تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. این رمز ارز با پشتوانۀ دلار آمریکا عرضه شد و قیمت هر واحد از آن برابر با یک دلار آمریکا است. ارز تتر در سال‌های اولیه کمی نوسان قیمت داشت اما در حال حاضر جزو پنج ارز مهم بازار کریپتو کارنسی است. تاریخچه ارز تتر بیانگر مسیری است که به ظهور باارزش‌ترین استیبل‌کوین دنیا رسیده است. در این مقاله کوشیده‌ایم با بررسی تاریخچه تتر به شناخت بهتری از این ارز پایدار برسیم. همچنین آشنایی با خالق تتر و تیم سازنده آن به ما کمک خواهد کرد درک بهتری از آینده این رمز ارز پیدا کنیم.

 

اهمیت تتر

امروزه تتر (Tether) یکی از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده در بازارهای جهانی است. ارز تتر به دلیل برابری ارزش خود با ارزش دلار ایالات متحده آمریکا اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران دارد. تتر برخلاف رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم نوسان قیمت بسیار کمی دارد و به همین دلیل از آن با عنوان استیبل کوین یعنی ارز پایدار یاد می‌شود. نماد اختصاری تتر به صورت USDT است که با اضافه شدن حرف T به آخر نماد اختصاری دلار ایالات متحده یعنی USD به وجود آمده است.

تاریخچه ارز تتر
تاریخچه ارز تتر

ارزش تتر از نظر تئوری باید کاملاً برابر با یک دلار آمریکا باشد، اما در عمل قیمت آن کمی کمتر یا بیشتر از یک دلار است. سرمایه‌گذاران از این ارز دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر نوسان بازار کریپتو کارنسی استفاده می‌کنند. همچنین سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها موجب شده است که تتر در میان افرادی که تازه به حوزۀ ارزهای دیجیتال وارد می‌شوند نیز بسیار محبوب باشد.

 

تاریخچه ارز تتر

تاریخچه ارز تتر به انتشار یک وایت‌پیپر (white paper) در سال ۲۰۱۲ میلادی برمی‌گردد که در آن ایدۀ عرضۀ یک ارز دیجیتال با ویژگی‌های متمایز نسبت به بیت‌کوین مطرح شده بود. در این سند بر امکان انتشار ارزهایی تأکید شده بود که می‌توانند به عنوان یک دارایی واقعی بر بستر دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند. این ایده در نهایت به عرضه یک رمز ارز با نام ریِل کوین (Realcoin) منجر شد. ریِل کوین در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد. نخستین توکن متعلق به این رمز ارز نیز در ماه اکتبر همان سال به بازار عرضه شد. در نوامبر ۲۰۱۴، این شرکت اعلام کرد که قصد تغییر نام پروژۀ خود را به «تتر» دارد.

روند رشد تتر

 

شرکت ارز دیجیتال تتر می‌خواست تتر را به عنوان یک رمز ارز با پشتوانه دلار وارد بازار کند. این شرکت ادعا کرد که برای هر ارز تتر یک دلار در حساب خود ذخیره می‌کند تا در صورت تقاضای دارندگان تتر، ارزهای آنها را با دلار معاوضه نماید. در نهایت، در ژانویه ۲۰۱۵ امکان خرید و فروش تتر در صرافی بیت‌فینِکس فراهم شد و به تدریج شاهد افزایش تمایل بسیاری از کاربران و تریدرها به خرید این ارز دیجیتال از بازارهای مالی بودیم.

 

شکل‌گیری ارز تتر

ارزهای دیجیتال شناخته‌شده‌ای مانند اتریوم و بیت‌کوین در دنیای واقعی معادل فیزیکی ندارند. به همین دلیل، مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن تتر نیاز به انواعی از ارزهای دیجیتال بود که در دنیای واقعی معادل فیزیکی داشته باشند. در واقع تتر و ارزهای مشابه آن (که با نام استیبل کوین‌ شناخته می‌شوند) برای پر کردن این خلأ به وجود آمدند.

به بیان دیگر، هدف اصلی تتر رفع مشکل نوسانات بالای رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم بود. تتر از زمان پیدایش خود به خوبی اثبات کرده است که توان حفاظت از سرمایه افراد را در برابر نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال دارد.

 

شرکت ارز دیجیتال تتر

بروک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارس (Craig Sellars) تیم سازنده تتر و خالقان اصلی این رمز ارز هستند. در حال حاضر، شرکت آی‌فینکس (iFinex) مالک شرکت ارز دیجیتال تتر است. این شرکت همچنین مالک صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex) نیز هست. رمز ارز تتر در آغاز بر بستر بلاکچین اومنی (Omni) عرضه شد، اما خیلی زود برای سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها به بسترهای دیگر بلاکچین نظیر اتریوم و ترون منتقل شد.

Brock Pierce یکی از خالقان تتر
Brock Pierce یکی از خالقان تتر

تاریخچه تتر سرشار از تصمیم‌هایی هوشمندانه برای ثبات بخشیدن به این رمز ارز و سرعت بخشیدن به معاملات آن در سطح بین‌المللی است. بنیانگذاران این شرکت، هدف خود را تغییر سیستم مالی متعارف با رویکردی مدرن‌تر به پول بیان کرده‌اند.

 

حواشی تتر

شرکت ارز دیجیتال تتر از جمله مؤسسات مالی است که حواشی متعددی را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است. این حواشی مشکل خاصی برای رمز ارز تتر به وجود نیاورده‌اند، اما ذکر آنها در تاریخچه تتر بسیار مهم و ضروری است.

تا پیش از سال ۲۰۱۷، شرکت ارز دیجیتال تتر اعلام کرده بود که مرکز آن در هنگ‌کنگ واقع است و شعبی در سایر نقاط دنیا برای ارائۀ خدمات خود دارد. این شرکت همچنین ادعا کرده بود که به طور مستقل از صرافی بیت‌فینکس به فعالیت می‌پردازد. اما در نوامبر ۲۰۱۷ مشخص شد که شرکت تتر و بیت‌فینکس با مدیریت یکسان به فعالیت در بازارهای مالی می‌پردازند.

البته حواشی این مؤسسه تنها مربوط به مدیران آن نیست و موارد دیگری مانند عدم ذخیره دلار به اندازه کافی نیز مباحث زیادی به دنبال داشت. اما در نهایت هنوز هم بسیاری از تریدرها، کاربران و متخصصان، ارز تتر را معتبرترین ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین در بازارهای مالی می‌دانند.

 

روند رشد ارز تتر

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که می‌توان برای ارزیابی میزان موفقیت یک رمز ارز مورد بررسی قرار داد، مارکت‌کپ یا همان ارزش بازار آن است. با نگاهی به تاریخچه تتر می‌توان دریافت که این رمز ارز در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی از نظر مارکت‌کپ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است که نشان‌دهندۀ تمایل بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران به خرید و فروش این ارز دیجیتال است.

با بررسی آمارهای منتشرشده از سوی منابع رسمی می‌توان روند رشد ارز تتر را به طور دقیق مشاهده کرد. تا سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش بازار این رمز ارز چندان زیاد نبود، اما در فاصلۀ سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی رشد قابل ملاحظه‌ای کرد. آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۰، ارزش بازار این ارز دیجیتال از ۲۰ میلیارد دلار عبور کرد. این رشد در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا کرد و با نزدیک شدن به اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد افزایش ارزش بازار تتر به بیش از هفتاد میلیارد دلار بودیم.

 

آینده رمزارز تتر

در سال ۲۰۲۲ رمز ارز تتر به ثبات قابل توجهی رسید و پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته باشد. رشد تتر نشان می‌دهد که علی‌رغم حواشی و نگرانی‌هایی که در مورد این رمز ارز وجود دارد، می‌توان به پشتوانۀ قوی و عملکرد مطلوب آن امید داشت. بررسی تاریخچه ارز دیجیتال تتر به خوبی نشان می‌دهد که مدیران و تیم سازنده تتر توانسته‌اند در سال‌های اخیر به خوبی اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

سوالات متداول تاریخچه ارز تتر

تاریخچه ارز تتر به چه سالی برمی‌گردد؟

ایدۀ عرضۀ رمز ارزی با پشتوانۀ دلار در سال ۲۰۱۲ مطرح شد. اما ارز دیجیتال تتر نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با نام ریِل‌کوین به بازار عرضه شد. سپس در سال ۲۰۱۵ نام آن به «تتر» تغییر یافت.

آینده تتر چه خواهد بود؟

آینده ارز تتر باثبات پیش‌بینی می‌شود. احتمال سقوط تتر نیز با توجه به ارزش کل بازار آن بسیار کم است. همچنین علی‌رغم حاشیه‌هایی که برای آن به وجود آمده، بررسی تاریخچه رمز ارز تتر نشان می‌دهد که توان حفظ سرمایه اشخاص در برابر نوسان بازار را تا حد زیادی دارد.

چرا تتر به وجود آمد؟

بررسی تاریخچه تتر نشان می‌دهد که دلیل اصلی به وجود آمدن تتر نیازی بود که بازار ارزهای دیجیتال به رمز ارزی با پشتوانه فیزیکی داشت.

آیا تتر رشد می‌کند؟

تاریخچه قیمت تتر به ریال نشان می‌دهد که می‌توان پیش‌بینی قیمت بالاتری برای آن داشت. همچنین ارزش بازار تتر در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است.