استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو سرمایه‌گذاری کم‌ریسک ارزهای دیجیتال است که از طریق آن بدون ریگ ماینرهای گران‌قیمت، به درآمد غیرفعال می‌رسید. استیک کاردانو را می‌توان به دریافت پول رایگان تشبیه کرد.

علاوه بر این، استیک کردن کاردانو بسیار ایمن است. سکه‌های ADA که برای استیکینگ استفاده می‌شوند، کیف پول شما را ترک نمی‌کنند. در حین استیک کردن، جوایزی دریافت می‌کنید که مشابه سود حساب پس‌انداز بانک است. شما می‌توانید سکه‌های خود را در هر زمان جابجا و یا از استیک خارج کنید.

استیکینگ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است، چون نوعی درآمد غیرفعال محسوب می‌شود. اگر به استیکینگ کاردانو علاقه‌مند هستید، در این راهنما با نحوه استیک ارز دیجیتال کاردانو آشنا خواهید شد.

استیکینگ کاردانو چیست؟

برخی از پروتکل‌های بلاک چین به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا با مشارکت در شبکه، ارز دیجیتال بیشتری کسب کنند. استیکینگ یک راه آسان برای کسب درآمد غیرفعال و پشتیبانی از ثبات شبکه بلاک چین است.

استیکینگ یا اشتراک‌گذاری ارزهای دیجیتال، برا ی اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین استفاده می‌شود. در بلاک چین‌های اثبات کار، مانند بلاک چین بیت کوین، تراکنش‌ها توسط استخراج ارز دیجیتال تایید می‌شوند. ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا اولین کسانی باشند که مسائل پیچیده ریاضی را حل کرده و تراکنش‌ها را تایید کنند.

همچنین، پیشنهاد می‌شود برای اطلاعات بیشتر با استیکینگ اتریوم نیز بیشتر آشنا شوید.

نودهای شبکه (Node)

در یک بلاک چین اثبات سهام، مانند بلاک چین کاردانو، تأیید از طریق انتخاب گره انجام می‌شود. هر بلاک جدید بلاک چین باید به یک گره اضافه شود. الگوریتم انتخاب می‌کند که کدام گره بعدی مورد استفاده قرار گیرد و این انتخاب تا حدی بر اساس تعداد سکه‌هایی است که گره به اشتراک می‌گذارد.

گره‌ها اغلب شامل گروه‌هایی از افراد هستند که سکه‌های خود را با هم ترکیب کرده‌اند. با پیوستن به یک گره، سکه‌های ADA خود را در یک گره قفل می‌کنید. هر چه سکه‌های بیشتری قفل شوند، شانس گره برای تولید بلاک بیشتر می‌شود. هنگامی که بلاک‌ها تولید می‌شوند، گره پاداش‌هایی دریافت می‌کند که سپس به همه مشارکت‌کنندگان استخر پرداخت می‌شود.

سکه‌های ADA

سکه‌های ADA که برای اشتراک‌گذاری استفاده می‌شوند، هرگز کیف پول شما را ترک نمی‌کنند. در حین استیکینگ، جوایزی دریافت می‌کنید که مانند بهره حساب بانکی است. هر زمان که بخواهید می‌توانید سکه‌های خود را جابجا و یا از استیک خارج کنید.

استیکینگ کاردانو

نحوه استیکنیگ کاردانو چگونه است؟

سه روش اصلی برای استیک کاردانو وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری از طریق کیف پول یا صرافی، و وام دادن از طریق پلتفرم DeFi یا CeFi. در آموزش استیکینگ کاردانو ساده‌ترین روش برای مبتدیان این است که کاردانو را به طور مستقیم از طریق کیف پول ارزهای دیجیتال به اشتراک بگذارند.

برای شروع کار با ADA، اولین چیزی که کاربران به آن نیاز دارند این است که کاردانو خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال نگه دارند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از کیف پول‌های دیجیتال چند ارزی محبوب مانند اکسدوس و یا از یک کیف پول سخت افزاری مانند لجر برای امنیت بیشتر، استفاده کنند.

مراحل انجام استیکینگ در پلتفرم‌های مختلف تقریبا مشابه است، به عنوان مثال استیکینگ کاردانو در تراست والت با استیکینگ کاردانو در کیف پول اتمیک تفاوت چندانی ندارد.

  • ابتدا باید یک حساب کاربری در یک پلتفرم یا صرافی معتبر ایجاد کنید.
  • در مرحله بعد، باید توکن‌های ADA را به کیف پول در پلتفرم صرافی خود واریز کنید. می‌توانید ADA را به طور مستقیم از صرافی بخرید یا هر توکنی را که از قبل در اختیار دارید، به کیف پول صرافی خود منتقل کنید.
  • به صفحه «Staking» در پلتفرم صرافی خود بروید و کاردانو را انتخاب کنید.
  • اکثر پلتفرم‌های صرافی اکنون به شما این امکان را می‌دهند که مدت زمان استیکینگ خود را انتخاب کنید. مانند سپرده ثابت در بانک، این مدت زمان نشان می‌دهد که توکن‌های ADA شما چه مدت قفل می‌شوند. اگر ADA خود را قبل از پایان مدت اشتراک‌گذاری پس بگیرید، پاداشی دریافت نخواهید کرد.
  • مقدار توکن‌های ADA را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را وارد کنید و روی «Stake Now» کلیک کنید.
  • به همین سادگی! کاردانوی شما اکنون برای استیکینگ قفل شده است. شما فقط باید صبر کنید تا پاداش هر بلاک ایجاد شده واریز شود. سپس روی دکمه «Claim» کلیک کنید تا هر از چند گاهی آن را در آدرس کیف پول خود ببینید.

استیکینگ کاردانو

استیکینگ کاردانو در بایننس هم روالی مشابه با آنچه که گفتیم را دارد.

استخر استیکینگ کاردانو یعنی چی؟

سرمایه‌گذاران با به اشتراک‌گذاری توکن‌های در فضایی به نام استخر استیک کاردانو، به عنوان دارنده ADA پاداش دریافت می‌کنند. میزان سهام متناسب با مقدار ADA است که در شبکه کاردانو نگهداری می‌شود. اپراتورهای استخر متعهد می‌شوند که از این توکن‌ها برای عملکرد شبکه کاردانو استفاده کنند.

علاوه بر این، توانایی منحصربه‌فرد پروتکل اوروبوروس (Ouroboros) این است که انتخاب کند چه کسی بلاک بعدی را به شبکه کاردانو اضافه می‌کند و برای انجام این کار، پاداش می‌دهد. به عنوان دارنده ADA، اگر نمی‌خواهید یک گره شبکه کاردانو را به تنهایی اداره کنید، می‌توانید در استخرهای استیکینگ عمومی شرکت کنید.

از طرف دیگر، شما می‌توانید استخر استیک خود را راه‌اندازی کنید. این استخرها پاداش را فقط به صاحب خود تحویل می‌دهند. سهام بیشتر به یک استخر استیکینگ، شانس ساخت بلاک بعدی افزایش می‌دهد و پاداش‌ها به اپراتور و نمایندگان می‌رسد.

بهترین استخرهای استیک کاردانو کدامند؟

متغیرهای زیادی برای بررسی بهترین استخرهای استیک کاردانو وجود دارد، بنابراین «سودآورترین» استخر سهام هر از گاهی تغییر می‌کند. در ادامه چند مورد از پارامترهای مهم انتخاب استخر استیک را بررسی می‌کنیم.

آپتایم سرور

اگر زمانی که قرار است یک بلاک ساخته شود، سرورهای استخر استیکینگ آنلاین نباشند، جوایز را از دست خواهید داد. با تجزیه و تحلیل معیار «شانس» استخر در طول زمان، می‌توانید ببینید که آیا یک استخر بلاک‌ ها را از دست داده است یا خیر. اگر آپتایم سرور به طور قابل توجهی کمتر از 100 درصد (مانند 95 درصد یا کمتر) باشند، ممکن است بلاک‌هایی از دست رفته باشند. اگر یک استخر بلاک‌ها را از دست نداده باشد، میانگین این معیار 100خواهد بود. البته به ندرت دقیقاً 100 درصد است.

هزینه‌های کم

دو نوع هزینه وجود دارد. اول، «هزینه ثابت» که پاداش استخر برای هر 5 روز است. کمترین مقداری که می‌تواند باشد 340 توکن ADA است. و همچنین، «مارجین» استخر نیز وجود دارد. کمترین حاشیه ممکن، صفر درصد است.

بنابراین در حالت ایده‌آل استخری را با کمترین هزینه ممکن انتخاب کنید. بعضی از استخرها برای جذب کاربران این ویژگی را ارائه می‌دهند. اما مراقب باشید چون ممکن است بعداً بدون اینکه شما بدانید، هزینه‌های خود را افزایش دهند.

اشباع کم

مقدار ADA که می‌تواند در هر استخری قرار گیرد، محدود است. هنگامی که به حداکثر می‌رسد، استخر «اشباع» در نظر گرفته می‌شود. از این نقطه، نمایندگان پاداش کمتری دریافت می‌کنند. این ویژگی نمایندگان را تشویق می‌کند تا با دیگر استخرها مشارکت داشته باشند تا از تمرکززدایی جلوگیری شود. بنابراین بهتر است به استخرهایی که بیش از حد محبوب هستند وارد نشوید.

اپراتورهای استخر

اگر استخر سهام آفلاین شود و یک بلاک را از دست بدهد، پاداش کمتری دریافت خواهید کرد. اما شما حتی تا 2 هفته از آن خبر نخواهید داشت. از این رو اهمیت اعتماد اپراتور استخر استیک شما که می‌داند چگونه سرورها را حفظ و از زمان کار اطمینان حاصل کند، مهم است.

تعهد بالا

یک استخر استیکینگ در قبال مقدار ADA که در استخر قفل می‌شود، تعهد دارد. چون اگر آنها مبلغ زیادی را تعهد کرده باشد و اشتباه کنند، سرمایه‌گذاران، سرمایه قابل توجهی را از دست خواهند داد. پیشنهاد می‌کنم روی استخرهایی تمرکز کنید که بیش از 1.5 میلیون توکن ADA دارند.

استیکینگ کاردانو

اگر قصد اشتراک‌گذاری ADA را دارید، بهترین استخرهای استیک کاردانو را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  • [GOAT] Goat Stake
  • [CRDNS] CARDANIANS.io
  • [HRMS] Hermes Stakepool Germany
  • [CRDN1] CARDANIANS.io
  • [NORTH] Nordic Pool
  • [SPIRE] Spire Staking
  • [AZUR] AzureADA
  • [ZETE] Zetetic
  • [SUNNY] Sunshine Stake Pool
  • [STR8] Straight Pool

مزایا و معایب استیکینگ کاردانو چیست؟

استیکینگ کاملا امن است، چون شما توکن‌های ADA خود را با اشتراک‌گذاری از دست نخواهید داد. اگر در حال حاضر به صورت بلندمدت در ADA سرمایه‌گذاری می‌کنید، استیک کردن کاردانو یک راه ساده برای افزایش سود است.

مزایای استیکینگ

  • استیکینگ یک درآمد غیرفعال به شما خواهد داد و بازده آن معمولاً بالاتر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی است. اگر توکن های ADA خود را برای طولانی‌مدت نگه می‌دارید، هیچ نقطه ضعفی برای به اشتراک گذاشتن همه آنها وجود ندارد.

برخلاف استخراج ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید بدون دردسر، هزینه و ریسک مرتبط با ریگ ماینینگ، از استیکینگ کاردانو درآمد کسب کنید. وقتی توکن‌های ADA خود را به اشتراک می‌گذارید، به امنیت شبکه‌های کریپتو با حداقل مصرف انرژی و راه‌اندازی آنها کمک می‌کنید.

معایب استیکینگ

  • استیک کاردانو خطری جز نگه داشتن آن در کیف پول ندارد. تنها خطر واقعی از دست دادن کلید خصوصی کیف پول است، که همه ارزهای دیجیتال را، صرف نظر از اینکه آیا استیک شده‌اند یا نه، تهدید می‌کند.
  • هنگامی که از یک کیف پول معتبر استفاده می‌کنید، کلیدهای جداگانه‌ای برای خرج کردن و استیکینگ دریافت خواهید کرد. این بدان معناست که اگر تصمیم بگیرید توکن‌های ADA خود را به اشتراک بگذارید، آنها هرگز کیف پول شما را ترک نمی‌کنند.
  • شما باید توکن‌های خود را بین استخرهای مختلف تقسیم کنید. این کار باعث تنوع بخشیدن به سبد سهام شما و کاهش هزینه‌های استیکینگ می‌شود که ممکن است مجبور به پرداخت باشید.
  • در حالی که دارایی دارایی شما همیشه ایمن است، صاحبان استخر می‌توانند با گرفتن بیشتر یا همه پاداش‌های استخر از مزایای شما استفاده کنند. وظایف خود را در استخر انجام دهید و استخری را انتخاب کنید که نسبت به آن احساس راحتی دارید.
  • قیمت ADA بسیار نوسان دارد و غیرقابل پیش‌بینی است. اگر خود توکن‌های ADA ارزش زیادی را از دست بدهند، زیان‌های احتمالی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های کریپتو می‌تواند به سرعت از درآمد حاصل از استیکینگ فراتر رود.

در این بین خوب است آینده ارز دیجیتال کاردانو نیز بررسی کنیم.

استیکینگ کاردانو

سود استیکینگ کاردانو چقدر است؟

سود استیکینگ کاردانو به تعدادی متغیر بستگی دارد، از جمله هزینه‌های هر استخر، تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد بلاک‌هایی که با موفقیت توسط استخر پیشنهاد شده‌اند.

مقدار سود استیکینگ کاردانو در پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال کیف پول اتمیک والت برای به اشتراک گذاری کاردانو سود سالیانه ۵ درصد و کیف پول گواردا سالیانه حدود ۷ درصد سود به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما برای اطلاعات بیشتر با کیف پول کاردانو نیز آشنا شوید.

در یک نگاه

اکنون می‌دانید که چگونه کاردانو را به اشتراک بگذارید. استیکینگ کاردانو بسیار امن است. سکه‌های ADA که برای استیکینگ استفاده می‌شوند هرگز از کیف پول شما خارج نمی‌شوند. در حین استیکینگ، جوایزی دریافت می‌کنید که مشابه بهره در حساب پس‌انداز بانک است. شما می‌توانید سکه‌های خود را در هر زمان جابجا کنید یا از اشتراک خارج کنید.

این اشتراک‌گذاری برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است، چون نوعی درآمد غیرفعال محسوب می‌شود. علاوه بر این، بلاک چین را سریع‌تر و پایدارتر خواهد کرد.