آینده ارز دیجیتال بیت کوین و قیمت آن، یکی از بحث‌های داغ این روزهای بازار است. بخصوص با کاهش قیمت تاریخی این رمزارز و رسیدن آن به زیر 20،000 دلار سرمایه‌گذاران زیادی منتظرند ببینند آیا امیدی برای برگشت بیت‌کوین و رشد قیمت آن در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر.

بیت‌کوین برخلاف ارز فیات تحت کنترل هیچ نهادی نیست و این عملکرد فعالان بازار کریپتو است که قیمت آن را تعیین می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی فاکتورهای مهم تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین، تحلیل روند قیمت آن از زمان معرفی تاکنون و پیش‌بینی قیمت آینده ارز دیجیتال بیت کوین برای سال‌های پیش رو پرداخته‌ایم.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بیت‌کوین

بیت‌کوین تحت نظارت هیچ بانک یا دولتی نیست بنابراین سیاست‌های پولی، نرخ تورم و رشد اقتصادی که روی ارزش ارزها اثر دارند نمی‌توانند تأثیر زیادی بر بیت‌کوین بگذارند. بیت‌کوین، بیشتر به‌عنوان یک سرمایه که ذخیره ارزش است عمل می‌کند. در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر آینده ارز دیجیتال بیت کوین و قیمت آن را بررسی می‌کنیم:

1) میزان عرضه

عرضه‌ی یک دارایی نقش مهمی در پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده دارد. دارایی‌های کمیاب ارزشمندترند. بیت‌کوین محدود به 21 میلیون کوین است و تنها مقدار مشخصی از آن در هرسال تولید می‌شود. پروتکل آن به گونه ایست که تولید بیت‌کوین به‌مرورزمان کند می‌شود. به‌این‌ترتیب هرروز میزان عرضه بیت‌کوین کاهش و میزان تقاضا برای آن افزایش می‌یابد.

2) میزان عرضه و تقاضا

بیت‌کوین توجه سرمایه‌گذاران سازمانی را به خود جلب کرده و تقاضا برای آن از سوی صاحبان کسب‌وکار بیشتر شده است. همچنین در کشورهایی مثل ونزوئلا که تورم بالاست استفاده از بیت‌کوین محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

به‌این‌ترتیب آینده ارز دیجیتال بیت کوین به کاهش عرضه در آینده باعث افزایش تقاضا و گران‌تر شدن آن وابسته است. بااین‌حال قیمت آن همچنان در نوسان است.

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

3) هزینه‌های تولید و استخراج

در آینده ارز دیجیتال بیت کوین قیمت آن به هزینه استخراج آن وابستگی نزدیکی دارد. هزینه تولید بیت‌کوین، هزینه زیرساخت‌ها و برق موردنیاز برای استخراج و نیز هزینه‌های غیرمستقیم مربوط به‌ دشواری الگوریتم است. استخراج بیت کوین توسط شبکه‌ای از ماینرها که برای حل مسئله رمزنگاری‌شده تلاش می‌کنند انجام می‌شود. ماینری که قبل از همه آن را حل کند مقداری بیت‌کوین پاداش می‌گیرد.

حل این مسائل نیازمند قدرت سخت‌افزاری قابل‌توجهی برای پردازش است. ماینرها از دستگاه‌های گران‌قیمتی برای استخراج استفاده می‌کنند که مصرف برق بالایی دارند. گفته می‌شود مصرف برق یک شبکه استخراج بیت‌کوین می‌تواند به‌اندازه مصرف برق یک کشور کوچک باشد.

4) میزان رقابت

گرچه بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است اما صدها توکن برای سرمایه‌گذاری رقابت می‌کنند. میزان رقابت از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده آینده رمز ارز بیت کوین است. از سال 2017 که 80 درصد ارزش بازار در اختیار بیت‌کوین بود، درحال‌حاضر این مقدار به زیر 50 درصد رسیده است. دلیل اصلی آن وجود کوین‌های دیگر است. مثلاً درحال‌حاضر اتریوم حدود 20 درصد ارزش بازار را دارد.

5) قوانین و تأثیر آن بر قیمت بیت‌کوین

بیت‌کوین در سال 2009 و پس از یک بحران مالی ناشی از ضعف قوانین بازار منتشر شد. این اکوسیستم به دلیل بی‌مرز بودن و نداشتن قوانین خاص شهرت پیدا کرد. نبود نظارت بر بیت‌کوین مزایا و معایبی دارد. مثلاً اینکه تحت کنترل هیچ دولتی نیست. با اینحال دولت‌ها و ذی‌نفعان برای تصویب قانون در مورد آن فشار می‌آورند. بیشتر شدن قوانین مربوط به بیت‌کوین، تأثیر خود را در درازمدت روی آینده ارز دیجیتال بیت کوین نشان خواهد داد. برخی قوانین موجب افزایش قیمت و برخی موجب کاهش قیمت می‌شوند. مثلاً ممنوعیت معامله و استخراج بیت‌کوین در چین در دسامبر 2021 باعث کاهش قیمت آن از 51،000 دلار به 41،000 دلار شد.

6) تأثیر رسانه ها

رسانه‌ها در تلاش برای بیشتر کردن آگاهی جامعه از بیت‌کوین، هم در جهت منافع بیت‌کوین و هم در جهت خلاف آن کار می‌کنند. هر تغییری به‌سرعت منتشر شده و مردم خبردار می‌شوند. درنتیجه می‌تواند تغییرات سریع قیمت را به همراه داشته باشد.

تحلیل روند قیمت بیت‌کوین

در ادامه تغییرات روند قیمت بیت‌کوین از 2009 تا 2022 را بررسی می‌کنیم و در ادامه نیز به آینده ارز دیجیتال بیت کوین خواهیم پرداخت:

2009: مبدا بیت‌کوین

در سال 2009 اولین ارز دیجیتال بیت‌کوین هم‌زمان با شروع به کار بلاک‌چین آن ایجاد شد. بیتکوین در آن زمان قیمتی نداشت و بنیان‌گذار آن ساتوشی ناکاموتو، وایت‌پیپر (Whitepaper) آن را منتشر کرد تا مردم با نحوه کار بیت‌کوین آشنا شوند.

2010: اولین جهش

اولین جهش قیمتی بزرگ بیت‌کوین در تابستان 2010 بود که قسمت آن از کسری از سنت به 0.09 دلار در ماه جولای رسید. مردم شناخت زیادی از بیت‌کوین نداشتند اما خرید آن‌ها باعث شد قیمت بیت‌کوین تا ماه اکتبر به 0.10 دلار برسد.

2011: بیت‌کوین یک دلار را رد کرد

در آوریل 2011 بیت‌کوین از یک دلار رد شد و اولین بازار گاوی آن شکل گرفت. در طی سه ماه بیش از 3000درصد رشد کرد  و در ماه ژوئن به قیمت بین 29 تا 32 دلار رسید. اما در نوامبر به 2 دلار سقوط کرد.

در سال 2012 نیز قیمت بین 13 تا 14 دلار در نوسان بود.

2013: بیت‌کوین به 100 و سپس 1000 رسید و سقوط کرد

سال 2013 را با قیمت 13.28 دلار شروع کرد و در ماه آوریل به 100 دلار رسید. در ماه نوامبر 2013، بیت‌کوین قیمت 1،000 دلار را رد کرد و سپس با یک سقوط شارپی به 530 دلار برگشت. این وقایع در آینده ارز دیجیتال بیت کوین تأثیرگذارند.

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

2014 تا 2016: توقف بیت‌کوین

باوجود نوسانات، قیمت راکد بود و به 1،000 دلار نرسید. گفته می‌شود دلیل این رکود، عدم شناخت مردم از بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی تازه تأسیس بوده است.

2017: بیت‌کوین 1000 دلار را رد کرد

بعد از چند سال که بیت‌کوین بین 100 تا 900 دلار نوسان می‌کرد درنهایت در ژانویه 2017 قیمت 1000 دلار را رد کرد. این باعث ایجاد یک بازار صعودی شد و قیمت در می به 2،000 دلار و در دسامبر به 19،000 دلار رسید. به‌این‌ترتیب افراد زیادی یک‌شبه ثروتمند شدند.

2017 تا 2019: افت‌وخیزهای بیشتر

در این سال‌ها صنعت کریپتو شروع به رشد کرد و هزاران آلت‌کوین معرفی شدند. همچنین بحث‌های داغی پیرامون مقررات بازار کریپتو شکل گرفت.

بیشترین قیمت بیت‌کوین در این سال‌ها مربوط به ژانویه 2018 با 17،527 دلار و کمترین آن حدود 3،236 در دسامبر 2018 بود. در انتهای 2019 قیمت بیت‌کوین حدود 7،200 دلار ثبت شد.

2020: پاندمی کرونا ویروس

وقتی پاندمی کرونا باعث تعطیلی اقتصادی شد قیمت بیت‌کوین رو به بالا رفتن کرد. تا دسامبر 2020 قیمت آن بیش از 300 درصد افزایش یافت و به 29،374 دلار رسید که یک رکورد قیمتی جدید بود. پاندمی یکی از تأثیرگذارترین وقایع در آینده ارز دیجیتال بیت کوین بود.

2021 تا امروز

بیت‌کوین ارزش خود را در سال 2021 دو برابر کرد اما در ژانویه 2022 افت شدیدی داشت که همه سودهای سال‌های قبل را از بین برد. قیمت آن در نیمه اول 2021 با افزایش سرسام‌آور به 64،000 دلار رسید و سپس با یک سقوط پرشیب به زیر 30،000 دلار برگشت. بیت‌کوین در ماه نوامبر بالاترین قیمت تاریخی خود را با 68،000 دلار ثبت کرد اما تا ژانویه 2022 دوباره به زیر 35،000 دلار سقوط کرد. از آن زمان تاکنون قیمت بیت‌کوین غالباً نزولی بوده است.

پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال بیت کوین

پیش‌بینی می‌شود BTC در آینده با رشد قیمت مواجه شود و مهم‌ترین دلایل این تحلیل آینده ارز دیجیتال بیت کوین عبارتند از:

  • استقبال شرکت‌ها و کاربران سازمانی: در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی به دلیل مطمئن و امن بودن ارزهای دیجیتال و بخصوص بیت‌کوین به خرید این کریپتو پرداخته‌اند.
  • امکان خرید کریپتو در پی‌پال: این امکان در اکتبر 2020 اعلام شد و امکان خرید بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم و لایت‌کوین از طریق پی‌پال فراهم گردید. پی‌پال بیش از 350 میلیون کاربر دارد و این استفاده از کریپتو را در سراسر جهان تسهیل می‌کند.
  • پدیده هالوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین، هر چهار سال یک‌بار): بیت‌کوین میزان عرضه محدودی دارد و مقدار پاداش استخراج آن نیز هرسال کمتر می‌شود. با کمتر شدن میزان عرضه آینده رمز ارز بیت کوین و رسیدن آن به سقف 21 میلیونی خود، میزان تقاضا برای آن رشد خواهد کرد.
  • دسترسی آسان برای عموم: درحال‌حاضر پلتفرم‌های زیادی در حال فراهم کردن فضا برای مبادله کریپتو هستند. به‌این‌ترتیب می‌توان کریپتو را به‌عنوان یک دارایی نوظهور برای معاملات یا ذخیره ارزش استفاده کرد.

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا سال 2025

پیش‌بینی می‌شود بیت‌کوین 2022 را با قیمت 25،000 دلار به پایان ببرد. این احتمال هست که مردم به دلیل ترس از دست دادن یا FOMO به خرید آن روی‌آورند. اگر این اتفاق بیفتد قیمت آینده ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند تا 28،000 دلار هم برسد. همچنین راه‌اندازی شبکه لایتنینگ و قراردادهای هوشمند روی Taproot که یکی از پیشرفت‌های اخیر و تغییرات بیت‌کوین است راه‌اندازی خواهد شد.

تحلیل آینده ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2023 نشان می‌دهد که ممکن است از مرز 32،000 دلار بگذرد و به موقعیتی پایدار برسد. گفته می‌شود تا پایان 2023 قیمت آن به حدود 34،000 دلار خواهد رسید.

برای سال 2024 قیمت متوسط 28،000 دلار پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند تا 35،000 دلار هم بالا برود. اما آنچه در پیش بینی آینده ارز دیجیتال بیت کوین برای سال 2025 گفته می‌شود، قیمت معامله بیت‌کوین بین 40،000 تا 45،000 دلار است که می‌تواند یک سال گاوی را رقم بزند. ممکن است این سال یک سال طوفانی باشد و قیمت بیت کوین در آینده تا بیش از 50،000 دلار هم برسد.

در یک نگاه

ترکیب عرضه، تقاضا، هزینه‌های تولید، رقابت، تحولات نظارتی و پوشش رسانه‌ای مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر پیش بینی آینده ارز دیجیتال بیت کوین هستند. بااین‌حال یک مسئله سیاسی یا اجتماعی مهم و غیرقابل‌پیش‌بینی می‌تواند آینده ارز دیجیتال بیت کوین و قیمت آن را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. بیت‌کوین از زمان معرفی تاکنون نوسان قیمت‌های زیادی را تجربه کرده است. گفته می‌شود به دلیل ویژگی‌های ذاتی بیت‌کوین مثل کمیاب بودن آن یا استقبال مردم از آن، این رمزارز ارز، پول آینده دنیا خواهد بود و قیمت بیت کوین در آینده به‌شدت افزایش می‌یابد. بااین‌حال تنها گذر زمان این مسئله را روشن خواهد کرد.