از زمان پیدایش بلاک‌چین سولانا، کیف پول‌های مختلفی ساخته شدند که تنها برای این بلاک‌چین و رمز ارز سولانا مناسبند. کیف پول سولانا، جایی امن برای نگهداری و مبادله این ارز دیجیتال است، اما می‌توان از کیف پول‌های دیگر هم که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند، استفاده کرد.

در ادامه قصد داریم انواع کیف پول سولانا و چند کیف پول برتر برای این رمز ارز را معرفی و بررسی کنیم. اما قبل از آن بیایید نگاهی مختصر به ارز دیجیتال سولانا بیاندازیم.

 

سولانا چیست؟

سولانا یک پلتفرم محاسباتی غیرمتمرکز است که از توکن SOL برای پرداخت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال در سال 2017 ایجاد و توسط بنیاد سولانا در ژنو اداره می‌شود.

سولانا به‌طور خاص برای میزبانی از انواع برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر طراحی شده است. با توجه به طراحی آن، می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها مانند اتریوم سریع‌تر انجام دهد و همچنین کارمزد تراکنش‌های آن بسیار پایین‌تر است.

هدف سولانا بهبود مقیاس‌پذیری بلاک‌چین با استفاده از ترکیبی از اجماع اثبات سهام و به اصطلاح اثبات تاریخ است. در نتیجه، سولانا ادعا می‌کند که می‌تواند 50،000 تراکنش در ثانیه را بدون قربانی کردن تمرکززدایی پشتیبانی کند.

کیف پول سولانا چیست؟

مالکیت ارز دیجیتال با مالکیت ارز سنتی متفاوت است. رمزارز به شکل فیزیکی وجود ندارد و با یک آدرس خاص در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. کاربران می‌توانند از کلید عمومی برای دریافت و ارسال دارایی‌های دیجیتال استفاده کنند. همچنین از یک کلید خصوصی برای دسترسی به دارایی‌های خود در کیف پول استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال سولانا هم کیف پول‌های مخصوص به خود را دارد. بعضی از آنها تنها از SOL پیشتیبانی می‌کنند و بعضی دیگر هم چندین رمز ارزها در خود نگه می‌دارند.

 

انواع کیف پول ارز سولانا کدام‌ها هستند؟

والت سولانا مانند دیگر کیف پول‌ها، انواع مختلفی دارد. کیف پول‌های دیجیتال به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم‌بندی می‌شوند که خود انواع مختلفی دارند.

کیف پول داغ

به طور کلی، همه کیف پول‌های نرم افزاری در این گروه قرار دارند و شامل کیف پول موبایل، کیف پول تحت وب و کیف پول دسکتاپ هستند.

کیف پول دسکتاپ: این کیف پول‌ها بر روی کامپیوتر نصب می‌شوند و مانند یک نرم افزار عمل می‌کنند. این برنامه، یک فایل داده برای نگه داشتن کلیدهای کاربران ایجاد می‌کند.

کیف پول‌های وب: این کیف پول‌ها بدون نیاز به دانلود نرم افزار یا اپلیکیشن تخصصی، می‌توانند از طریق مرورگر وب در اختیار کاربران قرار گیرند. همچنین دسترسی به دارایی‌های دیجیتال را از هر مکانی با رمز عبور، دستگاه و مرورگر وب شما تضمین می‌کنند.

کیف پول موبایل: این کیف‌پول عملکردی مشابه کیف‌پول‌های دسکتاپ دارند، با این تفاوت که بر روی موبایل نصب می‌شوند. کیف پول‌های موبایل انعطاف‌پذیری بهتری را برای تبادل وجه ارائه می‌دهند.

 

کیف پول سرد

کیف پول سرد

دومین گروه انواع کیف پول سولانا و ارزهای دیجیتال، کیف پول سرد است. شما می‌توانید دو نوع رایج کیف پول سرد مانند کیف پول کاغذی و کیف پول سخت افزاری را استفاده کنید.

کیف پول کاغذی: این کیف پول‌ها چیزی جز تکه‌های کاغذ فیزیکی نیستند. بر روی این برگه تمام داده‌هایی را که برای دسترسی به ارز دیجیتال به آن نیاز دارید، چاپ شده است. استفاده از این نوع، دشواری‌هایی دارد و چندان کاربرپسند نیست.

کیف پول سخت افزاری: این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی در محیط آفلاین ذخیره می‌کنند و درست مانند یک فلش مموری با استفاده از درایو USB به راحتی به رایانه یا هر دستگاه دیگری متصل می‌شوند. امنیت این کیف پول‌ها نسبت به انواع دیگر بالاتر است.

 

برای انتخاب کیف پول سولانا به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

سولانا از چندین نوع کیف پول در برنامه خط فرمان (Command Line) شبکه خود و همچنین کیف پول‌های شخص ثالث پشتیبانی می‌کند.

توصیه می‌شود که بیشتر کاربران، از یکی از کیف پول‌های نرم افزاری، موبایل یا کیف پول وب استفاده کنند. چون نیازی به یادگیری ابزارهای خط فرمان ندارد و تجربه کاربری آشناتری را ارائه می‌دهد.

برای کاربران یا توسعه‌دهندگان حرفه‌ای، کیف پول‌های خط فرمان ممکن است مناسب‌تر باشد، چون ویژگی‌های جدید در بلاک‌چین سولانا همیشه قبل از ادغام در راه حل‌های شخص ثالث، ابتدا در خط فرمان پشتیبانی می‌شود.

پس پیشنهاد می‌کنیم بر اساس مهارت‌های خود، برای انتخاب کیف پول ارز سولانا، تصمیم بگیرید.

علاوه بر نکاتی که درباره انتخاب کیف پول سولانا گفتیم، چند نکته عمومی دیگر وجود دارد که درباره انتخاب کیف پول باید مد نظر داشت:

امنیت: مهم‌ترین ویژگی، امنیت کیف پول است. به‌عنوان مثال هر بار که قصد استفاده از آن را دارید، باید قفل یا پین آن را باز کنید. بعضی از کیف پول‌ها به تکنولوژی رمزگذاری اثر انگشت و تشخیص چهره هم مجهز هستند.

شهرت: شهرت سازنده کیف پول یکی دیگر از مهمترین عوامل است. پس بهتر است از کیف پول‌های مشهور استفاده کنید.

دسترسی به کلیدهای خصوصی: مطمئن شوید که کیف پول امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی را برای شما فراهم می‌کند.

پشتیبان‌گیری از ویژگی‌ها: بهترین کیف پول‌ها مدیریت و پشتیبان‌گیری همه کلیدهای خصوصی را آسان می‌کنند. این ویژگی امنیت دارایی شما را بالا می‌برد.

چندامضایی یا کیف پول‌های مشترک: یکی از ویژگی‌های خوب در کیف پول، ویژگی چندامضایی است. کیف پول چندامضایی کیفی است که برای تایید تراکنش‌ها به بیش از یک نفر نیاز دارد.

 

بهترین کیف پول ارز سولانا کدام است؟

کیف پول‌های زیادی از ارز دیجیتال سولانا پشتیبانی می‌کنند، اما بهترین‌ کیف پول سولانا را فهرست کرده‌ایم تا با توجه به هدف و میزان سرمایه خود، انتخابی درست داشته باشید.

 

کیف پول Solflare

کیف پول Solflare یکی از بهترین کیف پول‌ها برای سهام‌گذاری (استیکینگ) سولانا است. این والت سولانا مبتنی بر وب است و به لطف ادغام آن با کیف پول لجر، امنیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. اگر دستگاه لجر دارید، استفاده از Solflare بسیار آسان خواهد بود.

این والت یک افزونه مبتنی بر مرورگر ساده دارد و همچنین بر روی یک اپلیکیشن تلفن همراه کار می‌کند. اگر می‌خواهید به راحتی به SOL خود دسترسی داشته باشید، این کیف پول انتخابی مناسب است. همچنین شما کلیدهای خصوصی خود را کنترل می‌کنید. Solflare از NFTها نیز پشتیبانی می‌کند.

 

کیف پول فانتوم

کیف پول فانتوم (Phantom)

کیف پول فانتوم در رتبه دوم این لیست قرار گرفته، چون تا حدودی ویژگی‌های مشابه Solflare را دارد. از دستگاه‌های لجر پشتیبانی می‌کند و به شما امکان دسترسی به NFT‌ها و مجموعه‌های دیجیتال را می‌دهد.

فانتوم با مرورگر کروم ادغام می‌شود و با یک کلیک در دسترس است. علاوه بر این از مبادلات USDC و برنامه‌های غیرمتمرکز (DeFi) بر روی بلاک‌چین سولانا پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از این کیف پول، می‌توانید در استیکینگ سولانا برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت کنید.

 

اتمیک والت

اتمیک والت (Atomic Wallet)

اگر به دنبال یک کیف پول هستید که از چند ارز دیجیتالی پشتیبانی کند، اتمیک والت با نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس شماست.

می‌توان آن را بر روی چندین سیستم عامل مختلف لینوکس مانند اوبونتو و فدورا، و همچنین دستگاه‌های ویندوز، مک و اندروید نصب کرد. اشتراک SOL در اتمیک والت نیز 7 درصد بازده سالانه را با استفاده از کیف پول اندرویدی آن به شما می‌دهد.

کیف پول اتمیک از 300 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و دسترسی راحت، آن را به گزینه‌ای محبوب برای افرادی تبدیل می‌کند که می‌خواهند به رمز ارز سولانا خود در همه جا دسترسی سریع داشته باشند.

 

 

کیف پول سولت

کیف پول سولت (Sollet)

Sollet یک پلتفرم فوق‌العاده برای مدیریت ارز دیجیتال سولانا است، چون به کاربر امکان می‌دهد به سرعت به کیف پول سخت افزاری لجر خود متصل شود. این کیف پول مبتنی بر وب است، بنابراین از هر دستگاهی قابل دسترسی خواهد بود. امنیت این کیف پول به دلیل عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای، بسیار بالاست.

همچنین می‌توان با این کیف پول به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سولانا متصل شد، هرچند به دلیل اشکلات افزونه مرورگر، ایده عاقلانه‌ای نیست که به‌طور مستقیم، بدون کیف پول لجر از اپلیکیشن‌ها استفاده کرد.

کیف پول اکسدوس

کیف پول اکسدوس (Exodus)

اکسدوس مانند اتمیک والت، کیف پولی است که از چند ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و برای چندین دستگاه از جمله لینوکس، مک، ویندوز، اندروید و iOS در دسترس است.

اکسدوس از شما می‌خواهد که از یک کیف پول سخت افزاری برای دسترسی به نسخه دسکتاپ آن استفاده کنید. بنابراین می‌توانید لجر یا ترزور یا هر کیف پول سخت افزاری دیگری را انتخاب کنید. این کیف پول به شما امکان می‌دهد که به‌طور مستقیم از طریق داشبورد، به مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز دسترسی داشته باشید.

 

لجر (Ledger)

لجر (Ledger)

در بین کیف پول‌های لجر، مدل لجر نانو ایکس، از نظر قیمت مقرون‌به صرفه است. می‌توانید از این کیف پول، همراه با کیف پول‌های گرم استفاده کنید که امنیت بالاتری داشته باشید. برنامه Ledger Live نیز با خرید سخت افزار ارائه می‌شود و استفاده از آن آسان است.

لجر یک عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای ارائه می‌دهد و به همراه یک رمز عبور، از دارایی‌های شما محافظت می‌کند. همچنین می‌توانید در استیکینگ سولانا هم شرکت کنید.

تنها مشکل لجر این است که باید برای تهیه آن، هزینه بپردازید، مابقی کیف پول‌هایی که معرفی کردیم، رایگان هستند. هزینه کردن 100 تا 200 دلار، برای امن نگه داشتن هزاران دلار، مبلغی ناچیزی است.

 

انتخاب کیف پول سولانا

در یک نگاه

انتخاب کیف پول سولانا، بستگی به نیاز و میزان سرمایه شما دارد. اگر فقط روی استفاده از سولانا تمرکز کرده‌اید، ممکن است انتخاب یک کیف پول بومی بهترین راه باشد. اگر به جز سولانا رمز ارزهای دیگری نیز در پرتفولیوی خود دارید، از کیف پول‌هایی که بومی این رمز ارز نیستند، استفاده کنید.

همچنین اگر تعداد معاملات شما زیاد است، کیف پول‌های نرم افزاری گزینه بهتری برای شما هستند. بعضی از سرمایه‌گذاران با اهداف بلندمدت ارزهای دیجیتال را خریداری می‌کنند، بنابراین کیف پول‌های سرد برای آنها مناسب‌تر است. اگر امنیت دغدغه شماره یک شماست، هیچ کیف پولی نمی‌تواند ایمن‌تر از یک کیف پول سرد باشد.