ارز دیجیتال تتر روی شبکه‌های گوناگونی عرضه می‌شود. مهم‌ترین شبکه‌های تتر عبارتند از TRC20 و ERC20. تتر TRC20 روی شبکه ترون و تتر ERC20 روی شبکه اتریوم ارائه می‌شود. سرعت بالا و کارمزد پایین موجب شده است که بیشتر معاملات بین‌المللی بر این بسترها انجام بگیرد. رایج‌ترین انواع تتر در ایران نیز ERC20 و TRC20 هستند. با وجود این، آگاهی از تفاوت شبکه‌های مختلف تتر برای تریدرهای حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران ضروری است. در این مقاله به بررسی انواع تتر و شبکه‌های آن می‌پردازیم.

 

انواع تتر

تتر با نماد USDT نوعی استیبل کوین است. به این معنی که قیمت این رمز ارز ثابت است و برابر با یک دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود. تتر در ابتدا بر بستر شبکه بلاک‌چین اومنی یا Omni توسعه داده شد. این شبکه از پروتکلی بهره می‌برد که ساخت توکن‌های منحصربه‌فرد را با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌کرد. اما با گذشت زمان، توسعه‌دهندگان این رمز ارز به شبکه‌های دیگر مهاجرت کردند. دلیل تغییر شبکه تتر این بود که پشتیبانی شبکه‌های دیگر از استیبل کوین‌ها بهتر بود. در واقع، پلتفرم‌هایی که به طور بومی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، برای گسترش یک استیبل کوین منطقی‌تر هستند.

تتر اتریوم یا ERC20 و تتر ترون یا TRC20 در حال حاضر رایج‌ترین شبکه‌های این ارز دیجیتال در جهان هستند. علاوه بر اینها، شبکه‌های EOS، BEP2 و Algorand نیز جزو بلاک‌چین‌هایی هستند که امکان ایجاد دارایی‌های دیجیتال جدید را به صورت بومی بر بستر خود فراهم آورده‌اند. در ادامه، انواع تتر و تفاوت آنها را با یکدیگر بررسی کرده‌ایم.

معرفی انواع تتر و شبکه‌های آن

تتر اومنی

اومنی تتر اواخر سال 2014 به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. شبکه بلاک‌چین اومنی یا Omni یکی از امن‌ترین بسترها برای آغاز به کار یک استیبل کوین محسوب می‌شد. از آنجایی که بیت کوین نیز در همین شبکه ارائه می‌شود، به این نوع تتر، تتر بیت کوین هم می‌گویند.

در ابتدا، پیش‌بینی می‌شد که علاوه بر دلار، تترهای متفاوتی برای ارزهای مختلف وجود داشته باشد. یورو و ین مورد بررسی قرار گرفتند، اما تتر متصل به دلار آمریکا در صرافی‌ها تثبیت شد. سپس در سال 2017 شرکت تتر تصمیم گرفت ارز دیجیتال خود را به پلتفرم‌های دیگر منتقل کند. این تصمیم موجب شد که تتر اومنی رواج خود را از دست بدهد و دیگر انواع تتر جایگزین آن شوند.

تتر ERC20

شبکه اتریوم نخستین مقصد تتر پس از جابه‌جایی از شبکه اومنی بود. عرضۀ تتر ERC20 از سال 2017 بر بستر اتریوم آغاز شد. یکپارچه‌سازی قراردادهای هوشمند برای ایجاد توکن تتر در شبکه اتریوم گامی مهم در رشد این ارز دیجیتال بود. ERC20 به قدری محبوب شد که تا پایان سال 2019 اکثریت قریب به اتفاق تترها از لایه اومنی خارج و به اتریوم منتقل شد. از آنجایی که اتریوم شبکه‌ای بسیار فعال و محبوب است، روند رشد بازار تتر تا امروز ادامه پیدا کرده است. گفتنی است که بلاک‌چین اتریوم، بلاک‌ها را سریعاً تأیید می‌کند؛ بنابراین تراکنش‌ها را بسیار سریع‌تر از بیت کوین انجام می‌دهد، یعنی با میانگین زمانی بین 10 تا 15 ثانیه.

تتر TRC20

در سال 2019 شبکه ترون اعلام کرد که امکان انتقال رایگان و سریع تتر را فراهم کرده است. این رخداد مهم محصول همکاری جاستین سان (خالق ترون) با صرافی پولونیکس (Poloniex) بود.

به این ترتیب، سریع‌ترین شکل جابه‌جایی تتر بدون هیچ هزینه انتقالی امکان‌پذیر شد. تتر TRC20 در حال حاضر محبوبیت زیادی کسب کرده است ولی هنوز گستردگی دیگر انواع شبکه‌های انتقال تتر را ندارد. با این حال، به دلیل انتقال سریع و کارمزد کم یکی از بهترین انواع تتر محسوب می‌شود.

تتر EOS

تتر ایاس یا EOS جدیدترین نسخه تتر است. این نوع تتر نیز در سال 2019 عرضه شد و به سرعت رشد کرد. این شبکه کارمزدی بسیار کم و سرعت پردازشی بسیار بالا را برای کاربران خود فراهم آورده است. این شبکه به تولیدکنندگان بلوک اجازه می‌دهد قدرت محاسباتی بیشتری را برای پردازش تراکنش‌ها صرف کنند و در نتیجه سرعت انتقال تتر را به طور چشمگیری بهبود دهند.

 

تتر و شبکه های آن

مقایسه انواع تتر

جدول زیر به شما کمک می‌کند تا انواع تتر را با یکدیگر مقایسه کنید. فاکتورهای مقایسه شامل نوع آدرس‌دهی توکن، شبکه مورد استفاده، سرعت انتقال، کارمزد تراکنش و امنیت هستند. انتخاب بهترین نوع تتر به شرایط شما بستگی دارد. برای تریدرها معمولاً سرعت بالای انتقال بسیار مهم است و برای سرمایه‌گذاران معمولاً امنیت شبکه اهمیت فراوانی دارد.

جدول مقایسه انواع تتر TRC20 ERC20 OMNI
نوع آدرس‌دهی با حرف T بزرگ آغاز می‌شود، مانند: T9zP14... با عدد 0 و حرف x آغاز می‌شود، مانند: 0xbd7e... با عدد 1 یا 3 آغاز می‌شود، مانند: 183hmJGRu...
شبکه ترون اتریوم بیت کوین
سرعت انتقال سریع؛ از چند ثانیه تا چند دقیقه نسبتاً سریع؛ از چند دقیقه تا چند ده دقیقه کُند؛ از نیم ساعت تا دو ساعت
کارمزد حدود 2 USDT حدود 5 USDT حدود 30 USDT
امنیت متوسط بالا بسیار بالا

تفاوت انواع تتر

تتر اومنی اولین نوع تتر است که بر روی بلاک‌چین بیت کوین ایجاد شد. با توجه به بالا بودن هزینه تراکنش‌ها در این شبکه، استفاده از این نوع تتر برای سرمایه‌گذاری خُرد چندان مقرون‌به‌صرفه نیست.

تتر ERC20 نوع بعدی این ارز دیجیتال است که بر بستر شبکه اتریوم عرضه شد. این شبکه توانست مشکل کارمزد بالای انتقال تتر را حل کند. علاوه بر پایین آمدن هزینه‌ها، سرعت انجام تراکنش‌ها نیز با ورود تتر به شبکه اتریوم افزایش چشمگیری پیدا کرد. ERC20 در حال حاضر محبوب‌ترین نوع تتر در میان تریدرها و فعالان حوزه رمز ارز است.

تتر TRC20 نوع جدید این ارز دیجیتال است که در شبکه ترون ارائه شده است. انتقال توکن تتر در این شبکه بسیار سریع‌تر و هزینه انتقال بسیار ناچیز است. اما مشکل اینجاست که برخی از کیف پول‌های رایج و صرافی‌های معتبر از این شبکه پشتیبانی نمی‌کنند.

در رابطه با تتر در شبکه‌های EOS، Algorand و BEP2 نیز باید به این موضوع اشاره کرد که این توکن‌ها هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. بنابراین خرید و فروش آنها ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد و زمان بیشتری از کاربران بگیرد.

بهترین شبکه تتر

مقایسه انواع تتر و بررسی تفاوت شبکه‌های تتر درک جامع‌تری از این رمز ارز به ما می‌دهد. با توجه به این تحلیل‌ها، می‌توان گفت ERC20 و TRC20 رایج‌ترین و بهترین انواع تتر هستند. توکن ERC20 که مبتنی بر شبکه اتریوم است، از نظر کاهش هزینه‌ها و سرعت انتقال، محبوبیت بیشتری دارد. همچنین بیشتر صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال از این بلاک‌چین و توکن‌های آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال ترون همچنان در سال ۲۰۲۳ ارزان‌ترین شبکه انتقال تتر محسوب می‌شود.

 تبدیل انواع تتر

وقتی شرکت تتر تصمیم گرفت از بلاک‌چین اومنی به اتریوم مهاجرت کند، با چالش‌هایی روبه‌رو شد. اما توانست به خوبی از پس آنها بربیاید و این کار را در مهاجرت به بلاک‌چین‌های دیگر نیز به خوبی تکرار کند. در حال حاضر صرافی‌ها می‌توانند انواع تتر خود را مستقیماً به شرکت تتر انتقال دهند و در ازای آن به مقدار مساوی هر نوع تتری که تمایل دارند دریافت کنند. به طور مثال، صرافی‌ها می‌توانند یک تتر TRC20 را به این شرکت ارسال کنند و در ازای آن یک تتر ERC20 دریافت نمایند.

شرکت تتر با این روش توانست تترهای جدید را جایگزین تترهای قدیمی کند. این فرایند برای تمام انواع تتر در شبکه‌هایی که به طور رسمی پشتیبانی می‌شوند یکسان است.

انتقال تتر

اگر می‌خواهید تتر مبتنی بر اتریوم بخرید و آن را در کیف پول مخصوص ترون خود ذخیره کنید، این کار نشدنی است. بیشتر صرافی‌ها برای این انتقال به شما اخطار می‌دهند و اجازۀ این جابه‌جایی را به شما نمی‌دهند. همچنین اگر این انتقال انجام شود، اما کیف پول تتر شما مناسب ذخیره توکن مورد نظر نباشد، این اشتباه باعث از بین رفتن ارز دیجیتال شما خواهد شد و امکان برگشت وجه نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود همواره پیش از نقل و انتقال انواع تتر، سازگاری کیف پول مقصد خود را با آن نوع تتر بررسی نمایید.

تبدیل تتر TRC20 به ERC20

انواع تتر را می‌توان به آسانی به یکدیگر تبدیل کرد. برای این منظور ابتدا باید یک صرافی ارز دیجیتال پیدا کنید که این خدمات را انجام دهد. بیشتر صرافی‌های مجاز در ایران و سراسر جهان از جمله بایننس این خدمات را به مشتریانشان ارائه می‌دهند.

کافی است توکن TRC20 را به کیف پول حساب صرافی منتقل کنید. سپس درخواست برداشت وجه خود را ثبت کنید و آدرس مقصد را کیف پول توکن ERC20 وارد کنید. به همین سادگی می‌توانید تتر TRC20 را به ERC20 و بالعکس تبدیل کنید.

بهترین انواع تتر

بهترین نوع تتر

تتر یکی از استیبل کوین‌هایی است که امروزه مبادلات بسیاری را می‌توان با آن انجام داد. استفاده از این ارز دیجیتال بسیار ساده است، اما در صورت اشتباه و انتقال توکن به کیف پول نامناسب، می‌تواند دردسرساز شود. پس توجه داشته باشید که کدام یک از انواع تتر را خریداری می‌کنید یا انتقال می‌دهید.

در این مقاله انواع رمز ارز تتر را مورد بررسی قرار دادیم و ویژگی‌های هر یک را بیان کردیم. با توجه به همین ویژگی‌ها، می‌توان TRC20 و ERC20 را بهترین انواع تتر معرفی کرد. کارمزد پایین، سرعت بالای تراکنش‌ها و پشتیبانی گستردۀ کیف پول‌ها و صرافی ها موجب محبوبیت این دو نوع تتر شده‌اند. گفتنی است که انواع تتر را می‌توان به راحتی به یکدیگر تبدیل کرد.

سوالات انواع تتر و شبکه های تتر

بهترین نوع تتر کدام است؟

تتر ERC20 و TRC20 بهترین انواع تتر هستند. انتقال سریع، کارمزد اندک و پشتیبانی گستردۀ کیف پول‌ها و صرافی‌ها مهم‌ترین دلایل محبوبیت آنها هستند.

آیا امکان تبدیل انواع تتر به یکدیگر وجود دارد؟

بله. انواع تتر را می‌توان به سادگی به یکدیگر تبدیل کرد. برای این منظور کافی است به یکی از صرافی‌های ارز دیجیتالی که این خدمات را ارائه می‌دهد مراجعه نمایید.

فرق تتر TRC20 با ERC20 در چیست؟

تتر ERC20 روی شبکه اتریوم و تتر TRC20 روی شبکه ترون ارائه می‌شود. کارمزد پایین و سرعت بالای تراکنش‌ها موجب شده که بیشتر معاملات رمز ارز تتر بر این بسترها انجام گیرد.

شبکه‌های تتر چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

سرعت انتقال، کارمزد تراکنش‌ها و پشتیبانی کیف پول‌های ارز دیجیتال مهم‌ترین تفاوت شبکه‌های تتر هستند.

کارمزد انتقال تتر روی شبکه اتریوم چقدر است؟

کارمزد انتقال تتر ERC20 روی شبکه اتریوم حدود پنج دلار است. این مبلغ با توجه به حجم معاملات گاهی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.