میم کوین رمز ارزی است که حتی خالقین آن هم فکر نمی‌کردند اینقدر طرفدار پیدا کند. روزی که مارکوس پالمر و جک پالمر با ایده تمسخر بازار رمز ارز اقدام به ایجاد دوج کوین کردند، حتی فکرش را هم نمی‌کردند که این ارز دیجیتال به یکی از معروف‌ترین رمز ارزهای بازار سرمایه تبدیل شود. دوج کوین استارت اتفاقی را در بازار زد که امروز آن را به عنوان میم کوین می‌شناسیم. این رمز ارزها با یک تفکر ساده ساخته شدند اما جریانی را ایجاد کردند که هر سرمایه گذاری را به خرید آن‌ها ترغیب می‌کند. در این مطلب میم کوین ها و اهداف و آینده آنها را بررسی می‌کنیم.

میم کوین چیست؟

شاید بهتر باشد که پیش از هر چیز با ماهیت memecoin آشنا شویم. به طور خلاصه، میم کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که از میم‌ها و جوک‌های اینترنتی الهام گرفته شده‌اند. به عنوان مثال، دوج کوین (Dogecoin) از الگوی رفتاری دوج که از یک عکس وایرال شده از شیبا اینو ایجاد شده بود، الهام گرفت. این ارزهای دیجیتال اغلب قرار نیست جدی گرفته شوند، اما همچنان می‌توانند جزو دارایی‌های قابل رشد بازار باشند در صورتی که اعضای جامعه جدیدترین ارزها را خریداری کنند.

به محض اینکه یک میم کوین محبوبیت پیدا کرد و ارزش آن افزایش یافت، سرمایه‌گذاران به آن تمایل نشان می‌دهند و دارایی مورد نظر را بیشتر تقویت می‌کنند. چهره‌های برجسته آنلاین و افراد مشهور نیز محبوبیت میم کوین های خاص را افزایش می‌دهند. ایلان ماسک احتمالا مشهورترین فرد در این زمینه است.

میم کوین چطور بوجود آمد و چرا محبوب شد؟

پس از ساخت بیت کوین و معرفی ارزهای دیجیتال به عنوان یک راهکار جدید برای تبادلات مالی و جایگزین پول‌های فیات، اولین memecoin متولد شد. تقریبا چهار سال  پس از معرفی بیت کوین توسط ساتوشی بود که دوج کوین با هدف تمسخر بیت کوین و بازار رمز ارزها ساخته شد. بیلی مارکوس و جک پالمر که سازندگان دوج کوین هستند، هدف از ساخت این میم کوین معروف را به همین دلیل بیان کردند.

محبوبیت میم کوین

 

شاید نتوان دلیل مشخص و قاطعی برای محبوبیت میم کوین‌ها دانست، اما ارزهای دیجیتال پس از حمایت گسترده افراد معروف بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند و به مرور محبوبیت آن‌ها افزایش یافت. میم کوین‌‌ها هم با حمایت سرمایه گذاران بزرگ از قبیل ایلان ماسک اعتبار زیادی پیدا کرده‌‌اند.

 

میم کوین چطور بوجود آمد تفاوت میم کوین با سایر رمز ارزها چیست؟

میم کوین ها با سایر ارزهای دیجیتال تفاوت‌هایی دارند که همین مسئله آینده آن‌ها را تا حدی نامشخص کرده است. به طور مثال میم کوین ها معمولا وایت‌پیپری ندارند یا در صورت ارائه وایت‌پیپر چندان برنامه خاص و هدفمندی در آن دیده نمی‌شود. وایت‌پیپر در اصل مشخص‌کننده مسیر هر رمزارز بوده و برنامه‌های آن در آینده و همچنین هدف از ایجاد آن را مشخص کرده است.

از دیگر تفاوت‌های میم کوین ها با دیگر رمز ارزها می‌توان به هدف از ایجاد آن‌ها اشاره کرد. به طور معمول ساخت میم کوین ها در راستای اهداف تجاری و تکنولوژی یا از این دست موارد نیست و بیشتر اهداف جانبی را دنبال می‌کنند. منظور از اهداف جانبی، در یک کلمه نمی‌گنجد و می‌تواند درباره مسخره کردن یک فرد یا گروه باشد یا ساخت نمادین یک رمزارز برای کلاهبرداری یا اهداف جانبی دیگر.

محبوب ترین میم کوین ها کدامند؟

میم کوین ها تنوع بالایی دارند و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، اما تنها تعدادی از آن‌ها محبوب‌تر و شناخته‌شده‌تر هستند که در ادامه با محبوب‌ترین میم کوین ها آشنا می‌شوید:

دوج کوین

شاید معروف‌ترین memecoin در حال حاضر دوج کوینی باشد که برای تمسخر جدی گرفتن بیش از حد بازار ارزهای دیجیتال ساخته شد. رمز ارزی که این روزها تبدیل به یک راه تبادل مالی شده، چیزی که سازندگان آن حتی فکرش را نمی‌کردند که روزی ساخته آن‌ها به اینجا برسد. دوج کوین موفیقت‌های خود را در وهله اول به ایلان ماسک مدیون است. ثروتمندترین فرد دنیا با حمایت از دوج کوین ارزش آن را به طرز قابل توجهی بالا برد و باعث شد این رمزارز طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کند.

 

دوج کوین

شیبا اینو

شیبا اینو دیگر میم کوینی که با هدف طی کردن راه دوج کوین ساخته شد و موفق به انجام این کار شد! حتی نماد این رمز ارز هم مانند دوج کوین، سگ شیبا اینو است که حالا بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده و برنامه‌های جدیدی برای گسترش فعالیت خود ارائه کرده است. در حال حاضر شیبا جزو میم کوین های برتر بازار است.

سیف مون

شاید بتوان گفت میم کوین ها پس از معرفی دوج کوین وشیبا، کمی هوشمندانه‌تر وارد بازار شدند. سیف مون(safemoon) برخلاف این دو میم کوین برنامه‌ای برای کار خود در حوزه اکوسیستم‌ها متمرکز مالی و از بین بردن نوسانات قیمت، ارائه کرد اما تا حدی ترسیم آینده آن گنگ و نامشخص بود. همین امر باعث شد که به عنوان یک میم کوین شناخته شود و حالا جزو میم کوین های آینده دار بازار به حساب می‌آید.

آینده میم کوین ها چطور پیش بینی می‌شود؟

شاید قضاوت یک طرفه و مطلق درباره آینده میم کوین ها کار منطقی نباشد اما اکثر این رمزارزها با حفظ وضعیت خود، آینده چندان روشنی ندارند. البته این حرف درباره تعدادی از میم کوین ها صدق نمی‌کند چرا که با ارتقا وضعیت خود شرایط را به نفع خود تغییر داده‌اند و تا حدی می‌توان گفت صرفا میم کوین نیستند. مثلا شیبا اینو که در ابتدا فقط یک توکن ساده بود اما در ادامه با ساخت دو رمزارز دیگر و همچنین ساخت صرافی خود، نشان داد که صرفا یک memecoin نیست.

آینده میم کوین ها

آیا سرمایه گذاری روی میم کوین منطقی است؟

از آنجایی که میم کوین ها تا حد زیادی به احساسات جامعه و تأثیرات بیرونی مانند توییت‌های افراد مشهور وابسته هستند، تغییرات قیمت آن‌ها فوق‌العاده بی‌ثبات است. این در حالی است که ارزش یک میم کوین خاص می‌تواند به شدت افزایش یابد، اتفاقی که در مورد دوج کوین رخ داد. همچنین زمانی که جامعه علاقه خود را از دست بدهد، memecoin می‌تواند بسیار سریع سقوط کند.

برخی از افراد نیز برای کلاهبرداری از مردم، ارزهای دیجیتال ویروسی ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال با استفاده از محبوبیت ویروسی، یک توکن به نام Squid Game صعود فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد که در نهایت پدیدآورندگان آن تمام دارایی‌هایشان را فروختند و ناپدید شدند. این ارز بر پایه سریال معروف اسکوئید گیم ساخته شده بود.

بسیاری از میم کوین ها نیز با فناوری مشابه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین پشتیبانی نمی‌شوند و همچنین هیچ اکوسیستم ثابتی برای پشتیبانی از آن‌ها وجود ندارند. از میان میم کوین هایی که در حال حاضر محبوب هستند، تنها دو مورد از بلاک چین‌های آزمایش شده استفاده می‌کنند.

  1. پروتکل دوج کوین که مبتنی بر Litecoin است
  2. پروتکل شیبا اینو که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

بسیاری از میم کوین ها نیز تا حد زیادی در خارج از دنیای ارزهای دیجیتال بی‌ارزش هستند. برای مثال، هیچکس سیف مون را به عنوان نوعی پرداخت برای کالاها و خدمات نمی‌پذیرد (اگرچه Newegg اکنون Dogecoin را می‌پذیرد).

شاید این مسئله که ممکن است برخی از میم کوین‌ها در آینده دور دیگر اعتبار نداشته باشند سرمایه گذاران را بترساند؛ اما بعید است که این مسئله در مورد میم کوین‌های معتبر اتفاق بیفتد. یکی از علل اصلی این موضوع، اعتباری است که سرمایه گذاران معروف مثل ایلان ماسک به این میم کوین‌‌ها داده‌اند.

با وجود تمام آنچه مطرح شد محبوبیت میم کوین‌ها اخیرا آنقدر زیاد شده است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. سودهای بالای این ارزهای دیجیتال هم سبب شده تریدرها روز به روز سرمایه بیشتری به سمت این  بازار بیاورند. راهکار ما برای کسانی که از آینده میم کوین‌‌ها هراس دارند و نمی‌خواهند از سود بی حد و مرز آن چشم پوشی کنند این است که سرمایه گذاری کوتاه مدت در این رمز ارزها انجام دهند.

در یک نگاه

در این مطلب با میم کوین ها آشنا شدید و جوانب سرمایه گذاری در آن ها را هم تا حدودی متوجه شدید. دقت داشته باشید که رمز ارزهای دارای پروژه قوی همیشه گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. اما اگر اهل ریسک‌های بزرگ هستید و می‌خواهید نوسان‌هایی با ابعاد بالا را تجربه کنید میم کوین ها گزینه خوبی به حساب می‌آیند.