از تابستان 2020، خرید و فروش NFT رونق گرفت و به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار تنها در نیمه اول سال 2021 رسید که کارشناسان به آن «مگا سایکل» NFT می‌گویند.

اما ارزش واقعی یک NFT چقدر است، در حالی که فقط یک لینک به یک فایل کامپیوتری مثل یک فایل jpeg یا mp3 است که شما در حال خرید آن هستید.

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد ارزشی ندارد که شما در واقع «هیچ» را بخرید. اما اگر به NFTها از دریچه تاریخ هنر سنتی نگاه کنیم، شباهت‌های مستقیمی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از NFTها ارزش سرمایه‌گذاری را دارند و فراتر از تبلیغات صرف هستند.

در این مطلب قصد داریم با توکن‌های غیرقابل تعویض، دلیلی ارزشمند بودن آنها و نحوه خرید و فروش NFT آشنا شویم.

NFT یعنی چی؟

در علم اقتصاد، دارایی قابل تعویض چیزی است که راحتی با واحدهایی دیگر، قابل مبادله هستند، مانند پول. با پول، می‌توانید یک اسکناس 10 پوندی را با دو اسکناس 5 پوندی تعویض کنید و ارزش آن یکسان خواهد بود. با این حال، اگر چیزی غیرقابل تعویض باشد، این رویه غیرممکن می‌شود، به این معنی که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، بنابراین نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد.

این مساله را می‌توان به یک خانه یا یک نقاشی مانند مونالیزا تشبیه کرد که در نوع خود بی‌نظیر است. می‌توانید از نقاشی عکس بگیرید یا یک نسخه چاپی آن را بخرید، اما تنها یک نقاشی اصلی وجود خواهد داشت.

NFTها دارایی‌های «بی‌نظیر» در دنیای دیجیتال هستند که می‌توان آن‌ها را مانند هر دارایی دیگری خرید و فروش کرد، اما خرید و فروش NFT شکل ملموسی ندارد. توکن‌ های دیجیتال را می‌توان به عنوان گواهی مالکیت دارایی‌های مجازی یا فیزیکی در نظر گرفت.

چرا NFT ارزشمند است؟

NFTها توکن‌های غیرقابل تعویض هستند. از نظر اقتصادی، دارایی غیرقابل تعویض چیزی با ارزش است که قابل تعویض نیست. NFTها ارزشمند می‌شوند و تقاضا به طور پیوسته در حال افزایش است. بیایید ببینیم چرا ارزش آنها بسیار بالاست.

خرید و فروش NFT

NFTها ارزشمند هستند، چون اصالت یک دارایی غیرقابل تعویض را تأیید می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود این دارایی‌ها منحصربه‌فرد و در نوع خود بی‌نظیر باشند. نقاشی‌های پیکاسو غیرقابل تعویض هستند. در حالی که هر کسی می‌تواند از نقاشی‌های خود کپی کند، نقاشی اصلی غیرقابل تعویض و منحصربه‌فرد باقی می‌ماند. NFTها محتوای دیجیتال را غیرقابل جایگزین می‌کنند و از این رو ارزشمند هستند.

از آنجایی که آثار هنری پیکاسو منحصربه‌فرد و غیرقابل جایگزین است، ارزش آن به عوامل متعددی بستگی دارد. اغلب، ارزش دارایی‌های غیرقابل تعویض به ابزار، سابقه مالکیت، ارزش آتی و حق بیمه نقدینگی بستگی دارد.

یک نقاشی یا اثر هنری در واقع فقط چیدمان رنگ‌ها به شیوه‌ای خاص است. اما احساساتی که برمی‌انگیزد و تاثیری که ایجاد می‌کند در ارزش‌گذاری آن اثر هنری نقش اساسی دارد. به‌تازگی یک اثر هنری فقط دیجیتالی از Beeple، به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد. در خرید و فروش NFT، خریدار چیزی ملموس به دست نمی‌آورد، جز یک تصویر مجازی. اما ارزش این پیکسل‌ها به 69 میلیون دلار می‌رسد.

از کجا NFT بخریم؟

معمولاً محبوب‌ترین بازارها برای خرید و فروش NFT بازارهای اوپن‌سی (OpenSea)، ریربل (Rarible)، مارکت پلیس (MarkersPlace)، سوپر ریر (SuperRare) و بسیاری دیگر هستند. برای شروع باید مقداری ارز دیجیتال نیز مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل داشته باشید.

خرید و فروش NFT

اگر می‌خواهید با استفاده از اتریوم معامله NFT را انجام دهید، می‌توانید از کیف پول متامسک استفاده کنید. متامسک به شما امکان خرید و ذخیره ارز دیجیتال اتریوم را می‌دهد.

حالا باید کیف پول خود را تامین مالی کنید. اگر از قبل ارز دیجیتال اتریوم دارید، به این کیف پول انتقال دهید، در غیر این صورت باید مقداری اتریوم از صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید.

نحوه خرید NFT چگونه است؟

در این بخش شما را با نحوه خرید NTF در Opensea آشنا می‌کنیم.

خرید و فروش NFT

مرحله 1: ابتدا یک کیف پول بسازید و آن را تامین کنید

برای خرید NFT به یک کیف پول دیجیتالی با مقدار رمز ارز نیاز دارید. در OpenSea، ارزی که برای خرید استفاده می‌کنید اتر (ETH) است. برای این راهنما، ما متامسک، محبوب‌ترین کیف پول برای NFTها را انتخاب می‌کنیم، اگرچه کیف پول کوین‌بیس هم مورد علاقه مردم است.

اگر قبلاً کیف پولی نصب نکرده‌اید، به metamask.io بروید و افزونه مرورگر وب خود دریافت و آن را به OpenSea متصل کنید. برای انجام این کار، به OpenSea بروید و در نوار بالا سمت راست بر روی پروفایل کلیک کنید. به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید که از شما می‌خواهد کیف پول خود را متصل کنید. متامسک، کوین‌بیس والت یا سایر گزینه‌های موجود را انتخاب کنید. به OpenSea تمام مجوزهای لازم برای استفاده از کیف پول خود را بدهید.

پس از اتصال کیف پول به پلتفرم، می‌توانید مجموعه‌های NFT موجود در بازار OpenSea را بررسی کنید. اگر در کیف پول متامسک خود ETH ندارید، باید خریداری کنید و یا به آن انتقال دهید. فرآیند استفاده از کیف پول کوین‌بیس نیز مشابه متامسک است.

مرحله 2: مجموعه‌های NFT را در اوپن‌سی مرور کنید

برای خرید NFT از Opensea، ابتدا باید NFT مورد نظر خود را پیدا کنید. به پروفایل OpenSea خود بروید و روی «Explore» کلیک کنید. در آنجا، هزاران مجموعه NFT موجود را خواهید دید.

در نوار بالا سمت راست، می‌توانید جستجوی خود را با کلیک کردن بر روی انواع کلکسیون‌ها فیلتر کنید.

مرحله 3: چیزی را که می خواهید پیدا کردید؟ اکنون بخرید یا پیشنهاد قیمتی بدهید

وقتی چیزی را که دوست دارید پیدا کردید، می‌توانید به‌طور مستقیم آن را بخرید یا پیشنهاد بدهید. به خاطر داشته باشید که برخی از NFTها گزینه «Place Bid» را خواهند داشت، که در آن می‌توانید پیشنهادی برای خرید کالا به مالک ارائه دهید.

در OpenSea، پیشنهادات باید حداقل 5 درصد بیشتر از پیشنهاد قبلی باشد و یا می‌توانید معامله NFT خود را با قیمت ثابت انجام دهید.

مرحله 4: خرید واقعی

بعد از اینکه NFT مورد نظر خود را انتخاب کردید، برای ادامه به تسویه حساب، «Buy now» را فشار دهید. جزئیات NFT، مانند نام، کلکسیون مربوطه و جزئیاتی دیگر را خواهید دید. روی «Confirm Checkout» کلیک کنید.

در مرحله بعد، OpenSea با کیف پول متامسک شما ارتباط برقرار می‌کند. در اینجا تمام جزئیات خریدهای خود را خواهید دید، مانند هزینه‌های تخمینی گس و مدت زمان پردازش تراکنش.

خرید و فروش NFT

می‌توانید با کلیک بر روی ویرایش، کارمزد گس را تغییر دهید، اما به خاطر داشته باشید که کاهش این کارمزد سرعت تراکنش را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بهترین زمان برای خرید با استفاده از متامسک زمانی است که شبکه اتریوم کمتر شلوغ باشد.

وقتی برای خرید NFT آماده شدید، تأیید را بزنید و منتظر بمانید تا خرید شما پردازش شود. تنها در چند ثانیه، NFT جدید خریداری شده در مجموعه شما ظاهر می‌شود. به سادگی به پروفایل خود بازگردید و منتظر بمانید تا NFT جدید را ببینید.

چطور NFT بفروشیم؟

شروع به کار در Rarible یک فرآیند ساده و سرراست است. تنها چیزی که برای ایجاد حساب کاربری نیاز دارید، یک کیف پول ارز دیجیتال برای بلاک چین انتخابی شماست.

برای ایجاد یک حساب کاربری برای خرید و فروش NFT، به کیف پولی نیاز دارید که یکی از سه بلاک چینی که Rarible روی آنها کار می‌کند را (اتریوم، تزوس و فلو) پشتیبانی کند. متامسک محبوب‌ترین کیف پول در بین کلکسیونرهای NFT است، اما کیف پول‌های دیگری هم مانند کیف پول کوین‌بیس، فرماتیک و MyEtherWalet را می‌توانید انتخاب کنید.

کسانی که می‌خواهند از توکن‌های Flow در ریربل استفاده کنند، باید کیف پول Blocto خود را متصل کنند، در حالی که کاربران Tezos باید یک کیف پولی مانند Spire، Galleon و یا دیگر کیف پول‌هایی را که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند، لینک دهند.

سپس، کاربران جدید باید با شرایط و ضوابط موافقت و تأیید کنند که بالای 13 سال سن دارند. پس از چند لحظه، شما آماده ایجاد، خرید و فروش NFT از طریق Rarible خواهید بود.

خرید و فروش NFT

هنگامی که NFT خود را ضرب کردید، برای فروش NFT در Rarible می‌توانید دکمه «Sale» را فشار دهید. سپس شما سه گزینه پیش رو دارید:

قیمت ثابت: NFT خود را با قیمتی در بازار قرار دهید که هر کسی بتواند آن را بخرد.

حراج در زمان تعیین‌شده: NFT شما به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شود. می‌توانید زمان‌های دقیق شروع و پایان و همچنین حداقل قیمت را تعیین کنید تا NFT خود را به قیمت خیلی ارزان ندهید. برای به دست آوردن بالاترین قیمت ممکن، اگر پیشنهادی در 10 دقیقه گذشته ارائه شود، حراج شما 10 دقیقه تمدید خواهد شد.

حراج باز: این گزینه NFT شما را به عنوان «باز برای مناقصه» نشان می‌دهد. هر کسی می‌تواند در هر زمانی به شما پیشنهاد بدهد و شما می‌توانید هر پیشنهادی را که دریافت می‌کنید، رد کنید یا بپذیرید.

در یک نگاه

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT، تحولی در فضای ارزهای دیجیتال و گامی رو به جلو در اختراع مجدد امور مالی مدرن و سایر صنایع هستند.

NFTها با فعال کردن نمایش دیجیتالی همراه با مزایای قراردادهای هوشمند، می‌توانند واسطه‌ها را حذف کنند و تولیدکنندگان محتوا را به طور مستقیم با مخاطبان مرتبط کنند و گواهی‌های اصالت تولید شده توسط بلاک چین را برای دارایی‌های دیجیتال ارائه دهند. بنابراین، مفهوم NFTها این پتانسیل را دارد که چشم انداز رمزارز و هنر فعلی را به شدت تغییر دهد.