقعیت مجازی نیز برای داشتن تجربه‌ای همه‌جانبه از بازی‌های سه‌بعدی مورد نیاز خواهند بود. البته بیشتر بازی‌های متاورسی را می‌توان بدون داشتن این تجهیزات نیز انجام داد.

بهترین بازی‌های متاورسی برای موبایل کدام‌اند؟

دسترسی به بیشتر بازی‌های متاورسی از طریق موبایل نیز امکان‌پذیر است.

سندباکس، دیسنترالند، اکسی اینفینیتی، استپن، سوریر، ایلین ورلدز، روبلاکس، فورتنایت امبر سورد و کریستوپیا از این جمله‌اند.

چگونه در بازی‌های متاورسی ان‌اف‌تی دریافت کنیم؟

پلتفرم‌های بازی متاورس امکان به دست آوردن ان‌اف‌تی از طریق مشارکت در بازی را برای کاربران خود فراهم آورده‌اند. بسته به نوع بازی که می‌تواند مبارزه‌ای یا کارتی باشد، نحوۀ دریافت ان‌اف‌تی نیز متفاوت است.

آینده بازی‌های متاورس چیست؟

محبوبیت روزافزون و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز بازی‌های متاورسی از آیندۀ روشن این پروژه‌ها حکایت می‌کنند. تقاضا برای عضویت در پلتفرم‌های متاورسی و سرمایه‌گذاری در آنها بسیار رو به رشد است.

بهترین بازی های رایگان متاورس کدام‌اند؟

بیشتر بازی‌های محبوب متاورسی را می‌توان به صورت رایگان انجام داد. با این حال، داشتن کیف پول ارز دیجیتال برای کسب درآمد یا خرید آیتم‌های دیجیتال در این پلتفرم‌ها ضروری خواهد بود.