کیف پول بیت کوین یکی از چیزهای ضروری برای هر تریدر ارز دیجیتال است. این روزها که خریدوفروش و ترید کردن بیت‌کوین ساده‌تر شده است، نیاز به محل امنی برای نگهداری آن وجود دارد. بیت‌کوین به‌عنوان اولین رمزارز بازار ازنظر میزان ارزش، محبوبیت زیادی دارد و والت‌های متعددی برای آن معرفی‌شده است. بیت‌کوین کاربردهای مختلفی دارد، برخی از آن برای خرید روزمره، تریدهای روزانه و کوتاه‌مدت و برخی برای سرمایه‌گذاری چندساله استفاده می‌کنند. هر کاربر با توجه به هدف خود از خرید بیت‌کوین باید بهترین والت بیت کوین را انتخاب کند تا امنیت رمزارزهای خود را تأمین نماید. در ادامه مقاله درباره اینکه والت بیتکوین چیست، چه انواع و ویژگی‌هایی دارد و نیز محبوب‌ترین کیف پول بیت کوین می‌خوانیم.

کیف پول بیت کوین چیست؟

والت بیت کوین، کیف پول دیجیتالی است که امکان ارسال و دریافت بیت‌کوین را می‌دهد. این کیف پول مشابه کیف پول فیزیکی است؛ اما به‌جای حفظ پول‌های کاغذی، اطلاعات رمزنگاری موردنیاز برای دسترسی به آدرس‌های بیت‌کوین و ارسال تراکنش‌ها را نگه می‌دارد. اغلب کیف پول‌های بیت‌کوین می‌توانند سایر ارزهای دیجیتال را هم نگه‌دارند.

برخلاف شبکه بیت‌کوین، کیف پول بیت کوین فقط توسط مالک آن کنترل می‌شود (این کیف پول مانند بلاک‌چین توزیع و به اشتراک گذاشته نمی‌شود). دستگاهی که کیف پول بیت‌کوین روی آن قرار دارد (موبایل، دسکتاپ یا سرور)، کلید خصوصی را ذخیره می‌کند نه خود کوین‌ها را. کوین‌ها روی بلاک‌چین بیتکوین ذخیره‌شده و کلید خصوصی برای احراز هویت و انتقال کوین‌ها به کیف پول شخص دیگر بکار می‌رود.

کیف پول‌های مختلف بیت‌کوین به نیازهای متفاوتی پاسخ داده و ازنظر امنیت، راحتی، دسترسی و سایر موارد تفاوت دارند. برای انتخاب بهترین والت بیت کوین باید ویژگی‌های موردنظر و نیازهای خود را در نظر بگیرید. بعلاوه مهم است که کیف پول بیت‌کوین شما با سایر رمزارزهایی که دارید سازگار باشد، امنیت مناسبی داشته باشد و نیازهای شما را برطرف کند.

پیش از هر چیز برای کسب سود از دنیای ارز دیجیتال، خوب است با اصول ترید ارز دیجیتال نیز آشنا باشید.

انواع کیف پول بیت کوین کدام‌ها هستند؟

انواع کیف پول بیت‌کوین به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کیف پول موبایل

کیف پول بیت کوین

این کیف پول‌ها برای کسانی که از بیت‌کوین در خرید روزانه‌شان از بازار یا تریدهای رودررو استفاده می‌کنند مفید است. این کیف پول به شکل یک اپلیکیشن موبایل است که کلیدهای خصوصی را ذخیره کرده و به شما امکان پرداخت، معامله و ذخیره کریپتو با تلفن همراه را می‌دهد.

کیف پول‌های موبایل تکنولوژی ساده‌ای برای پرداخت دارند و برای اطمینان از درستی اطلاعات به نودهای شبکه متکی هستند. مشکل این نودها این است که روی کوین‌ها و تراکنش‌ها کنترل دارند که با فلسفه اصلی بیت‌کوین در تضاد است.

دیگر نقطه‌ضعف آن‌ها دسترسی آسان به وجوه است. این کیف پول‌ها مستعد هک شدن هستند و اگر کسی بتواند به دستگاه موبایل دسترسی بیابد، بخصوص اگر احراز هویت دومرحله‌ای فعال نباشد، کیف پول ارز دیجیتال از دسترس مالک خارج می‌شود.

کیف پول‌های وب (کیف پول‌های صرافی)

این انواع کیف پول بیت کوین از نوع کیف پول گرم هستند، کلیدهای خصوصی را روی سرورهای همیشه آنلاینی که توسط شخص ثالث کنترل می‌شود ذخیره می‌کنند. این کیف پول‌ها امکان ارسال، دریافت و ذخیره بیت‌کوین از طریق مرورگر وب را می‌دهند. سرویس‌های مختلف، ویژگی‌های متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها می‌توانند به والت‌های موبایل و دسکتاپ متصل شوند و کار کردن با آن‌ها نسبتاً ساده است.

سازمان‌هایی که این وب‌سایت‌ها را راه می‌اندازند به کلیدهای خصوصی دسترسی دارند بنابراین کنترل کامل سرمایه کاربر در دست آن‌هاست. اگرچه برخی از انواع کیف پول‌های وب راه‌هایی را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید کلیدهای خصوصی خود را در کنترل خود حفظ کنید.

اکثر کیف پول‌های آنلاین متعلق به صرافی‌ها هستند. به‌این‌ترتیب احتمال از کار انداختن آن‌ها توسط صرافی یا حمله هکرها وجود دارد. در برخی موارد، صرافی، والت بیت کوین و سایر والت‌های خود را محافظت یا در مقابل خطر هک شدن بیمه می‌کند.

کیف پول‌های دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ روی کامپیوتر نصب می‌شوند و کلیدهای خصوصی را روی حافظه کامپیوتر ذخیره می‌کنند. در تئوری آن‌ها امن‌تر از کیف پول‌های آنلاین و موبایل هستند چراکه متکی بر شخص ثالثی نبوده و دزدیدن اطلاعات سخت است و فرد می‌تواند کنترل (و مسئولیت) کامل کیف پول خود را داشته باشد. آن‌ها همیشه به اینترنت متصل‌اند که این مسئله باعث کاهش امنیت می‌شود.

کیف پول بیت کوین

برخی از این انواع کیف پول بیت کوین بر امنیت، برخی بر ناشناس بودن، راحتی، تمرکززدایی و موارد دیگر تمرکز دارند. کیف پول‌هایی که به‌صورت فول‌نود هستند، کل بلاک‌چین را روی کامپیوتر دانلود می‌کنند که نیازمند صدها گیگابایت فضای دیسک و اتصال پرسرعت اینترنت است. با اینحال، آن‌ها تراکنش‌ها را به‌دقت کنترل می‌کنند. در بسیاری از این کیف پول‌ها امکان کنترل میزان سرعت تراکنش‌ها و کارمزد آن‌ها وجود دارد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت‌کوین نوع نسبتاً منحصربه‌فرد و بهترین والت بیت کوین هستند که کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی امن ذخیره می‌کنند. اعتقاد بر این است که این کیف پول‌ها امن‌ترین روش ذخیره بیت‌کوین هستند. آن‌ها در مقابل ویروس‌های کامپیوتری نیز مصون هستند. اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری صفحه‌نمایشی دارند که هم باعث امنیت بیشتر و هم تسهیل استفاده از آن‌ها می‌شود.

کیف پول‌های سخت‌افزاری همیشه باید از فروشنده قانونی خریداری شوند چون تعداد موارد جعلی در بازار زیاد است.

کیف پول‌های کاغذی

کیف پول کاغذی یک سند فیزیکی است که حاوی یک آدرس عمومی برای دریافت بیت‌کوین و یک کلید خصوصی برای انتقال بیت‌کوین به آدرسی دیگر است. کیف پول‌های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می‌شوند تا امکان اسکن سریع آن‌ها و اضافه کردن کلیدها به کیف پول برای انجام تراکنش وجود داشته باشد.

مزیت اصلی این کیف پول‌ها ذخیره کلیدها به‌صورت آفلاین است که باعث مراقبت در برابر هک و بدافزارها می‌شود؛ اما درعین‌حال باید آن را در جای مناسبی دور از دسترس بقیه نگه داشت.

برای انتخاب کیف پول بیت کوین به چه نکاتی دقت کنیم؟

قبل از انتخاب و استفاده از یک کیف پول بیتکوین لازم است مواردی را در نظر بگیریم که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • امنیت) داشتن قفل دسترسی، کد PIN برای انواع والت بیت کوین لازم و ضروری است اما بهتر است از تشخیص اثرانگشت و اجزای چهره استفاده شود که بالاترین سطح امنیت را دارند.
  • اعتبار) اعتبار و خوش‌نامی سازنده کیف پول عامل مهمی است چون ممکن است کیف پول نقص‌های امنیتی داشته باشد و بیت‌کوین و سایر دارایی‌های کاربر در معرض خطر قرار گیرد.
  • دسترسی به کلید خصوصی) دسترسی نداشتن به کلید خصوصی به معنی کنترل نداشتن بر دارایی است. پس مطمئن شوید که کیف پول شما امکان دسترسی به کلید خصوصی را می‌دهد. کلید خصوصی آدرس‌های بیت‌کوین 12 تا 24 کلمه ایست و به شکل تصادفی تولید می‌شود.
  • سفارشی‌سازی کارمزدها) به دنبال کیف پولی باشید که سرعت انجام تراکنش در آن قابل تنظیم باشد و کارمزدها نیز براساس آن تغییر کند. به‌این‌ترتیب هرچه تراکنش سریع‌تر انجام شود کارمزد بیشتری می‌گیرد.
  • Multisig یا کیف پول‌های اشتراکی) ویژگی Multisig به معنی چندامضایی بودن برای تائید تراکنش‌ها به بیش از یک نفر نیاز دارد. برای هر تراکنشی تعیین می‌شود که چند نفر در آن تراکنش شرکت دارند و چه کسانی باید آن را تائید کنند؛ مثلاً ممکن است تراکنشی با حضور 6 نفر انجام شود اما تائید 3 نفر آن‌ها برای انجام تراکنش کافی باشد. به‌این‌ترتیب اگر همیشه 3 نفر تائید کنند آن تراکنش انجام می‌شود.

بهترین کیف پول بیت کوین کدام است؟

در ادامه چند مورد از بهترین کیف پول‌های بیت‌کوین را معرفی کرده‌ایم:

  • والت اکسودوس(Exodus)

کیف پول بیت کوین

یک کیف پول دسکتاپ و موبایل با واسط کاربری ساده و یک صرافی درونی است. یکی از رایج‌ترین ویژگی‌های اکسودوس قابلیت مبادله بیش از 150 رمزارز است. این کیف پول در عین سادگی، برای تازه‌کاران عالی است. همچنین پشتیبانی نیز خوبی دارد. با اینحال ممکن است از نظر افراد حرفه‌ای‌تر ایراداتی داشته باشد چراکه کد منبع آن باز نیست. این مسئله برخلاف هویت غیرمتمرکز و متن‌باز بودن ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین است و باعث نگرانی‌های امنیتی می‌شود.

  • والت الکتروم(Electrum)

کیف پول بیت کوین

الکتروم یک والت بیت کوین محبوب است که از سال 2011 یعنی دو سال بعد از معرفی بیت‌کوین به بازار آمد. این کیف پول ازنظر رابط کاربری و تعهد به بیت‌کوین عالی است. الکتروم همچنین به دلیل گزینه‌های حرفه‌ای‌تری که دارد برای همه کاربران مناسب است.

این والت متن‌باز است و افراد می‌توانند کارمزد تراکنش‌ها و سطح امنیتی موردنظر خود را به‌صورت سفارشی تعیین کنند؛ مثلاً می‌توانند یک کیف پول استاندارد با احراز هویت دومرحله‌ای و یک کیف پول چندامضایی بسازند. همچنین می‌توانند عبارت بازیابی خود را با کلمات سفارشی طولانی‌تر کنند. این کیف پول برای کاربران حرفه‌ای بیت‌کوین، عالیست.

  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

کیف پول بیت کوین

این والت، دومین نسل کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت فرانسوی لجر است. اولین کیف پول آن لجر نانو اس بود که به‌عنوان اولین کیف پول سخت‌افزاری بازار معرفی شد. نانو ایکس شبیه درایو USB است که از طریق USB یا بلوتوث به دستگاه متصل می‌شود. این بدین معناست که می‌توان آن را به دستگاه‌های iOS و اندروید نیز متصل کرد. این والت از بیش از 1800 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و شاید بتوان گفت بهترین کیف پول بیت کوین از نظر امنیت است.

  • والت ترزور مدل (Trezor Model T) T

کیف پول بیت کوین

ترزور مثل لجر یک کیف پول سرد است. مدل T آن دومین مدل ارائه شده و بسیار شبیه لجر است اما به کاربران این امکان را می‌دهد که به صرافی‌های شخص ثالث مثل Changelly و CoinSwitch دسترسی داشته باشند. با اینحال قیمت این کیف پول کمی بالا و حدود 195 دلار است.

مدل T یک صفحه‌نمایش لمسی دارد که کار با آن را برای مبتدیان ساده‌تر کرده است. همچنین دارای یک اسلات کارت میکرو SD است که امکان رمزگذاری و محافظت بیشتر را فراهم می‌کند.

امکان اتصال به تلفن هوشمند و کامپیوتر را دارد و از بیش از 1800 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با نحوه استخراج بیت کوین و سودآور بودن آن نیز اطلاعاتی داشته باشید تا درست انتخاب کنید.

در یک نگاه

انتخاب کیف پول بیت کوین یکی از موضوعات مهمی است که همه تریدرهای این ارز دیجیتال باید در نظر داشته باشند. این کیف پول‌ها مزیت‌های مختلفی دارند و کاربران باید با توجه به میزان سرمایه و نیازهای خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. با اینحال به نظر می‌رسد مهم‌ترین چیزی که باید در فضای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شود امنیت والت بیت کوین است. به‌همین‌دلیل کیف پول‌های گران‌تر بازار، کیف پول‌هایی هستند که امنیت بیشتری فراهم می‌کنند.