با توجه به ظهور تکنولوژی Blockchain و مفهوم خرید و فروش بلوکی سوالات زیادی پیرامون این فناوری پیش آمده است. به طور مثال چرا باید از این فناوری استفاده کرد؟ یا اصلا مزایا و معایب بلاکچین چیست؟ در کل این فناوری برای طیف گسترده‌ای از افراد تا حدودی گنگ است. در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کامل با مزایا و معایب بلاک چین آشنا کنیم.

مزایای بلاکچین

زمانی که از سیستم معامله بلوکی صحبت می‌شود در وهله اول واژه رمز ارز در ذهن نقش می‌بندد. این شبکه مشخصاتی دارد که توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران در بازار رمز ارز را به خود جلب کند. این مشخصات در دسته مزایای بلاکچین دسته بندی می‌شوند. اگر بخواهیم بارزترین این مشخصات را معرفی کنیم می‌توانیم 4 مورد را بررسی کنیم.

  1. تنوع بالا در درآمدزایی
  2. کاهش هزینه‌ها و پورسانت
  3. توانایی ارائه خدمات به صورت شبانه روزی و 24 ساعته
  4. عدم وجود مشکلات و خطاهای انسانی

این مشخصات به صورت کلی می‌تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند اما توضیح تکمیلی و بررسی دقیق هر ویژگی به صورت جداگانه در ادامه مقاله انجام می‌شود.

1.تنوع بالا در درآمدزایی

با پیشرفت بیشتر فناوری Blockchain ، تنوع در کارایی  و درآمدزایی از آن افزایش می‌یابد. امروزه تنوع زیادی در درآمدزایی از این فناوری وجود دارد این تنوع حاصل افزایش کاربردهای بلاک چین در صنایع مختلف است.

به عنوان مثال نوشتن قراردادهای هوشمند به تنهایی می‌تواند در ثبت قراردادهای مالی و بسیاری دیگر از این قبیل موارد کمک کند. همچنین کاربردهای وسیع آن در بخش‌های ریز و درشت ارزهای دیجیتال، از جمله خرید توکن‌های هواداری تیم‌های ورزشی، قدرت بالای درآمدزایی باشگاه‌ها از این طریق را نشان می‌دهد. تنوع در درآمدزایی یکی از آن دسته مزایای بلاکچین به حساب می‌آید که چندان به آن پرداخته نمی‌شود.

مزایا و معایب بلاکچین

2. کاهش هزینه ها

در ادامه بررسی مزایا و معایب تکنولوژی بلاکچین به موضوع کاهش هزینه و پورسانت هر معامله میرسیم. این موضوع احتمالا یکی از مهم‌ترین عواملی است که سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال را به سمت استفاده از آن کشانده است. با این وجود بیایید این مسئله را با ذکر یک مثال موشکافی کنیم.

تصور کنید که می‌خواهید یک ملک را به روش‌های سنتی مرسوم در جامعه معامله کنید. در این میان با چالشی تحت عنوان پرداخت مبلغی برای تعیین قرارداد به یک شخص ثالث (وکیل یا صاحبین بنگاه‌های معاملاتی) درگیر هستید. در حالی که در قراردادهای هوشمند بلاکچین همچین خبری نیست و با نوشتن یک قرارداد مشخص، دیگر نیازی به پرداخت هزینه بزرگی به فرد ثالث ندارید.

علاوه بر این باید با تغییر سیاست‌های بانکی برای پرداخت و نقل و انتقالات مالی کنار بیایید که ممکن است در بسیاری از موارد به ضرر شما باشد. در فناوری بلاکچین همچین خبری نیست و سیاست‌های مالی فقط با رای افراد دخیل در شبکه مورد نظر تغییر می‌کند؛ پس تعیین سیاست‌گذاری‌ها به طور معمول ثابت است.

نکته مهم دیگری که در کاهش هزینه‌ها قابل ذکر است، کارمزدهای پایین‌تر بسیاری از ارزهای دیجیتال در مقایسه با ارزهای فیات است. کارمزدهای رمز ارزهایی مانند ترون، تتر، لایت‌کوین، دش و بسیاری دیگر در نقل و انتقالات رقم فوق‌العاده پایینی دارد.

مزایای بلاکچین3.فعال بودن 24 ساعته بازارهای مبتنی بر آن

بازارهای مالی مبتنی بر این صنعت از جمله بازار ارزهای دیجیتال به طور یکنواخت و تمام وقت فعال هستند و هیچ وقت استراحتی ندارد. موضوعی که برخلاف سیاست‌های بازارهای سنتی از جمله فارکس است. فعال بودن تمام وقت بازر ارزهای دیجیتال صرف نظر از معایب اندکی که دارد، نشان دهنده مزایای بلاکچین است. از جمله مزایای آن می‌توان به تغییرات آنی در هر حالت اشاره کرد که بازارهای سنتی از این امتیاز بزرگ بی‌نصیب مانده‌اند.

معایب بلاکچین4.عدم دخالت مستقیم انسان ها در جریان فرآیندهای مختلف

مورد بعدی که در خصوص مزایا و معایب بلاکچین باید بررسی کنیم بحث ماشینی بودن فرآیندهاست. تقریبا در هر جایی که انسان پا گذاشته، با خود وقوع خطاها و بی‌نظمی‌هایی را به همراه داشته است. در جایی که انسان به طور مستقیم در اتفاقات پیرامون آن نقش نداشته تقریبا خبری از این موارد نبوده است. این یعنی عدم دخالت مستقیم انسان در جریان فرآیندهای مختلف جزو مزایای بلاکچین به حساب می‌آید.

وقوع هر تراکنش به تنهایی از جمله این موارد است که هیچ انسانی در تایید یا رد آن نقشی ندارد. اما در فرایندهای مربوطه در نقل و انتقالات ارزهای فیات، انسان نقش قابل ذکری در تایید یا اعمال تغییرات در تراکنش‌ها دارد. این اتفاق به زعم برخی افراد مزیت و به گمان برخی دیگر عیب این تکنولوژی است. با این وجود کیفیت معاملات و دقت انجام آ‌ن‌ها گواه بر این است که سود این اتفاق چشمگیر است.

 

فرآیندهای مختلف بلاکچینمعایب بلاکچین

مطمئنا هر تکنولوژی با چالش‌هایی روبرو می‌شود. این چالش‌ها و بعضا مشکلات، تحت عنوان معایب تکنولوژی‌ها معرفی می‌شوند. بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه این مقاله مشکلات و معایب بلاکچین را موشکافی می‌کنیم.

1.سدهای قانونی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و چالش برانگیزترین معایب بلاکچین، وجود مشکلات و سدهای قانونی است که راه‌های فراگیری این فناوری را تا حدی بسته است. سدهای قانونی که در ارزهای دیجیتال به وضوح قابل مشاهده است. از آن جایی که تنها تعداد محدودی از کشورها رمزارزها را به رسمیت شناخته‌اند، نشان می‌دهد این تکنولوژی هنوز کار زیادی برای پذیرش از سوی دولت‌ها دارد. از سویی دیگر تعدادی از کشورها عملا استفاده از این دارایی‌های دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند که این به نوبه خود به معنای جدال سخت این دو با یکدیگر است.

فراگیری بلاکچین2.عدم فراگیری به اندازه کافی

قطع به یقین فراگیری و عمومیت یک تکنولوژی ثابت کننده تاثیرگذاری آن بر دنیای علم است. در این حال عدم عمومیت پیدا کردن یک تکنولوژی یک ایراد بزرگ در نوع خود محسوب می‌شود که صنعت بلاکچین هم با چنین مشکلی روبرو است. البته این عدم فراگیری و عمومیت آن در جامعه بنظر امری موقتی است، چرا که با محبوبیت روز افزون این صنعت انتظار می‌رود عامه مردم حقیقت این فناوری را بپذیرند.

 

نقص امنیتی بلاکچین

3.نقص های امنیتی

با وجود این که امنیت داده‌های بلاک چینی به عنوان بزرگ‌ترین مزیت آن شناخته می‌شود اما نقص‌های امنیتی نیز در ساختار آن وجود دارد که همین مسئله در نوع خود جز معایب بلاک چین به حساب می‌آید. حمله 51 درصد، حمله قراردادهای هوشمند، حمله‌های مربوط به کیف پول کاربر و دیگر حمله‌های سایبری این فناوری را در کانون تمرکز هکرها قرار داده است. البته این نقص‌ها آن قدر بزرگ نیست که هر گروه هکری (حتی گروه‌های شناخته شده)، بتوانند اخلال ویران‌کننده‌ای در ساختار شبکه ایجاد کنند.

در یک نگاه

در این مقاله در خصوص مزایا و معایب بلاک چین صحبت کردیم. تصمیم گیری در خصوص استفاده از این تکنولوژی بر عهده شماست. با این وجود با توجه به مزایا و معایبی که غالبا قابل چشم‌پوشی هستند، می‌توان تکنولوژی بلاک چین را کارآمد دانست. این احتمال وجود دارد که کل جهان به زودی به سمت استفاده از این تکنولوژی بروند؛ اما آینده هیچگاه قابل پیش بینی نیست.