این روزها بررسی مزایا و معایب ترون به‌عنوان یکی از رمزارزهای مطرح بازار موردتوجه سرمایه‌گذاران زیادی است. بااینکه مدت زیادی از معرفی ارز دیجیتال ترون و رمزارز TRX نگذشته اما ویژگی‌ها و نحوه پیشرفت پروژه ترون امیدوارکننده است. بااین‌حال برای اینکه بدانیم ترون بخریم یا نه در ادامه به بررسی این پروژه، مزایای ترون و معایب آن پرداخته‌ایم.

تاریخچه ارز ترون

ترون یک پلتفرم دیجیتالی غیرمتمرکز بر مبنای فناوری بلاک‌چین است که از فناوری همتابه‌همتا (P2P) استفاده کرده و رمزارز بومی آن TRX نام دارد. این پلتفرم در سال 2017 در سنگاپور ایجاد شد و هدف آن میزبانی یک سیستم جهانی برای اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال با هزینه کم بود. به‌این‌ترتیب شبکه اصلی ترون در سال 2018 راه‌اندازی شد. ترون برای حل مسئله حضور غول‌های دنیای وب مثل آمازون و نت‌فلیکس ایجاد شد. هدف آن غیرمتمرکز سازی وب و حذف واسط‌ها از فرآیند مصرف رسانه بود.

در جولای 2018 شرکت BitTorrent که یک سرویس پیش‌گام با بیش از 100 میلیون کاربر است در اکوسیستم ترون یکپارچه شد. به‌علاوه ترون در دسامبر 2021 پس از اینکه کاملاً غیرمتمرکز شد، تحت کنترل جامعه مستقل غیرمتمرکز (DAO) درآمد.

بااینکه بازار اولیه ترون، کشورهای آسیایی بودند اما امروزه در سطح جهان به کار می‌رود و در آگوست 2021 بیش از 50 میلیون حساب کاربری داشت. این پلتفرم امکان حذف واسطه و فروش مستقیم محتوا از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان را می‌دهد. برای پرداخت هزینه محتوای تولید شده نیز از TRX استفاده می‌شود که کارمزدی ندارد.

مطمئناً موفقیت آتی ترون، صرف‌نظر از رمزارز آن به بهبود کیفیت برنامه‌نویسی در پلتفرم آن بستگی دارد. درحال‌حاضر این کار با زبان سالیدیتی انجام می‌شود.

مزایا و معایب ترون

ترون چطور کار میکند

شبکه ترون بر چند اصل استوار است. اول اینکه همه داده‌های روی شبکه آزاد هستند و هیچ نهادی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند دارایی‌های دیجیتال به‌صورت TRX یا سایر توکن‌ها به دست آورند که به‌عنوان پاداش محتوای خود دریافت می‌کنند.

افراد می‌توانند کوین یا توکن‌های خود را ایجاد کنند که در درون dApp یا شبکه خودشان استفاده شود. این توکن‌های ایجاد شده توسط توکن اصلی ترون پشتیبانی می‌شوند.

گام نهایی طرح توسعه شبکه شامل پشتیبانی از بازی‌ها روی این شبکه است. این موارد به‌صورت غیرمتمرکز هستند و کاربران قادرند در صورت لذت بردن از یک بازی یا برنامه به سازندگان آن‌ها مستقیماً پاداش دهند.

ویژگی‌های ترون

تمایز ترون در این است که دیدگاه و هدف جدیدی را به بازار آورد. تراکنش‌های TRX هیچ کارمزدی ندارد که مسئله مهمی است. بعلاوه شبکه آن هر ثانیه از بیش از 2000 تراکنش پشتیبانی می‌کند.

کاربران با نگهداری TRX شانس مشارکت در فرآیند انتخابات پلتفرم را دارند. همچنین، قابلیت پلتفرم برای پاداش‌دهی به تولیدکنندگان محتوا و درعین‌حال حفظ مالکیت معنوی پروژه‌های آن‌ها، ارزش زیادی دارد.

هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا از سراسر جهان می‌توانند مالک محتوایی باشند که تولید می‌کنند و آن را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به دیگری منتقل کنند. ترون یکی از پروژه‌های پیشرویی است که گاهی به آن وب 3 می‌گویند. تمرکز اصلی وب نسل سوم بر غیرمتمرکزسازی اینترنت و ایجاد شبکه‌ای با ارزش واقعی است.

از دیدگاه توسعه‌دهندگان نیز ترون می‌تواند امکان استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا را برای ایجاد قراردادهای هوشمند فراهم کند. در آینده، توسعه‌دهندگان می‌توانند از هر زبان برنامه‌نویسی برای طراحی‌های نرم‌افزاری بهره ببرند.

پیش از آشنایی با مزایا و معایب ترون، پیشنهاد می‌کنیم با بهترین کیف پول ترون نیز آَنا شوید.

مزایای ترون چیست؟

سرمایه‌گذاری روی ترون مزایایی دارد که لازم است ترونبا آن‌ها آشنا شوید:

مزایا و معایب ترون

  • هدف ترون توسعه بازاری از محتوای سرگرم‌کننده است که چشم‌انداز وسیعی برای آینده محسوب می‌شود. همچنین حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد که شامل میزبانی ویدئو، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های نمایش فیلم، پورتال‌های بازی‌سازی، پلتفرم‌های پرداخت و غیره است.
  • یکی از مزایای ترون این است که هدف آن ایجاد پلتفرم غیرمتمرکزی است که کاربران بتوانند‌ محتوای خود را بدون وجود هیچ واسطه‌ای به مشتری بفروشند.
  • تیم پشتیبانی قوی و متمرکزی دارد. برخی توسعه‌دهندگان ترون در شرکت‌های شناخته شده صنعت ارزهای دیجیتال کار کرده‌اند. از متخصصان ریپل لبز نیز در بین آن‌ها استفاده شده است.
  • ترون می‌تواند از حجم زیادی از برنامه‌ها و تراکنش‌ها به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی کند. گفته می‌شود قابلیت پردازش 2000 تراکنش را در هر ثانیه دارد و این مشهورترین مزایای ترون است.
  • ترون حجم بالایی از استیبل کوین‌های در گردش دارد. این استیبل‌کوین‌ها به کاربران در تبدیل TRX آن‌ها به USDT در زمان نزولی شدن بازار کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب جلوی ضرر کاربران گرفته می‌شود. در بازار صعودی نیز USDT را به TRX تبدیل می‌کنند تا از افزایش قیمت‌ها سود ببرند. هرقدر میزان استیبل کوین‌های در گردش بیشتر باشد به معنی استفاده بیشتر کاربران از پلتفرم ترون است.

معایب ترون چیست؟

از جمله مهم‌ترین معایب ترون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی گفته می‌شود ترون بیش از حد متمرکز است. حدود 50 درصد توکن‌های TRX شبکه در ده آدرس ذخیره شده‌اند. درنتیجه مالکان این آدرس‌ها می‌توانند روی قیمت TRX اثر بگذارند. این‌که هیچ‌کس نمی‌داند این ده نفر چه کسانی هستند هم باعث ایجاد مشکل برای ترون می‌شود.
  • فقط 15 درصد کوین‌های صادر شده برای سرمایه‌گذاری خصوصی در دسترس هستند. تعداد کمی از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بزرگ به بقیه آن دسترسی دارند.
  • یکی از مهم‌ترین معایب ترون این است که تنها بخشی از نقشه راه پروژه ترون عملی شده که شامل راه‌اندازی بلاک‌چین آن است. بقیه طرح‌هایی که باعث می‌شوند ترون به یک پلتفرم اینترنت غیرمتمرکز تبدیل شود چند سال دیگر راه در پیش دارند. به‌همین‌دلیل با اینکه شبکه آن راه‌اندازی شده اما پلتفرم آن در مراحل اولیه توسعه است.
  • ترون به اخبار بیت‌کوین واکنش نشان می‌دهد. این مورد از معایب ترون باعث شده TRX نتواند به قیمت بالایی برسد.

مزایا و معایب ترون

بالاخره ترون بخریم یا نه؟

مدت کمی از راه‌اندازی ترون می‌گذرد بااین‌حال عملکرد خوبی داشته است. قیمت ترون در ژانویه 2022 کاهش یافت اما این اتفاق برای سایر رمزارزها هم افتاد. برخی اعتقاد دارند بخشی از کد ترون از ارز دیجیتال اتریوم کپی شده بنابراین به اندازه کافی منحصربه‌فرد و امن نیست که بتواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب باشد اما هیچ‌کس در این مورد اطمینان ندارد. مدیرعامل ترون، جاستین سان نیز به این ادعا معترض است.

در جواب اینکه بلاخره ترون بخریم یا نه باید گفت سرمایه‌گذاری روی شبکه ترون امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما نمی‌توان انتظار رشد قیمت انفجاری داشت. روند قیمت ترون از آپریل 2022 روند خوبی داشته و طبق اکثر پیش‌بینی‌ها این روند را ادامه خواهد داد. بااین‌همه وضعیت بازار ارزهای دیجیتال وضعیتی ناپایدار است و بهتر است قبل از انجام هر سرمایه‌گذاری تحقیقات مفصلی در همه ابعاد انجام دهید.

جمع‌بندی

ترون به‌عنوان یک پلتفرم با ایده جنجالی برای غیرمتمرکزسازی وب قابلیت رشد زیادی در بازار دارد. بااین‌حال اگر تمایل به سرمایه‌گذاری روی این رمزارز دارید لازم است بدانید مهم‌ترین مزایای ترون سرعت بالا و هزینه کم آن است اما معایب ترون را نیز باید در نظر بگیرید. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری همه جوانب تکنیکال و فاندامنتال را بررسی کنید.