بیسکیو (Bisq) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. برای ثبت نام در صرافی بیسکیو نیازی به احراز هویت نیست. بنابراین تمام افراد از سراسر دنیا می‌توانند به راحتی وارد این صرافی شوند و پس از اتصال کیف پول خود به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. بیسکیو مبتنی بر شبکه بیت کوین است و امکان مبادله این رمز ارز را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای تمام کاربران خود فراهم آورده است. در این مقاله، به معرفی صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال بیسکیو و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

صرافی بیسکیو

صرافی ارز دیجیتال بیسکیو (Bisq) در سال 2014 آغاز به کار کرد. این صرافی امکان مبادله توکن‌های مبتنی بر بیت کوین را به صورت سریع و ارزان برای کاربران فراهم کرده است. این صرافی غیرمتمرکز در واقع شبکه‌ای همتا به همتا (peer-to-peer) است که در آن می‌توان بیت کوین را با ارزهای فیات و سایر ارزهای دیجیتال مبادله کرد.

بیسکیو به کاربران خود امکان می‌دهد تا به صورت مستقیم با خریداران و فروشندگان معامله کنند و حتی خرید و فروش خود را در پلتفرم‌های دیگر نهایی کنند. در واقع در این صرافی افراد به صورت مستقیم با سایر کاربران وارد معامله می‌شوند و بر سر قیمت با یکدیگر به توافق می‌رسند. بنابراین ممکن است نرخ ارزهای دیجیتال و کارمزد تراکنش‌ها با دیگر صرافی‌ها متفاوت باشد.

صرافی ارز دیجیتال بیسکیو (Bisq) در سال 2014 آغاز به کار کرد.
صرافی ارز دیجیتال بیسکیو (Bisq) در سال 2014 آغاز به کار کرد.

از سوی دیگر، صرافی‌های غیرمتمرکز توانسته‌اند بسیاری از مشکلات صرافی‌های متمرکز را حل نمایند. مشکلاتی نظیر هک شدن و اشتباهات مدیریتی اشخاص در این پلتفرم‌ها کمتر مطرح هستند. زیرا صرافی‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کنند. بیسکیو نیز یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر شبکه بیت کوین (Bitcoin) است. گفتنی است که ورود به صرافی بیسکیو نیازی به احراز هویت ندارد.

 

کار با صرافی بیسکیو

معاملات در صرافی غیرمتمرکز بیسکیو از طریق شبکه تور (Tor) اجرا می‌شود. مرورگر تور ابزاری برای ناشناس ماندن کاربران و فعالیت‌های آنها است. حفظ حریم خصوصی اشخاص مهم‌ترین دستاورد استفاده از این شبکه است. برخی به اشتباه این موضوع را به دارک‌وب نسبت داده‌اند و خدمات این صرافی را غیرقانونی خوانده‌اند، در حالی که این کار فقط برای امنیت بیشتر سرمایه‌گذاران و تریدرها است و مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

تمام تراکنش‌ها در بیسکیو باید شامل بیت کوین باشند. بنابراین افراد پیش از هر گونه معامله‌ای باید در کیف پول ارز دیجیتال خود حتماً مقداری بیت کوین داشته باشند. در نتیجه، صرافی بیسکیو (Bisq) برای کسانی که ارز دیجیتال بیت کوین در معاملات آنها جایی ندارد گزینۀ مناسبی محسوب نمی‌شود.

عاملات در صرافی غیرمتمرکز بیسکیو از طریق شبکه تور (Tor) اجرا می‌شود
عاملات در صرافی غیرمتمرکز بیسکیو از طریق شبکه تور (Tor) اجرا می‌شود

صرافی غیرمتمرکز بیسکیو برخلاف صرافی‌های متمرکز، پلتفرمی برای ارتباط افراد با یکدیگر و انجام مستقیم معاملات در حوزه کریپتوکارنسی است. کار با بیسکیو برای افراد تازه‌کار و افرادی که فقط از خدمات صرافی‌های متمرکز استفاده کرده‌اند احتمالاً کمی گیج‌کننده خواهد بود. با وجود این، تجربه‌ای تازه و متفاوت در معاملات ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. اشخاصی که تمایل دارند کنترل دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت کامل در دست داشته باشند و تمایل به ناشناس بودن دارند از کار با این صرافی غیرمتمرکز بسیار بهره خواهند برد.

 

جدیدترین به‌روزرسانی بیسکیو

پلتفرم بیسکیو (Bisq) یکی از نخستین صرافی‌های غیرمتمرکز بیت کوین است. سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای به این صرافی دارند و بی‌تردید راه‌اندازی این پلتفرم مسیر پیشرفت این بلاکچین را هموارتر از پیش کرده است. بیسکیو تبادل فوری و ارزان توکن‌های گوناگون را برای معامله‌گران فراهم آورده است. کارمزد این صرافی با رشد زیرساخت‌های آن و افزایش حجم معاملات در آن رو به کاهش است.

پلتفرم بیسکیو (Bisq) یکی از نخستین صرافی‌های غیرمتمرکز بیت کوین است
پلتفرم بیسکیو (Bisq) یکی از نخستین صرافی‌های غیرمتمرکز بیت کوین است

بنابراین استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که توسعۀ این صرافی غیرمتمرکز سبب ارتقای خدمات در دنیای بلاکچین شده است. انتظار می‌رود این پروژه روند روبه‌رشد خود را ادامه دهد و تا پایان سال 2023 شاهد به‌روزرسانی‌های مبتکرانه آن باشیم.

 

توسعه‌دهندگان بیسکیو

بنیانگذاران بیسکیو کار خود را با ایدۀ ساخت یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه بیت کوین آغاز کردند. آنها موفق شدند پروژه خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند. سرانجام در سال 2014 صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال بیسکیو به صورت رسمی آغاز به کار کرد. صرافی غیرمتمرکز بیسکیو به صورت منبع‌باز طراحی شده است و تمام فرایندهای آن به طور شفاف در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بیسکیو توانست در زمانی کوتاه نقدینگی زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را گسترش دهد. تیم توسعه‌دهنده بیسکیو گامی بلند برای استفاده از قابلیت‌های شبکه بیت کوین برداشت. بیسکیو (Bisq) با بهره بردن از تمام تجربه‌های پیشین و با خلاقیت توسعه‌دهندگان خود توانست خیلی سریع به ابزاری کارآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

بیسکیو توانست در زمانی کوتاه نقدینگی زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را گسترش دهد.
بیسکیو توانست در زمانی کوتاه نقدینگی زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را گسترش دهد.

نکته بسیار مهمی که در مورد این صرافی وجود دارد این است که «بیسکیو» یک شرکت نیست و در اصل، یک سازمان خودگردان و غیرمتمرکز (DAO) است. بنابراین، تصمیم‌گیری‌های آن از طریق نظرسنجی و با همراهی کاربران آن انجام می‌شود. این مجموعه را منفرد کارر (Manfred Karrer) در قالب یک پروژه کوچک پایه‌گذاری کرد. این صرافی در آغاز تنها از طریق وب‌سایت آن در دسترس بود اما در حال حاضر نحوه دسترسی به آن نیز توسعه داده شده است.

 

ویژگی‌های صرافی بیسکیو

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال بیسکیو (Bisq) عبارتند از:

+ امنیت بسیار بالا (هیچ کس به جز دو طرف معامله به اطلاعات آن معامله دسترسی ندارند)

+ ترید کردن به صورت ناشناس

+ سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها

+ حجم نقدینگی بالا و کاربران زیاد

+ سهولت انجام معاملات و پردازش سریع سفارش‌ها

+ طراحی کاربرپسند و دسترسی آسان به تمام امکانات صرافی

+ خرید و فروش ارز دیجیتال بدون انجام احراز هویت

+ تبادل سریع و راحت بیت کوین

+ معامله به صورت همتا به همتا

+ طراحی متن‌باز و شفافیت عملکرد سیستم

+ تمرکززدایی از بازارهای متمرکز ارزهای دیجیتال

+ پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های موبایلی اندروید و آی‌اواس

+ پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ویندوز، مک و لینوکس

+ پشتیبانی و پاسخ به پرسش‌های کاربران در انجمن بیسکیو

 

کارمزد بیسکیو

صرافی‌های غیرمتمرکز روش‌های متفاوتی را برای دریافت کارمزد معاملات در پیش می‌گیرند. برخی از آنها امکان انتخاب به فروشندگان و خریداران می‌دهند و برخی نیز بخشی از کارمزد را برای مشارکت‌کنندگان در نظر می‌گیرند. در این میان، صرافی بیسکیو کارمزدهای متفاوتی را برای معاملات در نظر گرفته است.

کارمزد استخراج: یکی از کارمزدهای دریافتی بیسکیو، کارمزد استخراج است. خود این کارمزد شامل سه بخش کارمزد سپرده‌گذاری، کارمزد ترید و کارمزد برداشت می‌شود. کارمزد هر یک از این بخش‌ها 0.0003 بیت کوین است که جمعاً 0.0009 بیت کوین می‌شود.

کارمزد طرفین: صرافی بیسکیو تفاوتی میان خریدار و فروشنده قائل نیست و هر دو طرف باید 0.0001 بیت کوین به عنوان کارمزد پرداخت کنند. گفتنی است که این مبلغ نسبت به سایر رقبا پایین‌تر است.

به طور کلی، مقایسه میزان کارمزدهای دریافتی بیسکیو (Bisq) با دیگر صرافی‌ها نشان می‌دهد که مبلغ کارمزد بیسکیو پایین‌تر از رقبای خود است. پیشبینی می‌شود که این مبالغ به مرور کمی بیشتر نیز کاهش یابند.

 

امنیت صرافی بیسکیو

یکی از مزیت‌های استفاده از صرافی غیرمتمرکز بیسکیو، امنیت بسیار بالای آن است. صرافی‌های غیرمتمرکز احتمال زیان‌های ناشی از خرابی سرورها را به میزان زیادی کاهش داده‌اند. بیسکیو نیز با انتقال سرورهای خود به نقاط مختلف جهان توانسته است خطر ناشی از خرابی سرورها را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع در صورت خراب شدن یکی از سرورها، سایر سرورها به کار خود ادامه می‌دهند و اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نمی‌آید. همچنین صرافی‌ها دیگر به دارایی کاربران دسترسی ندارند و در نتیجه حتی اگر هکرها بتوانند به این سیستم نفوذ کنند، چیز زیادی نصیب آنها نمی‌شود.

بیسکیو (Bisq) به صورت متن‌باز طراحی شده است
بیسکیو (Bisq) به صورت متن‌باز طراحی شده است

گفتنی است که بیسکیو (Bisq) به صورت متن‌باز طراحی شده است. این پلتفرم تحت لیسانس GPL قرار دارد که مجموعه‌ای از مجوزها برای تضمین آزادی کاربران در زمینه‌های راه‌اندازی، یادگیری، به‌اشتراک‌گذاری و اصلاح نرم‌افزارها را تشکیل می‌دهد. این پروتکل قدرتمند نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد و امنیت بالایی را برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

 

تفاوت بیسکیو با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز

مهم‌ترین تفاوت بیسکیو (Bisq) با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال، امکان معامله مستقیم با دیگر پلتفرم‌ها است. شبکه این صرافی به کاربران امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با پلتفرم‌های دیگر تعامل داشته باشند و از این طریق با دیگر کاربران معامله کنند.

این صرافی به کاربران امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با پلتفرم‌های دیگر تعامل داشته باشند
این صرافی به کاربران امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با پلتفرم‌های دیگر تعامل داشته باشند

همچنین توافق بر سر قیمت به خود کاربران واگذار شده است. در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین در این صرافی ممکن است متفاوت با نرخ بازار باشد. به بیان دیگر، بیسکیو قیمت‌ها را از بازار نمی‌گیرد، بلکه قیمت رمز ارزها بر اساس توافق کاربران تعیین می‌شود. در ادامۀ شعار معروف بیت کوین: «بانک خودت باش»، شعار بیسکیو این است: «صرافی خودت باش.»

 

ارز دیجیتال بیسکیو

ارز دیجیتال بیت کوین با نماد BTC یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی بیسکیو (Bisq) خرید و فروش می‌شود. این صرافی در ایران با نام‌های «بیسک» و «بیس کیو» نیز شناخته می‌شود.

بیشترین قیمت بیت کوین معادل 68.664 دلار بود که در نوامبر 2021 معامله شد. قیمت بیت کوین در سال 2023 کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. تحلیل بیت کوین (BTC) و بررسی نمودار قیمت آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن دارند.

این ارز دیجیتال را می‌توان در تمامی کیف پول‌های مبتنی بر بیت کوین نگهداری کرد. بیت کوین سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند تراست‌والت، مای‌سلیوم، لجر و ترزور دارد. از سوی دیگر، مبادله BTC از طریق صرافی بیسکیو بسیار تسهیل شده است.

 

آینده بیسکیو

برنامه بیسکیو برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز خود متمرکز است. نقشه راه بیسکیو اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده بیسکیو را بسیار روشن دانست. سایت بیسکیو مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. دانلود اپلیکیشن، ثبت نام و ورود به صرافی بیسکیو نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود. ویدئوی آموزشی کامل کار با صرافی غیرمتمرکز بیسکیو نیز در صفحه اصلی همین وب‌سایت در دسترس است. گفتنی است که صرافی بیسکیو کاملاً آنلاین و غیرمتمرکز است و آدرس و خدمات فیزیکی در هیچ کجای دنیا ندارد.

 

سوالات متداول بیسکیو؛ صرافی غیرمتمرکز بیت کوین

بیسکیو چیست؟

«بیسکیو» (Bisq) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر بیت کوین است. این صرافی امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت و بدون نیاز به احراز هویت برای کاربران خود مهیا کرده است.

تفاوت اصلی بیسکیو با دیگر صرافی‌ها در چیست؟

امکان معامله مستقیم با دیگر پلتفرم‌ها مهم‌ترین تفاوت بیسکیو با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. بیسکیو به کاربران خود امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با پلتفرم‌های دیگر تعامل داشته باشند و از این طریق با دیگر کاربران معامله کنند. همچنین توافق بر سر قیمت به خود کاربران واگذار شده است. در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین در این صرافی ممکن است متفاوت با نرخ بازار باشد.

ثبت نام در بیسکیو به چه ترتیب است؟

برای ثبت نام در صرافی بیسکیو نیازی به احراز هویت نیست. افراد می‌توانند فقط با اتصال کیف پول خود وارد این صرافی شوند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. آدرس صرافی بیسکیو https://bisq.network است.

بیسکیو چگونه کار می‌کند؟

صرافی غیرمتمرکز بیسکیو برخلاف صرافی‌های متمرکز، پلتفرمی برای ارتباط افراد با یکدیگر و انجام مستقیم معاملات در حوزه کریپتوکارنسی است. تمام تراکنش‌ها در بیسکیو باید شامل بیت کوین باشند. بنابراین افراد پیش از هر گونه معامله‌ای باید در کیف پول ارز دیجیتال خود حتماً مقداری بیت کوین داشته باشند.

برنامه بیسکیو برای آینده چیست؟

برنامه بیسکیو برای آینده بیشتر بر توسعه صرافی تأکید دارد. رودمَپ بیسکیو اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی آن نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده بیسکیو را بسیار روشن دانست.

مهم‌ترین ویژگی صرافی بیسکیو چیست؟

امنیت بالای بیسکیو مهم‌ترین مزیت استفاده از این صرافی محسوب می‌شود. احتمال زیان‌های ناشی از خرابی سرورها در این سیستم بسیار کاهش یافته است و در صورت خراب شدن یکی از سرورها، سایر سرورها به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین از آنجایی که این صرافی به طور مستقیم به دارایی کاربران دسترسی ندارد، حتی اگر هکرها بتوانند به این سیستم نفوذ کنند، چیز زیادی نصیب آنها نخواهد شد.

آیا می‌توان بیت کوین را از صرافی‌های دیگر تهیه کرد؟

بله. حجم معاملاتی این رمز ارز در صرافی بیسکیو بسیار زیاد است. با وجود این، برای خرید و فروش این توکن می‌توان از طریق دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال نیز اقدام کرد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین در ایران می‌توانید به صرفینو مراجعه نمایید.