ارز تتر نقطه ورود بسیاری از افراد به بازار کریپتو کارنسی است. رمزارز پایداری که مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی را حل کرده و سرعت مبادلات و تراکنش‌ها را بالا برده است. ارز تتر به پشتوانه دلار آمریکا و با هدف حفظ سرمایه افراد در بازار پرنوسان ارز دیجیتال ظهور کرد و امروز جزو مهم ترین رمزارزهای دنیاست. در این مطلب قصد داریم تمام چیزهایی که باید در مورد این ارز دیجیتال قدرتمند بدانید را بررسی کنیم.

تتر چیست؟

تتر (Tether) مثل بیت کوین یک ارز دیجیتال است، با این تفاوت که قیمت خرید و فروش آن همیشه ثابت است. تتر یک استیبل کوین (Stablecoin) است؛ یعنی پایدار است، نوسانات آن مثل سایر ارزهای دیجیتال نیست و به شکلی طراحی شده که همیشه ارزش 1 دلار آمریکا را داشته باشد. به مفهوم ساده می‌توان گفت که تتر، دلار دیجیتال است. ثابت بودن قیمت تتر کمک می‌کند تا از سرمایه‌تان در برابر نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال محافظت کنید.

 

در حال حاضر، تتر یکی از پنج ارز دیجیتال قدرتمند دنیا از لحاظ ارزشِ بازار است و از آن به عنوان رمز ارز پایدار یاد می‌شود. این ارز دیجیتال با نماد USDT خرید و فروش می‌شود.

تتر چطور به وجود آمد؟

اگر بخواهیم به تاریخچه تتر مراجعه کنیم، ایده ایجاد این ارز برای اولین بار در سال 2014 شکل گرفت. این ارز دیجیتال در ابتدا با نام Realcoin شناخته می‌شد و بعدا به تتر تغییر نام داد. شرکت Tether Limited به عنوان بنیان گذار تتر، این ارز را بر بستر بلاک چینِ بیت کوین توسعه داد.

هدف اصلی این شرکت، سازگاری ارزهای فیات با ارز دیجیتال رمزنگاری شده بود. از آن زمان تا کنون با وجود چالش‌ها و مسائلی که تتر با آنها مواجه بوده، رشد فوق العاده‌ای را تجربه کرده و در حال حاضر ارزشمندترین استیبل کوین دنیاست.

 

تتر چطور به وجود آمد؟

تتر چگونه کار می‌کند و چه هدفی دارد؟

مهم ترین دلایل ایجاد ارز دیجیتال تتر دو چیز بود؛ کنترل نوسانات بالا در بازار ارز دیجیتال و امکان تبدیل بین ارزهای فیات و دیجیتال.

تتر این امکان را به افراد می‌دهد تا با همان ارزهای سنتی بتوانند در بلاک چین تراکنش انجام دهند و درگیر نوسانات و پیچیدگی‌های ذاتی ارزهای دیجیتال نشوند. سرمایه گذاران با تبدیل ارزهای خود به تتر می‌توانند در برابر نوسانات شدید و افت‌های ناگهانی بازار در امان بمانند. ضمن اینکه تبدیل ارزهایی مثل بیت کوین به تتر سریع‌تر و ارزان‌تر از تبدیل آنها به ارزهای سنتی است.

در حال حاضر، USDT از طریق صرافی‌های مختلف و همچنین به شکل مستقیم از طریق شرکت ارز دیجیتال تتر قابل معامله است.

چرا قیمت تتر ثابت است؟

گفتیم که تتر جزو استیبل کوین‌هاست و ذات استیبل کوین‌، ثبات و پایداری است. تتر برای پر کردن شکاف بین ارزهای فیات و دارایی‌های بلاک چین و در عین حال ارائه شفافیت، ثبات و کارمزدهای پایین برای کاربران USDT ایجاد شد. بنابراین مزیت اصلی تتر که آن را منحصر به فرد کرده، همین ثابت بودن ارزش است.

 

چرا قیمت تتر ثابت است؟

چرا باید تتر بخریم؟

هدف اصلی Tether این است که تجارت ارزهای دیجیتال را آسان‌تر و ارزان‌تر کند. اگرچه برخی از افراد هم در تتر سرمایه گذاری می‌کنند، اما این ارز بیشتر برای نقدینگی و محافظت در برابر نوسانات هنگام معامله با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می‌شود. پس کاربردهای اصلی تتر شامل دو مورد زیر می‌شود:

  • انتقال راحت، سریع و ارزان پول
  • حفظ ارزش سرمایه در مقابل نوسانات شدید بازار

در سال 2021، بیش از 75 درصد از معاملات بیت کوین از طریق تتر انجام شده است

سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از سرمایه خود در مقابل نوسانات ذاتی بازار ارزهای دیجیتال محافظت کنند و در عین حال سرمایه خود را در بازار کریپتو کارنسی نگه دارند، از تتر استفاده می‌کنند. ارز تتر توسط بسیاری از فروشندگان و پروتکل‌های موجود در اکوسیستم بلاک چین به عنوان روش پرداخت و وسیله مبادله پذیرفته شده است.

افراد زیر از ارز دیجیتال تتر استفاده می‌کنند:

  • سرمایه گذاران کشورهایی که حساب بانکی به دلار ندارند
  • معامله‌گرهایی که می‌خواهند سرمایه خود را در بازار ارز دیجیتال نگه دارند
  • هر معامله‌گر ارز دیجیتال که می‌خواهد با کارمزد کمتر معامله کند

ویژگی‌های تتر چیست؟

تتر ویژگی‌هایی دارد که باعث شده به یکی از باارزش‌ترین ارزهای بازار کریپتو تبدیل شود. در ادامه مهم‌ترین ویژگی های تتر را می‌خوانید:

پایداری و ثبات قیمت

تتر یک ارز پایدار با قیمت ثابت معادل یک دلار آمریکاست. اگرچه گاهی قیمت تتر دچار نوسانات ناچیزی در حد یکی دو صدم می‌شود اما به طور کلی نسبت ارزش تتر به دلار همواره یک به یک است.

شفافیت

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، اطلاعات مربوط به تتر و معاملات آن به صورت زنده قابل رهگیری است.

امنیت بالا

با توجه به اینکه تتر در بستر بلاک چین ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم توسعه داده شده، ثبات و امنیت ذاتی این بلاک چین قدرتمند را به ارث برده است.

پشتوانه قوی

آنطور که این شرکت اعلام کرده، ذخیره‌های نقدی و ارزهای فیات مثل دلار به عنوان پشتوانه ارز دیجیتال تتر عمل می‌کنند.

نقدشوندگی آسان

تتر یکی از ارزهای باارزش بازار است که همیشه خرید و فروش در آن اتفاق می‌افتد و در نتیجه سرمایه شما در هر زمان و لحظه‌ای به راحتی قابلیت نقد کردن دارد.

 

ویژگی‌های تتر چیست؟

تتر چه مزایا و معایبی دارد؟

به جز ویژگی‌های ذاتی باید به مزایا و معایب تتر هم اشاره‌ای بکنیم که به ویژه در معاملات و انجام تراکنش‌ها حائز اهمیت هستند:

مزایای ارز تتر

  • حفظ سرمایه و ذخیره کردن سود معاملات
  • انجام معاملات، تراکنش و انتقال ارز بدون پرداخت کارمزد
  • اعتبار بین المللی تتر و امکان دسترسی به آن در نقاط مختلف دنیا بدون نیاز به سیستم بانکی
  • نبود محدودیت در میزان خرید و فروش (خرید و فروش ارز فیات مثل دلار دارای محدودیت است)
  • نقل و انتقالات پولی سریع و ارزان بدون نیاز به سیستم بانکی و سوئیفت (نقل و انتقالات مالی از طریق حساب‌های بانکی به ویژه حساب‌های خارجی زمان‌بر و پر هزینه است)

معایب ارز تتر

  • متمرکز بودن برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین
  • وابستگی ارزش تتر به قیمت ارزهای فیات مثل دلار

تتر روی چه شبکه هایی قرار دارد؟

نقل و انتقال رمزارزها از طریق شبکه‌های مختلفی انجام می‌شود. برخلاف کوین‌ها که دارای شبکه اختصاصی خود هستند، توکن‌هایی مثل تتر شبکه اختصاصی ندارند و نقل و انتقال آنها بر بستر شبکه ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت کوین انجام می‌شود.

رمزارز تتر در ابتدا روی شبکه اومنی (OMNI) پیاده سازی و عرضه شد که مربوط به بلاک چین بیت کوین است. اما بعدها و به دلایل مختلف از جمله سرعت پایین و کارمزد بالای تراکنش‌ها در این بلاک چین، بنیان گذاران تتر تصمیم گرفتند تا این استیبل کوین را روی شبکه‌های دیگری هم اجرا کنند. در ادامه انواع شبکه های ارز تتر را معرفی کرده‌ایم.

تتر در شبکه بیت کوین

این همان نسخه اصلی تتر یا Omni Tether است که بر بستر بلاک چین بیت کوین راه اندازی شد. این نوع تتر بر اساس پروتکل Omni Layer اجرا شد اما مشکلاتی مثل سرعت پایین و هزینه بالا باعث روی آوردن به بلاک چین‌های دیگر شد.

تتر در شبکه اتریوم

با توجه به مشکلات موجود در شبکه اومنی، توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که تتر را در شبکه اتریوم اجرا کنند. این نوع تتر که با نام ERC20 شناخته می‌شود، توانست بعد از مدت کوتاهی به محبوبیت بالایی برسد و بسیاری از تریدرها آن را به نسخه اومنی ترجیح دادند.

تتر در شبکه ترون

این نوع تتر با نام TRC20 بر بستر بلاک چین ارز ترون عرضه شده و دارای سرعت بالا و هزینه ناچیز است. با این وجود، تا الان کمتر از سایر انواع تتر مورد استفاده قرار گرفته است.

تتر در شبکه ایاس

آخرین نوع تتر بر بستر بلاک چین ایاس عرضه شده و کم حجم‌ترین نسخه آن هم محسوب می‌شود. این نوع تتر که تحت عنوان EOS Tether شناخته می‌شود، سرعت انتقال تتر را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

 

تتر روی چه شبکه هایی قرار دارد؟

 

همانطور که می‌بینید سرعت و کارمزد تراکنش مهم‌ترین تفاوت انواع تتر با یکدیگر است. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین شبکه تتر فاکتورهایی مثل سرعت، هزینه، محبوبیت و حجم معاملات را بررسی کنیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم که کدام نوع تتر را استفاده کنیم.

چگونه تتر استخراج کنیم؟

ارز دیجیتال تتر قابل استخراج نیست، زیرا توکن‌های آن به ارزش دلار آمریکا وابسته هستند و استخراج کردن تتر کاملا برخلاف مفهوم اصلی و هدف این رمزارز است. در واقع با توجه به اینکه تتر باید پشتوانه پولی داشته باشد، استخراج آن ممکن نیست. با این وجود، هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که بتوانید تتر رایگان به دست آورید. سایت‌هایی مثل Coinmonster و Freetether هستند که با فعالیت در آنها می‌توانید تتر رایگان دریافت کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال تتر کدام است؟

صرافی‌های زیادی چه در ایران و چه در خارج از کشور وجود دارند که امکان خرید و فروش تتر در آنها را دارید. برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال تتر باید موارد مهمی مثل امنیت، اعتبار، نحوه پشتیبانی، میزان کارمزد و… را بررسی کنید.

در حال حاضر، صرافی‌های بایننس و کراکن دو مورد از معتبر ترین و بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا هستند که امکان خرید و فروش تتر را فراهم کرده‌اند. اگر قصد معامله تتر در صرافی خارجی را ندارید، می‌توانید از خدمات صرافی ایرانی تتر هم استفاده کنید.

چطور کیف پول تتر را انتخاب کنیم؟

تتر دارای انواع کیف پول یا ولت است که می‌توانید تترهای خود را در آنها نگهداری کنید. با توجه به تنوع کیف‌های پول تتر باید قبل از انتخاب کیف پول تتر، چند نکته را مد نظر داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب بهترین کیف پول تتر، توجه به شبکه این ارز دیجیتال است. در واقع کیف پول خود را باید متناسب با نوع تتر و شبکه آن انتخاب کنید. علاوه بر سازگاری ولت با شبکه تتر باید به موارد زیر هم دقت داشته باشید:

  • رابط کاربری مناسب
  • امنیت بالا
  • امکان پشتیبان گیری و بازیابی

پشتوانه ارز تتر چیست؟

شرکت توسعه دهنده تتر از همان ابتدا اعلام کرد که قیمت هر تتر برابر با پول فیزیکی مثل دلار و یورو است. حتی این شرکت ادعا می‌کرد که تتر توسط بانک مرکزی فدرال آمریکا پشتیبانی شده است. اما در حال حاضر مشخص شده که هیچ دولتی در دنیا به صورت رسمی پشتیبانی خود را از رمزارز تتر اعلام نکرده است. بنابراین می‌توان گفت که ارز دیجیتال تتر به طور کامل توسط دلار آمریکا یا هر ارز فیات دیگری پشتیبانی نمی‌شود.

در واقع، پشتوانه ارز تتر همان ذخایر ارزهای سنتی و پول نقدی است که در شرکت Tether Limited وجود دارد. همچنین دارایی‌های دیگر این شرکت و البته وام‌هایی که به افراد داده شده است، بخش دیگری از پشتوانه تتر را تشکیل می‌دهند.

 

پشتوانه ارز تتر چیست؟

آیا تتر امن است؟

هر چند که بنیان گذاران بارها تاکید کرده‌اند که هر تتر برابر با یک دلار آمریکاست اما هیچکس نمی‌تواند از چنین چیزی مطمئن باشد. حتی گفته می‌شود که کل تترهای موجود در دنیا از دارایی دلاری شرکت Tether Limited بیشتر است. بنابراین هیچ پاسخ قطعی در مورد امن بودن تتر وجود ندارد.

با این وجود، تتر بزرگترین استیبل کوین در بازار ارز دیجیتال است که رقیب مهمی هم ندارد. حتی در مقایسه با سایر ارزهای رمزنگاری شده (نه لزوما استیبل کوین)، واقعا خوب است و بر اساس ارزش بازار در رتبه چهارم قرار دارد. ضمن اینکه هیچ نشانه‌ای از توقف آن طی این سالها وجود نداشته است. به طور کلی می‌توان گفت که پروژه رمزارز تتر بزرگ‌تر از آن است که شکست بخورد.

آیا تتر برای سرمایه گذاری مناسب است؟

با توجه به ثابت بودن ارزش تتر (یک دلار)، این ارز برای سرمایه گذاری بلند مدت طراحی نشده بلکه به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات در نظر گرفته شده است. بنابراین انتظار افزایش ارزش تتر را نداشته باشید. USDT در مرز 1 دلار آمریکا نگه داشته می‌شود و تیم پشت آن قصد دارد آن را به همین شکل حفظ کند. تتر یک ابزار مفید برای مبادله و نقل و انتقال است، اما گزینه جذابی برای سرمایه گذاری طولانی مدت نیست.

چگونه تتر بخریم و بفروشیم؟

خرید و فروش تتر را می‌توانید از طریق صرافی‌های آنلاین در حوزه ارز دیجیتال انجام دهید. خرید تتر از طریق صرافی داخلی و خارجی قابل انجام است. فقط باید قبل از انجام این کار، خوب تحقیق کنید و یک صرافی ایرانی یا خارجی مطمئن را انتخاب کنید.

هدف اکثر افراد از خرید ارز تتر، مبادله آن با سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین است. بعد از پرداخت هزینه، تتر خریداری شده به کیف پول شما منتقل خواهد شد. البته باید آدرس کیف پول تتر را از قبل به صرافی مورد نظر داده باشید.

برای فروش تتر هم باید درخواست فروش خود را به صرافی مورد نظرتان بدهید. بعد از اینکه صرافی تتر شما را خریداری کرد، پول را به حساب بانکی شما انتقال خواهد داد.