ارز دیجیتال استلار (Stellar) در اواسط سال 2014 وارد صحنه ارزهای دیجیتال شد. این شبکه بلاک چین و ارز دیجیتال جدید که از شکافی در بین مدیران ریپل پدیدار شد، جایگاهی را در اقتصادهای در حال توسعه‌ای که حواله‌ها نقش مهمی داشتند، به دست آورد. ارز استلار از آن زمان به بعد، دامنه فعالیت خود را گسترش داد و در سرتاسر جهان شراکت ایجاد کرد، اما استلار دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ارز دیجیتال استلار چیست؟

Stellar یک پروتکل پرداخت مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده است. این پروتکل امکان تراکنش‌های سریع و برون‌مرزی بین هر جفت ارز را فراهم می‌کند. از بسیاری جهات، شبیه به دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است.

طبق وب‌سایت این رمز ارز، بلاک چین استلار «پلتفرمی است که بانک‌ها، سیستم‌های پرداخت و افراد را به هم متصل می‌کند» و قصد دارد «سریع، قابل اعتماد و تقریبا بدون کارمزد، پول را جابه‌جا کند».

گاهی اوقات، ممکن است این رمز ارز را به ‌عنوان Stellar Lumens ببینید. این در واقع یک اشتباه رایج است؛ Stellar شبکه است، در حالی که Lumens واحد ارز دیجیتال آن است.

شبکه استلار یک چارچوب غیرمتمرکز همتابه‌همتا است و Lumens (XLM) رمزی است که به آن قدرت می‌دهد.

ایده پشت Stellar این است که هر کسی که از خدمات آن استفاده می‌کند، می‌تواند همه چیز را از ارزهای سنتی به توکن‌هایی که دارایی‌های جدید و موجود (دلار، یورو، بیت کوین، سهام، طلا و …) را نشان می‌دهد، منتقل کند. سپس این دارایی‌ها را می‌توان با استفاده از Lumens با کارمزد کمتر بین کاربران معامله کرد.

ارز دیجیتال استلار چطور به وجود آمد؟

تاریخچه استلار از سال 2014 آغاز شد و شرکای تجاری جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) آن را ایجاد کردند. مک‌کالب بنیان‌گذار صرافی رمزارز Mt. Gox و یکی از بنیانگذاران پروتکل پرداخت ریپل (Ripple) بود که به دلیل درگیری در مورد آینده پروژه، آن را ترک کرد.

این تیم همراه با شبکه استلارن، بنیاد توسعه استلار را نیز راه اندازی کرد. پاتریک کالیژن (Patrick Collison)، مدیر عامل Stripe در این شرکت غیرانتفاعی همکاری کرد و استرایپ 3 میلیون دلار در ازای 2 درصد از راه‌اندازی اولیه، معادل 2 میلیارد XLM، به استلار ارائه کرد.

بنیاد توسعه استلار سازمانی است که در پشت این شبکه قرار دارد. این بنیاد پشتیبان انجمن‌های فنی و تجاری شبکه است، پایگاه کد را حفظ و گزارش‌های منظمی را در شبکه استلار منتشر می‌کند.

هدف استلار چیست؟

Stellar یک شبکه بلاک چین کاملا عمومی و منبع باز است. هدف استلار تلاش برای تسهیل انتقال بین‌المللی هر نوع پول است، چه دلار آمریکا باشد و چه یورو، ین یا حتی بیت کوین. تیم ارز دیجیتال استلار در حال کار بر روی ایجاد یک شبکه واحد است که می‌تواند توسط تمام سیستم‌های مالی جهان استفاده شود. همچنین، این کار را به روشی بسیار سریع، ارزان و کم‌مصرف انجام می‌دهد که یکی از ویژگی های استلار است. تراکنش‌های این دارایی‌ها توسط ارز دیجیتال اصلی آن انجام می‌شود. بیایید عمیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم نجوه کار استلار چگونه است.

استلار چطور کار می‌کند؟

بلاک چین استلار دفتری دارد که از آن برای ردیابی مالکیت تمام حساب‌ها و رمزارزهای موجود در شبکه خود استفاده می‌کند. به این ترتیب، دفتر کل را حفظ می‌کند و معاملات را با الگوریتم منحصربه‌فرد خود، پروتکل اجماع استلار، پردازش خواهد کرد.

دفتر ارز دیجیتال استلار موجودی و عملیات هر حساب را ذخیره می‌کند. برای مثال، یک حساب می‌تواند موجودی 1000 توکن XLM، 100 توکن دلار آمریکا و یک عملیات معلق برای ارسال 100 توکن XLM به حساب دیگری داشته باشد.

ارز دیجیتال استلار

 

تمام موجودی‌ها و عملیات‌ها هر پنج ثانیه در کل شبکه پخش می‌شود. تراکنش‌ها توسط کامپیوترهایی که نرم افزار اصلی ارز دیجیتال استلار را اجرا می‌کنند، که گره یا نود (node) نام دارند، تأیید می‌شوند. برای هر تراکنش معلق، گره‌ها تأیید می‌کنند که مبلغ، صحیح منتقل شده است.

گره‌هایی در سرتاسر دنیا وجود دارند و هرکسی می تواند با نصب نرم افزار Stellar کامپیوتر خود را به یک گره تبدیل کند. سپس کامپیوتر آنها بخشی از فرآیند اجماع خواهد شد.

Stellar با سیستمی که راه‌اندازی کرده است می‌تواند تراکنش‌ها را در عرض پنج ثانیه پردازش کند. کارمزد معامله 0.00001 XLM است. هنگامی که فعالیت شبکه زیاد باشد، هزینه ممکن است افزایش یابد، اما همچنان بسیار ارزان خواهد بود.

مزایا و معایب ارز دیجیتال استلار چیست؟

Stellar Lumens (XLM) با تمرکز بر دسترسی بیشتر به پرداخت‌های جهانی برای مصرف‌کنندگان عادی و بدون بانک، چند جنبه مثبت و منفی دارد که سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند.

مزایا

  • به لطف مکانیزم اجماع اختصاصی خود، Stellar Lumens دارای سرعت تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر است و هزینه تراکنش‌ها معمولا کمتر از یک پنی است. این یک مزیت قابل توجه نسبت به سایر شرکت‌های پرداخت جهانی است که کارمزدهای بالاتری دریافت می‌کنند.
  • یکی از راه‌هایی که استلار می‌تواند شبکه تبادل سریع‌تری را بدون به خطر انداختن ثبات و امنیت ایجاد کند، استفاده از انکرها (anchor) است. انکرها یا لنگرها موسسات مالی هستند که مبادله ارزهای مختلف را تسهیل می‌کند.
  • به‌تازگی، این پلتفرم اعلام کرد که در سال 2022 ارز دیجیتال استلار شروع به ارائه قراردادهای هوشمند می‌کند. برای ایجاد تراکنش‌های مالی مقرون‌به‌صرفه، از آنجایی که شبکه استلار برای پرداخت‌های آینده ساخته شده، بسیار مهم است که قراردادهای هوشمند در Stellar برای کاربران ایمن باشد و بتواند بدون هزینه‌های گزاف شبکه گسترش یابد. اگر به درستی انجام شود، قراردادهای هوشمند می‌تواند استلار را از بقیه متمایز کند.

معایب

  • اگرچه چشم‌انداز Stellar Lumens امیدوارکننده است، پلتفرم و رمزارز دارای نقاط ضعفی هستند، به خصوص ارزش به نسبت پایین XLM. برخی حدس می‌زنند که استلار بیشتر بر روی رشد شبکه و خدمات خود متمرکز است و کمتر بر ارزش سکه خود تمرکز دارد.
  • چه این درست باشد یا نه، ممکن است لازم باشد که این شبکه بر روی توسعه و گسترش ویژگی های استلار و پیشنهادات آن تمرکز کند تا از رقبایی مانند Ripple (XRP)، اتریوم و دیگران عقب نماند.
  • آخر اینکه XLM از نظر حجم و نقدینگی فرصت زیادی به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد.

ارز دیجیتال استلارآیا امکان استخراج استلار وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، استخراج استلار ممکن نیست. در حال حاضر Stellar Lumens از نوعی روش اجماع استفاده می‌کند که شبیه به اثبات سهام است، اما در حال حاضر سرمایه‌گذاران نمی‌توانند XLM را استیک کنند.

بلاک چین استلار با استفاده از سیستم اثبات کار نیز عمل نمی‌کند، بنابراین سکه‌های جدید استخراج نمی‌شوند. برخلاف توکن‌های دیگر بلاک چین‌ها، Lumens در طول زمان توسط پروتکل، استخراج یا اعطا نمی‌شوند. در عوض، عرضه XLM به میزان 100 میلیارد توکن تعیین شده است و هیچ سکه جدیدی ایجاد نخواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، XLM ارز دیجیتال بومی استلار است و به کل محدوده عملیات در شبکه بلاک چین قدرت می‌دهد. در ابتدای راه‌اندازی شبکه استلار، 100 میلیارد XLM ایجاد شد که به مرور زمان در شبکه عرضه می‌شوند.

تنها مکانیسم دیگر برای ایجاد XLM تورم است. برای محاسبه رشد اقتصادی و لومن‌های از دست رفته، یک تورم سالانه 1 درصدی ثابت در نرخ ایجاد لومن وجود دارد. لومن‌های جدید ایجاد شده هر هفته تولید و از طریق روش رای‌گیری مستقیم توزیع می‌شوند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال استلار کدام است؟

صرافی ارز دیجیتال استلار در واقع پلتفرم‌هایی هستند که کاربران می‌توانند از طریق آنها رمز ارز استلار را با ارزهای دیجیتال دیگر معامله کنند. همچنین امکان تراکنش پول فیات به استلار و بالعکس را فراهم می‌کند. صرافی ارز دیجیتال استلار به عنوان یک واسطه بین کسانی که می‌خواهند ارزهای دیجیتال را با تطبیق دادن خریداران و فروشندگان بفروشند و بخرند عمل می‌کند.

می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را به ‌طور مستقیم یا از طریق شبکه‌های همتابه‌همتا با استفاده از صرافی ارز دیجیتال معامله کنید. صرافی‌های مختلف استلار مجموعه‌های مختلفی از گزینه‌ها و عملکردها را ارائه می‌دهند. در حالی که برخی برای تریدرها طراحی شده‌اند، بعضی دیگر مطابق با نیازهای مبادله سریع کریپتو و فیات سفارشی‌سازی می‌شوند. این پلتفرم‌ها اغلب کارمزدی را در معاملات به همراه اندکی کارمزد برداشت دریافت می‌کنند.

لیست زیر چند صرافی ارز دیجیتال استلار را به شما معرفی می‌کند:

  • کوین بیس (Coinbase)
  • بایننس (Binance)
  • بیت فارکس (Bitforex)
  • آپ بیت (Upbit)
  • بای بیت (Bybit)
  • P2PB2B
  • ZB
  • AAX

چطور کیف پول ارز دیجیتال استلار را انتخاب کنیم؟

در این بخش، شما را با چند مورد از بهترین کیف پول‌هایی که از ارز دیجیتال استلار پشتیبان می‌کنند، آشنا می‌کنیم.  این کیف پول های استلار توسط جامعه این ارز دیجیتال بررسی شده و مورد تایید هستند. لیست ما امنیت، پشتیبانی سکه، سهولت استفاده و قیمت را در اولویت قرار می‌دهد. این کیف پول‌ها عبارتند از:

  • کیف پول گواردا (Guarda Wallet)
  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • کیف پول دسکتاپ استلار (Stellar Desktop Client)
  • کیف پول استرانگ هولد (Stronghold Wallet)
  • کیف پول لابستر (Lobster)

ارز دیجیتال استلار

روند قیمت استلار چگونه بوده است؟

کمی پس از آنکه این ارز دیجیتال عرضه اولیه سکه (ICO) شد، در 15 سپتامبر 2014، قیمت هر  XLM حدود 0.003 دلار بود. بعد از آن استلار شرایط خوبی نداشت و با قیمت آن تا 0.001 دلار نیز کاهش داشت.

در اوایل سال 2018، XLM  بالاترین قیمت خود را تجربه کرد و به 0.94 دلار رسید. پس از این جهش کوتاه‌‌مدت در اوایل سال 2018، قیمت ارز دیجیتال استلار دوباره نزولی شد و تا پایان سال، بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داد و به 0.09 دلار رسید.

در سال 2019 قیمت استلار از 0.16 دلار بالاتر نرفت. با توجه ‌به اینکه استلار عملکرد بدی از خود نشان داد، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که استلار برای همیشه از دور رقابت خارج خواهد شد.

در اوایل سال 2020 عملکرد استلار در مقایسه با سال‌های 2018 و 2019، کمی بهبود پیدا کرد، اما با شیوع ویروس کووید، دوباره کاهش داشت و به 0.03 دلار رسید.

استلار بعد از مدتی، افزایش قیمت شدیدی پیدا کرد و از مرز 0.2 دلار گذشت. این روند ادامه داشت بر اساس گزارش‌ها، قیمت ارز دیجیتال XLM در اکتبر 2020، حتی تا حدود 0.08 هم رسید.

از 23 فوریه 2022، استلار رتبه 31 لیست ارزهای دیجیتال را با ارزش بازار 4.62 میلیارد دلار از آن خود کرد. ارز دیجیتال استلار در حال حاضر رتبه 24 را دارد و قیمت آن حدود 0.12 دلار است.

پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر از این رمز ارز و دیگر ارزهای دیجیتال، برای یادگیری تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال اقدام کنید.

ارز دیجیتال استلار

آینده رمزارز استلار چطور پیش بینی می‌شود؟

مزایایی را بررسی کردیم که بر اساس آن، آینده استلار روشن و امیدوارکننده است. با این‌ حال به خاطر نبود بعضی از قابلیت‌ها مانند ماینینگ و استیکینگ استلار، پیش بینی قیمت این رمز ارز، راحت نیست. شبکه استلار از پروتکل اثبات کار استفاده نمی‌کند، به همین دلیل امکان استخراج آن مانند بیت کوین، وجود ندارد.

همچنین با وجود اینکه بلاک چین استلار در انجام تراکنش‌ها سرعت بالایی دارد، اما به ‌عنوان یک روش پرداخت به ‌صورت گسترده پذیرفته نشده است. استلار هم به عنوان یک ارز دیجیتال، پیرو نوسانات بازار کریپتو است.  بنابراین نمی‌توان آینده دقیق و واضحی را برای استلار پیش بینی کرد.

آیا استلار انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

ارز دیجیتال استلار اغلب به عنوان یک سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال دست کم گرفته می‌شود. این قابلیت استفاده در دنیای واقعی را نشان می‌دهد و همکاری‌های بسیار خوبی ایجاد کرده است. شبکه استلار در حال رشد است و تعداد پرداخت‌های سالانه از سال 2020 تا 2021 ، حدود 378 درصد افزایش را تجربه کرد. با این دیدگاه می‌توان در سرمایه گذاری روی استلار حساب کرد.

اما مانند سایر ارزهای دیجیتال، استلار بی‌ثبات است و هیچ تضمینی برای موفقیت بلندمدت و سرمایه گذاری در استلار وجود ندارد. یک نگرانی بالقوه این است که ارز دیجیتال استلار کاربردهای مشابهی با پروتکل پرداخت ریپل دارد، اما ارزش بازار ارز دیجیتال بومی ریپل بسیار بیشتری است.

در نهایت، تصمیم برای سرمایه گذاری در استلار بستگی به این دارد که شما در مورد آینده آن به عنوان یک شبکه پرداخت و تیم پشت آن چه فکر می‌کنید. اگر فکر می‌کنید که فناوری بلاک چین آینده‌ی پرداخت‌های برون‌مرزی است، استلار می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

چگونه استلار بخریم؟

نحوه خرید ارز دیجیتال استلار چندان دشوار نیست. می‌توانید XLM را در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید. فقط کافی است چند مرحله ساده را انجام دهید.

ارز دیجیتال استلار

  • ابتدا در یک صرافی ارز دیجیتال که استلار را ارائه می‌دهد، حساب خود را باز کنید.
  • سپس باید مراحل احزار هویت را بگذرانید. بیشتر صرافی‌ها به احراز هویت نیاز دارند تا به شما اجازه دهند که معاملات خود را انجام دهید.
  • حالا باید حساب خود را تامین مالی کنید. می‌توانید حساب بانکی خود را به حساب صرافی متصل کنید. اگر صرافی که انتخاب کرده‌اید ایرانی است، می‌توانید به‌طور مستقیم از کارت بانکی عضو شتاب استفاده کنید.
  • پس از آن می‌توانید به راحتی ارز دیجیتال استلار بخرید و یا اگر در حساب صرافی خود این رمز ارز را دارید، آن را بفروشید.

در یک نگاه

استلار لومن  (XLM)یک ارز دیجیتال شبیه ریپل (XRP) است که هر دو توسط جد مدکالب ایجاد شده‌اند و هر دو بر روی کارآمدتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و قابل دسترس‌تر کردن پرداخت‌های جهانی تمرکز دارند. همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال استلار به منظور کمک به افراد برای انتقال پول طراحی شده است تا دیگر نیازی به مؤسسات نباشد. استلار به ویژه برای غلبه بر زمان‌های طولانی تراکنش و کارمزدهای بالا برای تراکنش‌های برون‌مرزی مورد استفاده است.

با توجه به مشارکت‌هایی که پلتفرم Stellar  با شرکت‌هایی مانند IBM داشته، به نظر می‌رسد ماموریت آن‌ها تا حدودی جذابیت پیدا کرده و شبکه به رشد خود ادامه می‌دهد. اما همچنین به نظر می‌رسد که خود سکه XLM محدود به نقش خود، به عنوان شکل اصلی پرداخت در شبکه استلار است.

با این وجود، بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که پلتفرم ارز دیجیتال استلار دارای پتانسیل رشد است، چون با موفقیت به نیازهای برآورده نشده برای یک گزینه پرداخت مقرون‌به‌صرفه رسیدگی می‌کند، به خصوص در مناطقی که بانک بین‌المللی نداشته باشند.