صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که معاملات ارزهای دیجیتال را با استفاده از ارز فیات ساده می‌کند. در واقع، صرافی‌های ارز دیجیتال به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده هستند و از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش‌ها کسب درآمد می‌کنند.

انواع صرافی رمز ارز، چگونگی کارکرد آنها و چند صرافی برتر جهان را در این مطلب مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین نحوه عضویت در صرافی را آموزش خواهیم داد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده، صرافی ارزهای دیجیتال جایی است که خریداران و فروشندگان می‌توانند رمز ارزهای خود را معامله کنند. اگر می‌خواهید در معاملات رمز ارزها شرکت کنید، باید این کار را از طریق یک صرافی کریپتو انجام دهید، چون در حال حاضر، تعداد کمی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سنتی، ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند.

صرافی ارز دیجیتال چطور عمل می‌کند؟

هنگامی که یک حساب کاربری در یک صرافی کریپتو ایجاد می‌کنید، می‌توانید ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، لایت کوین (LTC)، پولکادات (DOT)، دوج کوین (DOGE) و بسیاری رمز ارزهای دیگر را بخرید و بفروشید.

بسته به نوع صرافی، می‌توانید کریپتو را با استفاده از یک ارز فیات مانند دلار آمریکا بخرید، یا یک رمز ارز را با دیگری مبادله کنید. شاید بخواهید کریپتوی خود را دوباره به ارز معمولی تبدیل کنید، آن را برای معاملات آتی در حساب خود بگذارید، یا آن را به صورت نقد برداشت کنید. صرافی‌ها خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، برخی از آنها به شما اجازه نمی‌دهند رمزارز خود را از پلتفرم به کیف پول ارز دیجیتال خود منتقل کنید.

هر چه یک صرافی بزرگتر و معتبرتر باشد، احتمال ارائه طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال بیشتر است. با این حال، ممکن است بخواهید قبل از راه‌اندازی حساب، بررسی کنید که رمز ارز مورد نظر شما در دسترس است یا خیر.

برخلاف صرافی‌های سنتی که ساعات معاملاتی را تعیین می‌کنند، صرافی‌های ارزهای دیجیتال 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته فعال هستند.

انواع صرافی ارز دیجیتال کدام است؟

سه نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد: صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز و صرافی ترکیبی که هر یک را بررسی می‌کنیم.

صرافی متمرکز

صرافی‌های متمرکز (CEX) یک شخص ثالث دارند تا مطمئن شوند که تراکنش‌ها مطابق با هدف انجام می‌شوند، درست مانند یک کارگزاری.

شاید غیرمنطقی به نظر برسد، چون یکی از اصول اولیه ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بودن آنهاست، یعنی توسط دولت یا سایر مقامات مرکزی صادر یا تنظیم نمی‌شوند. اما یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال می‌تواند خرید رمز ارز مورد نظر شما را با ارز معمولی آسان‌تر کند.

خطر بالقوه ذاتی در برخی صرافی‌های متمرکز این است که این صرافی‌ها چون توسط یک نهاد واحد نگهداری می‌شوند، در برابر حمله آسیب پذیرتر هستند.

 

 

صرافی متمرکز

صرافی غیرمتمرکز

یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX)، بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کند. می‌توان گفت صرافی‌های غیرمتمرکز به ماهیت دنیای ارزهای دیجیتال نزدیک‌ترند، زیرا منبع باز هستند و برای مبادلات همتا‌به‌همتا به کاربران وابسته‌اند.

در تئوری، یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال می‌تواند امن‌تر از یک صرافی متمرکز باشد. از آنجایی که هیچ سازمان مرکزی یا سروری برای هک شدن وجود ندارد، امنیت بیشتری نسبت به CEX دارند. کارمزدها کمتر است و تراکنش‌ها نیز ممکن است در DEX سریع‌تر پردازش شوند.

برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز به هیچ‌وجه خرید با ارز فیات را ارائه نمی‌دهند و تنها گزینه شما ممکن است مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر باشد. وجوه شما بیمه نمی‌شود و اگر با مشکل خدمات مشتری مواجه شدید، کسی نمی‌تواند با پشتیبانی تماس بگیرد، چون چنین مرجع مرکزی وجود ندارد.

 

صرافی غیرمتمرکز

صرافی ترکیبی

صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیبی تلاشی برای ترکیب بهترین‌ ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز در یک صرافی است. هدف آنها این است که به کاربران، راحتی یک صرافی متمرکز و امنیت و آزادی یک صرافی غیرمتمرکز را بدهند.

صرافی‌های ترکیبی هنوز نتوانسته‌اند پذیرشی را که صرافی‌های متمرکز دارند، به دست آورند، اما ممکن است راه‌حلی برای راضی کردن معامله‌گران و علاقه‌مندان در آینده ارائه دهند.

 

 

بهترین صرافی های ارز دیجیتال

چطور بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال که نیازهای شما را برآورده کند و با استراتژی شما هماهنگ باشد، این پنج عامل را در نظر بگیرید.

صرافی در کدام منطقه است؟

قبل از اینکه صرافی را برای معامله انتخاب کنید، مطمئن شوید که منطقه و کشور شما را پوشش می‌دهد. برخی از صرافی‌ها به مناطق خاصی محدود می‌شوند و به دلیل بعضی از مقررات ارزهای دیجیتال، مجاز به انجام معامله در مناطقی خاص هستند. برخی از صرافی‌ها آدرس‌های وب سایت متفاوتی برای هر کشور دارند.

نقدینگی و حجم معاملات آن چقدر است؟

صرافی‌هایی که حجم معاملات بالاتری دارند و دست به تبدیل پول بیشتری می‌زنند به نفع سرمایه‌گذاران عمل می‌کنند. برای دسترسی به نقدینگی بالاتر، به دنبال صرافی باشید که دارایی‌های زیادی را در بورس نگهداری می‌کنند و به‌طور مداوم معامله انجام می‌دهد. البته، برخی از ارزهای دیجیتال تمایل دارند که نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند.

اگر تعداد سفارش‌ها کم باشد، ممکن است افراد کافی برای خرید یا فروش سکه‌هایی که سرمایه‌گذار می‌خواهد خریداری یا نقد کند، وجود نداشته باشد. حجم معاملات کمتر می‌تواند قیمت‌ها را برای خریداران افزایش، یا برای فروشندگان کاهش دهد. به این ترتیب، نقدیندگی پایین می‌تواند باعث نوسانات شدیدی شود.

کدام رمزارز را می‌توانید معامله کنید؟

به طور کلی، سکه‌هایی که ارزش بازار بالاتر دارند، در اکثر صرافی‌ها بیشتر معامله می‌شوند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال رمز ارزهای عجیب‌تر و با ارزش بازار کمتر هستند، ممکن است مجبور شوند صرافی‌های کوچک‌تری را انتخاب کنند. برای اینکه بدانید کدام ارزهای دیجیتال در دسترس هستند، لیست رمز ارزهای فهرست‌شده در صرافی را بررسی کنید.

 

کدام رمزارز را می‌توانید معامله کنید؟

کارمزد معاملات در صرافی مورد نظر چقدر است؟

همانطور که در گفتیم، صرافی‌های ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های معاملاتی، از نظر هزینه‌هایی که دریافت می‌کنند بسیار متفاوت هستند. صرافی را انتخاب کنید که برای انواع معاملاتی که انجام می‌دهید، کارمزدی منطقی بگیرد.

در برخی موارد، یک صرافی ممکن است یک توکن بومی داشته باشد که کارمزد کمتری از معامله‌گران دریافت می‌کند. به عنوان مثال، صرافی بایننس، ارز بایننس کوین (BNC) را به عنوان ارز بومی خود دارد. کاربران به جای جفت ارزی که معامله می‌کنند، کارمزدها را به شکل BNC می‌پردازند.

چقدر امن است؟

در حالی که هیچ صرافی 100 درصد ایمن نیست، بهتر است صرافی‌هایی را انتخاب کنید که برای مدت زیادی ایمن بوده‌اند یا کمترین مشکل را داشته‌اند و بیشترین مشتری را دارند. اغلب می‌توان اطلاعاتی در مورد اقدامات امنیتی یک صرافی در وب سایت‌های آنها پیدا کرد.

بعضی از صرافی‌ها بخشی یا همه وجوه کاربران را بیمه می‌کنند. صرافی‌هایی که بیمه ارائه می‌دهند می‌توانند سرمایه‌گذاران را از ضرر در صورت وقوع هر فاجعه‌ای محافظت کنند، اما چنین سیاست‌هایی رایج نیستند.

بهترین صرافی های خارجی ارز دیجیتال کدامند؟

ما پنج صرافی ارز دیجیتال خارجی که بیشترین محبوبیت را در بین کاربران دارند، انتخاب کرده‌ایم:

صرافی کوین بیس (Coinbase)

بهترین صرافی رمز ارز برای مبتدیان است، چون رابط کاربری آسان، مطالب آموزشی گسترده در مورد دنیای ارزهای دیجیتال و ویژگی‌های امنیتی قوی دارد.

بایننس (Binance)

بهترین صرافی کریپتو با کارمزدهای پایین است، چون یکی از سخاوتمندانه‌ترین ساختارهای کارمزد را در تمام پلتفرم‌های معاملاتی دارد.

کریپتو دات‌کام (Crypto.com)

یکی از بهترین صرافی رمزارز برای داشتن امنیت بالا است، چون لایه‌های حفاظتی متعددی در برابر تقلب و حملات سایبری دارد.

بلاک فای (BlockFi)

از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای کسب سود است، چون به کاربران این امکان را می‌دهد تا از ارزهای دیجیتال خود سود به دست آورند و با وثیقه قرار دادن بیت کوین، وام بگیرند.

 

بلاک فای

بیسکیو (Bisq)

بیسکیو یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز است، چون با حفظ یک پلتفرم منبع‌باز که کاملا غیرمتمرکز است، بدون محدود کردن پشتیبانی ارز، از روش بیت‌کوین پیروی می‌کند.

آیا صرافی های ایرانی ارز دیجیتال قابل اعتماد هستند؟

تعداد زیادی از صرافی‌های ایرانی نیز در حال خدمات‌رسانی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران هستند. اما چطور متوجه شویم که کدام صرافی ایرانی را باید انتخاب کنیم؟ شرایطی که در مورد انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خارجی بیان کردیم، تا حدودی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال ایرانی هم صدق می‌کند. علاوه بر در نظر داشتن آنها، چند فاکتور دیگر را نیز می‌توانیم بررسی کنیم.

 

قیمت‌ها را در چند صرافی مقایسه کنید

یکی از راه‌هایی که به ما در انتخاب صرافی کمک می‌کند، مقایسه قیمت صرافی‌ها با یکدیگر است، تا بتوانیم بهترین قیمت خرید یا فروش را پیدا کنیم. البته نباید فقط این یک فاکتور را در نظر گرفت، چون قیمت بسیار مناسب شاید حیله کلاهبرداران باشد.

ظاهر سایت صرافی را بررسی کنید.

صرافی‌های معتبر به ظاهر سایت و رابط کاربری خود اهمیت می‌‌دهند. پس بهتر است بخش‌های مختلف سایت صرافی مورد نظر خود را به‌خوبی بررسی کنید. علاوه بر این می‌توانید تعداد کاربران و بازدیدکنندگان سایت را که در Alexa.com ببینید. صرافی‌های معتبر، کاربران و بازدیدکنندگان بسیاری دارند.

با پشتیبانی صرافی تماس بگیرید

یکی از راه‌های مطمئن شدن از صحت کار صرافی‌ها، تماس با پشتیبانی است. یک صرافی معتبر با تیمی حرفه‌ای، به‌خوبی سوالات مشتریان پاسخ می‌دهد.

بخش «درباره ما» را بررسی کنید

در بخش «درباره ما»، می‌توانید اطلاعاتی درباره تیم توسعه‌دهنده پلتفرم صرافی پیدا کنید. صرافی‌های معتبر این بخش را بر روی سایت خود قرار می‌دهند.

بلاگ صرافی را ببینید

تقریبا همه صرافی‌های معتبر، بخشی با عنوان «بلاگ» دارند که مقالات و مطالب آموزشی را پوشش می‌دهد. هزینه و وقت بسیاری برای تهیه این بخش صرف می‌شود، در نتیجه صرافی‌هایی که کلاه‌بردار باشند، چنین بخشی را بر روی سایت قرار نمی‌دهند.

به شبکه‌های اجتماعی صرافی سر بزنید

شبکه‌های اجتماعی بخشی جانشدنی از صرافی‌های معتبر هستند. فعال بودن شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین صرافی مورد نظر را بررسی کنید.

از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید

بعد از بررسی معیارهایی که گفته شد، اگر همچنان در انتخاب صرافی معتبر تردید داشتید، می توانید از کسانی که در این زمینه حرفه‌ای هستند و سابقه فعالیت در ارزهای دیجیتال را دارند، کمک بگیرید.

 

نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی چگونه است؟

  • در مرحله اول، پس از انجام تحقیقات کامل، یک صرافی ارز دیجیتال معتبر را برای افتتاح حساب معاملاتی انتخاب کنید. قبل از نهایی کردن کارگزاری، هزینه‌های مختلف دریافت شده توسط صرافی، رابط کاربری معاملات و خدمات ارزش افزوده را در نظر بگیرید.
  • پس از انتخاب صرافی، باید مراحل افتتاح حساب معاملاتی را انجام دهید. صرافی از شما می‌خواهد که فرم افتتاح حساب کاربری را تکمیل کنید. این فرآیند بیشتر در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود.
  • سپس باید مدارک هویتی، آدرس و مشخصات را بارگذاری کنید. برای صرافی‌های ایرانی کارت ملی و برای صرافی‌های خارجی پاسپورت مورد نیاز است.
  • پس از ارسال مدارک، صرافی تأییدیه KYC را که برای احراز هویت است، انجام می‌دهد. بعد از تایید مدارک شناسایی، حساب کاربری شما فعال خواهد شد.
  • برای انجام معاملات و نگهداری ارزهای دیجیتال، به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. صرافی‌های متمرکز کیف پول مخصوص به خود را دارند، اما می‌توانید پس از خرید یا مبادله، رمز ارزها را به کیف پول شخصی خود منتقل کنید.
  • حالا می‌توانید با استفاده از پلتفرم صرافی، رمز ارزی را که در صرافی شما موجود است، بخرید، بفروشید و یا با رمز ارزهای دیگر مبادله کنید.

 

در یک نگاه

صرافی ارز دیجیتال ساده به نظر می‌رسد و در واقع پلتفرمی است که در آن می‌توانید انواع مختلفی از رمزارزها را بخرید و بفروشید. اما مانند بسیاری از موارد در حوزه ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها می‌توانند پیچیده باشند و ممکن است نسبت به کارگزاری‌های سنتی سهام و اوراق قرضه، نیاز باشد آنها را دقیق‌تر بررسی کنید.

نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که در صنعت کریپتو، ساختار سرمایه‌گذاری و نحوه کار شرکت‌های سرمایه‌گذاری، با دنیای مالی معمولی تفاوت دارد. بنابراین، صرف زمان اضافی برای درک اصول اولیه مهم است. در این مطلب نکات و معیارهایی را برای انتخاب یک صرافی معتبر و مناسب بررسی کردیم که در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهد کرد.