ترید و سرمایه ‌گذاری در بازار رمز ارزها دو مبحث کاملا متفاوت و در عین حال محبوب، میان فعالان این بازار پر سود هستند. اینکه کدام روش پرسودتر است یا کدامیک امنیت بیشتری دارد بر اساس داده‌های گذشته بازار و روند انتخابی شما تعیین می‌شود. با این وجود ما می‌توانیم با توجه به داده‌های گذشته تلاش کنیم بررسی و مقایسه دقیقی میان این دو روش معامله انجام دهیم. در نهایت تصمیم با شماست که در بازار ارزهای دیجیال ترید بهتر است یا سرمایه گذاری ؟

تفاوت ترید و سرمایه ‌گذاری در ارز دیجیتال

تصور کنید شما و دوستتان مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان دارید که قصد دارید ارزش آن را زیاد کنید. دوستتان این مبلغ را در یک پروژه ساختمان سازی سرمایه‌گذاری می‌کند که قرار است ۵ سال دیگر آماده شود. اما شما با این مبلغ اقدام به خرید چند مدل متفاوت از ماشین می‌کنید.
حال شما می‌توانید با توجه به نوسانات بازار و شم اقتصادی خودتان اقدام به خرید و فروش خودروهای خود کنید، با این رویکرد که بتوانید تعداد خودروهای خود را افزایش دهید. به این شکل که اصل سرمایه‌تان را حفظ کنید و در گردش بیندازید و هر سری از سود آن استفاده کنید.

در همین حال دوست شما قصد دارد صبر کند تا این پروژه به پایان برسد چرا که بر این باور است که هنگام اتمام پروژه ارزش دارایی‌اش چندین برابر خواهد شد. این مثال به طور کلی تفاوت ترید و سرمایه ‌گذاری را در ارز دیجیتال نشان می‌دهد.

به طور کلی تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری در موارد زیر مشخص می‌شود:

  • مدت زمان نگهداری
  • فرکانس معاملات
  • میزان ریسک
  • نوع و نحوه آنالیز

مدت زمان نگهداری

یک تریدر سعی دارد توکن‌هایی را بخرد و در مدت زمانی کوتاه اقدام به فروش آن‌ها کند و سرمایه خود را در گردش بیندازد اما یک سرمایه‌گذار اقدام به خرید و نگه‌داری یک یا چند توکن در مدت زمان طولانی‌تر می‌کند.

ترید کردن می‌تواند برای مدت یک هفته و یا حتی چند روز باشد اما در سرمایه‌گذاری این زمان می‌تواند چند سال و حتی طولانی‌تر هم باشد. بنابراین مدت زمان نگه داری (Hold) می‌تواند تعیین کننده نوع سرمایه‌گذاری شما باشد. بنابراین مهم ترین فرق تریدر و سرمایه‌گذار در مدت نگهداری ارز است.

 مهم ترین فرق تریدر و سرمایه‌گذار در مدت نگهداری ارز است

فرکانس معاملات

یکی از تفاوت‌های ترید و سرمایه ‌گذاری در رمزارزها تعداد دفعات انجام معامله است. تریدرها به دلیل کوتاه‌تر بودن مدت زمان معاملاتشان نسبت به سرمایه‌گذارها، تعداد بیشتری از معاملات را انجام می‌دهند.

میزان ریسک

ابتدا این مسئله را مد نظر داشته باشید که اساسا معاملات رمز ارز‌ها همراه با ریسک زیادی نسبت به معاملات در زمینه‌های دیگر هستند و همین‌طور هم میزان سوددهی بسیار متفاوت‌تری نسبت به سایر معاملات دارند. پس هر دو روش ترید و سرمایه‌گذاری اساسا پرریسک هستند اما تریدر‌ها اساسا در معرض ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذارها هستند.

در مواردی مشاهده شده است که یک توکن در بازه زمانی چند روزه ارزشش چندین هزار برابر شده و سپس به سرعت هم به جای اول خود بازگشته است! پس یک تریدر در حالی که ممکن است ظرف مدت یک یا دو روز سرمایه‌اش چند هزار برابر شود، ممکن است تمامی دارایی خود را نیز از دست بدهد.

نوع و نحوه آنالیز

تریدرها عموما از تحلیل تکنیکال برای بررسی و آنالیز توکن‌ها استفاده می‌کنند در حالی که سرمایه‌گذارها از شیوه فاندامنتال یا بنیادین استفاده می‌کنند. این بدین معناست که در ترید کردن عموما تاریخچه قیمتی یک رمزارز و حجم معاملات صورت گرفته آن را بررسی می‌کنند و رفتار آن در آینده را حدس می‌زنند. با این وجود، سرمایه‌گذاری در یک پروژه را بر اساس اهداف، تیم، پلن‌ها، رقبا و … بررسی می‌کنند.

تریدرها عموما از تحلیل تکنیکال برای بررسی و آنالیز توکن‌ها استفاده می‌کنند

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

مزایای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال آن‌قدر زیاد است که شاید نتوان در یک مقاله به تمام آن‌ها اشاره کرد. با این وجود به بخشی از این مزایا در ادامه اشاره خواهیم کرد:

  1. مالیات و کارمزد کمتر نسبت به ترید به واسطه کم شدن تعداد معاملات
  2. تحقیق بیشتر و بهتر درباره توکن مورد نظر از طریق بررسی پشتوانه و آینده مورد انتظار رمز ارز
  3. آرامش خاطر بیشتر و شاید ترس کمتر نسبت به ریزش رمز ارز
  4. عدم نیاز به تحلیل‌های تکنیکال
  5. در نهایت آسان‌تر بودن سرمایه‌گذاری نسبت به ترید

اما این روش در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. این معایب عبارتند از:

  • از دست دادن فرصت سودهای بزرگ ناشی از نوسانات شدید بازار
  • هیجان انگیز نبودن به اندازه ترید
  • عدم تجزیه و تحلیل کامل بازار باعث می‌شود دربرابر حوادث غیر‌قابل پیش‌بینی آسیب‌پذیر باشید به گونه‌ای که شاید قیمت‌ها تا جایی سقوط کنند که حتی به سطح اول خود بازنگردند.

مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال جدا از مواردی که گفتیم ممکن است بر اساس روحیات هر شخص کمی تغییر کند.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

ترید ارز دیجیتال یکی از سودده‌ترین روش‌های معامله در بازارهای مالی است. با این وجود مزیت ترید در این سوددهی خلاصه نمی‌شود. از جمله مزایای ترید ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیجان‌ ترید به شما کمک می‌کند حس خوبی نسبت به کسب سود داشته باشید
  • کسب سودهای بسیار زیاد حتی تا چند صد درصد سود در مدت زمان بسیار کوتاه
  • امکان فعالیت به صورت پاره وقت در بازار و کسب درآمد بسیار عالی
  • امکان کسب سود در بازارهای خرسی به واسطه تعیین هدف‌های مشخص
  • امکان معامله بر اساس اخبار روز

در کنار تمام مزایا نمی‌توان این نوع معامله را بی عیب دانست. معایب این نوع ترید به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • استرس بالا حین معامله ممکن است به سراغ افراد مبتدی بازار بیاید که مبادا ضرری را متحمل شوند.
  • شما برای تحلیل بازار و کسب درآمد بالا باید زمان زیادی را برای تحلیل بازار و اخبار بگذارید.
  • در نهایت این روش معامله هم مانند سایر معاملات، بدون دانش، مهارت و تجربه نتیجه بخش نخواهد بود.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال را در کنار سرمایه‌گذاری بررسی کردیم. حالا بهتر است ببینیم کدام روش برای معامله بهتر است.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

بالاخره ترید بهتر است یا سرمایه ‌گذاری

حالات روحی شما تاثیر بسیار زیادی روی جواب این سوال دارد. به طور مثال اگر شما فردی هستید که به دنبال هیجان می‌گردد، سود لحظه‌ای را می‌طلبد و به تبع ریسک پذیر است؛ ترید بهترین روش برای معامله شماست.

از سوی دیگر اگر فردی محتاط هستید که می‌تواند بر اساس داده‌های کنونی آینده را پیش‌بینی کند، شک نکنید که سرمایه‌گذاری بهترین راهکار است. با تمام این تفاسیر پارامترهایی همچون میزان سرمایه، اخبار بازار، پشتوانه هر کوین یا توکن و… نقش‌هایی بسیار حیاتی در تعیین استراتژی شما خواهند داشت.

پیشنهاد ما این است که با توجه به گذشته بازار رمز ارزها می‌توان فهمید که رمزارزهای زیادی در بازار سودهای بلند مدت می‌دادند و رمزارزهای زیادی سودهای کوتاه مدت و لحظه‌ای. بنابراین بهتر است که خودتان را محدود به یکی از روش‌ها نکنید.

در هریک از روش‌های فوق مزایا و معایبی وجود دارد که شاید دیگری نداشته باشد. به همین خاطر بهتر است سرمایه خودتان را به دو بخش تقسیم کنید. با بخشی از سرمایه به ترید بپردازید و با بخش دیگر به سرمایه‌گذاری روی بیاورید. به این ترتیب شما از مزایای هر دو روش استفاده کرده‌اید و معایب را تا حد خوبی کاهش داده‌اید.

ترید بهتر است یا سرمایه گذاری در یک نگاه

در نهایت، یک سرمایه‌گذار باهوش تمایل دارد بخش‌های مختلف چرخه‌های بازار را بشناسد تا از شرایط بازار به امید افزایش قیمت دارایی استفاده کند. در مقابل، تریدرها تمایل دارند از یک بازار صعودی یا نزولی ناشی از حرکات کوتاه مدت قیمت سود ببرند. با این حال، هم سرمایه‌گذاران و هم تریدرها باید یک سیستم مدیریت ریسک یا برنامه اضطراری مناسب را برای خروج از بازار در زمانی که بازار در جهت نامطلوب قرار می‌گیرد، به کار گیرند تا در این مارکت پر ریسک، سرمایه‌ی خود را حفظ کنند. بنابراین حتما حد سود و ضرر برای معاملات خود تعیین کنید.

بازار ارزهای دیجیتال به همان اندازه که هیجان‌انگیز است، بی‌ثبات است پس با احتیاط قدم بردارید. قبل از تصمیم‌گیری در مورد رویکردی که برای شما مناسب‌تر است، تفاوت ‌های کلیدی ترید و سرمایه  ‌گذاری کریپتو را درک کنید. پس از درک این تفاوت،  زمان آن است که تصمیم بگیرید برای شما ترید بهتر است یا سرمایه گذاری یا شاید تلفیقی از هر دو؟