جاست سواپ (JustSwap) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. برای ثبت نام در صرافی جاست سواپ نیازی به احراز هویت نیست. بنابراین تمام افراد از سراسر دنیا می‌توانند به راحتی وارد این صرافی شوند و پس از اتصال کیف پول خود به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. جاست سواپ مبتنی بر شبکه ترون است و مبادله توکن‌هایی با استاندارد TRC-20‌ در آن امکان‌پذیر است. این پلتفرم امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای تمام کاربران خود فراهم آورده است. در این مقاله، به معرفی صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال جاست سواپ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

صرافی جاست سواپ

صرافی ارز دیجیتال جاست سواپ (JustSwap) در سال 2020 آغاز به کار کرد. این صرافی امکان مبادله توکن‌های مبتنی بر ترون با استاندارد TRC-20‌ را به صورت سریع و ارزان برای کاربران فراهم آورده است. این پلتفرم همچنین شرایط بسیار خوبی برای درآمدزایی از طریق سپرده‌گذاری فراهم آورده است. به این ترتیب که افراد در استخرهای نقدینگی (liquidity pool) سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم می‌آورند. جاست سواپ نیز در مقابل به آنها پاداش می‌دهد و آنها را در کارمزد معاملات انجام‌گرفته شریک می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال جاست سواپ (JustSwap) در سال 2020 آغاز به کار کرد
صرافی ارز دیجیتال جاست سواپ (JustSwap) در سال 2020 آغاز به کار کرد

به طور کلی، صرافی‌های غیرمتمرکز توانسته‌اند بسیاری از مشکلات صرافی‌های متمرکز را حل نمایند. مشکلاتی نظیر هک شدن و اشتباهات مدیریتی اشخاص در این پلتفرم‌ها کمتر مطرح هستند. زیرا صرافی‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کنند. جاست سواپ نیز یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر شبکه ترون (Tron) است. برای ایجاد تقاضا در این پلتفرم نیازی به خریدار و فروشنده نیست و این کار از طریق معادله‌ای ساده انجام می‌شود که به صورت خودکار ارزش را تنظیم و تعدیل می‌کند. در واقع در جاست سواپ شما به قراردادهای هوشمند اعتماد می‌کنید و دیگر نیازی به تطبیق دادن خریدار و فروشنده برای تعیین قیمت و اجرای ترید وجود ندارد. به همین دلیل نیز ورود به صرافی جاست سواپ نیازی به احراز هویت ندارد.

 

کار با صرافی جاست سواپ

بالا بودن کارمزدها در شبکه اتریوم موجب شده است که فرصتی مناسب برای رشد سایر بلاکچین‌ها به وجود بیاید. ترون یکی از همین شبکه‌ها است که توانسته است با گسترش پروتکل‌های غیرمتمرکز خود از جمله صرافی جاست سواپ موفقیت چشمگیری کسب کند. محاسبات در این پلتفرم به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌شوند و کار با آن به هیچ وجه پیچیده و دشوار نیست.

 

نحوه عملکرد جاست سواپ

صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ از یک سیستم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند که کاربران مسئول تأمین نقدینگی آن هستند. بازارسازان دارایی‌ها را در استخرهایی واریز می‌کنند که تریدرها می‌توانند با آن معامله کنند. قیمت نیز با الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می‌شود.

هر جفت ارز دیجیتال در صرافی جاست سواپ، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد
هر جفت ارز دیجیتال در صرافی جاست سواپ، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد

در واقع هر جفت ارز دیجیتال در صرافی جاست سواپ، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد. بنابراین هر کسی می‌تواند با واریز معادل هر دو توکن در این استخر نقدینگی، به یک تأمین‌کنندۀ نقدینگی تبدیل شود. همچنین هر زمان که بخواهد می‌تواند ضمن برداشت توکن‌های اصلی خود، سود حاصل از این مشارکت را نیز دریافت نماید.

 

جدیدترین به‌روزرسانی جاست سواپ

پلتفرم جاست سواپ تبادل فوری و ارزان توکن‌های TRC20 را برای معامله‌گران فراهم آورده است.
پلتفرم جاست سواپ تبادل فوری و ارزان توکن‌های TRC20 را برای معامله‌گران فراهم آورده است.

پلتفرم جاست سواپ نخستین استخر نقدینگی بر پایه ترون است. بنیاد ترون توجه ویژه‌ای به صرافی جاست سواپ دارد و بی‌تردید راه‌اندازی این پلتفرم مسیر پیشرفت این بلاکچین را هموارتر از پیش کرده است. پلتفرم جاست سواپ تبادل فوری و ارزان توکن‌های TRC20 را برای معامله‌گران فراهم آورده است. در حال حاضر، این صرافی هیچ کارمزدی در قبال انجام تراکنش‌ها دریافت نمی‌کند و تمامی سود حاصل از پرداخت کارمزدها به سپرده‌گذاران اختصاص می‌یابد. سرمایه‌گذاری در این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران و سودآوری مستقیم برای آنها می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که توسعۀ این صرافی غیرمتمرکز سبب ارتقای چشمگیر خدمات در دنیای بلاکچین شده است. انتظار می‌رود که این بنیاد پروژه‌های مشابه دیگری را نیز در حوزه برنامه‌های غیرمتمرکز توسعه دهد و تا پایان سال 2023 شاهد به‌روزرسانی جاست سواپ باشیم.

 

توسعه‌دهندگان جاست سواپ

صرافی جاست سواپ با حمایت بلاکچین ترون شکل گرفت. هدف اصلی آنها ترغیب سرمایه‌گذاران برای تزریق سایر توکن‌ها به پروتکل استخراج توکن حاکمیتی ترون (TRX) بود. بنیانگذاران جاست سواپ کار خود را با ایدۀ ساخت یک بازارساز خودکار آغاز کردند. آنها موفق شدند پروژه خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند. سرانجام در آگوست 2020 صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال جاست سواپ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. گفتنی است که توسعه‌دهندگان این پروژه پس از اجرای موفقیت‌آمیز آن، به گسترش دیگر پروتکل‌های حوزه دی‌فای (Defi) پرداخته‌اند.

بنیانگذاران جاست سواپ کار خود را با ایدۀ ساخت یک بازارساز خودکار آغاز کردند.
بنیانگذاران جاست سواپ کار خود را با ایدۀ ساخت یک بازارساز خودکار آغاز کردند.

جاست سواپ توانست در زمانی کوتاه نقدینگی بسیار زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را بسیار گسترش دهد. همچنین تیم توسعه‌دهنده جاست سواپ با استفاده از قرارداد هوشمند و حذف دفتر سفارش (اوردر بوک) گامی بزرگ به سمت عملی کردن ایده بازارسازهای خودکار و پتانسیل‌های نامحدود شبکه ترون برداشت. جاست سواپ با بهره بردن از تمام تجربه‌های پیشین و با خلاقیت توسعه‌دهندگان خود توانست خیلی سریع به ابزاری کارآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

 

ویژگی‌های صرافی جاست سواپ

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال جاست سواپ عبارتند از:

+ حجم نقدینگی بالا و کاربران زیاد

+ سهولت انجام معاملات و پردازش سریع سفارش‌ها

+ پاداش‌دهی منصفانه و عادلانه به سرمایه‌گذاران این پلتفرم و افرادی که تراکنش‌های خود را در این صرافی انجام دهند

+ سودآوری قابل توجه برای مشارکت‌کنندگان از طریق اعطای پاداش به صورت آنی و بدون کسر کارمزد

+ طراحی کاربرپسند و دسترسی آسان به تمام امکانات صرافی

+ خرید و فروش ارز دیجیتال بدون انجام احراز هویت

+ سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها

+ انجام تمام معاملات به صورت کاملاً خودکار از طریق قراردادهای هوشمند

+ تبادل سریع و راحت توکن‌های با استاندارد TRC-20

+ پشتیبانی و پاسخ به پرسش‌های کاربران در انجمن جاست سواپ

 

کارمزد جاست سواپ

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ پایین بودن کارمزد تراکنش‌های آن است. کارمزد معاملاتی این پلتفرم بسیار کم و حدود 0.3% است. گفتنی است که کارمزدی که هنگام معامله در جاست سواپ پرداخت می‌شود، به حساب تأمین‌کنندگان نقدینگی واریز می‌شود و این پلتفرم سودی از این بابت دریافت نمی‌کند. بنابراین، مبلغ درآمد حاصل از مشارکت در جاست سواپ قابل توجه است.

 

تفاوت جاست سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز

مهم‌ترین تفاوت جاست سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال، نقدینگی بسیار زیاد و کاربران بسیار گسترده است. جاست سواپ امکان مبادله تمامی توکن‌های TRC20 را فراهم آورده است که توکن ترون تنها یکی از آنها است. هر توکن نیز دارای قرارداد هوشمند مختص به خود است و حتی اگر استخر نقدینگی هم برای آن وجود نداشته باشد، به آسانی می‌توان آن را ایجاد کرد. بنابراین افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به ترید توکن‌هایی بپردازند که قرارداد هوشمند و استخر نقدینگی خود را دارند.

به بیان دیگر، صرافی جاست سواپ از سیستم بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری توکن‌ها استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سیستم نیز نحوه تشخیص قیمت هر توکن است. در سیستم‌های رایج دفتر سفارش (order book)، قیمت هر دارایی را بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش تعیین می‌کند. اما در جاست سواپ از سیستم مارکت میکر خودکار استفاده می‌شود که قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. در این روش، افزایش و کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، به نسبت تعداد رمز ارزهای موجود در استخر بستگی دارد.

اندازۀ استخر نقدینگی نیز بر تعیین قیمت توکن‌ها تأثیر می‌گذارد
اندازۀ استخر نقدینگی نیز بر تعیین قیمت توکن‌ها تأثیر می‌گذارد

کاربران با ادغام دارایی‌های خود در یک استخر، در واقع صندوقی می‌سازند که تمام مبادلات آن جفت ارز، از آن طریق انجام می‌شود. هر توکنی که در جاست سواپ لیست شده، دارای استخر مخصوص به خود است و کاربران می‌توانند آن توکن را تأمین نقدینگی کنند. بنابراین، خریداران و فروشندگان نیازی به انتظار کشیدن برای پیدا شدن فروشنده یا خریدار مقابل ندارند و مبادله خود را به سرعت انجام می‌دهند.

در واقع جاست سواپ قیمت‌ها را از بازار نمی‌گیرد، بلکه بر اساس تعادل استخرها، قیمت‌ها را تعیین می‌کند. اگر تعادل استخر به هم بخورد، قیمت رمز ارزها نیز تغییر خواهد کرد. اندازۀ استخر نقدینگی نیز بر تعیین قیمت توکن‌ها تأثیر می‌گذارد. هرچه نقدینگی بیشتری در یک استخر وجود داشته باشد، مبادلات بزرگ‌تر ارزهای دیجیتال تأثیر کمتری روی تغییر قیمت‌ها می‌گذارند.

 

ارز دیجیتال جاست سواپ

ارز دیجیتال ترون با نماد TRX یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی جاست سواپ خرید و فروش می‌شود. این صرافی در ایران با نام‌های «جاست‌سواپ»، «جاست‌سوآپ» و «جاستسواپ» نیز شناخته می‌شود. ارز ترون به نوعی توکن حاکمیتی صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ نیز محسوب می‌شود.

بیشترین قیمت ترون معادل 0.3 دلار بود که در ژوئن 2018 معامله شد. قیمت ترون در سال 2023 کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. تحلیل ترون (TRX) و بررسی نمودار قیمت آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن دارند.

بیشترین قیمت ترون معادل 0.3 دلار بود که در ژوئن 2018 معامله شد
بیشترین قیمت ترون معادل 0.3 دلار بود که در ژوئن 2018 معامله شد

ارز ترون را می‌توان در تمامی کیف پول‌های مبتنی بر ترون که از استاندارد TRC-20‌ پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند ترون‌اسکن، ترون‌لینک، لجر و ترزور دارد. از سوی دیگر، مبادله TRX از طریق صرافی جاست سواپ و بسیاری دیگر از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال تسهیل شده است. بنابراین خرید و فروش ترون بدون نگرانی برای دارندگان این رمز ارز فراهم است.

 

آینده جاست سواپ

برنامه جاست سواپ برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز خود متمرکز است. نقشه راه جاست سواپ اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده جاست سواپ را بسیار روشن دانست. سایت جاست سواپ مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. دانلود اپلیکیشن، ثبت نام و ورود به صرافی جاست سواپ نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود. ویدئوی آموزشی کامل کار با صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ نیز در صفحه اصلی همین وب‌سایت در دسترس است. گفتنی است که صرافی جاست سواپ کاملاً آنلاین و غیرمتمرکز است و آدرس و خدمات فیزیکی در هیچ کجای دنیا ندارد.

 

سوالات متداول جاست سواپ؛ صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر ترون

جاست سواپ چیست؟

«جاست سواپ» یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر ترون است. این صرافی با استفاده از استخرهای نقدینگی امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت مهیا کرده است. همچنین شرایط بسیار خوبی برای کسب درآمد از طریق سپرده‌گذاری برای کاربران خود فراهم آورده است.

تفاوت اصلی جاست سواپ با دیگر صرافی‌ها در چیست؟

تعداد زیاد کاربران و در نتیجه حجم بالای نقدینگی مهم‌ترین تفاوت جاست سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است.

ثبت نام در جاست سواپ به چه ترتیب است؟

برای ثبت نام در صرافی جاست سواپ نیازی به احراز هویت نیست. افراد می‌توانند فقط با اتصال کیف پول خود وارد این صرافی شوند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. آدرس صرافی جاست سواپ https://test.justswap.io است.

چگونه می‌توان از جاست سواپ درآمد کسب کرد؟

این صرافی علاوه بر امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به کاربران خود امکان می‌دهد در فرایندهای معاملاتی نیز مشارکت داشته باشند و پاداش کسب کنند. این پلتفرم با استفاده از استخرهای نقدینگی، مشکل اساسی بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز پیش از خود را ندارد. افراد در این استخرها سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم می‌آورند. جاست سواپ نیز در مقابل به آنها پاداش می‌دهد و آنها را در کارمزد معاملات انجام‌گرفته شریک می‌کند.

جاست سواپ چگونه کار می‌کند؟

صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ یک بازارساز خودکار محسوب می‌شود. بازارسازان دارایی‌ها را در استخرهایی واریز می‌کنند که تریدرها می‌توانند با آن معامله کنند. قیمت ارزهای دیجیتال نیز با الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می‌شود.

برنامه جاست سواپ برای آینده چیست؟

برنامه جاست سواپ برای آینده بیشتر بر توسعه صرافی و دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز تأکید دارد. رودمپ جاست سواپ اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی آن نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده جاست سواپ را بسیار روشن دانست.

مهم‌ترین ویژگی صرافی جاست سواپ چیست؟

صرافی جاست سواپ از سیستم بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری توکن‌ها استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سیستم نیز نحوه تشخیص قیمت هر توکن است. در سیستم‌های رایج اوردر بوک، قیمت هر دارایی را بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش تعیین می‌کند. اما در جاست سواپ قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

آیا می‌توان ترون را از صرافی‌های دیگر تهیه کرد؟

بله. بیشترین حجم معاملاتی این رمز ارز در خود صرافی جاست سواپ انجام می‌گیرد. با وجود این، برای خرید و فروش این توکن می‌توان از طریق دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال نیز اقدام کرد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال ترون در ایران می‌توانید به صرفینو مراجعه نمایید.