آینده ارز دیجیتال کاردانو یا آدا که در سال 2015 ایجاد شد یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا ازنظر میزان ارزش بازار است آینده‌ای رو به رشد تلقی می‌شود. آدا قابل ترید کردن است و برای تأمین امنیت و پرداخت کارمزدهای درون‌شبکه‌ای به کار می‌رود. به‌علاوه، کاردانو بلاک‌چین و پلتفرمی است که برای اجرای برنامه غیرمتمرکز (DApp) از طریق قراردادهای هوشمند طراحی شده است. در ادامه مقاله با ویژگی‌های بیشتری از بلاک‌چین کاردانو، مسیر قیمتی آن تاکنون و پیش‌بینی‌هایی که برای ارزش آینده ارز دیجیتال کاردانو ارائه شده آشنا می‌شویم.

دلیل خوش‌بینی به آینده کاردانو چیست؟

گفته می‌شود در آینده ارز کاردانو جایگزین اتریوم خواهد شد تا بتواند تراکنش‌های بیشتری را با هزینه کمتر پردازش کند. درعین‌حال تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری فناوری دفترکل توزیع‌شده و زیرساخت قرارداد هوشمند از داده‌های کاربران محافظت کند.

بلاک‌چین کاردانو امکان ایجاد قراردادهای هوشمند، برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز و انجام تراکنش‌های مالی با حداقل کارمزد را به کاربران می‌دهد. توکن کاردانو، آدا (ADA) مثل بسیاری از توکن‌های دیگر برای انتقال ارزش بکار می‌رود. با اینحال تفاوت‌هایی با سایر رمزارزها دارد. استخرهای سپرده‌گذاری از آن برای حفظ امنیت این پروتکل استفاده می‌کنند. کاربرانی که توکن آدای خود را در بلاک‌چین سپرده‌گذاری کنند می‌توانند از آن برای تأیید تراکنش‌ها استفاده نمایند.

بعلاوه، کاربرانی که در حفظ امنیت شبکه مشارکت کنند نیز توکن آدا پاداش می‌گیرند و دارندگان آن می‌توانند در مورد تغییرات شبکه یا توسعه آن رأی دهند. توسعه‌دهندگان نیز از آدا برای اجرای قرارداد هوشمند خود روی بلاک‌چین کاردانو استفاده می‌کنند.

علاوه بر همه این‌ها، کاردانو ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث ارزشمندی آن نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها نظیر بیت‌کوین و اتریوم شده است.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاردانو

کاردانو ویژگی‌های اتریوم و بیت‌کوین را با برخی ویژگی‌های بلاک‌چین‌های نسل سوم ترکیب کرده است. تغییرات آینده ارز کاردانو از قبل توسط جامعه دانشگاهیان بررسی می‌شود و عملکرد کاردانو ریشه در مطالعات علمی و آکادمیک دارد.

  • امنیت

آینده ارز دیجیتال کاردانو به سطح امنیت کاربران آن وابسته است. کاردانو به‌عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند، امنیت و مقیاس‌پذیری مناسبی را از طریق معماری دولایه خود ایجاد کرده است. لایه استقرار کاردانو (Cardano Settlement Layer) یا CSL با استفاده از توکن آدا، تراکنش‌های مالی را با حداقل کارمزد انجام می‌دهد. لایه محاسبات کاردانو (Cardano Computation Layer) یا CCL مجموعه پروتکل‌هاییست که به اجرای قراردادهای هوشمند کمک می‌کنند و به توسعه‌دهندگان، امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز، تأمین امنیت و تغییرات برای کاربر نهایی را می‌دهد.

  • الگوریتم اثبات سهام (PoS)

بیت‌کوین از اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و اتریوم در حال حرکت به سمت استفاده از اثبات سهام است. اثبات کار مصرف برق بالایی دارد. کاردانو متکی بر اثبات سهام است که مصرف برق کمتری داشته و هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

  • مقیاس‌پذیری

بیت‌کوین، اتریوم و سایر بلاک‌چین‌ها در هر ثانیه تنها می‌توانند تعداد محدودی تراکنش را مدیریت کنند؛ اما کاردانو این مسئله را با پروتکل Ouroboros خود که براساس اثبات سهام ایجاد شده حل کرد تا سرعت تراکنش‌ها بالا رفته و پاداش آن‌ها عادلانه باشد. ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل جداسازی لایه‌ها، تمهیدات امنیتی در انتخاب اعتبارسنج‌های بلاک‌چین، مکانیسم رأی‌گیری امن برای دارندگان توکن و مکانیسم اجماع مقیاس‌پذیر در آن وجود دارد.

  • الگوریتم Ouroboros

مصرف برق اتریوم سالانه 70 تراوات ساعت است که معادل مصرف برق کشور جمهوری چک است و میزان انتشار کربن آن با کشور ایرلند برابر و حدود 30 میلیون تن در سال است؛ اما کاردانو به لطف مکانیسم Ouroboros خود در سال 2021 به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین بلاک‌چین دنیا شناخته شد.

  • بلاک‌چین داوری همتا (Peer-reviewed blockchain)

فرآیند داوری همتای کاردانو تضمین می‌کند که این در آینده ارز کاردانو مثل همتایان خود نظیر سولانا دچار قطعی نمی‌شود و آن را تبدیل به یک بلاک‌چین جذاب برای صنایع می‌کند.

  • تراکنش‌های سریع

کاردانو می‌تواند در هر ثانیه بیش از 250 تراکنش را پردازش کند که در مقایسه با اتریوم و بیت‌کوین رقم بسیار بالایی است و ضامن آینده ارز دیجیتال کاردانو است. در سال 2022 به دلیل توسعه بیشتر شبکه این میزان به 100،000 تراکنش در ثانیه رسید و با پیاده‌سازی سیستم دولایه‌ای هیدرا این میزان به 1 میلیون نیز خواهد رسید.

  • میزان بالای سپرده‌گذاری در شبکه: بیش از 70 درصد توکن آدای سپرده‌گذاری شده مربوط به اعتبارسنج‌هاست. کاربران تشویق می‌شوند توکن‌های خود را با استفاده از دو کیف پول رسمی آدا یعنی Daedalus و Yoroi سپرده‌گذاری کنند تا سود سالیانه 5 درصد بگیرند.
  • توسعه‌دهندگان

کاردانو بیش از 150 توسعه‌دهنده دارد که برای بهبود آن کار می‌کند. این پروژه از فعال‌ترین پروژه‌های فضای بلاک‌چین است که در سال 2022 هاردفورک واسیل (Vasil) را عرضه کرد که باعث افزایش سرعت مقیاس‌پذیری و عملکرد قراردادهای هوشمند شد.

  • تجمع نهنگ‌ها

براساس گزارشات، نهنگ‌های کاردانو (انواع کیف پول ارز دیجیتال با 10 هزار تا 100 هزار کاردانو) حجم زیادی توکن آدا در خود جای داده‌اند. وجود نهنگ‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران باتجربه نسبت به پتانسیل قیمت آینده ارز کاردانو خوش‌بین هستند.

تحلیل روند قیمت کاردانو

قبل از پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال کاردانو بهتر است روند قیمت آن از ابتدا تاکنون را بررسی کنیم. توسعه کاردانو از 2015 آغاز شد و توکن آدا در سال 2017 به بازار ارائه گردید. در ابتدا تنها چند سنت قیمت داشت. با آغاز سال 2018 قیمت آن به بیش از 1 دلار و ارزش بازار آن برای مدت کوتاهی به حدود 28 میلیون دلار رسید و این تا زمانی بود که ارزش آن به حدود 15 تا 20 سنت کاهش یافت. از سال 2018 تا 2021 در این محدوده قیمت باقی ماند.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

این توکن سال 2021 را با قیمتی کمتر از 20 سنت شروع کرد و تا اوایل سپتامبر به حدود 3 دلار رسید که یکی از سریع‌ترین رشدها در صنعت بلاک‌چین بود. کاردانو پس از اعلام هاردفورک Alonzo در اوت 2021 افزایش قیمت 116 درصدی داشت. در 12 سپتامبر 2021 هاردفورک آلونزو راه‌اندازی شد و قراردادهای هوشمند را به این بلاک‌چین آورد. در کمتر از 2 روز بیش از 100 قرارداد هوشمند روی کاردانو ایجاد شد.

قیمت این توکن تا دسامبر 2021 بین 2 تا 3 دلار در نوسان بود و نزدیک به 1.3 دلار سقوط کرد. ارزش کاردانو در سال 2022 به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. در ابتدای سال با قیمت حدود 1 دلار معامله می‌شد اما در بحبوحه بازار خرسی، کاهش زیادی داشت و حالا حدود 50 سنت ارزش دارد.

این بلاک‌چین در ماه ژوئن 2022 آزمایش ارتقای خود را با راه‌اندازی شبکه اصلی انجام داد که مهم‌ترین تعمیر اساسی این شبکه از سپتامبر 2021 بود. این مسئله باعث افزایش قیمت کوتاهی برای آدا شد که به‌سرعت دوباره سقوط کرد.

پیش‌بینی قیمت کاردانو در آینده

کاردانو بااینکه رقبای زیادی دارد، اما توکن محبوبی است و در بین 10 رمزارز برتر بازار ازنظر ارزش بازار است. قیمت کاردانو در قالب اوقات صعودی بوده است. این پروژه همه ویژگی‌های یک رمزارز موفق مثل تیم عالی، جامعه پشتیبان و مبنای فنی قوی را دارد.

بااینکه برخی سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند آدا نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند اما تعداد آن‌ها کم است و اکثر هودلرها معتقدند آینده ارز دیجیتال کاردانو روشن است و قیمت آن از اتریوم پیشی خواهد گرفت.

وب‌سایت Wallet Investor پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال کاردانو را فضایی صعودی می‌بیند. این پلتفرم انتظار دارد ارزش آدا در سال جاری به دو برابر و تا سال 2027 به 5 دلار برسد.

وب‌سایت TradingBeasts نیز یک فضای صعودی برای قیمت کاردانو در آینده پیش‌بینی کرده بااین‌حال محتاطانه گفته است که قیمت آدا تا سال آینده به 2 برابر قیمت کنونی خواهد رسید.

Digital Coin Price نیز مثل Wallet Investor فرض را بر این گذاشته که آدا می‌تواند به قیمت 5 دلار برسد. بااین‌حال این قیمت را برای 2031 در نظر گرفته است. ازنظر این وب‌سایت پیش‌بینی قیمت کاردانو در آینده، مثبت و با شیب کم همراه است

Gov Capital پیش‌بینی مبهمی از آینده رمز ارز کاردانو ارائه کرده. این وب‌سایت می‌گوید آدا تا 5 سال آینده پتانسیل رسیدن به 10 دلار را دارد. همچنین برای آن در سال آینده رشد 100 درصدی در نظر گرفته است.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

در ادامه پیش‌بینی قیمت کاردانو در آینده را می‌بینیم:

قیمت کاردانو در سال 2022

با اجرای موفقیت‌آمیز هاردفورک واسیل در سه‌ماهه سوم 2022 می‌توان برای آدا افزایش قیمت تا 0.6 دلار را پیش‌بینی کرد که البته جای سقوط تا 0.45 دلار را دارد. قیمت متوسط قیمت کاردانو در آینده 0.51 دلار خواهد بود. در سه‌ماهه چهارم نیز با افزایش نفوذ NFT ها، قیمت آدا به 0.73 خواهد رسید که می‌تواند تا 0.55 دلار سقوط کند. قیمت متوسط آن 0.66 دلار پیش‌بینی می‌شود.

قیمت کاردانو در سال 2023

برای سال 2023 انتظار شیب ملایم و مثبت کمی خوش‌بینانه است اما احتمال می‌رود قیمت آینده ارز دیجیتال کاردانو به 1.2 دلار برسد و اگر اوضاع به نفع خرس‌ها باشد تا 0.67 دلار سقوط کند. حتی ممکن است قیمت تا 0.9 دلار هم پیش برود. برخی کارشناسان نیز انتظار دارند قیمت کاردانو بین 0.85 تا 1.01 دلار در نوسان باشد و قیمت متوسط آن به حدود 0.87 دلار برسد.

قیمت کاردانو در سال 2024

در سال 2024 افزایش توسعه کاردانو و توسعه طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند قیمت آن را به 1.9 دلار هم برساند؛ اما اگر بازار با وضعیت بحرانی یا تنگنای مالی مواجه شود ممکن است قیمت کاردانو در آینده 1.02 دلار کاهش یابد و قیمت متوسط به 1.4 دلار برسد. بااین‌حال برخی کارشناسان نیز برای سال 2024 قیمتی بین 1.25 تا 1.46 دلار پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند به قیمت متوسط 1.29 دلار برسد.

قیمت کاردانو در سال 2025

تا پایان سال 2025 اگر پروتکل رأی‌گیری باز، راه‌اندازی شود ممکن است برخی معامله گران کاردانو از آن خارج شوند و قیمت به 1.6 دلار سقوط کند. با اینحال در بلندمدت به سمت 2.2 دلار حرکت خواهد کرد. اگر به‌روزرسانی‌های جدید با موفقیت پیاده‌سازی شوند قیمت آینده رمز ارز کاردانو می‌تواند به 2.9 دلار هم برسد. بااین‌حال برخی وب‌سایت‌های قیمت‌های کمتری با حداقل قیمت 1.87 و حداکثر آن 2.19 دلار و میزان متوسط آن 1.93 دلار در نظر گرفته‌اند.

در یک نگاه

بلاک‌چین کاردانو یکی از پیشروترین بلاک‌چین‌های حال حاضر بازار است که سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام شده. این بلاک‌چین با توکن آدا (ADA) یکی از رقبای اصلی اتریوم است و تلاش می‌کند قابلیت‌های مختلف مثل برنامه‌های توزیع‌شده و قراردادهای هوشمند را با سرعت بالاتر و کارمزد کمتر ارائه کند. بسیاری از کارشناسان برای آینده رمز ارز کاردانو بازار صعودی مثبتی در سال‌های پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند.